Novius Ögonklinik

Välkommen till Novius Ögonklinik - här möts modern teknik och erfarenhet.

Vår nya laserrobotsassistent låter oss erbjuda en otrolig precision, säkerhet och smidighet i våra linsoperationer. Det gör att du kan känna dig ännu tryggare när du väljer att förbättra synen hos oss.

Vi har över 20 års erfarenhet av att behandla synfel och vi hjälper dig gärna för att du ska kunna slippa glasögon eller kontaktlinser. Vårt utbud av ögonoperationer är stort!

Boka en gratis förundersökning genom att klicka på "Boka tid" ovan!

Läs vad 126 kunder tycker om Novius Ögonklinik 2

• 2021-12-23 Spontant omdöme
    Stort tack till Christos Lenis samt personal på Novius ögonklinik.
    Med ett fungerande öga med gråstarr, var jag ganska uppgiven när jag gick dit, för en operation.
    30 minuter senare kunde jag se skillnaden.
    Förstod hur dåligt jag sett sista året.
    Operationen gick smärtfritt, jag lät Christos lägga in en lins ( Isofokal Intraokulär lins) min bästa julklapp till mig själv.
    Vilket proff team.
  • Ann-charlotte C
    2021-12-16 Insamlad av företaget
    Tack Dok Christos Lenis på Novius Ögonklinik för en så skickligt utförd RLE operation av mina båda ögon, linsbyte för att slippa glasögon, till Trifokala EDOF intraokulära linser.
    Operationen var helt smärtfri och gick väldigt snabbt.
    Jag är så nöjd och jag ser jättebra och på köpet blev jag av med min begynnande gråstarr.
    Det är väldigt spännande att bli opererad i ögonen men jag litade helt på Dok Lenis och resultatet har blivit över förväntan!
    Jag har blivit så väl mottagen och omhändertagen och informerad och kan varmt rekommendera Novius Ögonklinik.
    2021-12-16 Insamlad av företaget
    Gråstarroperation:
    Jag har hela tiden blivit mycket trevligt bemött av receptionisten.
    Läkarens bemötande var korrekt och inget att anmärka på.
    Operationssköterskan kunnig och omhändertagande.

