Novius Ögonklinik

Skeppargatan 30, 114 52 Stockholm — Visa karta

Välkommen till Novius Ögonklinik - här möts modern teknik och erfarenhet.

Vår nya laserrobotsassistent låter oss erbjuda en otrolig precision, säkerhet och smidighet i våra linsoperationer. Det gör att du kan känna dig ännu tryggare när du väljer att förbättra synen hos oss.

Vi har över 20 års erfarenhet av att behandla synfel och vi hjälper dig gärna för att du ska kunna slippa glasögon eller kontaktlinser. Vårt utbud av ögonoperationer är stort!

Boka en gratis förundersökning genom att klicka på "Boka tid" ovan!
Mån-Tor: 08:00-16:30
Fre: 08:00-13:00
Lör-Sön: Stängt

Läs vad 87 kunder tycker om Novius Ögonklinik

• 2020-10-19

Caroline S skrev om Novius Ögonklinik
    Otroligt bra bemötande, trevlig personal och läkare! Kändes mycket tryggt och avslappnat även om jag var nervös inför operationen.
    Rekommenderar varmt! Läs mer
  • Nikos C

2020-10-09

Nikos C skrev om Novius Ögonklinik
    Jag hade en laseroperation på Novius ögonkliniken, helt nöjd med de omedelbara resultaten, mycket professionellt jobb
    Jag rekommenderar verkligen denna klinik Läs mer
  • 2020-10-09

Mikael R skrev om Novius Ögonklinik
    Gjorde ögonlaser hos Novius i september. Extremt proffsigt bemötande och samtidigt så kändes det som att det var hemma hos kompisen man var vilket gjorde att allt kändes tryggt. Väldigt bra service efteråt och detta är nog bästa investeringen jag gjort någonsin, ser bättre än jag gjorde med glasögon.

Tack Novius och Dr.Lenis! Läs mer
  • 2020-09-29

Diana C skrev om Novius Ögonklinik
    I did the ICL surgery with Novius and am very pleased with the process and the results. I initially came for an assessment regarding Lasek /LASIK and Novius was the only clinic that refused it because of my bad eyesight. The others identified the risks but were happy to conduct it. My ICL surgery ran smoothly and all the staff was very attentive towards my needs when I was scared or experienced any side effects. Good eyesight the day after. Overall very happy I have chosen Novius for this. Läs mer
  • 2020-09-28

Mattias R skrev om Novius Ögonklinik
    Dr Lenis utförde en ögonoperation, satte in nya linser, och ingreppet gick snabbt och smidigt. Mycket pedagogiskt och förstod varje steg i processen, från första mötet till uppföljningen. Har nu 1,5 i syn och ser lika bra på nära håll som på långt.
    Kunde inte rekommendera detta ingrepp och dr Lenis mer!
    Mattias Läs mer
  • 2020-09-25

Annie H skrev om Novius Ögonklinik
    Starroperation.
    Proffsigt och vänligt bemötande.
    En viss oro före operationen byttes mot lugn och tilförsikt.
    Rekommenderar gärna Novius till mina vänner. Läs mer
  • 2020-08-06

Mikael N skrev om Novius Ögonklinik
    Gjorde FS-Lasik aug 2020. Perfekt syn efter operationen. Blev väl omhändertagen! Läs mer
  • 2020-04-16

Christer H skrev om Novius Ögonklinik
    Jag sökte för en gråstarroperation. Efter en noggrann förundersökning så föreslog Christos lämpliga alternativ av lins. Jag imponerades främst av att han efter mina önskemål kunde rekommendera en lins som passade mig perfekt. Detta tyder på stor professionell skicklighet, vilket även präglade hela kliniken. Läs mer
  • 2020-03-19

Anna-karin F skrev om Novius Ögonklinik
    Har varit väldigt bra. Jag är mycket nöjd. Läs mer
  • 2020-03-09

Sam O skrev om Novius Ögonklinik
    Grå starr. Bytte båda linserna. Trevligt och professionellt bemötande av alla på kliniken. Redan efter en månad är jag nöjd med resultatet och hoppas att det blir än bättre. Att kunna se som en Hök. Då ögonen är viktiga för en ornitolog. Tack Christos Lenis och all personal. Läs mer
  • 2020-03-06

