Oderland Webbhotell AB

Är du ute efter säkra och enkla lösningar för dina webbtjänster? Vi på Oderland är ett premium webbhotell som sedan 1998 erbjuder allt från webbhotell och webhosting till virtuella servrar och avancerade drifttjänster. Vi arbetar med kunder från alla branscher och vårt mål är alltid att våra tjänster ska vara flexibla, stabila och kraftfulla.

Något vi också strävar efter är att vår support ska vara den bästa möjliga. Därför har vi full kontroll över alla tekniska lösningar och alla i vår personal är mycket kunniga. Hos oss hanteras dina ärenden nästan alltid omedelbart. Varmt välkommen!

113 omdömen om Oderland Webbhotell AB

Sedan starten hos Reco 2017
    2023-01-26 Spontant omdöme
    Rekommenderar alltid våra wordpress-kunder att använda Oderland eftersom deras kundtjänst är snabb och ett bra arbetsflöde.
    2023-01-24 Spontant omdöme
    Snabba och informativa svar.
    Bästa webbhotell jag haft att göra med, rekommenderar verkligen.
    /Leif
    2023-01-09 Spontant omdöme
    Bästa tänkbara på alla sätt. Kundservicen och kompetensen är i en helt egen liga.
    2022-12-03 Spontant omdöme
    Har genom tiderna provat olika webbhotell men fick genom bekanta rekommendation att prova Oderland. Då några av mina E-handels sajter upplevdes lite sega (trotts åtgärder som optimerade bilder mm).
    Men vilken skillnad, efter flytten (gratis) till Oderland så blev det helt plötsligt lite roligare att jobba med sidan då man slapp vänta dom där irriterande väntan att sidan skulle laddas om. (I-landsproblemet).
    Säger bara en sak: Oderland = "Top of the line". 10/10
    Dessutom är supporten vass.
    Hälsningar en nöjd nörd :-)
    Stort tack Lennart för ditt fina omdöme. Vi lovar att svarstiden håller sig och dina siter förblir snabba.
    Ha en fin helg!
    2022-11-24 Spontant omdöme
    Det har blivit många olika webbhotell genom åren. Allt från Digikom, Aaleborg Solutions, Binero, One.com till Loopia. Alla har haft för- och nackdelar. Ingen har haft exceptionella laddningstider. Siteground kom nära när jag jämförde med Binero, men när jag sökte svenskt alternativ fick jag tipset om Oderland. Jag har sen dess ALDRIG sett bakåt!
    Fyra år har jag varit en otroligt nöjd kund och även tagit med mig några kunder som även de är mycket nöjda.

Stabil teknik, korta laddningstider och säkra och effektiva verktyg gör att jag som webbutvecklare kan lita på att allt jag lägger upp fungerar som tänkt. Även möjligheten att få köra med äldre PHP-versioner medans nya sajter utvecklas i senast php-versionen känns lyxigt och har räddat många kunders anseenden när gamla sajter börjar knäckas.

Tack för allt så här långt! Hoppas på lika bra upplevelser i fortsättningen! /Bjarne
    2022-11-24 Spontant omdöme
    Har använt Oderland i 22 år, sedan de var ett litet företag, bl.a åt Filosofiforum.se som startades vid sekelskiftet. Bra support hela vägen, även om det var mer familjärt i början när man lärde känna de som jobbade där.
    Det är fortfarande familjeägd företag Johan, vi är så pass mycket större nu, men vi försöker behålla samma anda.
    Jag, Jack kommer ihåg er så klart :-)
    2022-11-24 Spontant omdöme
    Det här är det webbhotell jag rekommenderar till de flesta av mina kunder och som jag dessutom kör för min egna sidor. Förutom att det har alla funktioner (under huven) som en genomsnittlig hemsida kan tänkas behöva så är det supporten som verkligen särskiljer dom. Oderlands tekniska support har räddat mig mången gång när jag lyckats strula till det och jag är så glad att kunna ringa en kunnig person istället för att försöka chatta mig till ett svar, som på vissa andra webbhotell. Det är 100 gånger mer effektivt och dessutom trevligt och personligt. Rekommenderas det varmaste!
  • BENGT S
    2022-11-24 Spontant omdöme
    Oderland ligger i den absoluta toppen av webbhotell i Sverige. Sedan 7-8 år tillbaka är Oderland min huvudleverantör för webbhotelltjänster. Jag ångrar att vi inte möttes tidigare.

