Smålandsgran AB

Vår affärsidé är enkel, vi vill erbjuda Sveriges smidigaste granköp. Du ska slippa stöka ner bilen, smutsa ner kläder eller släpa julgranen på tunnelbanan. Med snart 50 års erfarenhet har vi levererat granar till hundratusentals kunder över åren.

Du beställer enkelt på vår hemsida och väljer emellan ett stort utbud av julgranar direkt bort till dörren. Julgranen levereras direkt till dörren dagen (efter eller annat datum som passar dig). Saknar du julgransfot eller andra tillbehör så tillhandahåller vi även detta i webbshoppen.

Läs vad 3150 kunder tycker om Smålandsgran AB 2

2022-01-23 Verifierad kund
    Allt fungerade mycket bra och jag är glad över beslutet att köpa gran från Smålandsgran. Det enda minuset kom gällande avhämtningen; jag hade beställt avhämtning och väntade mig att granen skulle hämtas från lägenheten. Men det visade sig att granen skulle ställas vid ytterdörren, vilket inte var helt lätt för en person som (för tillfället) bor ensam (granen var 2,5-3 m, så jag klarade inte av att lyfta den ensam). Så klarare besked skulle vara bra!
    Hej Maimo! Tack för din fina och genomgående recension. Vi är så glada över att du är nöjd, och klarare besked angående hämtning tar vi absolut till oss inför nästa jul. Vi hoppas vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2022-01-18 Verifierad kund
    Enkelt att beställa. Leverans och hämtning fungerade bra. Fin gran som höll sig bra, nästan synd att lämna den redan tjugondagknut.
    Hej och tack så mycket för din recension Christina! Vad kul att höra att din gran höll sig så fin så länge, och att du tyckte det var smidigt med leverans och hämtning. Hoppas vi ses igen till jul! Smålandsgran AB
    2022-01-16 Verifierad kund
    Upp hämtnings appen fungerade dåligt , om ankomst tid.
    Trevlig personal .
    Snabb respons på Mail.
    Hej och tack för er fina recension! Vad glada vi blir att kundservice och vår personal fått så bra betyg. Vi ska ta absolut till oss att kolla upp vår app så att det blir smidigare till jul igen. Smålandsgran AB
    2022-01-13 Verifierad kund
    En helt fantastisk gran!! Vacker och doftade ljuvligt. Första gången jag inte var allergisk mot en gran, då den är obesprutad! Trevlig personal och leverans enligt överenskommelse. Kommer absolut beställa igen!
    Hej Anna, och stort tack för recension! Vad skönt att höra att du äntligen kunnat njuta av en äkta gran, och att allt fungerade så bra. Vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2022-01-10 Verifierad kund
    Tredje året ag köpte julgran hos er. Som vanligt fick jag en vacker och tät gran levererad till dörren. Jag är mycket nöjd!
    Hej Anne, tack för din fina recension, och vad kul att höra att du är återkommande kund. Vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2022-01-07 Verifierad kund
    Första gången vi beställde från Smålandsgatan. Finaste granen vi någonsin haft, tät och vacker form. Leveransen fungerade bra, granen kom på avtalad tid.
    Tack för din recension Sofia! Glädjande att höra att du var så nöjd med din gran och leverans! Smålandsgran AB
    2022-01-06 Verifierad kund
    Beställde liten kungsgran, levererades dagen efter så vi fick julgranen innan julafton, den är allergivänlig och barrar än så länge väldigt lite som utlovades.
    Hej Josefin, tack för din fina recension. Vad kul att du är nöjd med din lilla kungsgran och kunde njuta av den vid jul, samt att den passade utmärkt för allergier! Det glädjer oss att höra. Smålandsgran AB
    2022-01-03 Verifierad kund
    Större gran än beställt vilket ställde till det lite
    Hej Gustav! Tack för din recension!
    Åh, typiskt. Vi ber om ursäkt för eventuell felleverans, men hoppas att det till slut fungerade bra ändå. Om något skulle hända igen (vilket vi inte hoppas det gör, utan att beställning blir rätt direkt) går det utmärkt att kontakta vår kundtjänst på info@smalandsgran.se för reklamation.
    2022-01-01 Verifierad kund
    Snygg gran, levererad i tid, bra service
    Hej Bengt! Tack så mycket för din fina recension, och glädjande att höra att du är nöjd! Smålandsgran AB
    2021-12-29 Verifierad kund
    Jag beställde och betalade för en kungsgran, men fick en rödgran. När jag skulle reklamera fanns inte någonstans ett telefonnummer till företaget. På hemsidan fanns möjlighet att skicka ett mejl, men det stod också att man inte kunde reklamera granar efter jul. Jag kunde inte reklamera tidigare, därför att jag fått en hjärtinfarkt och låg på sjukhuset och visste inte om att jag fått fel gran.Jag förstår att man inte kan reklamera att den barrar efter en vecka, men granen kan ju inte ha förvandlats från kungsgran till rödgran, när den stod på min balkong.
