Är det här ditt företag?
Här tar du kontroll över ditt företags Recosida, uppdaterar info och testa att samla in omdömen helt utan kostnad.
Uppdatera ditt företag2 omdömen om Zoo Kompaniet Sverige AB
-
skrev om Zoo Kompaniet Sverige AB
Vi hade tingat marsvin i en annan butik men de upptäcktes ha ringorm varpå köpet självklart hävdes. Vi kontaktade då Zookompaniet och frågade specifikt om dom hade marsvin och om dom kollat dom efter ringorm. Butiken svarade att dom kollade sånt regelbundet. Väl på plats valde vi paret med honor som såg fina och lugna ut. Personalen som plockade ut dom ute buren och kollade igenom dom reagerade på att en var väldigt passiv och konsulterade en kollega som tyckte att den var normal. Väl hemma lät vi dom vara ifred i transportlåda och först dagen efter plockade vi ut lådan. Den ena verkade påtagligt slö och när vi sedan efter 24 h i nya hemmet plockar upp dom så uppdagas att den passiv och har svårt att röra på bakbenen. Den kändes också oroväckande liten och mager och vid vägning visade vågen på 295 gr. En marsvinsunge ska väga 400 när man tar den från mamman. Den lite piggare av dom två hade ett öra som kändes torrt och som ett dygn senare visade tydliga tecken på just ringorm. För att göra historien kort så köptes dom en måndag och på tisdagen började vi hantera dom och på onsdagen var det uppenbart att dom behövde veterinärvård. Idag torsdag har det konstaterats att den piggare av dom två har ringorm och den andra lilla lider av luftvägsinfektion och extrem c-vitaminbrist samt att båda ska behandlas för Einhorn och hemmet saneras. Veterinärräkning 2200 kr. Med återbesök om två veckor. Från butiken där dom köptes blir svaret att NEJ jag kan inte få tillbaka pengarna för marsvinen dvs 1200 kr, men rent teoretiskt kan jag få nya marsvin. Om rätt ska va rätt tycker jag att dom ska stå för veterinären då dom sålt defekta ”varor”, vilket skulle vara mer kostsamt. Men jag får alltså ingen kompensation förutom att lämna tillbaka dom små marsvinen som då med största sannolikhet skulle avlivas eftersom det är dyrt och kräver karantän när ringorm är inblandat. Så skulle jag få nya marsvin. Det är inte ett alternativ eftersom det är barn inblandade. Jag undrar över hur man resonerar i butiken och om man över huvud taget tänker på vad det sänder för signal om djurens värde. Den ansvariga jag pratade med kunde själv inte stå för deras policy men valde att ändå se till att den genomdrevs. Butiken tycker att jag skulle lämnat tillbaka marsvinen och fått nya istället för att vända mig till veterinär . Helt förkastligt!
-
skrev om Zoo Kompaniet Sverige AB
Nu är det tredje gånger i rad blir jag uppläxad i mina akvariekunskaper och vänligt men bestämt avrådd att köpa fiskar. Jag har haft akvariefiskar innan expediten ens var påtänkt. Man känner sig som en okunnig idiot. Hädanefter kommer jag åka till djuraffärer som kan tänkas sälja fiskar. Synd på en i övrigt bra affär med bra utbud och kvalitet!