Alla kategorier Bensin Västmanland Arboga OKQ8 Arboga

Burskapsvägen 4, 732 50 Arboga — Visa karta

Läs vad 1 kund tycker om OKQ8 Arboga

• Gunnar E
    Gunnar E skrev om OKQ8 Arboga
    Detta är kanske mera en fråga än en rekommendation. Så här var det:

Nästan tom tank i höjd med Arboga. Svänger in till OKQ8 för att fylla upp. På pumpen sitter ett anslag som säger att jag på grund av många smitningar måste lämna körkortet i kassan innan jag får tanka.

Eftersom jag har ett medlemskonto med pengar på ser jag ingen möjlighet att tjuvtanka och påpekade det för stationsföreståndaren. Men han var ståndaktig - "Polisregel" var hans främsta argument. Jag undrade om det gick att få se denna "polisregel" men den var inte tillgänglig.

För att slippa vidare argumentation lämnade jag över plånboken till denna för mig helt okända människa. Sådant är mitt förtroende för medmänniskorna. Någon form av kvitto på att jag lämnat plånboken till honom var det aldrig tal om. Han kontrollerade inte heller att det i sammanhanget viktiga körkortet fanns i plånboken. Efter detta kunde jag tanka - på mitt medlemskort.

Frågor:

1 Kan man utan vidare på detta sätt utan urskiljning begränsa möjligheten att tanka på en bensinstation?

2 Om man sätter upp ett anslag undertecknat "Personalen", kan man då hänvisa till en "polisregel" som man sedan inte kan visa papper på?

3 Hur kommer detta att hanteras i fortsättningen? Med ett ganska stort antal pumpar och krav att varje kund lämnar sitt körkort i kassan (utan att få kvitto på att hon/han lämnat in det) så kan jag lätt se ett antal tveksamma situationer.

4 Kunden efter mig kunde tanka utan att lämna in körkortet. Han blev mycket förvånad när jag berättade om "polisregen". "Jag kör ungefär åtta tusen mil om året och har aldrig träffat på nåt liknande" var hans kommentar. "Är dom inte riktigt kloka?" Just då dök stationsföreståndaren upp och berättade att han hade "tryckt på fel knapp" och därför var tvingad att gå ut och se till att denne oförvitlige kund inte skulle smita från betalningen. Fråga i samband med detta: Måste inte en stationsföreståndare ha ett visst eget omdöme? Eller är det bara "polisregeln" som gäller? Utan urskillning och till 100 procent?

Jag känner inte att jag kan rekommendera OKQ8 vid E18/E20 Sätra. Inte förrän de hanterar sina problem på ett bättre sätt. Antingen genom att skrota "polisregeln" eller genom att införa en juridiskt korrekt hantering av inlämnande, förvaring och utlämnande av körkortet. "Polisregeln" bör dessutom vara tillgänglig i skrift för den som vill se den.

Gunnar Englund
    Granbergsdal