Smålandsgran AB

Smålandsgran AB

Vår affärsidé är enkel, vi vill erbjuda Sveriges smidigaste granköp. Du ska slippa stöka ner bilen, smutsa ner kläder eller släpa granen på tunnelbanan. Med över 45 års erfarenhet har vi levererat granar till hundratusentals kunder över åren.

Du beställer enkelt på vår hemsida och väljer emellan ett stort utbud av ekologiska granar.
Granen levereras direkt till dörren dagen (efter eller annat datum som passar dig).
Saknar du julgransfot eller andra tillbehör så tillhandahåller vi även detta i webbshoppen.

Läs vad 2170 kunder tycker om Smålandsgran AB 2

2021-04-01
    We had a terrible experience ordering a tree from Smålandsgran and I will never use Smålandsgran again. I ordered a 150cm Blågran and when it was delivered, a good portion of the bottom and back of the tree was brown and dead. I was told that by the driver that this is normal. However the middle of the tree was also brown and dried out. When I contacted kundservice, they told me they would deliver a new tree the next day. The second tree we received was far worse! The tree was at least 50cm shorter than what I had paid for, branches were broken and the tree looked as if it had fallen off the back of a truck. I expected a healthy, full tree that looked at least similar to the phots that they advertise. They also did not deliver the "free gifts" that they market in their delivery package.

These trees look nothing like the photos on their website or Instagram and they claim to have a Satisfaction Guarantee, yet they will refuse to give a full refund until you take stronger measures. This took multiple days of frustration and ruined the Christmas experience for my 4yr old.
    On Instagram and Trustpilot you will find numerous complaints with similar experiences as mine who have also had a frustrating and stressful exchanges with Smålandsgran.
    2021-03-03
    Jag beställde en liten gran i kruka. Totalt kostade det lite över 1000 kr.

Vi fick en gran som såg ut som en buske, eller typ granris nerstucket i en kruka. Deras svar till mig var att alla granar ser olika ut. Detta var svaret trots att jag skickade bild.
    Den såg som sagt inte ens ut som en gran. Den var även kortare än längden som utlovades.

De skriver att de säljer premiumgrananar och att alla granar genomgår tre kontroller. Borde inte höjden vara det första man kollar? “Granen” var endast 89 cm, på deras hemsida står det att granen är 100-120 cm.

"Vi vill att du ska känna dig säker och nöjd med din gran. Därför erbjuder vi dig en ”Nöjd-kund-garanti” som innebär att du kan känna dig trygg att vi alltid levererar det som du har beställt. Våra granar är så kallade premiumgranar, vilket är den högsta klassificering av granar. Vi har totalt tre kontroller innan den levereras hem till dig, där vi säkerställer att granen verkligen är en premiumgran."

Jag sa att jag ville ha en återbetalning och att de kunde hämta granen men de vägrade. De erbjöd mig då rabatt på 30% om jag behöll granen.

De passade även på att försöka lägga över dåligt samvete på mig med kommentaren.

"Helst av allt vill vi bespara miljön från onödigt utsläpp av transport och dylikt samt att rädda en gran även om den kanske inte var den vackraste ni sett."

Vad fick jag då som kompensation... En rabattkod att använda nästa år. Aldrig mer Smålandsgran. Det var inte en premiumprodukt och inte premiumhantering av kundtjänsten.