    Hej Laina! Vi hoppas att du mår bättre, och önskar dig snabb återhämtning. Vi ber om ursäkt om du känner att du ej fått hjälp med ditt ärende, och ber dig i så fall att omgående maila info@smalandsgran.se igen. Smålandsgran AB
    2021-12-28 Verifierad kund
    Vacker gran levererad på överenskommen tid
    Tack så mycket! Vi är så glada att du är nöjd med din gran! Hoppas den gav/ger mycket glädje. Smålandsgran AB
    2021-12-28 Verifierad kund
    Proffsig leverans och fin gran som håller länge
    2021-12-28 Verifierad kund
    Allt funkade fint! Från beställning till leverans. Uppdatering med leveransinformation uppskattades. Jag köpte en liten gran (som enligt uppgift skulle vara 50-100 cm,) och den är fortfarandse toppenfin!
    Tack så mycket för din fina recension, vad glada vi blir. Vi hoppas att din gran gett dig mycket glädje! Smålandsgran AB
    2021-12-28 Verifierad kund
    Vi har köpt kungsgran från Smålandsgran i två år nu och de är så fina! Det är väldigt smidigt att få hem den till dörren. Toppbetyg från oss!
    Tack så mycket för din fina recension Angelina! Vi är så glada att du är nöjd med både leveranser och granar. Smålandsgran AB
    2021-12-28 Verifierad kund
    Lätt att beställa, tydlig kommunikation och trevlig chaufför som levererade granen!
    Tack så mycket Maria! Vi är otroligt glada att du är nöjd med granen, och det är så glädjande för oss när våra fina chaufförer också får toppbetyg :) Smålandsgran AB
    Trevlig personal
    Snabb återkoppling av kundtjänst
    Fin gran
    Leveransen blir dock alltid försenad vilket känns lite jobbigt.
    Tack så mycket för din recension Hedvig! Vi är så glada att du är nöjd med vår personal, och vi ber så mycket om ursäkt för sena leveranser. Vi får ju ofta otroligt mycket att göra inför jul och det händer lätt men det är något vi absolut tar åt oss att jobba på. Smålandsgran AB
    2021-12-28 Verifierad kund
    Jag bestämde mig i sista stunden för att beställa en gran, och fick granen hem dagen därpå (den 23/12). Jag uppskattade den smidiga kommunikationen och de gulliga ikonerna på appen för leveransbevakningen. Granen är fin och passar perfekt i rummet. Den var dock ca 40 cm längre (med toppen inräknat) än vad som jag beställde och den nådde precis upp till taket. För mig passade det bara bra, om ni har lågt i tak kan ni kanske stämma av när ni beställer. Granen barrade mycket redan när den levererades, och en av de nedre grenarna var bruten vid ankomst, men den är fin. Tack !
    Hej Sophie, och tack så mycket för din fantastiska recension! Vi är otroligt glada att höra att du gillade både gran, kommunikation och appen. Vi ber såklart också om ursäkt över den brutna grenen. Smålandsgran AB
    2021-12-28 Verifierad kund
    Smidigt och enkelt. Ingen stress när det gäller julgran. Trevlig chaufför som levererar och bra information om exakt när granen kommer. Superfin Kungsgran (150-200cm) som gör julen alldeles magisk. Fantastiskt att den också blir upphämtad. 3:e året i rad så vi fortsätter med samma rutin nästa år. TACK!
    Tack för din recension Paula! Skönt att höra att du tycker det var smidigt, och alltid superkul att höra att våra chaufförer får bra betyg. Välkommen åter som kund till nästa år, vi ser fram emot det! Smålandsgran AB
    2021-12-28 Verifierad kund
    Så himla trevliga, proffsiga och jättefina granar. Stort tack !
    Hej Anna, stort tack för din recension. Vad glada vi blir av att höra att du är så nöjd, och tack själv för att du är kund hos oss. Smålandsgran AB
    2021-12-27 Verifierad kund
    Alla 5 år jag handlat från Smålandsgran har granen varit alldels så som man önskar sig sin gran.
    Alltid trevlig ton i kommunikationen, även när jag behöve "krångla" och t.ex byta datum. Jag får granen både levererad och hämtad, och är hel-nöjd.
    Hej Annette och stort tack för att du är kund hos oss. Vi är så glada att du är nöjd och tackar för din fina recension, vi ser fram emot ett nytt år med dig! Smålandsgran AB
    2021-12-27 Verifierad kund
    Enkelt att beställa kungsgran, 200-250 cm. Bra information hela vägen fram till att granen anlände. Duktig Nisse som hjälpte till att trycka ner granen i julgransfoten. Vi är nöjda med vår vackra gran.
    Hej Eva, vad skönt att höra att du tycker beställning och leverans var smidigt, och kul att du fick hjälp av en av våra Nissar. Stort tack för din recension, och vi hoppas din gran gav mycket glädje! Smålandsgran AB
    2021-12-27 Verifierad kund
    Årets gran var en kungsgran, stilig och grann. Alltid samma goda service med leverans och hämtning av granen.
    Hej Inger, stort tack för din recension och att du är kund hos oss. Vi är så glada att höra att din gran samt servicen fungerade bra. Vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-27 Verifierad kund
    Beställning och leverans fungerade mycket bra och enkelt.