Dock två misstag av läkaren:
    Det bestämdes att vänster öga skulle opereras vid första tillfället och jag fick instruktion om hur jag skulle droppa inför operationen. När jag hämtat ut ögondropparna så står det att jag ska droppa i höger öga, förvirring naturligtvis men efter Mail kontakt med läkaren så fick jag besked som jag trodde att ögondropparna skulle vara i vänster öga vid det här tillfället.
    När jag kom åkandes från Falun för min första ögonoperation meddelar han mig att det inte kan bli nån operation eftersom de fått fel linser. Jag tror ni kan förstå min frustration.
    Men han gick och undersökte ännu en gång och ”fann” då mina linser. Fjärilar i min mage och undran vad ska det här bli men operationen gick snabbt och smidigt.
    Likaså andra ögat veckan efter.
    Bortsett från ovanstående fadäser är totalen positiv och jag upplevde läkaren som skicklig.
    MVH Hillevi Kihlin
    Hej Hilevi,
    Tack för din rekommendation. Din ögonkirurg planerade operation på båda dina ögon och synnedsättningen av gråstarren var nästa likadan på båda ögon så att det spelade egentligen ingen roll vilket öga det skulle börjas med. Beträffande "linserna som inte fanns" så orsakades denna missuppfattning av att du beslutade om premium linser efter ditt besök hos ögonkirurgen vilket föranledde en beställning av linserna i efterhand och dessa hamnade i ett annat lager. Det tog en stund att reda ut det hela men till slut så gick det alldeles utmärkt. På resultatet att döma så hoppas vi att du förstår att säkerhet för oss är det viktigaste och vi går aldrig vidare med att operera om inte allt stämmer.
    Team Novius
    2021-12-12 Insamlad av företaget
    Stort tack till teamet på Novius Ögonklinik och särskilt till dr Christos Lenis!
    Jag genomgick under hösten en inLASIK operation för att korrigera närsynthet. Jag är själv läkare och gjorde noga efterforskningar inför operationen då jag sökte mig till Novius. Sammanfattningsvis professionellt bemötande från början till slut av en otroligt skicklig och erfaren ögonkirurg, som resulterade i bättre syn än jag tidigare kunde uppnå även med bästa korrigering på glasögon och kontaktlinser.
    2021-11-18 Insamlad av företaget
    Snabbt kompetent professionellt trevligt bemötande bra slutresultatet med andra ord en mycket nöjd kund
    2021-11-08 Insamlad av företaget
    Dr Christos Lenis är super trevlig och gör att man känner sig mycket trygg innan, under och efter operationen.
    Jag var lite nervös inför min ICL operation men allt gick jättebra och jag kunde se ganska bra redan bara några minuter efter operationen, helt fantastikt!
    2021-10-23 Insamlad av företaget
    Jättetrevligt och superbra jobb
    2021-10-19 Insamlad av företaget
    Superproffsiga! Känner mig väldigt trygg på novius och välkommen på novius :-)
    2021-10-18 Insamlad av företaget
    För några veckor sedan så genomgick jag en ögonoperation-RLE för att bli glasögonfri. Resultatet är magiskt och jag ser perfekt. Mottagandet på kliniken var väldigt professionellt och min läkare Christos Lenis inger ett enormt förtroende. Jag var aldrig orolig trots att det handlade om mina ögon. Jag kan fullt ut rekommendera Novius ögonklinik.
  • Thomas L
    2021-09-14 Spontant omdöme
    Kände mig fullständigt trygg vid mottagandet och den fantastiskt genomförda operationen!
    Tack Konstantin Lenis och din fina personal!
    2021-09-11 Insamlad av företaget
    omvandla något svårt till det enklaste är mästerverk ! Fortsätt så..
    2021-09-11 Spontant omdöme
    Stort tack till den kompetenta och trevliga personalen på Novius! Gjorde FS-LASIK hos Novius för drygt en månad sedan, och är supernöjd. Går ni i tankarna att göra samma ingrepp, tveka inte en enda sekund att vända er hit. Bland de bästa besluten jag någonsin tagit!
    2021-09-09 Insamlad av företaget
    Kan inte rekommendera Novius tillräckligt! Jag gjorde inLasik och hade inte kunnat få ett bättre och proffsigare bemötande. Kirurg med personal tog väl hand om mig, och gick tydligt igenom hela processen såväl innan som under ingreppet. På Novius är man i trygga händer och operationen gick supersmidigt. Stort tack dr Christos Lenis med personal!
    2021-09-01 Insamlad av företaget
    Kan varmt rekommendera Novius ,mycket trevlig personal och min operation gick supersmidigt och resultatet var långt bättre än jag kunnat anat. Är väldigt glad över att fått min syn tillbaka efter gråstarrs operationen.
    Stort tack till Dr Cristos och all personal ni är verkligen bäst.
    Mvh Joakim
    2021-08-04 Insamlad av företaget
    Dr Christos Lenis opererade med några dagars mellanrum in bifokala edof toriska linser. Resultatet överträffar mina förväntningar. På höger öga som hade mest grå starr och haft det i åratal kunde jag se operationslampan skarpt redan när linsen var på väg in. Det andra ögat behövde mer än ett dygn innan diset försvann. Stort tack till dr Lenis med personal. /Tommy
    2021-07-09 Insamlad av företaget
    Jag behandlas med respekt av de anställda efter jag hade kontaktad dem via e-post.
    Min förfrågan om möjligheten till en bilateral multifokal linsimplantation besvarades omedelbart och några dagar senare erbjöds jag en kostnadsfritt första konsultation inklusive en noggrann ögonundersökning för att fastställa behandlingsalternativen.

Undersökningen utfördes i maj 2021 av en erfaren kirurg som jag kunde ställa alla mina frågor till, stora som små.
    Jag arbetar själv inom det medicinska området. Jag fick mina första glasögon för presbyopi när jag var 42 år. Först följde jag den medicinska utvecklingen för linsimplantation med skepsis, men den ökande användningen av många patienter gjorde mig nyfiken på möjligheten till ett liv utan glasögon.

Den sista drivkraften gavs av en arbetskollega som opererades för ungefär två år sedan med en linsimplantation i Novius kliniken och som var helt nöjd, inte längre behövde glasögon och svarade på frågor om hur hon klarar dem i vardagen.

Jag hade förväntat mig att jag fick veta exakt vilka fördelar förfarandet skulle medföra för mig, vilka begränsningar som skulle kvarstå och vilka risker det fanns. Och vad exakt det kommer att kosta för varje ögon.