De har Sveriges kanske bästa servrar för Wordpress och en grymt bra personlig och entusiastisk support. Dessa tjejer och killar är verkligen något att hålla i handen när det stormar i cyberrymden.

Inte billigaste, men heller inte dyraste, lösningen. Dock värt varenda krona. Klart bättre än stora utlandsägda drakar utan lokalt och personligt engagemang. Rekommenderas alla dagar i veckan.
    2022-11-24 Spontant omdöme
    Jobbat med Oderland i några år nu, och är jättenöjd med enkelheten att hantera miljön; filhanterare, databaser, e-post osv.
    Och supporten är verkligen i VÄRLDSKLASS!!! Varenda gång jag har ringt in har jag fått snabbt svar samt lärt mig något nytt på vägen.
    Det enda jag som webbyrå saknar är ett smidigt sätt att hantera våra gemensamma kunders konton, hade varit guld med en panel jag loggar in på och kommer in i kundernas kundzoner. Men, detta lilla minus är inget som drar ner helhetsbetyget för supporten och tjänsterna är så jäkla bra.
    Rekommenderar verkligen Oderland.
    2022-11-24 Spontant omdöme
    Jag har använt Oderlands olika webbhotellspaket sedan 2006 både till privata webbplatser och till företags webbplatser.
    Min huvudsakliga användning har varit att driva en webbutik, med krav på up time och snabb webbplats.

Oderland är enkla att att ha att göra med, både när man vill sköta tekniska bitar själv och de få tillfällen då man behövt hjälp från kundservice.

Själv jobbar jag mycket med PHP, SQL-databaser, utveckling av funktioner i webbutik mm, vilket medför att jag med jämna mellanrum måste arbeta med tekniska inställningar. Här upplever jag Oderlands administrationspanel och vad jag har för möjlighet att göra i cPanel som exceptionellt bra i jämförelse med andra webbhotell jag också använt sedan 2006 fram till idag. De tekniska utmaningar jag stött på i min utveckling av webbplatser har alltid enkelt kunnat fixas på Oderland, medan hos andra aktörer har jag antingen varit tvungen att flytta webbplatsen därifrån till Oderland eller ge upp mina planer.

Trots möjligheten att konfigurerar mycket hos Oderland så upplever jag att de har en hög säkerhetsnivå och att det är enkelt att återställa backuper vid de tillfällen jag gjort fel.

Under de år jag varit kund har de utvecklats mycket, hängt med i utvecklingen, samtidigt som de ger stöd till äldre versioner av t ex PHP. Ny bra funktioner kommer hela tiden.

Kontakten med Oderland känns alltid personlig och man får snabba svar och hjälp.