Marie-louise W skrev om Novius Ögonklinik
    Jag känner stor tacksamhet för att min syn fungerar tack vare helproffsig behandling! Det finns ingenting att anmärka på. Jag är mycket nöjd och kan verkligen rekommendera kliniken! Med vänlig hälsning!! Marie-Louise Wester Läs mer
    Georgia P, christos L gillar detta
  • 2020-03-05

Britt G skrev om Novius Ögonklinik
    Det bästa som hänt mig ser bra utan glasögon.Är så tacksam tack 🌹 Läs mer
    Georgia P, christos L gillar detta
  • Rizi Ebrahim T

2019-11-25

Rizi Ebrahim T skrev om Novius Ögonklinik
    Jag fick bokade tid i rimligt tid . personaler är kunniga och serviceinriktade. Kliniken är bra när det gäller hygieniska aspekter. Jag är en nöjd patient. Läs mer
  • 2019-11-19

Britt W skrev om Novius Ögonklinik
    Gråstarroperation och korrigering av mitt synfel. Snabb respons efter remiss. Trevligt bemötande och inga väntetider på plats. Själva operationerna tog kort tid och smärtfria. Synupplevelsen nu efter 4 veckor är väldigt bra. Kanske upplevelsen på kliniken är på gränsen till för effektiv för att jag skulle känna mig lite mer omhändertagen. Det är ju lite känsligt när ögonen ska opereras. Läs mer
  • 2019-11-17

Per-Åke R skrev om Novius Ögonklinik
    Jag opererades för starr.
    Bemötandet var varmt, utmärkt och professionellt.
    Gick smidigare och bättre än förväntat.
    Kan varmt rekommendera denna klinik. Läs mer
  • 2019-11-17

Katarina B skrev om Novius Ögonklinik
    Starroperation
    Mycket professionellt bemötande Läs mer
  • 2019-11-15

Ingegerd E skrev om Novius Ögonklinik
    Gråstarkirurgi. Hade googlat alla kliniker och insett att Novius verkade bäst. Det stämde, mkt bra och proffsigt bemötande. Ett öga kvar att operera. Förväntar mig samma upplevelse! Läs mer
  • 2019-11-15

Ove I skrev om Novius Ögonklinik
    Har blivit opererad för gråstarr. Allt har hittills varit toppen. Proffsigt på alla sätt. Läs mer
  • 2019-10-07

Kenny J skrev om Novius Ögonklinik
    Fantastiskt bra!
    Fick komma snabbt efter att remissen lämnats.
    Ingen väntetid i väntrummet.
    Trevligt bemötande.
    Linsbytet gick snabbt och lätt, kändes endast som en lätt beröring.
    Bytet gjordes med stor skiicklighet och jag kände mig i trygga händer.
    Efter linsbytet såg jag redan bättre.
    Rekomenderar det varmt!
    Mvh Kenny Läs mer
  • 2019-09-30

Marie-Louise G skrev om Novius Ögonklinik
    Har gjort gråstarroperation på båda ögonen. Operationerna gjordes med några veckors mellanrum. Vid båda tillfällena överraskades jag av hur smidigt arbetet utfördes. Bedövningen gjorde ingreppet helt smärtfritt och efter 15 minuter kunde jag resa mig och konstatera att jag för första gången på många år ser klart och tydligt. Jag har heller inte haft några besvär i form av skav eller smärta efteråt.
    Behandlingarna överträffade mina förväntningar och jag blev mycket väl bemött av personalen. Läs mer
    2019-10-01 christos L svarar Marie-Louise G
    Vi på Novius tackar för de fina orden och fortsätter våra ansträngningar med att överträffa alla patienters förväntningar.
    "Er syn, vår fokus"
  • Ylva N

