Läs vad 19 kunder tycker om Fortum 2

• 2020-11-26
    Detta företag är konstruerad att lura privat personer in i avtal genom rävar till försäljare,passar på fast personen i fråga inte i detta fall kunde prata bra Svenska!

skickar länk till avtal där det står att det redan är signerat!

medvetet gjord så att man kan inte nå dom!
    prova skicka meddelande via chatt o skriva formulär där det står att det inte går att skicka!

ni borde skämmas på er!
    hoppas ni blir polisanmälda
  • 2020-10-29
    Det blev fel och nu kan jag tydligen inte ta bort omdömet.
  • 2020-10-20
    Bifogar mejlkonversation för att förstå ärendet.
    Hej!
    Du, Hannes, vill inte erkänna att du begått ett tjänstefel.
    Ett organisationsnummer kan ha FLERA anläggningar, dessutom har jag antecknat till dig dessa anläggnings ID, adress och även förklarat allt via telefonen, lyssna gärna på inspelningen!
    Ett företag/ett org.nr kan/får ha FLERA anläggningar/anläggnings ID. Elle hur?!
    Det var aldrig problem tidigare med andra elleverantörer. Till dem har jag bara antecknat anläggnings ID och adress, org.nr, och dem andra duktiga arbetare i de andra elbolagen har fixat resten utan krångligheter som du råkade göra.
    Dessutom jag har antecknat till dig att anläggningarna ska övergå från Vattenfall, från den 17 september. Erfarenhet visar att du inte ville lyssna, höra eller läsa dessa anteckningarna och fixat allt utifrån din förståelse = fel hantering av ärendet.
    Du har svarat även att du kontaktade med Vattenfall, VILKET svar fick du av dem?! I slutändan visar det sig att det var E.ON som var inblandade= fel. Trots att det ska vara Vattenfall, PRESIC som jag antecknade till dig. Dock var ditt tanklösa svar utan hänsyn till detta, det var bara ett tomt svar för att bara svara något.
    I mitt mejl står ALL information tydligt. I ditt avtal står bara företagets adress, och vissa okända uppgifter som bara elleverantör kan, dock inga anläggnings ID. Du försöker mig övertyga att jag har tecknat fel avtal. Men jag håller också kontakt med jurister och kan även gå vidare.
    Jag vill INTE gå med dig vidare med avtalshantering, du bryr sig inte, jag är HELT besviken på din hantering. Du genomför inte din tjänst som du ska!
    Hej Olga-Malena, Jag beklagar att du blivit bemött på det sett du beskriver, det är inte så vi vill jobba. Vi tar vidare din feedback till ansvarig avdelning. Finns det något mer vi kan göra för dig är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice via mail på kundservice@fortum.com eller via telefon på 020 - 46 00 00. Med vänlig hälsning William Fortum kundservice

• 2020-08-22
    Kundtjänst på Fortum ringde mig och berättade att det är så många av deras konkurrenter som ringer i mitt område och att de gärna vill ha mig kvar som kund. Fortum säger då att jag får sänkt månadskostnad i tre månader och att de gärna har kvar mig som kund i minst 18 månader till. Fortum försökte linda in det så att man inte skulle förstå att man band sig i 18 månader. Samtalet fick mig att byta elbolag efter 4 år hos Fortum.
    Hej Sebastian, tack för din feedback, det ska självklart framgå tydligt att avtalet har en bindningstid. Vi vill gärna veta mer om det aktuella samtalet, om du har möjlighet skulle vi uppskatta om du hör av dig till oss på kundservice via mail på kundservice@fortum.com eller via telefon på 020 - 46 00 00 så att vi kan utreda det här vidare. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice

• 2020-06-03
    Gå inte på bluffen.

Man blir uppringd från FORTUM's kundtjänst: Fortum HomeCall Customer Sales (vilket i sjäva verket ett telemarketing bolag: Loxysoft) som påstår att man såsom "trogen kund" får ett personligt erbjudande.