Det känns helt enkelt stabilt och tryggt att ha sin webbplats hos Oderland.
  • 2022-11-24 Spontant omdöme
    Oderland håller vad de lovar och dessutom gör de alltid lite extra. Oderland´s erbjudande, tjänster och support håller världsklass och supporten hjälper till även lite utom deras scope om de kan. Jag har märkt att det sällan är hos Oderland det är fel när jag ringer, men jag har ändå blivit mycket väl bemött och fått hjälp. Jag kommer aldrig att välja en annan hostingleverantör för mina webbsidor - jag ägnar aldrig en tanke åt om de funkar och backas upp ordentligt, för det gör de!
    2022-11-24 Spontant omdöme
    Oderland sätter standarden för hur ett webbhotell ska vara. Jag har använt Oderland i drygt 10 år för ett flertal olika tjänster, och både tjänsterna och supporten är på topp. Om det finns något man skulle önska är att de skulle ha ett lågprisalternativ för priskänsliga kunder, ex ideella föreningar och privatpersoner, då skulle precis ALLA mina kunder ligga hos Oderland.
    2022-11-15 Spontant omdöme
    Utmärkta tjänster och ett fantastiskt bra kundbemötande. Här har många andra företag i den branschen något att lära. Oderland får en stark rekommendation av mig.
  • NIKLAS S
    2022-06-09 Spontant omdöme
    Jag driver www.dvu.se och har många hemsidor hos Oderland. Får jag välja webbhotell åt kunden så lägger jag alltid hemsidan här. Mitt omdöme efter jämfört ett flertal webbhotell är att Oderland är klart bäst.
    Mycket trevlig, hjälpsam och kunnig support.
    2021-12-17 Spontant omdöme
    Kan inte direkt säga mycket annat än att dem är en FANTASTISK leverantör och har nog den bästa supporten jag stött på i branschen. Tusen tack!
    Underbart att höra Carl Joel, tack! Ha en God Jul & Gott Nytt År! Oderland Webbhotell AB
  • HANNA-KARIN G
    2021-11-29 Spontant omdöme
    Oderland är utan tvivel en av mina favoritleverantörer. Rimliga priser, stabil drift och kanske den bästa kundtjänst jag haft att göra med. De hjälper till med allt, snabbt och effektivt.
    Stort Tack Hanna-Karin! Underbar läsning. Ha en God Jul & Gott Nytt År! Oderland Webbhotell AB
    2021-11-20 Spontant omdöme
    SUVERÄN SERVICE MOTIVERAR PRISET
    Jag är nybliven kund hos Oderland Webbhotell AB. Jag blev utmärkt bemött av Oderland, när jag överförde mina domäner och e-postkonton dit. Redan när jag jämförde Oderland med andra webbhotell fick jag en enastående service. Snabba och uttömmande svar på såväl enkla som komplicerade frågor. E-post besvarades inom som mest en halv timme och väntetiden i telefon var så kort, att jag inte upplevde den som väntetid.
    Sedan jag blivit kund, har det fortsatt på samma sätt. Svar har kommit snabbt som blixten och varit uttömmande och pedagogiska och skrivna av folk som både kan sin sak och kan skriva god svenska.
    Även telefonkontakterna har fungerat föredömligt och givit mig all den hjälp jag behövt.
    Dessutom har Oderland ett stort antal värdefulla och pedagogiska guider, som ofta är interaktiva och kan lösa många problem, så att man inte behöver ta kontakt med supporten.
    Det finns billigare webbhotell än Oderland. Ett antal av dem har jag erfarenheter av. Tyvärr alla dåliga. Jag rekommenderar därför Oderland utan reservationer också för dem som inte har några omfattande webbplatser men som vill, att allt ska fungera och att kundsupporten ska vara tillgänglig utan krångel.
    Oderlands utmärkta service är väl värd de hundralappar extra som det kostar hos Oderland. Den perfekta servicen motiverar utan vidare priset.
    Mitt omdöme om Oderland är så här långt femmor över hela linjen.
    Slutligen, jag hade inga som helst kopplingar till företaget, innan jag öppnade mitt webbhotellkonto där.
    Så otroligt roligt att läsa Carl Gösta. Önskar dig God Jul & Gott Nytt År! Oderland Webbhotell AB
    2021-11-10 Spontant omdöme
    Jag uppskattar speciellt Oderlands tekniska kunnande. Det är en stor anledning till att vi har mycket färre problem hos Oderland än hos många av deras konkurrenter.
    2021-09-21 Spontant omdöme
    My god, man blir förvånad över hur bra de är...
    Underbart att höra! Ha en trevlig kväll Oderland Webbhotell AB
  • TORKEL D
    2021-09-11 Spontant omdöme
    Alltid bra service, snabb respons med vettiga lösningar
    2021-07-12 Spontant omdöme
    Är mycket mycket nöjd med Oderland. Pedagogiska beskrivningar när man bygger upp sin sida. Mycket hjälpsam support. Snabb respons om man har problem. Kan starkt rekommendera Oderland.
  • Olof Johan L
    2021-06-10 Spontant omdöme
    Helt perfekt! Tack så mycket! Jag rekommenderar verkligen det här företaget till alla. Oderland är utan tvekan Sveriges absolut bästa webbhotell. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
  • Celebrations.se
    2021-05-08 Spontant omdöme
    Fantastisk service, kunniga och hjälpsamma En riktigt trygg partner för att hantera företagets data.
    Stort tack Birgitta. Underbart att höra, ha en fin fortsättning på helgen! Oderland Webbhotell AB
  • JAN L
    2021-04-22 Spontant omdöme
    Världsklass !
    Snabba, kunniga och prisvärda.
    Stort tack Jan, vidarebefordrar till supporten ♥️
    Ha en riktig fin dag!
    2021-03-08 Spontant omdöme
    Mycket bra support, mycket bra första intryck, håller på och flytta min hemsida till Oderland, och hittills klar 5:a
    2021-03-05 Spontant omdöme
    Oderland har superb support. Svarar snabbt och löser problemet tillsammans med kunden. Det känns så bra!
    Stort tack Ulf! Underbart att höra, ha en riktig trevlig helg nu. Oderland Webbhotell AB
  • HELEN M
    2021-01-22 Spontant omdöme
    Jag är verkligen jättenöjd! Bra support och tydliga manualer.
  • OLOF H
    2020-12-21 Spontant omdöme
    Stabilt