2019-09-24

Ylva N skrev om Novius Ögonklinik
    Jag fick båda ögonlinserna utbytta till för mig specialtillverkade för vardera ögat.
    Alla, från reception, sköterskor och läkare, har hela tiden varit oerhört välkomnande och vänliga. De gav från första början ett mycket professionellt intryck. Jag fick före operationen detaljerad information om vad som skulle göras och hur.
    Jag hade höga förväntningar. Jag hade blivit lovad borttagen gråstarr och bl a att jag med de nya linserna skulle slippa läsglasögon efter operationen. Förväntningarna infriades till 100 %. Operationen var fullständigt smärtfri och jag kunde gå därifrån direkt efteråt.
    Jag är så nöjd över att jag valde Novius för min operation. Inte minst för att jag hört om olyckligare utfall för andra med samma problem som använt andra vårdinrättningar. Dessutom håller man verkligen hygienens fana högt; mycket viktigt!
    Tack Novius Ögonklinik!
    Med vänliga hälsningar
    Ylva Nässil Läs mer
    2019-09-24 christos L svarar Ylva N
    Vår målsättning är att arbeta som ett team för patientens bästa och för att kontinuerligt uppnå resultat i nivå med det som du har upplevt Ylva. Vi tackar för förtroendet och de fina orden!
  • 2019-09-24

Åsa Gunnarsdotter S skrev om Novius Ögonklinik
    Jag blev remitterad från ögonkliniken i Nyköping till Novius för en starroperation. Efter en knapp vecka blev jag uppringd och erbjuden tid för bedömning. Min förväntan var att jag nog skulle se suddigt första tiden efter operationen men jag såg knivskarpt direkt! Kunde urskilja varje löv och varje rönnbär i träden! Fantastiskt! Trodde också att jag skulle känna viss smärta under operationen men den var verkligen helt smärtfri! Ska inom några dagar operera mitt andra öga och min förväntan är att få samma goda resultat denna gång! Jag blev dessutom trevligt och personligt bemött! Läs mer
    2019-09-24 christos L svarar Åsa Gunnarsdotter S
    Tack Åsa för dina fina ord!
    Det ger oss inspiration att fortsätta leverera vård och omhändertagande på hög nivå till alla våra patienter.
  • 2019-09-07

Per-Olof M skrev om Novius Ögonklinik
    Absolut världs klass från 1a besöket till återbesöket efter avslutade operationer
    Jag kan bara lämna mina bästa rekommendationer Läs mer
    2019-09-07 christos L svarar Per-Olof M
    Tack P-O för dina fina ord!
    Det ökar inspirationen att fortsätta leverera vårt bästa för alla patienter.
  • 2019-06-14

Maria B skrev om Novius Ögonklinik
    Jag är rakt igenom nöjd med min upplevelse på Novius. Allt i från bemötandet i receptionen till själva behandlingen. All personal har varit fantastisk, de är trevliga, proffesionella och alltid i tid. Jag kände mig väldigt trygg och kan varmt rekommendera Novius och speciellt doktor Christos Lenis. Har haft linser i över 30 år men nu är jag äntligen fri.
    Operationssjuksköterska Maria B. Läs mer
  • 2019-01-30

Ann-Kristin W skrev om Novius Ögonklinik
    2011 diagnostiserades grå starr på båda mina ögon .Blev rekommenderad Novius och blev omhändertagen av Chrisos Lenis.Valde multifokala linser med förhoppning att helt slippa glasögon . 100% proffsigt bemötande från telefonkontakt till återbesök och allt däremellan . På återbesök för ett par veckor sedan , 8 år senare , säger Christos att jag har 100% syn . Osäker vad man jämför med men oavsett ser jag allt på nära och långt håll och gör ständigt mina jämnåriga väninnor gröna av avund då jag läser allt utan att leta efter glasögon först .Stort tack för perfekt jobb ! Läs mer
    Anton J, Georgia P gillar detta
  • 2018-11-29

Ylva W skrev om Novius Ögonklinik
    Opererades 1708 för starr och passade på att få linser som gör att jag nu klarar mig utan glasögon. Otroligt nöjd med mina ”nya” ögon. Häromdagen kontaktade jag dr Christos Lenis igen, alarmerad av nyheten att vissa kliniker opererat in linser (av märket) Lenis, som nu visat sig kunna vara skadliga. Christos mail-svarade mig inom en halvtimme med lugnande och utförligt besked. Proffsigt! Läs mer
  • Solveig Å