Har beställt hämtning också och hoppas att det fungerar bra.

Vi köpte en gran 2,5 m (vanlig).
    Lite gles och tunn i vissa kvistar vilket gör att kulorna får svårt att hänga kvar och barrar lite oroväckande tidigt trots att vi följt alla råd vid leverans. Men för övrigt är den superfin.
    Hej Susanne! Tack för din fina och detaljerade recension. Vi hoppas att hämtning fungerade lika bra som beställning och leverans och att granen ej barrade för mycket. Vi är glada att granen ändå var glädjande för er. Om du igen skulle vara missnöjd vid leverans (ex. mycket gles gran) så går det utmärkt att reklamera inom 24h till info@smalandsgran.se Smålandsgran AB
    Bra och smidigt. Trevlig utkörning
    Hej Ronny! Vad glada vi blir att höra att du är nöjd, och tack för din recension! Vi hoppas vi ses till jul igen. Smålandsgran AB
    2021-12-27 Verifierad kund
    Ett mycket trevligt bemötande och en mycket bra information när leverans av julgran skulle ske näst intill på ungefärlig tid.
    mvh Katrin
    Hej Katrin! Tack för din fina recension, och kul att höra att du är nöjd med både bemötande och information. Vi hoppas vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    Alltid en väldigt trevlig och glad person som levererar granen. Kanonservice. Tror att det är tredje året jag köper gran från Smålandsgran och det har alltid fungerat utmärkt med leverans och upphämtning. Brukar lämna önskemål om en gran så nära 2 meter som möjligt (beställer 1,5-2m) och har alltid fått en stor gran. I år blev den dock lite liten trots att han som levererade gjorde sitt bästa genom att ge mig den största han hade. Ändå nöjd och kommer med största säkerhet köpa min gran hos Smålandsgran nästa år också men i hopp om att åter få en lite större gran. Granarna har alltid varit färska och hållt en månad utan att barra. Tacksam för den nya snittytan, de dricker mycket första dagarna vilket är tecken på en utmärkt gran. Tråkigt att Smålandsgran fått mycket negativ publicitet, jag rekommenderar dem varmt till alla jag känner.
    Hej Lena! Vi tackar så mycket för din fina och genomgående recension! Vi är så glada att höra att det fungerat bra, och att du är så nöjd! Välkommen tillbaka till jul igen, så hörs vi. Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    Vi fick den finaste granen med bra leverans till dörren.
    Hej Emelie! Vad kul att höra att det var smidigt och att ni fick en supergran. Vi hoppas vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    Fungerar superbra, fin gran laverad till dörren. Säkert sjätte gången alltid lika nöjd. Glöm inte köpa granpåsen!
    Hej Barbro, tack för din recension och vad glada vi blir att du är nöjd! Nej granpåsen den är viktig, så det inte blir barr överallt. Välkommen åter till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    En lagom ful rödgran som förvandlades till en fin julgran med lite pynt i. Positivt överraskad över hur tät den var. Nissen som levererade den var supertrevlig!
    Hej Angelica och tack för din recension! Vad skönt att höra att den fula rödgranen blev en vacker julgran, hehe! Vi blir också glada över att vår Nisse fått så fina ord. Vi hoppas vi ses igen till jul. Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    trevligt att få en gran till dörren
    Hej Alf! Skönt att du är nöjd, och visst är det härligt med hemleverans! Vi tackar för din recension. Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    Hade beställt en silvergran men fick en tall.