-Grym support
    -bra tjänster
    -satte igång node och staging, de hjälpte mig
  • Peter O
    2020-12-17 Spontant omdöme
    Jag har inte haft Oderland så länge men jämfört med andra webbhotell som jag haft tidigare så spelar Oderland helt klart i en klass för sig. Visst kostar det lite mer, men vad kostar det inte när det strular. Tyvärr finns det många därute som är oseriösa både vad gäller drift och bluffakturor. Heja på och grattis till ett seriöst koncept.
    Datakonsult sedan 35 år,
    Peter
    Stort tack Peter, trevligt att höra!
    Ha en God Jul & Gott Nytt År!
  • SUSANNE J
    2020-10-09 Spontant omdöme
    Har precis flyttat alla våra webbsidor hit, en stor flytt som har hanterats på bästa sätt. Allt fungerar och de frågor jag haft har jag fått hjälp med direkt. En superbra supportavdelning helt enkelt! Jag är väldigt nöjd!
  • Anders Hans Arne J
    2020-09-23 Spontant omdöme
    Bästa webbhotellet!
    + för mycket bra support.
  • JENNY CECILIA S
    2020-09-20 Spontant omdöme
    Så himla nöjd med Oderland! Toppen support och prisvärt. Väldigt trevlig o hjälpsam snabb support. Vårt förra webbhotell var billigare, men alltid var det nåt problem.
  • ANNKATRIN N
    2020-09-07 Spontant omdöme
    Helt klart det bästa webbhotell jag kan tänka mig!
    Har testat andra innan, men Oderland är exceptionellt bra!
  • Jonny O
    2020-07-14 Spontant omdöme
    Det finns säkert billigare webbhotell. Jag har varit på två av dem, och båda fungerade bra tills de inte fungerade alls. Då visade det sig också att det satt klåpare bakom spakarna som inte kunde kommunicera med sina kunder, inte hjälpa till att fixa problem som de själva orsakat, etcetera.

På Oderland är det raka motsatsen. Servicen är superb. De problem jag hittills har råkat ut för har varit på mitt ansvar, där jag har varit skiten bakom spakarna. Istället för "det är ditt problem", vilket formellt sett är korrekt, har Oderland alltid hjälpt mig att fixa. Och det går snabbt. Nästan oavsett när eller vad problemet är så får man snabba och tydliga svar samt handgriplig hjälp.

Utöver det finns en uppsjö av tjänster och konfigurationer att leka med. "Kom för valfriheten, stanna för servicen", borde vara mottot.
    Så underbart att höra. Stort tack och ha en fin och säker sommar! Oderland Webbhotell AB
    2020-06-11 Spontant omdöme
    Riktigt bra webbhotell. Jag har varit nöjd kund sedan 2013. Verkligen allt finns - funktionsmässigt.
    Sedan starten har jag använt c.a. 5-10% (eller mindre) av bandbredden/utrymmet/tjänsterna i kontrollpanelen och det har funkat riktigt bra.

År 2019 fick jag ett mail om att priset höjs från 1035:- till 2505:- (inkl moms).

Jag mailade och frågade om jag kunde få någon form av dispens med tanke på min användning/mina behov men det ledde till svaret:
    "Vi har i princip inte några rabatter.
    Pengarna går till att kunna leverera tjänster som är marknadsledande i styrka, stabilitet och support."

Jag tycker att det var ett bra svar - om jag hade någonsin behövts använda tjänsterna mer än vad jag gjorde eller kontaktat supporten.

Lite roligt är att den ända gången jag har kontaktat supporten på 7 år är just för denna fråga.

Jag tolkar det som att det saknas flexibilitet och bry till lojala kunder.

Nu lever jag gott på Inleed's webbhotell för 29:- i månaden och även där använder jag c.a. 5% av det jag har möjlighet till att använda.