Detta består av ett sänkt pris på ditt elcertifikat (handlar om ören) om man binder upp sig på 18 månader.
    Det de inte säger är att de höjer månadsavgiften med 10:-/mån samtidigt som de lägger till 2 stycken helt obegripliga s.k. "tillval":
    1) "miljöpaket" om 45 kr /mån och 2) "prisskydd" om 39 kr /mån.

Dessa kostar ju väsentligt mycket mer än det "fina erbjudande" du - som helt oskyldig konsument - tror att du tar del av.
    De 2 tillvalen fyller inte någon reell funktion eller tjänst.

Jag förstår inte hur detta kan vara tillåtet.

Medan jag förstår att lurendrejare och bluffbolag (Loxysoft's kund) håller på med denna typ av översäljning, så fattar jag inte hur FORTUM (i detta fallet) kan gå med på detta. Jag kan bara dra följande slutsats: Detta sker med FORTUM's goda minne.

Hur kan de annars ändra befintliga kunders avtal "från vänster" på tusentals kunder?
    Hej! Jag beklagar att du haft den här upplevelsen med oss. Det här verkar inte ha gått rätt till utan du ska självklart få information om månadsavgift och eventuella tillägg till avtalet. Vi skulle vilja utreda det här vidare så om du har möjlighet får du gärna maila vår kundservice kundservice@fortum.com eller kontakta oss via telefon på 020 - 46 00 00 för att ge lite mer information om samtalet, som t.ex. när du blev kontaktad och från vilket telefonnummer. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice

• 2020-01-31
    Vilket snickesnack över telefon. Säljaren som ringer upp är slirig och otydlig och lägger sen på luren efter att hon blivit märkbart irriterad över att jag synat hennes bluff i "erbjudandet". Inte i närheten av ett givande samtal.
    Hej Nisse, bättre sent än aldrig brukar det heta - vi har nu börjat besvara kommentarer här på Reco.se. Ber om ursäkt att det tagit lite tid! Tråkigt att du inte upplevde samtalet som givande - vi tar gärna emot feedback om det var något som inte gick rätt till. Nu är vi som sagt lite sent ute men du är välkommen att höra av dig till vår kundservice på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger) med mer information om samtalet så kan vi ta det vidare till säljansvarig. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice

• 2019-09-13
    Jag kan bara intyga vad andra skriver här. Känner mig lurad över telefon, har ingått ett avtal med en bindningstid på 18 månader(!) och prisgarantin man hänvisade till verkar ju inte gälla i praktiken som den presenterades över telefon. Den praxis jag varit van vid med tidigare elbolag har varit 1-3 månader bindningstid, max. Ofta helt utan.

Kommer förlora kring 900 kr jämfört med elavtalet jag hade sedan tidigare. Slarvigt av mig, men även uselt skött av Fortum, jag hade ju inte ingått ett sådant avtal om jag inte blivit vilseledd. Kundtjänsten är helt oförstående och verkar inte bry sig nämnvärt. Många argument via kundtjänsten är rent motstridiga och tonen är kort, att kundnöjdheten är katastrofal verkar man inte bry sig om, supporten hänvisar lite ologiskt till att man är störst!
    Hej Marcus! Vi har precis börjat besvara kommentarer här på reco.se så ber om ursäkt för ett sent svar. Tråkigt att höra att du känner dig lurad och att du fått ett dåligt bemötande, så vill vi såklart inte att det ska vara. Om det fortfarande är några oklarheter kring ditt elavtal är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger). Hänvisa gärna till det här omdömet. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice

• 2019-09-12
    Blir uppringd av en elsäljare, binder upp mig några år för att få ner elpriset. Det han inte sa var att han lade till 2 tillägg jag inte bett om. Mycket större månadskostnad än själva elen för 2 tillägg som inte ens fyller någon reell funktion. "miljöpaket" 45 kr /mån och bytesgaranti 39 kr /mån.
    Signade efter samtalet med sms. Jag kollade inte vad han lagt till förrän jag fick se avtalet i sin helhet som PDF på mejlen.