Chauffören som levererade tallen ringde i samband med leveransen från fel adress eftersom han inte kunde hitta mitt namn på någon av dörrarna. Han var irriterad och verkade tro att det var mitt fel.

Jag lämnade en reklamation på hemsidan under rubriken "Reklamation av gran" men fick ingen återkoppling. En bekräftelse att reklamationen har tagits emot var det minsta jag hade förväntat mig. Apropå "Nöjd kund-garanti".

Helhetsintryck: Oseriöst.
    Hej Adolf! Självklart är det ej rätt att bli otrevligt bemött, och varan ska ju absolut vara rätt. Vi ber om ursäkt och förstår din frustration! Vi ska kika på hemsidan ifall det har blivit något fel vid reklamation via formuläret, då svar alltid ska ges. Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    Jag har köpt gran från er i typ 5 år, och alltid varit mkt nöjd - både m Kungsgatan o rödgran.

I år tyvärr katastrof! Granen skulle vara 250-300 cm. Översta 60 cm bestod av barrlös pinne - se foto.

I övrigt granen som ngt slags skämt där ”våningarna” ser ut att ha bytt plats, och där stora luckor ligger mellan raderna av grenar. Spret åt olika håll.

Måste med detta tyvärr återgå till att själv välja gran på torget, om inte ni kan erbjuda någon typ av kompensation / ersättning.
    Hej Karin! Tack för din recension, och vi ber om ursäkt och förstår din frustration. Vid fall som detta har du alltid 24h att reklamera granen via info@smalandsgran.se, men efter dessa 24h timmar kan vi ej garantera ersättning då vi ej vet hur granen har skötts. Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    Bra service med tydlig meddelanden på mail mm.
    Hej Ellinor, och tack så mycket för din recension! Vad kul att höra att du är nöjd, och vi hoppas vi hörs till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-26 Verifierad kund
    Allt blev som förväntat, grannen är väldigt fin och i god skick. Tack!
    Hej Franziska, vad kul att höra att du är så nöjd med din gran och leverans. Tack för din fina recension, vi hoppas vi ses till jul igen och tack själv för att du valt att vara kund hos oss! Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Finaste granen prydligt levererad på utsatt tid.
    Hej Lena, hoppas du hade en super jul med din fina gran och att du fick njuta massor. Vi tackar för din recension och hoppas vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Fin liten gran som vi kunde köpa i sista minuten.
    Hej Albert! Vad kul att höra, hoppas er lilla gran gav er mycket glädje trots att det var i sista minuten. Vi hoppas vi ses till jul igen. Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Köpte en rödgran och fick den levererad av en trevlig person inom angiven tid. Så jag är jättenöjd. Det var lite rörigt att beställa den dock. Vore bra om ni skrev tydligt vad som gäller på hemsidan.
    Hej Merit och tack för din recension. Vad glada vi blir att du var nöjd med din gran. Du får gärna skriva till oss på info@smalandsgran.se om vad du tyckte var rörigt, så att vi kan förbättra detta till jul! Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Mkt nöjd bra leverans i tid och återkommer nästa år.
    Hej Liliana, vad kul att höra och stort tack för din recension. Vi ser fram emot att ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Granen torr, dricker inget. Likadant förra året. Kungsgran så den barrar inte, så det funkar ändå.
    Hej Stellan och tack för din recension! Vad tråkigt, kanske skulle granen behöva nytt snitt? Vi ber självklart om ursäkt! Om det skulle hända igen så får du gärna maila till info@smalandsgran.se. Vi hoppas att granen var till stor glädje ändå och hoppas att vi ses till jul igen. Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Vi hade köpt gran av pappa Bo-Egon i Enskededalen i kanske 10 år när han ett år satt upp en skylt med "Smalandsgran.se" i snön bredvid sina granar. Då berättade han om internetförsäljningen och sedan dess har vi bara köpt gran där. Vi vill alltid ha en lite större gran och vi är helnöjda med dem vi fått.
    Hej Hans, och tack för den fina recensionen! Vad kul att ni köpt Smålandsgran så länge och är så nöjda. Vi är så glada att ni är kunder hos oss och ser fram emot nästa jul med en supergran. Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Fin gran och i tid. Trevlig och hjälpsam personal vid leverans.
    Hej Johan, och stort tack för din recension. Vad glada vi blir att höra att både leverans, gran och personal var i topp. Vi hoppas vi ses till jul igen. Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Vi har beställt från er under flera år nu. I år blev det tyvärr inte helt som vi hoppats. För oss är det viktigt att ni får er KRAV-märkning tillbaka. Dessutom blev det nån miss (antagligen på vår sida) när vi försökte boka om leveransen till en dag tidigare. Såg rätt ut men sen hade det fallit tillbaka. Hade varit bättre om vi fått göra detta muntligen kanske. Och så kom granen som var 15 cm för kort och den nya kunde levereras först dagen efter. Den i sin tur var exakt minimått. Det gick inte att klaga på. Men vi har haft mycket finare tidigare år. Hoppas ni får ordning på det här. För tidigare har vi varit så nöjda. Gott nytt år önskas!
    Hej Per, och tack för er recension!
    Ibland fungerar ju tyvärr inte teknologin så som man vill, och vi ska se över vår hemsida ifall det finns några buggar som skulle kunna orsaka problemet. Vi hoppas att granen var er till glädje även om den var minimått, och hoppas att ni återkommer till jul igen. Vi hoppas att ni har haft en fantastisk start på 2022 och önskar er en god fortsättning.
    2021-12-25 Verifierad kund
    Jag köpte en Kungsgran och den var väldigt fin när vi fick den och är fortfarande. Barrar lite grann men inget jämfört med en vanlig julgran. Toppen att kunna beställa på nätet och få den hemkörd i lagom tid till julen och veta att det kommer vara en fin färsk gran som kommer.
    Hej Carin! Visst är det skönt med hemleverans av gran! Vi är så glada att höra att granen var till glädje och vi hoppas den höll sig länge. Tack för din fina recension och vi hoppas vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    De meddelade när de skulle lämna granen även om det inte var på önskad tid, men kan förstå att det var körigt innan jul. Vi beställde en ganska låg gran men den var i princip lika bred som hög så vi fick frisera den lite 😀
    Hej Erika och tack för förståelsen över försening och för din recension. Vi ber såklart om ursäkt, och hoppas ni hade stor glädje av granen trots att den behövde sig en frisering. Vi hoppas vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Helt ok respons på reklamation jag hade förra året
    Hej Johanna, tack för din recension. Skönt att höra att du är nöjd med responsen. Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Vid kontakt med företaget kändes det väldigt opersonligt. Det kändes som jag fick autosvar från en mejlrobot. Hade lite panik då julgranen vi fått inte var som förväntat. Dock fortsatte standard-svaren komma vilket inte hjälpte mitt ärende. Detta var 4 e gången jag försökt med Smålandsgran. Jag har aldrig blivit positivt överraskad, inte heller denna gång.