Tack för att ni sparkade en oviktig kund i rätt riktning (bort från er) efter 7år. <3
    God morgon!
    Tjänsten du hade har vi inte sålt sedan ca 3-4 år tillbaka.
    Vi lät dessa fortgå parallellt med våra nuvarande kundkonton.
    Främsta orsaken till att vi tog beslut om att avsluta dessa som vi informerade om under sommaren 2019 var att cPanel vår kontrollpanel/hantering av servrar byte licensmodell och licenser blev mer än dubbel så dyra per server.
    Kul att du var nöjd med våra tjänster hittills och lycka till i framtiden.
    Ha en fin dag!
  • BEN A
    2020-02-18 Spontant omdöme
    Prisvärt med tanke på den utmärkta tekniken, supporten samt att min data finns inom landet! Rekommenderas varmt!
  • Hans Per Erik O
    2020-01-13 Spontant omdöme
    Blixtsnabba servrar, upplever jag, och snabb och tydlig support. Rekommenderas!
    Stort tack för rekommendationen Hans Per Erik! Ha en fin dag Oderland Webbhotell AB
  • 2020-01-10 Spontant omdöme
    Blixtsnabba servrar, extremt många konfigurationsmöjligheter med bra dokumentation och videoinstruktioner samt en kundsupport i världsklass. Att byta webbhotell är besvärligt men bytet till Oderland fungerade klanderfritt och det lönade sig. Helt klart bästa webbhotell som jag har haft.
    Stort Tack Alexander! Otroligt kul att höra. Lycka till med din hosting hos oss och ha en fin helg! Oderland Webbhotell AB
    2019-12-02 Spontant omdöme
    Bästa webbhotellet, med bästa supporten! Alltid lika nöjd, tydliga, vänliga och snabba svar som även den som är helt novis på webbhotellsfrågor förstår.
    2019-11-14 Spontant omdöme
    Har varit kund hos Oderland i 6-7 år och är fruktansvärt nöjd - alltid tillgängliga och hjälpsamma, snabba på att återkoppla och löser alla problem vi ställs inför. Rekommenderas starkt!
  • 2019-10-29 Spontant omdöme
    Har varit kund i ca 10 år och är supernöjd. Tycker att dem alltid haft bra support och prisvärda lösningar.
    Det känns fortfarande lika roligt att ligga i framkant efter dessa 21 år vi har varit igång.
    Stort tack för din rekommendation och hoppas du får lika fin upplevelse i fortsättningen.
  • Simon S
    2019-10-18 Spontant omdöme
    Mycket bra support, svarar snabbt och utförligt.
    Stort tack Simon för din rekommendation! Ha en fin dag! Oderland Webbhotell AB
  • Fredrik L
    2019-10-07 Spontant omdöme
    Svarar alltid snabbt, snabba servrar, enkel kontrollpanel... grymt helt enkelt. Vart kund i många år (+ mina kunder), det blir bara bättre.
    Stort tack Fredrik för din rekommendation!
    Ja vår tanke är inte att slå av på takten, vi brinner för det vi gör och för ny teknik!
  • Johan F
    2019-09-23 Spontant omdöme
    Jag blev rekommenderad Oderland för säkert 15 år sedan och har ej tänkt tanken att byta.
  • Anna R
    2019-05-20 Spontant omdöme
    Oderland är så överlägset bäst. Skulle aldrig ens överväga att använda ett annat webbhotell. Rekommenderar varmt.
    Stort tack Anna! Önskar dig en fin dag Oderland Webbhotell AB
  • Lida C
    2019-04-23 Spontant omdöme
    Jag har haft managed server i säkert 10 år och varit kund nästan dubbla den tiden. Med alla kunder jag har med sina problem som inte jag vet lösningen på direkt, så har ni alltid (ALLTID) hittat en lösning och snabbt dessutom. 5 Recos för problemlösning (som 99% inte var server problem!) och 5 Recos för trevligt bemötande som ni bibehållit trots att ni växt så mycket som ni har gjort!
    Stort tack Lida! Du är nog den enda kunden som vi både haft stå-upp möte samt en tangolektion efteråt ;-)
    Ha en fin dag!
    2019-03-19 Spontant omdöme
    Mycket nöjd med Oderland. Snabb och kunnig support.
    2019-02-21 Spontant omdöme
    Bäst på alla punkter! Service när det fungerar som bäst och snabbast. Supporten är helt enastående!
    2019-02-20 Spontant omdöme
    En suverän support som alltid ställer upp och svarar på alla frågor, rekommenderas starkt!
  • Andreas H
    2019-01-12 Spontant omdöme
    Hade råkat installera filler i fel mapp och efter detta låg hemsidan nere. Ett Mail till supporten och kort därefter ligger sajten uppe. Fick även lite andra bra tips och Oderland support rädda min dag! Tack så mycket från nöjd kund...