Alla kategorier Övrigt Dalarna Säter Behandlingshemmet Ulfshyttan AB

Behandlingshemmet Ulfshyttan AB

Ulvshyttan 31, 781 96 Borlänge — Visa karta

Ulfshyttans behandlingshem arbetar med 12-stegsmetoden och vänder sig till kemiskt beroende över 18 år. Vi har även haft stor framgång med behandling av par med 12-stegsmodell och kan dessutom erbjuda möjligheter att arbeta med kriminella beteenden.

Läs vad 1 kund tycker om Behandlingshemmet Ulfshyttan AB

• Henrik L
    Henrik L skrev om Behandlingshemmet Ulfshyttan AB
    Gjorde sammanlagt 2års behandling på det här hemmet. Det gjorde mer skada än nytta. Jag blev grundlurad, mobbad och förstörd psykiskt. Det här behandlingshemmet har fått slagit igen pga. många orsaker, för att sedan öppnas igen med "ny regi", denna gång några släktingar till de förra ägarna för att täcka över det som tidigare hände och rentvå behandlingshemmets namn.

Doktorn som anlitades av hemmet (som också bodde på hemmet året runt) knaprade duktigt med mediciner och det uppdagades till slut med en del andra saker som slutligen gav nådastöten. Det fanns tendenser till att fler ur personalen gjorde liknande dåd, men inget som uppdagades eller någon vågade träda fram och berätta om.

Doktorn skrev ut sinnessjukt mycket mediciner till hemmets patienter. Faktiskt så mycket så de hellre valde att stanna än att gå tillbaka till deras vanliga användande. De flesta var knappt kontaktbara och satt och nådda med huvudet dagarna i ända, eller sov i grupper på hemmet.

Maten var under all kritik, det gick knappt äta den. Husmor slutade efter ett tag pga. att hon mådde så dåligt psykiskt och hemmet anställde en missbrukare som gjorde maten istället tillsammans med den förra husmorns hjälpreda.

Ägarna plockade ut pengar genom att hyra ut bostäder till behandlingshemmet (vi bodde i små hus med mögel och som luktade kattpiss i) vilket de håvade in skapligt med pengar på. Med tanke på att de propagerade med att det inte var något vinstdrivande företag så måste jag faktiskt säga att detta faktum står mig upp i halsen än i dag. Jag har en vän som gjorde en kreditkoll på ägarna i efterhand och det uppdagades att de hade dragit in ca: 1.200.000kr extra per år att dela på. Nu pratar jag om Lars och Gunnel, de förra ägarna. Men jag betvivlar att det är någon skillnad från då och nu, de nya ägarna drar nog in bra med pengar till familjen deras fortfarande.

Lögner, svek och sektbetonade behandlingsformer. Faktiskt inget jag skulle rekommendera någon med ett gott hjärta att pröva på. Du blir aldrig densamme igen efter en sån här prövning som jag gick igenom. Men de flesta klarar inte längre tider än ett par dagar eller veckor. En del 3-6månader och då hinner man ev. inte ta lika mycket skada.

Det finns mycket mer jag skulle kunna berätta men jag väljer att begränsa mig en aning så det inte blir en avhandling av den här recensionen.

Det är viktigt att framhäva att jag var en av de få som var nykter på detta hem och var naturligtvis inte omtyckt av de som mer eller mindre legalt tog eller fick droger på hemmet. Mest för att jag var ett hot mot deras beroende. Jag fick konstant stå ut med hot och mobbning. Jag levde för det mesta i ren misär, rädsla, oro, ångest över att ha handlat rätt och fick till slut kronisk depression av att ständigt vara utanför. Dock kämpade jag på för jag var starkt målinriktad på att leva ett drogfritt liv, vilket jag fortfarande gör flera år efter behandlingen.

Vid ett tillfälle så vart jag överfallen med dart pilar av en annan ny-intagen på hemmet. Jag vände mig då till personalen i hopp om att de skulle följa sina stadgar och krävde att de skulle göra något men de gjorde absolut ingenting. Trots att det tydligt står i papper att om våld brukas så avslutas behandling omedelbart. Detta gjorde mer eller mindre så att det blev tillåtet med våld vilket INTE ledde till någonting bra för min del.