2018-11-27

Solveig Å skrev om Novius Ögonklinik
    Christos du opererade mina ögon för ett antal år sedan, oavsett operationen gick perfekt jag har inga problem alls.
    Du och ditt team var toppen👌🏻👍🏻👌🏻
    Däremot läste jag en artikel om Lensi linsen på SVT och jag är nyfiken på om jag har samma linser.
    Det kan ju eventuellt ge mig problem i framtiden.
    ” Du opererades av mig samt efterbehandlades med laser för finjustering.
    Dessa linser som det står om i artikeln har jag aldrig använt och kommer aldrig att använda. Jag genomförde nämligen de första testerna för mer än 10 år sedan och uppmanade importören att inte ta in dessa linser i den Svenska marknaden samtidigt som jag informerade mina kolleger om mina fynd.”
    Skönt du var ett proffs det märkte jag direkt men nu är jag enormt imponerad, helt fantastiskt att höra att du är så noga att du hittade detta när Medicinalverket inte gjort något förrän 2015.
    Hittar inte ord över hur imponerad jag är⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Läs mer
  • 2018-11-24

Anna H skrev om Novius Ögonklinik
    Var väldigt rädd för gråstarr-operationen, men snart lugnade mig när jag möttes av vänliga och mycket proffsiga medarbetare.
    Till sist kom doktorn och lovade att det kommer inte att göra ont. Löftet infriades.

Det viktigaste av allt jag ser mycket bra igen, behöver inga glasögon. Reklamplanscherna i stan har plötsligt fått TEXT. Anna Hedman Stockholm Läs mer
  • Patrik B

2018-10-31

Patrik B skrev om Novius Ögonklinik
    Jag gjorde en inLasik på Novius och är mycket nöjd med både behandlingen och resultatet. Jag kunde gå till jobbet dagen efter ingreppet och såhär en månad senare så har jag inga som helst besvär och ser lika bra som jag gjorde innan med glasögonen på.

Något man ska tänka på är att direkt efter operationen är det bra att ha någon som hjälper en hem och tar hand om ögondropparna och sånt samma dag som ingreppet sker för det kan vara knepigt att hålla ögonen öppna, det känns som om man har väldigt mycket grus i ögonen och det tårar väldigt mycket. Drick mycket vätska! Läs mer
  • 2018-10-23

Patrik L skrev om Novius Ögonklinik
    Jag gjorde en ICL operation och opererade in -18 linser. ingreppet gick perfekt och är så glad att det gick vägen. har aldrig i mitt liv sett så här bra.
    Resultatet blev bättre än vad jag själv trodde att det skulle bli. behöver inte alls ha några glasögon alls det trodde inte jag skulle klara av.
    Personalen är trevliga och professionella. Jag verkligen rekommenderar Novius Ögonklinik. Läs mer
  • 2018-10-17

Katrin G skrev om Novius Ögonklinik
    Jag gjorde en RLE-operation, där mina egna linser ersattes av syntetiska linser med utökat skärpedjup hos Novius/ Christos Lenis. Var tidigare gravt närsynt (-9/-10) och lite ålderssynt, men ser nu i princip perfekt och det gjorde jag redan några timmar efter operation! Behöver endast läsglasögon på riktigt nära håll. Operationen gick snabbt, var smärtfri (även efter) - och bemötandet mycket bra från början till slut. Är extremt nöjd! Läs mer
  • 2018-10-07

Ylva N skrev om Novius Ögonklinik
    Opererades för starr i båda ögonen och fick nya linser .. Jag är mycket nöjd med allt: snabbt remissvar, bokning, mycket trevligt bemötande och gott resultat. Behövde inte glasögon alls från första dag. Kund inte vara nöjdare. Läs mer
  • 2018-10-07

Birgitta G skrev om Novius Ögonklinik
    Jag opererade gråstarr på ett öga itaget bägge gångerna var väldigt bra. Bra förberedelser inför operationer och kände inget.Alla var väldigt trevliga. Läs mer
  • Dale C

2018-10-04

Dale C skrev om Novius Ögonklinik
    Jag gjorde RLE operationen på mina ögon. Från början till slut var jag bemött med respekt, ärlighet, och utmärkt vård. Jag hade förväntningar att jag skulle slippa använda glasögon och min dröm har blivit sann. Jag kände inge smärta och behövde ingen lugnande medel under operationen. Christis Lenis är en fantastisk kirurg och människa och alla syror var omtänksam och duktiga. Läs mer
  • Spiros P

