Alla kategorier Mataffär Stockholms län Stockholm Norrmalm Vasastan J A F Livs AB

J A F Livs AB

Vikingagatan 1, 113 42 Stockholm — Visa karta

Läs vad 8 kunder tycker om J A F Livs AB

• Karin H
    Karin H skrev om J A F Livs AB
    Usch vad tråkigt det är när affärer blir sämre!
    Birkahallen var en gång en affär med jättebra manuell kött- och charkdisk och hade bra och kunnig personal. De flesta var väldigt trevliga - ja, Ursula var väl inte en solstrålen utan snarare en oslipad diamant som man lärde sig uppskatta för hennes kunnighet. Priserna var även lägre än affärerna i området.

I dag är det ingen rolig affär. Dyr, ja till och med ofta dyrare än den "hatade" ICA-affären på St Eriksplan.

Jag vet inte om de oftare än andra "missar" att ändra i kassan för extrapriser eller på hyllorna för prisökningar. Men det känns som jag oftare varit med om det här och inte upptäckt det förrän jag kommit hem och inte orkat gå tillbaka och klaga. ICA har ju "kassagaranti", dvs man får 25 kr + mellanskillnaden om man betalt mer än man ska - något man borde använda. Fast man ska inte använda det på Birkahallen!

För en månad sedan var jag på väg hem och kom på att jag inte hade något frukostbröd hemma. Slank in och handlade detta och ett par saker till. Minns att jag tyckte att priset på brödet var lite högt men det fick gå. I kassan gäller det ju att snabba på med att dra kort och knappa kod så att nästa inte behöver vänta. På vägen ut tittat jag på kvittot ser jag att de tagit 1 kr mer än vad som stod på hyllan. Igen! var min tanke så jag gick tillbaka. Visst kunde jag får kronan men någon 25-krona hade de inte hört talas om. Butiksansvarig tillkallades och efter lång väntan fick jag mina 25 kronor men det var orden som fälldes som gör att affären bara får 1 reco. Jag blev tillfrågas om jag tyckte att jag var var värd det och om jag inte skulle gå in i affären och leta efter efter fler saker som har fel pris.

1. Om man tillhör ICA så gäller 25-kronan oavsett hur stort felet är
    2. Uppenbarligen vet de att de har fler varor som har annat pris i affären än i kassorna. Varför skulle jag annars få den insinuerande uppmaningen/frågan?
    3. Om de har fel borde de vara tacksamma att det påpekas. 25 kr per fel är en väldigt billig "personalkostnad"

Som sagt, tråkigt när en väldigt trevlig affär har sjunkit så. Jag hoppas att jag får anledning att komma tillbaka och lägga på fler reco.
    Agnetha L gillar detta
  • Amanda F
    Amanda F skrev om J A F Livs AB
    ICA Nära Birkahallen är kanske stans sämsta mataffär! Jag går tyvärr dit ibland när jag inte orkar ta mig till någon annan affär. Maten är dyrast i Stockholm och butikspersonalen är trött och otrevlig. När man kommer till kassan och det blir min tur att handla förväntar jag mig åtminstone ett litet, litet hej men inte ens det brukar jag få vid vissa besök i denna ICA-affär!
  • Andreas I
    Andreas I skrev om J A F Livs AB
    Handlar där bara i absoluta nödfall, rörigt och ofta saknas priser i hyllkanterna så man får jaga efter personal att fråga. Väldigt dyrt, även för att vara en närbutik och seg personal.
    Karin H gillar detta
  • Jakob J
    Jakob J skrev om J A F Livs AB
    ICA Nära Birkahallen är en perfekt affär för att köpa det där som man glömde när man storhandlade. Det är en liten butik, så jag förstår att man tar ut högre priser. Vad jag INTE förstår är att man gång på gång extrapris märker varor som man sedan tar fullt betalt för i kassan. Det har hänt mer än tio gånger att jag kommit hem, tittat på kvittot och sett att de tagit ordinarie pris. Det känns som det är något glapp mellan deras prissättning och kassasystem. Svag tvåa!
    Agnetha L gillar detta
  • Viktor T
    Viktor T skrev om J A F Livs AB
    Birkahallen har lyft lite sen de byggde om. Dock tycker jag fortfarande att det är på tok för dyrt. Den enda anledningen att handla där är att det ligger nära.
  • J-E s
    J-E s skrev om J A F Livs AB
    Har bott i Birkastan sedan 14 år och TYVÄRR är Birkahallen den affären som man är hänvisat till om man ska handla på hemmaplan. Det är trångt, stökigt ( lite böättre nu efter ombyggnad) och framför allt SVINDYRT. Handlaren håller priser som gör att man baxnar.Jag jobbar i City och handlar ibland på Hemköp Åhlens och allt är billigare där trots massor med personal och säkert svindyr hyra. Exempel : "Blanda din egen Müsli" i lösvikt, Hemköp 79 kr/kg, Birkahallen 99 kr/kg = 25,3 % dyrare och så här fortsäter det. Vissa varor har samma priser på 7-11 Önskar verkligen konkurrens till Birkahallen snart.

Birkahallen har gjort det igen. Jag retar mig mera och mera på denna affär och försöker handla där så sällan som möjligt. Del är det trångt, varorna är ofta utgångna eller på god väg att göra de. I andra affärer sänks priset på varor med kort datum men icke på Birkahallen. Fullt pris gäller till sista dagen och även dagarna efter också. Priserna är fruktansvädra. Ett exempel igår. Handlade på ICA på Dalagatan på väg hem och köpte Heintz Ketchup 900 gr för 21.90. Det var inte extrapris. Senare på kvällen var jag tvungen att gå till Birkahallen för att köpa mjölk och kollade på vad samma ketchup kostade där : 33.90. Detta innebär att "vår" ICA-handlare tar kring 54% mera av samma vara. Detta är tyvärr genomgående. ALLT är dyrare på ICA Birkahallen även om man jämför med andra innerstadsbutiker. Det enda som hjälper är att man röstar med fötterna och INTE handlar på Birkahallen.

Kolla på länken http://www.allabolag.se/5566696919/bokslut. Det går inte direkt knackigt för lilla firman. Tack vare den intelligenta prissättningen som verkar vara : "Vad kan denna vara kosta på 7-11 ? Vi tar samma eller lite mera, går det så går det".. Handla ingenting på ICA Birkahallen om du absolut inte måste. Det är bättre att handla på 7-11 eller Statoil. De är ivf. ärliga i och låtsas inte att vara en " vanlig " affär.
  • Nilowisch
    Nilowisch skrev om J A F Livs AB
    Trevlig personal.
    Något rörigt vid första och 3:e besöket, men så är det ju alltid med att gå i en ny affär !
  • Malou G
    Malou G skrev om J A F Livs AB
    Kvarterslivsmedelsbutiken. Inte den bästa i området kanske, men bra mycket bättre än Ica:n som ligger vid S:t Eriksplan. Helt okej på basutbudet, men nu har de skärpt till sig! De kan verkligen få höra att deras nya utbud på köttavdelningen uppskattas. Mycket fräsch och väldigt bra produkter! Här kan man hitta många olika varor såsom ankbröst och hjortstek och andra roliga varor. Äntligen!

Vikingagatan 1, 113 42 Stockholm