Beställt ett antal utdragslådor till köksskåpen som levererades med fel mått. Den snickare vi anlitat för monteringen fick bygga på med ca 5 cm lister på båda sidorna, förutom de distanslister som ingick i leveransen, för att de för smala lådorna skulle kunna monteras i skåpen. När vi såg hur illa det såg ut och hur mycket förvaringsutrymme vi förlorat kontaktade vi företaget för att reklamera. Svaret på vår reklamation blev att vi skulle ha kontrollerat måtten på orderbekräftelsen. Vi påpekade då att måtten har tagits på... plats hos oss av Smedstorps egen personal och inte av oss och att vi därför varken kunde kontrollera eller ansvara för dessa. Säljaren kom då tillbaka till oss, tog måtten igen och lade ny beställning. Vi fick betala en snickare dels för montering av de felaktiga lådorna, dels för borttagande av dessa samt för montering av de nya lådorna. De distanslister, som ingick i leveransen, kunde vi bara använda om vi betalade snickaren även för borttagning av de extra lister han byggt upp med för att sätta upp de felaktiga lådorna. Så vi returnerade dessa och bad om kreditering. Fakturan vi fick var på samma belopp som den offert vi godkänt tidigare, där listerna ingått. När vi påpekat detta fick vi svaret från försäljningschefen att säljaren varit ”extra snäll” och satt lägre pris för att kompensera oss för ”att det blev fel tidigare” och att hon hoppas att vi är ”riktigt nöjda”. Vi svarade, att priset har vi fått i den offert vi accepterat innan ordern var lagt och innan allt strul. Efter en veckas tystnad skickade vi en påminnelse om att vi fortfarande väntar på svar. Svaret blev ”Ni har inte blivit debiterade något för distanslisterna därför är det svårt för oss att kreditera dem”. Det stod mycket riktigt på fakturan ”ej distanslist”, men totalbeloppet på fakturan var samma som i offerten där priset för distanslisterna ingick med drygt 1600kr. Två veckor efter att vi påpekat detta för försäljningschefen och bestridit fakturan har hon fortfarande inte bemödat sig att svara.
Vi förstår att saker kan gå fel ibland. Men det som skiljer ett seriöst företag från bottenskrapet är hur man hanterar situationen när något gått fel. Att som Smedstorps försäljningschef först ducka, sedan ljuga och, när inte detta hjälper, strunta i att svara är under all kritik!