Ps. Fick inte heller pepparkakorna som man skulle få som gåva när man beställer av dem.
    2021-03-01
    Allt var perfekt! Enkelt att beställa och granen var fantastisk! Snäll och serviceminded killa som levererade. Kan bara rekommandera!
    2021-02-02
    Superskönt att få granen hemlevererad! Bor i stan och att släpa den från närmsta torg har inte direkt varit en mysig grej som man skulle vilja tro. Granen var dessutom superfin och jag har aldrig haft en gran som håller sig frisk så länge!! Jag köpte även en ny julgransfot från Smålandsgran som kunde hålla mycket mer vatten än min tidigare fot - det hjälpte nog det med. Jag är supernöjd.
    2021-01-26
    Beställde en julgran. Enkelt att boka, enkelt att följa upp leveransen, trevligt bemötande vid leverans, en fin nyhuggen gran i storlek enligt beställning, barrar ej, uppskattades av familjen och vänner. Smålandsgran lyckades ge julen en ny dimension. Skall naturligtvis beställa även nästa år och rekommendera till alla vänner och bekantar.
    2021-01-23
    Jag är så nöjd med vår Smålandsgran! Köpte en Kungsgran 150-200 cm.
    Enkel leverans. Jättefin gran som drack massor av vatten när den kom in. Släppte lite barr i början men sen knappt något. Stammen gick precis ner i vår julgransfot (Krinner click fix för max 8 cm stamdiameter). Mitt råd är att köpa en gran i det högre intervallet, den vi fick var närmre 150 cm än 200 så den var rätt liten.
    Köpte även en påse för att frakta ut julgranen i, det var i stort sett en väldigt stor plastpåse. Den kunde gott varit lite bredare och i starkare plast. Men ändå värd priset!
    2021-01-23
    Jättebra service och mycket tät och vacker gran! Toppen att den bars upp ända till lägenhetsdörren. Fint att veta att den var svensk och ekologiskt odlad och inte orsakat utsläpp i naturen .
    Jag hade behövt att killen som levererade den var ännu mer tydlig med att jag skulle sätta den i vatten direkt. Jag missade det, vilket ledde till att granen började barra rätt fort.
    2021-01-21
    Granen var fin och levererades som den skulle. Men jag beställde samtidigt 1 burk pepparkakor och 1 sverigelott som skulle levereras tillsammans. Sverigelotten kom drygt 2 veckor senare och några pepparkakor har jag fortfarande inte sett röken av och nu är det den 21 januari 👎👎👎
    Hej Maria! Hör gärna av dig till oss via e-post så vi kan titta på vad som hänt med dina pepparkakor. Smålandsgran AB
    2021-01-20
    Mycket bra bemött. Fin gran, men barrade tidigt. Vi slängde ut den efter nyår.
    2021-01-19
    Bästa granen på många år! Barrar fortfarande knappt efter drygt en månad och massor av nya gröna skott har slagit ut :) Leveransen kom dock flera timmar innan det var sagt och den hade inget nytt snitt (färgmarkeringen var kvar).
    2021-01-15
    Vi köpte en ekologiskt odlad rödgran. Vi beställde i minsta måttet: 100-150 cm då vi önskade en liten gran. Leveransen fungerade perfekt! Granen var större än vi trott, dock. Men fin! Så vi reklamerade inte. Bra instruktion om skötsel, som vi följde. Men granen barrade ändå nåt otroligt. Men sammantaget är vi mycket positiva.
    2021-01-15
    Enkelt att beställa granen via Internet. Tydlig information om när granen skulle levereras och sedan föredömligt preciserande. Sjysst att få den uppburen till lägenhetsdörren.

