VARNING! KÖP ALDRIG NÅGOT FRÅN OUTDOORDAYS!
Efter några veckor letande efter den perfekta taktält så bestämde vi oss för Outdoordays Expedition. De firade 10år och utlovade rabatt på hela sortiment. Vi körde hela vägen från Västerås till Värnamo att se tältet i verkligheten och köpa/beställa.
Så här gick den till:
2024-04-07- Var i butiken och köpte tältet. De vill inte lova något om leveranstiden men info jag fick vid beställning var slutet på maj.
2024-05-27- mailar in och frågar om leveransen och får svar om 2 dagar... att de har fullt upp och ska återkomma
2024-06-04 - saknade återkoppling fortfarande och så mailar in igen. Svaret kommer den 24-06-10 vart de säger att de har mailat fabriken och ska återkoppla.
2024-06-17- Mailar igen .Svaret kommer dagen efter och de säger att tyget vi valde färgar av sig men om vi väljer svarta tyget så finns tältet tillgängligt mycket snabbare.
2024-06-18 - de bekräftar att om det går rätt så kanske leverans redan om en vecka.
2024-06-26- mailar in. Svaret kommer samma dag och de säger att de jobbar på detta. Här var vi tvungna att planera om hela semester pga. den sena leveransen av tältet.
2024-07-10- mailar in,Ingen svar.
2024-07-22- mailar in, ingen svar.
2024-07-31- Svaret kommer, men de väntar fortfarande på leverans.
2024-09-23-mailar in och svaret kommer den 2024-09-29- Tältet har kommit men de missade tejpa en söm i fabriken som de behöver åtgärda. De skulle beställa tejp.
2024-10-09- tejpen kom, ska åtgärdas och skickas.
2024-10-18 - sömmen är tejpad men nu saknar de ett par nitar för rainflyen.
2024-11-08 - nitarna kom, men fel modell.
2024-11-22 - Nu är tältet redo för att skickas, de bokar upp DHL.
2025-01-03 -Tältet är FORTFARANDE inte skickat, mailar in. Svaret kommer samma dag men de vet inte varför.
2025-02-03- Tältet är skickat men DHL tappar bort hela pallen. Meddelar detta OutdoorDays och frågar hur vi går vidare. Enligt ARN så bär de ansvaret till jag har fått möjlighet att hämta ut paketet.
2025-02-18-Svaret jag får att de ansvara för skicka iväg paketet och därefter bär inte de ansvaret.
2025-02-19- Behöver copy-paste-a halva KKL att påvisa att det är faktist de som har ansvaret och behöver göra ersättningsanspråk mot DHL.
2025-02-26-Ber de kolla med fabriken om ersättningstält eller om de kommer inte kunna leverera den till sista mars så vill ha pengarna tillbaka.
2025-03-04- mailar in och fråga om de har fått något svar från fabriken. Får ingen svar från de istället.
2025-03-12- mailar in och meddelar att de har 2 veckor på sig att leverera annars kommer jag häva köpet. Inget svar här heller.
Den går ut nu den 26;e mars och som jag ser enligt de andra erfarenheter så kommer jag få vänta några veckor/månader att få pengarna tillbaka.
Outdoordays är helt enkelt den absolut sämsta företaget jag har haft något att göra med, både privat och i arbete. Om ni vill spara er huvudvärk, frustration och förstörda semester så köp aldrig något från Outdoordays.
Outdoordays i Värnamo är det absolut värsta företaget jag har varit i kontakt med någonsin. Besökte deras butik efter att ha kört ca 25 mil enkel väg och fick med nöd och näppe prova att klättra upp i ett av tälten jag var intresserad av. Det var monterat på en av deras Teslor och försäljaren var osäker på om tältet på hans bil skulle hålla för min vikt (120 kg). Ute på gårdsplan ropade han då på en annan kille (som jag antog var den andre försäljaren) som höll på att lasta på saker på ett släp om jag kunde få prova dennes... tält. Men den killen svarare med ett tydligt "NEJ, jag har inte tid!". När jag sedan kom hem skrev jag en ärlig recension av företaget där jag gav ros till en av försäljarna och ris åt att den andre personen sa blankt nej till att låta mig prova tältet. Jag tyckte helt enkelt det var dålig kundservice. Detta ledde till att en av försäljarna någon dag senare kontaktade mig och ville att jag skulle ta bort recensionen. Han hävdade att det jag hade skrivit inte stämde och att jag blandade ihop händelsen med ett annat företag. Senare hävdade han att jag bara hittade på händelsen. Givetvis stod jag på mig eftersom jag vet vad som skedde där på gårdsplanen och att jag varken hittade på eller ens överdrev saken i fråga. Diskussionen mellan mig och försäljaren om händelsen pågick under flera telefonsamtal där jag krävde att få en ursäkt för att de påstod att jag hittade på händelsen. Efter väldigt mycket om och men fick jagen ursäkt som dock inte alls kom från hjärtat, utan försäljarens motkrav var att jag skulle plocka bort min ärliga recension om deras företag. Dock nöjde sig inte försäljaren med det utan som administratör för facebookgruppen "Taktält Sverige" stängde han dessutom av mig permanent från den gruppen så att jag inte ens kan söka fram den på facebook. Även om jag förstår att många säkert har gott att säga om Outdoordays så kan jag tyvärr inte göra det. Min upplevelse av Outdoordays och särskilt en av försäljarna var katastrofal. Så som den försäljaren behandlade mig gör man bara inte! Så från min personliga vy vill jag varna för detta företag. Säkert bra så länge man som kund stryker de medhårs, men rättvis negativ kritik verkar de inte tåla alls. Min negativa upplevelse kommer jag givetvis dela med mig av till alla friluftsmänniskor jag möter när då också taktält kommer på tal. Jag vill ju inte att andra människor ska riskera att hamna i samma förnedrande situation som jag gjorde i min kontakt med försäljarna på Outdoordays i Värnamo!