2018-02-18

Spiros P skrev om Novius Ögonklinik
    5 av 5
    kunnig och trevlig personal. Jag opererades för grå starr av Konstantin Lenis jag ger novius 5 av 5 för att det är första gången jag har upplevt en så bra behandling. jag vill tacka alla som jobbar på kliniken.Jag är så glad idag att min grå starr är behandlad. hade skalan varit 10 så kan jag bara säga en sak Novius 10 av 10.

mvh
    spiridon papadopoulos Läs mer
  • 2017-08-31

Thomas K skrev om Novius Ögonklinik
    After 61 years of corrective lenses - glasses, hard and soft contacts, I am now seeing on my own, so to speak. Cataracts, presbyopia, astigmatism - all gone! Dr. Christos Lenis and his team are fantastic. The equipment is state-of-the-art and the procedures were painless. I am highly pleased with the results and like the song says "I can see clearly now"! Should have had laser eye surgery earlier. Läs mer
    2017-09-01 Susanne P svarar Thomas K
    Dear Thomas!
    Tanks for the nice Words from you. Have a nice weekend.
    Best regards
    Monica
    Novius ögonklinik
    Thomas K gillar detta
  • Åse L

2017-08-07

Åse L skrev om Novius Ögonklinik
    Jag gjorde en synkorrigerande operation hos Novius i mars 2017. Fantastiskt bemötande, tydliga förklaringar och ett helt otroligt resultat. Operationen gick snabbt, och redan samma dag som jag opererat första ögat såg jag bättre på det ögat än på det som inte opererats. Även om det tog ett par veckor att fullt ut ställa om synen så kunde jag redan efter ett par dagar arbeta, köra bil etc som vanligt.
    Stort tack till Christos Lenis med kollegor!
    Till er som fortfarande funderar: Just do it! Läs mer
  • 2017-04-02

Marina J skrev om Novius Ögonklinik
    Jag fick detaljerad information innan operationen, och jag vart väldigt väl mottagen. Ingen smärta under eller efter operationen och mycket bra resultat. Trevlig personal, kände mig trygg hela tiden. Läs mer
  • 2017-03-21

Bo L skrev om Novius Ögonklinik
    Jag blev rekommenderad att söka hjälp hos doktor Christos Lenis eftersom jag behövde en riktigt kunnig expert på gråstarrs operationer. På grund av en tidigare laseroperation ansågs det riskabelt att göra en gråstarr på mig. Doktor Lenis såg till att en riktigt grundlig undersökning för att ta fram all historisk dokumentation. Han analyserade data och genomförde sedan en brilliant operation med fantastiskt resultat. Jag ser igen - det är helt underbart. Mycket imponerad av klinikens arbete! Bosse Lindquist, dokumentärfilmare. Läs mer
  • 2017-03-21

Abdulazeez A skrev om Novius Ögonklinik
    Det är bästa beslut som jag har tagit i mitt liv är ICL operation. Innan operation var jag nästan blind!
    Jag rekommendera Novius.
    Tack till alla på Novius Östermalm.
    Stort tack för dig Läkare / Ögonkirurger Christos Lenis Läs mer
  • 2017-03-20

Thomas L skrev om Novius Ögonklinik
    Jag kan beskriva det med ett ord - fantastiskt.
    Från att jag kom in och gjorde den första kontrollen, till ett färdigt resultat.
    Det är en underbar känsla att få en så bra service och därrefter ett utomordentligt bra resultat, jag har fått tillbaka en fantastisk syn.
    Min känsla när operatioen pågick var att mitt öga låg I ett spabad :)
    Tack än en gång - jag är en stor ambassador till Novius. / Tomas Lindroos Läs mer
  • 2017-03-19

Johan B skrev om Novius Ögonklinik
    Tack för ett mycket trevligt och seriöst bemötande samt en mycket bra behandling
    Mvh Johan Blixt Läs mer
  • 2017-03-19