Slutsatsen är att jag överbetalat för en undermålig julgran och det var sista gången tyvärr. Affärsidén är bra tycker jag men det hela haltar pga av låg kvalitet på vara och kundtjänst.
    Hej Tom! Vad tråkigt att du upplever svar som opersonliga, vi ber såklart om ursäkt och förstår din frustration. Om du reklamerade inom 24h via info@smalandsgran.se bör du ha fått en lösning. Vi ber återigen om ursäkt om så ej är fallet och ska självklart se över rutiner. Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Smidigt och snabbt att få en julgran levererad. Grana är hur skön som helst.
    Hej Gert! Tack för din fina recension. Vad kul att höra, och vi är så glada att du gillade din gran. Hoppas vi ses till jul igen! Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Bra bemötande i kundtjänst.

I leveransen saknades den beställda julgransfoten.

Granen var kortare än beställt.

Granen var dessutom redan gammal, sned, torr och brun när den kom. Eftersom vi har levande ljus i granen så är det en stor brandrisk när man levererar en så gammal torr brun gran.
    Hej Kjell, och tack för din recension! Vi ber självklart om ursäkt över att du fått en brun, torr och kort gran levererad, samt att julgransfoten saknades. Vi hoppas att du hittade en lösning med vår kundtjänst. Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Jag gillar julgranen väldigt mycket, men tycker inte om att jag inte vet om den är eko eller inte.
    Hej Emelie, och tack för din recension. Även om våra granar ej är KRAV-märkta nu så är de fortfarande samma granar från odlingen i Småland där inga bekämpningsmedel eller gifter används. Kommer granen från en annan odling så är den märkt som detta. Smålandsgran AB
    2021-12-25 Verifierad kund
    Allt var jättebra! Inget att klaga på. Granen har bra kvalitet.
    Hej Karin, tack för din recension!
    Så kul att höra, vi hoppas att vi ses till jul igen!