Om jag skulle sammanfatta min upplevelse som patient skulle jag kanske beskriva det på detta sätt:
    -------------------------------------------------------------
     I det första samtalet fick jag en detaljerad förklaring av hur en operation skulle fungera för mig. Vilka möjligheter kan jag förvänta mig och de specifika kostnaderna för fullständig behandling och eftervård (inklusive linsbyte i det osannolika fallet att jag av någon anledning inte klarar linsen).

 Kirurgen satte inget tryck på mig, ingen övertalning att operera - glasögon är ett effektivt alternativ som jag har varit tvungen att använda i flera år. Det förklarades bara att om jag bestämde mig för en operation skulle linser vara speciellt förberedda för mina ögon och två kirurgiska möten skulle göras på varandra följande dagar (en för varje öga).

 Jag opererades i juni 2021. Den faktiska proceduren utan någon förberedelsestid tar cirka 15 minuter per öga. Naturligtvis är det obekvämt att behandlas med instrument på ögat, men lokalbedövningen gör operationen absolut smärtfri och jag kunde se ljuset på operationslampan hela tiden.

 Jag skulle också skriva det ärligt och direkt om det hade varit annorlunda. Jag har inte ångrat operationen på en sekund. Det ägde rum för ungefär tre veckor sedan.

 Jag jobbar vanligtvis många timmar om dagen bland annat på en skärm. Några timmar efter linsimplantationen arbetade jag utan problem på skärmen och hade MS-teammöten som varade i flera timmar.

 Det var obeskrivligt för mig att inte längre ha tunnelsyn genom glasögon efter 25 år utan den breda utsikten till vänster och höger. Konturerna på alla ytor är så tydliga. Det var överväldigande.

 Naturligtvis, som med nya varifokaler, måste jag anpassa mig till visionen direkt framför mig, lite längre bort och på avstånd. I början, när jag tittade på ljuskällor, såg jag dubbla ringar (halos). Det har redan blivit mycket mindre och minskar ständigt.

 För att vara på den säkra sidan köpte jag ljusa glasögon för att läsa i mörkret. Men jag kan läsa allt utan glasögon, även om det inte är så ljust. Exempelvis det finstilta i kontrakt eller på matförpackningar i snabbköpet. Jag blev rädd när jag rakade mig i spegeln. Du kan se allt klart, inklusive åldersgränserna :-)

Den typ av ögonklinik passade mig, mycket vänlig personal, inga krusiduller eller extra lyx som i flygplanets affärs- eller lyxklass. Fokusera på det väsentliga. Och jag kan säga det med tidigare yrkeserfarenhet i att förebygga infektioner och med lite livserfarenhet. Hygienstandarden för praxis var exemplarisk och du kan känna om den behandlande kirurgen testar nya metoder på bästa möjliga sätt eller om någon med 20 till 30 års erfarenhet och fortlöpande utbildning genomför en toppmodern teknik förfarande på ett professionellt sätt.

Jag skulle aldrig övertala någon att göra en sådan operation. Jag är medveten om att det kan finnas andra patientupplevelser som skiljer sig från mina.

Allt jag kan säga är att jag skulle göra det igen när som helst och jag är glad att jag vågade. Tanken att aldrig behöva dem igen under en livstid efter nästan 25 år med glasögon är överväldigande för mig.
    2021-07-07 Insamlad av företaget
    Alltid ett trevligt bemötande. Jag hade stora förväntningar och företaget levde mer än väl upp till dem.
    Jag hade grå starr och jag var mycket nervös inför de båda operationerna. Läkare och sköterska uppträdde mycket pedagogiskt och när de opererade mitt andra öga var jag helt lugn.
    Professionellt genomförda operationer!
    Resultatet blev rent ut sagt fantastiskt.
    2021-07-06 Insamlad av företaget
    Mycket trevlig och proffsig personal. Den snabba processen och resultatet överträffade mina förväntningar. Jag har känt mig trygg hela vägen och operationen gick superbra.