Fick dock ställa frågan om granen var "nysnittad" - det kunde leveranskillen informerat om för att göra leveransen perfekt.
    2021-01-15
    Allting kring min julgran fungerade utmärkt - att beställa, ha kontakt med kundtjänst samt hämtning av gran. Kommer göra samma sak nästa år!
    2021-01-15
    Really good service and sustainable!
    2021-01-15
    perfekt service, lätt att beställa, proffsig och trevlig leverans. kommer definitvt köpa från dem igen. Ett förslag på förbättring är lite fler intervaller på granarnas höjd, t ex det är ganska stor skillnad på 1 m och 1,5 m, skulle vara bra med ngt mittemellan.
    2021-01-15
    Gran med hemkörning och upphämtning. Fick snabba svar, bra återkoppling och påminnelse inför upphämtning. Känns också extra bra att granen går till återvinning. Kommer använda tjänsten igen!
    2021-01-14
    Beställde blågran. Nedersta grenvarvet knäckt vid leverans och granen har barrat långt mer än förra årets rödgran trots att detta är en ädelgran. Underbar doft dock :)
    2021-01-14
    Bra bemötande och väldigt fin gran.
    Granen var betydligt högre än vad vi beställde, men det gick att lösa.
    Foten höll tyvärr inte alls den standard vi förväntade oss.
    En Kungsgatan.
    Bra och fin gran.
    Nöjd.
    Lite sen leverans och svårt få kontakt med chauffören.
    Annars väldigt bra och bekvämt.
    Granen hämtades sen. Fungerade också bra.
    Helhetsbedömning väldigt bra!
    2021-01-14
    Är en person som lägger ned mycket tid på att välja en perfekt gran och därför kändes det lite läskigt att beställa en på nätet. Till min stora glädje så fick vi den finaste granen vi någonsin haft och Smålandsgran överträffade mina förväntningar med råge.
    2021-01-14
    Köpte en julgran. Bokade specifik dag för leverans. Super enkelt att följa leveransen i realtid!
    2021-01-14
    En fin gran som levererades helt enligt överenskommelse.

Bra kvalitet, granen (en vanlig rödgran) klarade av att stå utan att barra speciellt mycket i en dryg månad. Vi gav den dock vatten varje dag men det är en förutsättning vilken gran du än har.

Tyvärr strul med en granpåse som aldrig levererades trots att en sådan skulle ingå i hämtavgiften vilket resulterade i mer granbarr än nödvändigt inne när vi plundrade granen och slängde ut den. Granpåsens värde krediterades dock snabbt utan problem.

Granen hämtades även upp enligt bokad tid så på det stora hela är vi ändå nöjda och kommer troligen att köpa vår julgran från Smålandsgran även nästa gång!
    2021-01-14
    Jätte nöjd och fick en mycket fin gran som höll sig fin hela julen🎄
    2021-01-14
    Köpte julgran. Det var bra. Hade inga förväntningar. De gjorde som de sa de skulle göra. Kan rekommenderas.
  • Tobias E
    skrev om Smålandsgran AB
    Snabb och bra service!
    Bra kvalitet på produkten.
    2021-01-14
    Vår gran var väldigt kort.
    Toppen var en rak pinne på över 50 cm vilket gjorde att den precis klassades in i den längdkategori vi beställde.

Vi skulle även få Sverigelott på köpet plus pepparkakor.
    Av dem har jag inte sett röken.

Det är för dåligt att ni marknadsför det på detta sätt.
    Först en liten gran och sen inget av de extra saker som ni lovade när man beställde!
    2021-01-14
    Lätt, smidigt, bra pris & vi ses nästa år!
    2021-01-14
    Fantastic service, beautiful tree!
    2021-01-13
    Rödgran! Mycket fin! Håller ännu! Bra leverans!
    Lite hög stam nedtill utan grenar (enda lilla frågetecknet)
    2021-01-13
    Snabb återkoppling från kundservice. Bra och trevlig chaufför som levererade granen. Granen var superfin, bred och tät.
    2021-01-13
    Väldigt nöjd och kommer att köpa även nästa jul
    2021-01-13
    Vi köpte en rödgrön och är mycket nöjda. Trevlig leverans och vacker gran. Granen höll dessutom i över 3 veckor då vi kastade ut den för att vi var redo att städa bort julen.
    2021-01-13
    Vi köpte en rödgran till jul och fick den hemlevererad enligt plan. Den var jättefin och stod sig bra hela julen. Allt funkade smidigt från början till slut!
    2021-01-13
    Granen var tyvärr inte så fin som jag hoppades på. Den hade en vit mjölig beläggning och började barra väldigt fort Efter Den kom in. Det stod att granen skulle ha ett snitt längst ner under stammen för bättre uppsugningsförmåga men någon sådan såg jag inte.Den åkte ut på juldagen.
    Hej Helle! Vi ger alltid granarna ett färskt snitt innan leverans. Vid fel på granen har vi en nöjd-kund-garanti som gäller 24 timmar från leverans. Skulle något varit fel med din gran hade du alltså kunnat reklamera den. Smålandsgran AB
    2021-01-13
    Det var väldigt smidigt och gick snabbt att få granen och skönt att veta att den inte var besprutad. Ett plus för att man inte behöver vara hemma och ett minus för att den barrade jättemycket från dag ett.
    2021-01-13
    De kom på överenskommen tid, bar julgranen till dörren och var trevliga. Fick en jättefin gran som barrat en del och en annan fot än den vi beställde men på det hela taget är vi nöjda ändå
    2021-01-13
    Jättebra och pålitlig service!
    Beställde kungsgran.
    Smidigt med leverans och upphämtning. Svårt att veta om någon i leveranskedjan stött i snittet, vilket gör att granen inte suger vatten ordentligt.