Nils Gunnar W skrev om Novius Ögonklinik
    Bemötandet på Novius var trevligt och man var noga att hålla mig informerad hela tiden vad som komma skall. Det kändes tryggt och lugnande. Det känns skönt att den gamle Nisse är tillbaka efter gråstarrsoperationerna av båda ögonen. Han som före att gråstarren satte in inte behövde glasögon vare sig för att läsa eller se på långt håll. Resultatet efter operationen känns över förväntan. Jag ser numera som en hök på långt håll och kan läsa det finstilta på ett avstånd av bröstkorgens underkant. Tack för väl genomförda operationer. Mvh Nils-Gunnar Westberg Läs mer
  • 2017-02-27

Jörgen J skrev om Novius Ögonklinik
    Jag har opererats för grå starr. Bemötandet vid förberedande undersökningarna var helt koncentrat på att finna den optimala nivån för
    att återställa min syn. Innan åtgärd rekommenderades jag ett standard ingrepp, till väsentligt lägre kostnad än andra alternativ. Resultatet av åtgärden blev fantastiskt bra och det känns otroligt skönt att ha blivit så proffesionellt väl behandlad och omhändertagen.
    De frågor som man ställs inför innan ett ingrepp som detta, kräver att alla som deltager i de olika faserna inom kliniken agerar så att man får ett välgrundat förtroende dem. Ett riktigt varmt tack för en livskvalitets höjande behandling! Jörgen Jonsson Läs mer
  • 2016-12-17

Fantastiskt resultat Läs mer
  • Lennart K

2016-12-15

Lennart K skrev om Novius Ögonklinik
    Jag var nervös när jag gick till Novius för undersökning ,men allt gick smidigt och bra.operationen gick över all förväntan tack vare en skicklig kirurg.jag har kastat mina glasögon och ser alldeles förträffligt

jag vill tacka all personal för ett trevligt bemötande och för det utmärkta resultatet
    M v h Lennart Knutsson Läs mer
  • 2016-11-27

Linda C skrev om Novius Ögonklinik
    Professionell personal som gav lugnt och tryggt bemötande!! Jag var nervös, men ingreppet gick snabbt och de förklarade noga alla moment som de utförde. Jag är väldigt nöjd med min "nya" syn! Läs mer
  • 2016-11-18

Birgitta H skrev om Novius Ögonklinik
    Jag är tacksam att jag fick möjligheten att få mina ögon opererade för gråstarr av Novius ögonklinik.
    Proffsig personal och fint bemötande gjorde att jag kände mig trygg redan vid första mötet. Resultatet blev jättebra.
    Tack
    Birgitta Läs mer
  • 2016-04-24

Claes-håkan L skrev om Novius Ögonklinik
    Nu har det gått precis ett år sen jag lät Novius operera mina ögon. Jag var väldigt less på att plocka med olika läsglasögon och progressiva glasögon för att kunna köra bil mm. När jag så fick begynnande starr, fick jag remiss av min husläkare och lät undersöka mig av Cristos Lenis på Novius ögonklinik.Jag hade då förhört mig av goda vänner som gjort liknande operationer med olika resultat men de som varit hos Novius var mycket nöjda.Jag blev mycket trevligt bemött av både personal och läkare som förklarade vad jag hade att förvänta mig och vad det skulle kosta. Efter att gått igenom ingreppet som gick mycket smidigare än jag förväntat , blev jag uppföljd tills både jag och läkaren var riktigt nöjd med resultatet. Efterbehandling och uppföljningen präglades av professionalism och trevligt bemötande av all personal.Till vardags jobbar jag med förvaltning och byggnation av fastigheter och anläggningar på Kungl. Djurgården som innebär mycket dokument och ritningsläsning samtidigt som man behöver ha kontroll på byggnadsproduktionen.Jag är nu helt oberoende av glasögon i alla situationer tack vare mina multifokala inopererade linser. Att jag väntat så länga att skriva någon bedömning är att jag lärt mig att inte"ropa hej förrän man är över bäcken". Jag kan nu varmt rekommendera er som funderar på att göra något åt synen att ta kontakt med Novius ögonklinik.
    Mvh Claes Lindgren Läs mer

Skeppargatan 30, 114 52 Stockholm

Tjänsteföretag lever på sitt goda ryckte