Det är dock endast en av alla sjuka saker som de tillät hända mig på hemmet. Ännu värre var förnedringarna i samtalsgrupperna för att jag inte förstod helt och riktigt alla gånger vad de menade. Jag har ett begåvningshandikapp
    mer känt som ADHD (skattningskala 100) som gör det svårare för mig att lära in. Kan väl vara värt att nämna att jag är den lugnare typen som sitter still och inte stör.

De flesta valde att avsluta sina behandlingar så fort de såg hur det gick till på hemmet. Jag hade inte den valmöjligheten att avsluta eller byta, så jag fick vackert bita mig i läppen och ta mig igenom skiten. Men jag ska inte döma ut hela behandlingen, det fanns goda människor också. De som verkligen ville hjälpa (och de patienter som ville bli nyktra).

Jag har svårt att tro att det skett någon större förändring nu trots att släktingar till de förra ägarna bedriver hemmet. Jag tror ni själva kan räkna ut varför jag känner så vid det här laget.

Många valde också att anmäla hemmet för felbehandling, det gav aldrig något resultat. Det gör det sällan när någon gör, vilket behandlingshem det än gäller.

PS. Ett svar till nuvarande ägare Lisen och Eriks inlägg:
    Fastighetsbolaget Kobberstad Ulfshyttan AB
    Tel: 0243-251105 (Samma som till beh. hemmet)
    (Lars Kobberstad)

Det är här ni håvar in cash. Annat är ren lögn.
    Ni betygsätter ert eget behandlingshem för att komma upp i rank. Det förklarar en hel del om er. Ni kunde valt att kommentera och inte betygsätta.

Jag valde att gå ut offentligt med det jag säger, jag är den som Lisen här kallar för Anonym K.
    2010-11-15 Lotten S svarar Henrik L
    Hej igen Henrik!

Jag kallade dig Anonym K för att det var så du valde att presentera dig första gången.

Jag kan bara åter beklaga att du hade en så dålig erfarenhet av behandling. Jag vet att behandlingshemmet var väldigt illa skött när vi tog över det och vi har kämpat hårt för att skapa ett bra behandlingsklimat. Vi var bland andra dom som också själva anmälde hemmet för flera saker när vi tog över och länsstyrelsen kom mycket riktigt med ett stängningsbeslut. Vi gjorde många och djupgående åtgärder för att åstadkomma grundlig förändring.

Idag delas inga mediciner ut som överhuvudtaget klassas som sinnesförändrande eller beroendeframkallande. Jag vet att det inte var så på din tid. Den läkare som fanns här då finns inte här längre. Inte heller har vare sig Lasse eller Gunnel Kobberstad något med verksamheten att göra. En genomsnittlig behandlingstid är 4 månader idag. Mycket har förändrats sedan din tid här och därför känns det tråkigt att du betygsätter utifrån en verklighet som fanns då, men som inte har något med dagens verksamhet att göra. Eller oss överhuvudtaget. Vi hade inte med detta att göra och har kämpat hårt på alla vis för att förändra det.

Vad det gäller påstådda vinstuttag så kan jag bara tala för oss. Vi tar ut väldigt medelmåttiga löner. Första året gick vi med en förlust på över 1,5 miljoner. Följande år har vi gjort vinster och är nu ungefär tillbaka på noll. I fastighetsbolaget görs inga stora vinster och de som görs används till att betala av de lån som vi har efter att ha köpt verksamheten. Allt detta är offentliga handlingar och du kan själv kolla bolagen på www.allabolag.se. Sammanlagt har vi tagit ut 30.000 var i vinst under fyra år. Vet inte om du tycker det är mycket, men vi har lagt in betydligt mer än så när vi köpte verksamheten. Du kan också kolla upp mina personliga inkomster och se att jag tjänade betydligt mer pengar innan vi tog över behandlingshemmet.

Jag gör det här för att jag vill ge människor i ett missbruk en möjlighet att få ordning på sina liv.

Jag förstår om du är besviken efter de upplevelser du beskriver, men den här sidan ska väl handla om hur verksamheten fungerar idag? Och under vår ledning?

Du är hemskt välkommen att hälsa på oss om du har möjlighet och se hur det är här idag.

Och framför allt hoppas jag att du lever ett bra liv idag.

Med vänliga hälsningar,

Lotten Sunna