Det enda jag önskat vore mer utförlig och tydligare skriftlig information, då jag har add och autism och har svårt att minnas muntliga instruktioner.
    2021-05-26 Insamlad av företaget
    Gråstarr
    Mkt väl bemött
    Infriade förväntningar
    Rekommenderar Novius ögonkliniken.
    2021-05-25 Insamlad av företaget
    Gråstarrsoperation. Bägge ögonen.
    Utmärkt bemötande av all personal. Ingen väntetid.
    Överträffade alla våra förväntningar. God information.
    Kan verkligen rekommenderas varmt.
    2021-05-17 Insamlad av företaget
    Jag gjorde laseroperation förra veckan och resultatet är bättre än förväntat! Väldigt trevligt och proffsigt bemötande från alla på Novius också. Tack!
    2021-04-21 Insamlad av företaget
    Ingreppet motsvarade mina förväntningar.
    Vänligt och korrekt bemötande.
    Snabba svar då man ställer frågor.
    2021-04-19 Insamlad av företaget
    Underbart bemötande av personalen aldrig några väntetider och de ingrepp som gjordes var perfekta samt bra information innan. Kan verkligen rekommendera dom.
    2021-03-15 Insamlad av företaget
    Valde bifokala linser när jag behövde operera grå starr. Bra och koncentrerad info före, under och efter operationerna. Passade mig men kanske inte alla. Perfekt resultat. Inget obehag efter på. Har inte sett bättre i hela mitt liv. Slipper nu glasögon utom på kort avstånd; läsning, detaljarbete m.m. Story tack Christos L!
    2021-03-07 Insamlad av företaget
    Linsbyte.
    Vänligt, korrekt.
    Hört gott omdöme från annan person.
    Direktkontakt med opererande läkare.
    Professionell, småskalig verksamhet.
    Bedömer att det är/blir enkelt att få kontakt om behov uppstår.
    2021-02-02 Insamlad av företaget
    Väldigt nöjd med min inLASIK operation. Allt gick smidigt och fick bra info.
    2021-01-27 Insamlad av företaget
    Jag är mycket nöjd med bemötandet och den hjälp jag fått vid min operation av gråstarrs på mina båda ögonen. Operationen utfördes snabbt och mycket professionellt av läkaren Lenis. Jag kan varmt rekommendera Novus ögonklinik. Tommy Löfgren.
    2021-01-16 Insamlad av företaget
    Starropererade bägge ögonen, en på alla sätt smärtfri process. Okorrigerat visus 1.0+ och korrigerat 1.25.
    Kan bara rekommendera Novius och Kristos och Konstantin. Ögonkirurgi är ett hantverk som de behärskar till fulländning.
    Tack för den fina upplevelsen!
    Raimo
    2021-01-15 Insamlad av företaget
    Gråstarr operation
    Oerhört professionellt, snabb hantering av alla anställda.
    Hade fått företaget rekommenderat av min husläkare så jag hade höga förväntningar. Trots det överträffades mina förväntningar.
    Rekommenderas det varmaste.
    2021-01-14 Insamlad av företaget
    Jag ville bli av med mina läsglasögon så jag kontaktade Novius ögonklinik. Fick snabbt en tid för undersökning och fick svar att ett linsbyte var möjligt. Några veckor senare var jag opererad. Det blev ett mycket bra resultat. Nu ser jag att läsa tidningar och böcker utan glasögon vilket var helt omöjligt före operationen.

Ett mycket proffsigt bemötandet. Snabb och smärtfri operation.

