Är det här ditt företag?
Här tar du kontroll över ditt företags Recosida, uppdaterar info och testa att samla in omdömen helt utan kostnad.
Uppdatera ditt företag2 omdömen om Telia Company AB
-
skrev om Telia Company AB
Feeling cheated by Telia Sverige AB and do not want to recommend anyone to use them.
1. They offered me a new broadband connection without any startavgift.
2. I received a faktura to pay startavgigt.
3. I contacted Telia Kundtjanst over the phone about this and they asked me to ignore the faktura and do not pay because it is sent wrongly due to the problems in their billing system and they will remove the faktura for me.
4. I get a reminder to pay the startavgift, I again contacted the Telia Kundtjanst over the phone and they said same thing, ignore the faktura this will be auto corrected. I did the same.
5. I received another faktura from the recovery agency called Sergel. I disputed the faktura with them and they told me that the faktura is on Pause until the dispute is resolved so I should hold paying the faktura.
6. I was waiting for the updates from Sergel but in the meantime the date for paying the påminelse faktura has passed.
7. Telia Ekomoni department ordered to stop my broadband services saying that they did not receive my faktura.
8. I asked them to recheck and enabled the broadband, they told me that I need to pay a fee of 199 SEK if I want the broadband to be enabled on the same day else I can wait for a week to get it autoenabled without paying any reenable fees.
9. I agreed to pay the fees to enable it on the same day but still the broadband was not enabled on the same day.
10. Its been two days since I am waiting for it to be enabled even though agreed to pay the reactivation fees.
Horrible experience, can't believe such things can happen in an advanced country like Sweden. -
skrev om Telia Company AB
För tre månader sedan, när vårt nybygge av villa började närma sig slut så undersökte jag möjligheten att ansluta huset till internet. Ett enda alternativ erbjöds på adressen (borträknat 4G/5G lösningar) vilket är Telia öppen fiber. Fick valet att beställa till kampanjpris 23 900 kr, om man beställde senast 2022-01-14 så skulle installation då ske senast 2022-06-30. Alternativt snabb installation inom 3-4 månader till priset 34 900. Då vi är beroende av en bra och trygg uppkoppling till vårat hemlarm väljer vi det dyrare alternativet, vi förväntar oss att flytta in i Februari och får få installationen utförd inom en månad från inflytt. Jag signerar Telias avtal med BankID vilket verifieras och en bekräftelse med slutdokument mailas ut 2021-11-23.
När jag så idag, dagen innan tre månader från Telias bekräftelse (2022-02-22) hör av mig till Telia för att få ett tydligare besked om när installation är tänkt att ske så kan dom först inte hitta min beställning, sedan hittar dom den men påstår att den inte signerats med BankID. När jag visar att den visst signerats så hävdar man istället att jag inte "laddat upp" avtalet, så dom har inte fått beställningen... men jag har ju deras bekräftelse! Trots detta ingen lösning annat än att beställa på nytt för installation om 3-4 månader till priset 34 900 kr.
Har jag nu tur så vinner jag en månad mot kampanjpriserbjudandet om jag istället hade tecknat detta.
Telia tar inget ansvar utan lastar felaktigt mig som kund för deras slarv och/eller misstag, de ger ingen kompensation och tyvärr så har jag ingen alternativ leverantör.
Detta vet såklart Telia och mest troligt därför dom agerar såhär - dom har ju ändå inget att förlora för jag kan ju inte få trådbunden internetförbindelse genom någon annan...
Om du som läser detta överväger Telia men har andra alternativ att välja på - välj alternativet!