Alla kategorier Försäkringsbolag Dalarna Borlänge Folksam Ömsesidig Sakförsäkring

Folksam Ömsesidig Sakförsäkring

Målaregatan 13, 784 33 Borlänge — Visa karta

Läs vad 2 kunder tycker om Folksam Ömsesidig Sakförsäkring

• gandalf s
    gandalf s skrev om Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
    Jag vet inte riktigt vart jag skall börja egentligen. Jag var försäkrad i folksam och blev utsatt för ett brott. Polisanmälan gjordes direkt och jag fick med ambulans åka till sjukhuset för vård osv. Då jag aldrig såg vem gärningsmannen var kunde jag inte heller namnge eller peka ut någon utan endast lämna ett säre signalement.

Polisen plockar efter 2 v in en misstänkt och frågar mig om det inte var denna person. Jag svarar att nej det var det nog inte men som sagt jag såg inte vem det var.

Jag är ganska säker på att det inte är personen i fråga efter ett tag då jag ser längden och kroppsbyggnden på person i fråga. Jag nämner detta för polisen åtskilliga gånger iaf.

Rättegång hålls och åtalet ogillas pga "brist på bevis osv".

Jag tar kontakt med folksam iom att gärningsman är okänd och fallet nu lagts ner och jag är berättigad till ersättning.

Folksam svarar då såhär "i och med att brott ej kunde styrkas mot gärningsmannen så saknas det uppsåt och det finns därmed inget brott som begåtts och då lämnas ej heller någon ersättning" (inte exakt såhär men nästan)

Jag blir helt förvånad men ringer in till skadehanläggaren som flera gånger påtalar för mig att det inte är någon ide att gnälla eller överklaga för det kommer bara vara massa pappersarbete och jag kommer inte få rätt ändå.

Sen går det ett tag och jag stör mig mer och mer på detta, varvid jag tar kontakt med en vän som jobbar på ett försäkringsbolag som berättar att jag visst har rätt att överklaga inte bara till folksam utan att få saken prövad i domstol och att jag via min försäkring hade Rättskydd som innebär att även om jag hamnar i tvist med folksam är berättigad ersättning för vissa kostnader.

Detta nämnde inte ens min skadereglerare, och nu när jag ringde in till folksam fick jag svaret.. "Ja, det har gått 10 månader sedan du fick beslutet och överklagan måste ske inom max 6 månader . slut".

Skitföretag som lurat mig på den ersättning jag faktiskt var berättigad, och som inte ens upplyser mig om vad jag faktiskt kan få hjälp med. ALDRIG ALDRIG ALDRIG MER FOLKSAM, när man ska betala då är dem trevliga men när man råkat illa ut så är det paragrafer, försäkringsspråk och kryphål som de använder sig utav. TILL ALLA, VÄLJ ANDRA BOLAG!
  • GOGO T
    GOGO T skrev om Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
    Får hem ett försäkringsbesked av Folksam. Allt framgår förutom en liten detalj, premien som tydligen inte får plats på papperet som är i A4 format, där mer än 50 % av utrymmet är blankt. Premien kommer däremot att framgå i en separat försändelse eller på avdragsbeskedet om autogiro väljs. Frågan är om premien framkommer före eller efter avtalsdatum.

Dag två kommer beloppet på premien med inbetalningsavi på 249 kronor avseende två månader, vilket gör 124,50 kronor per månad. Jag väljer autogiro och skickar in mitt samtycke. Dag tre får jag bekräftelse på att autogiro är valt. Premien har då stigit per månad från 124,50 till 166 kronor, en ökning på 32 % för att autogiro valts, vilket blir bekräftat i efterhand, precis som första erbjudandet.

Tittade på PLUS den 27/10-09 där Sverker presenter ett fall där Folksam erbjuder Graviditetsförsäkring. Folksam erbjuder försäkring och invaggar kunden i en slags tro om säkerhet vid utsatta situationer, men väl när försäkringen ska nyttjas, blir den samme snart medveten om att den hjälp som en gång erbjudits om säkerhet, snabbt förvandlats till osäkerhet genom juridiska friskrivningar, oavsett om det verkar gälla graviditetsförsäkring eller grupplivsförsäkring (begravningshjälp).

Målaregatan 13, 784 33 Borlänge