Tveka inte att operera dig om du är trött på att se dåligt och ”ständigt leta efter dina glasögon”. Lars Åke
    2021-01-14 Insamlad av företaget
    Kan varmt rekommendera Novius ögonklinik på Östermalm har opererat båda ögonen och är nöjd med allt från första kontakten med mina funderingar och oro innan operation.... till operationen och efterbehandling önskar att jag hade gjort detta typ för 10 år sen. Så har du bestämt dig gör din operation hos dem Raquel
    2020-12-23 Insamlad av företaget
    Efter rekommendationer av väninna som är sjuksyster tog jag kontakt med Novius.
    Mycket vänliga och proffesionellt bemötande. Mycket nöjd, det enda jag vill tillägga är att priset för mina linsbyten är högt.
    Tack för mig med en ”klarare” framtid!
    2020-12-23 Insamlad av företaget
    Mycket prisvärt, bra bemötande och nöjd med resultatet!
    2020-12-18 Insamlad av företaget
    Jag korrigerade min syn med hjälp av inlasik(Fs Lasik). Jag var närsynt och hade astigmatism och kan nu dagen efter operationen berätta att jag är nöjd med det direkta resultatet och själva ingreppet. Novius personal är professionella och trevliga! Jag kan definitivt rekommendera andra som kanske velar som jag gjorde att ta klivet till en glasögonfri framtid.
    2020-11-30 Insamlad av företaget
    Jag opererade mina ögon hos novius ögonkliniken, jag är jätte nöjd
    2020-11-24 Insamlad av företaget
    Gråstarrsoperationen min sköttes på ett utmärkt sätt, och resultatet blev alldeles fantastiskt, jag har fått ställa om ljus/kontrast på både TV Dator, sen ser man både ansiktsrynkor och dammet hemma mycket tydligt. Detta är en operation, som höjer livskvalitén för många personer och borde därför belönas med ett Nobelpris!
    2020-11-17 Insamlad av företaget
    Jag ville operera mina ögon för att slippa glasögonen och eftersom jag blev rekommenderad Novius hade jag ganska höga förväntningar. Efter en utmärkt bra och informativ läkarundersökning fick jag tid för operstionen inom kort. Jag var värdigt nervös, men jag kände mig trygg och blev lugn av både sköterska och kirurg. Allt gick bra och jag är fantastiskt nöjd med resultatet.
    Jag rekommendera alla att göra denna operation och Novius är den bästa kliniken.
    2020-11-09 Insamlad av företaget
    Jättebra resultat och bemötande. Det enda lilla negativa var att jag ibland hade jag önskat lite mer information om vad man kan förvänta sig vid olika steg av operationen och läkningen.
    2020-10-29 Insamlad av företaget
    Har redan svarat.
    Gråstarr och astigmatism operation.
    Superbra bemötande! 🌺
    Bra bemötande! Mycket nöjd,
    Har rekommenderat till flera vänner! 🍁🌸👍☘️
    2020-10-19 Insamlad av företaget
    Otroligt bra bemötande, trevlig personal och läkare! Kändes mycket tryggt och avslappnat även om jag var nervös inför operationen.
    Rekommenderar varmt!
  • Nikos C
    2020-10-09 Insamlad av företaget
    Jag hade en laseroperation på Novius ögonkliniken, helt nöjd med de omedelbara resultaten, mycket professionellt jobb
    Jag rekommenderar verkligen denna klinik
    2020-10-09 Insamlad av företaget
    Gjorde ögonlaser hos Novius i september. Extremt proffsigt bemötande och samtidigt så kändes det som att det var hemma hos kompisen man var vilket gjorde att allt kändes tryggt. Väldigt bra service efteråt och detta är nog bästa investeringen jag gjort någonsin, ser bättre än jag gjorde med glasögon.

Tack Novius och Dr.Lenis!
    2020-09-29 Insamlad av företaget
    I did the ICL surgery with Novius and am very pleased with the process and the results. I initially came for an assessment regarding Lasek /LASIK and Novius was the only clinic that refused it because of my bad eyesight. The others identified the risks but were happy to conduct it. My ICL surgery ran smoothly and all the staff was very attentive towards my needs when I was scared or experienced any side effects. Good eyesight the day after. Overall very happy I have chosen Novius for this.
    2020-09-28 Insamlad av företaget
    Dr Lenis utförde en ögonoperation, satte in nya linser, och ingreppet gick snabbt och smidigt. Mycket pedagogiskt och förstod varje steg i processen, från första mötet till uppföljningen. Har nu 1,5 i syn och ser lika bra på nära håll som på långt.
    Kunde inte rekommendera detta ingrepp och dr Lenis mer!
    Mattias
    2020-09-25 Insamlad av företaget
    Starroperation.
    Proffsigt och vänligt bemötande.
    En viss oro före operationen byttes mot lugn och tilförsikt.
    Rekommenderar gärna Novius till mina vänner.
    2020-08-06 Spontant omdöme
    Gjorde FS-Lasik aug 2020. Perfekt syn efter operationen. Blev väl omhändertagen!
    2020-04-16 Insamlad av företaget
    Jag sökte för en gråstarroperation. Efter en noggrann förundersökning så föreslog Christos lämpliga alternativ av lins. Jag imponerades främst av att han efter mina önskemål kunde rekommendera en lins som passade mig perfekt. Detta tyder på stor professionell skicklighet, vilket även präglade hela kliniken.
    2020-03-19 Insamlad av företaget
    Har varit väldigt bra. Jag är mycket nöjd.
    2020-03-09 Insamlad av företaget
    Grå starr. Bytte båda linserna. Trevligt och professionellt bemötande av alla på kliniken. Redan efter en månad är jag nöjd med resultatet och hoppas att det blir än bättre. Att kunna se som en Hök. Då ögonen är viktiga för en ornitolog. Tack Christos Lenis och all personal.
    2020-03-06 Insamlad av företaget
    Jag känner stor tacksamhet för att min syn fungerar tack vare helproffsig behandling! Det finns ingenting att anmärka på. Jag är mycket nöjd och kan verkligen rekommendera kliniken! Med vänlig hälsning!! Marie-Louise Wester