Lite svårt att få i granen i påsen. Man behövde ha många händer.
    2021-01-13
    Granarna är dyrare än på stan. Men med hemleverans av en gran som de tar ett nytt snitt på kan det vara värt det. Ma. Får meddelande när granen närmar sig och den går att följa på karta.

Granen var fin och symmetrisk. Rekommenderas.
    2021-01-13
    Köpte en kungsgran som var mycket fin (ett par av de nedersta grenarna barrade dock direkt, men som tur var höll sig alla andra grenar fina). Var först lite tveksam att köpa utan att ha sett granen men det var enkelt och smidigt att köpa på nätet, och det sparade mycket tid för mig. Mycket bra info via sms om när granen skulle vara på plats och även bra info om hur granen skulle skötas etc. När den levererats kom ett sms med foto, helt enligt utsatt tid. Service och kvalité var över förväntan. Köper gärna igen!
    - silvergran
    - via Mail bara
    - skönt att få den hemkörd
    2021-01-13
    Jag köpte en Kungsgran. Den var jättefin, den barrade lite när vi tog in den men sedan höll den fint i nästan två veckor.
    Smålandsgran motsvarade mina förväntningar mycket väl. Jag kan tänka mig att handla igen.
    2021-01-13
    Besviken över att jag inte fick min granpåse utan pengar tillbaka istället. Var ju efterarbetet som jag ville slippa denna gången. Granen höll sig bra även om den inte drack något vatten.
    2021-01-13
    Köpte en julgran som var jättefin och som levererades enligt överenskommelse. Företaget levde verkligen upp till mina förväntningar.
    2021-01-13
    Köpte en silvergran som stod sig väldigt bra och knappt barrade alls. Smidigt att få den hemkörd för en som inte har bil, men möjlighet att betala extra för servicen.
    2021-01-13
    Så enkelt och bekvämt, barrade knappt trots att jag valt rödgran som jag förväntade mig skulle bara mycket mer!
    Kommer köpa igen nästa år! Tack för bra gran och service!
    2021-01-13
    Bra leverans och snabba. Granen var fin, enkel att beställa med bra hemsida.
    2021-01-13
    Köpte en kungsgran i strl 2-2.5 m som vi var väldigt nöjda med.
    2021-01-13
    Jag köpte en rödgrön, som levererades punktligt. Den var högre än de 240 cm som jag beställt, men kapades till önskad längd vid leveransen. Den var yvigare än jag föreställt mig, men grönskan och hållbarheten var det absolut inget fel på. Den barrade ovanligt lite och vid nedkastningen från balkongen föll nästan inga barr vid nedslaget. De senaste årens rökgranar brukar vara nästan nakna efter nedslaget i marken. Jag är alltså mycket nöjd med min Smålandsgran!
    2021-01-13
    Vi köpte en "Rödgran 150-200 cm", Granen tangerade minimimåttet men var helt OK. Leveransen fungerade utmärkt, viktigt i dessa pandemitider.