Se upp med dessa skojare, och kolla era avtal noggrant så ni inte lägger pengar på företag som bedriver denna typen av verksamhet.
    Hej Robin! Till att börja med ursäktar jag ett så sent svar, vi har precis börjat besvara kommentarer här på reco.se Det du beskriver strider mot de riktlinjer vi har kring försäljning, du ska självklart få information om eventuella tillägg till avtalet. Jag hoppas att det redan har ordnat upp sig för dig, annars får du gärna kontakta vår kundservice på 020 - 46 00 00 (alternativt via mail eller ta kontakt på Messenger). Tillvalen har ingen bindningstid utan kan avslutas närsomhelst under avtalstiden. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice

• 2019-09-11
    Riktigt värdelös och vilseledande sälj teknik, en säljare knackade på mitt dörr och sagt ” Vi ser att elen hos dig och andra i området stiger hela tiden” då frågade jag hur kan hon se min el förbrukning och vilket pris jag har. Då sa hon vi ser det bara. Vilket inte var sant jag har GodEl med prisgaranti på hela faktura dessutom jag är nöjd kund. Hur i hela friden kan någon stå och påstå osanning. Skärp er Fortum och era fältsäljare.
    Hej Sirak, vet att det här svaret kommer väldigt sent - det är så att vi precis har börjat besvara omdömen här på Reco.se. Tråkigt att du fick en negativ upplevelse med oss men tack för att du tog dig tiden att lämna feedback. Jag tar detta vidare till säljansvarig. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice

• 2019-04-09
    Vi kom överens om något per telefon, en del av överenskommelse som inte spelades in. De bryter sedan mot överenskommelsen och vägrar göra rätt. Dåligt minst sagt och just pga sådant beteende som man inte vill ingå avtal per telefon.
    Hej Sina, Det här svaret kommer väldigt sent på grund av att vi precis börjat besvara kommentarer här på reco.se. Ber om ursäkt för det! Det här låter ju inte alls bra, jag hoppas att allting löst sig för dig men om det fortfarande skulle vara något problem är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger), referera gärna till det här omdömet. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice

• 2018-04-03
    Fortums kundservice är extremt usel - har aldrig varit med om liknande. Deras koppling till Kivra är också ett stort frågetecken - trots att jag försökt att ta bort Fortum från Kivra så går fakturorna dit iallafall. Hos Fortum menar man på att jag får skylla mig själv som inte har läst det finstilta i avtalet gällande deras samarbete med Kivra. De ljuger även kring uppsägningsprocessen - att jag som kund inte får avsluta mitt abonnemang med dem innan jag kan bevisa att jag har ett nytt avtal med en ny leverantör. Detta är ren lögn - jag som kund har rätt att avsluta mitt abonnemang oavsett om jag har ny leverantör eller ej. Det jag som kund bör veta om är att Fortum har rätt att fortsätta att leverera el till mig om det inte finns en ny leverantör påkopplad till avslutsdatum. Om jag skulle ha gjort som Fortum sagt till mig dvs. att teckna ett nytt abonnemang med ny leverantör innan jag sagt upp avtalet med Fortum så hade jag som kund fått betala en typ av straffavgift till Fortum för att jag bryter avtalet med dem innan avtalet är uppsagt. Alltså meddela Fortum mig en total vilseledande information för att räkna in att de får straffavgiften på köpet. Efter att jag konfronterat Fortums kundservice med detta så erkände den stackars kundtjänstmedarbetaren att detta inte var ett korrekt beteende - att meddela felaktig information och att de vet om att den här delen kring uppsägning är en utmaning för Fortum. Om du är en lite mindre ihärdig person är mig så hade detta kunnat innebära höga kostnader och ett enormt strul för kunden. Jag kommer aldrig i mitt liv att bli kund till Fortum igen. Ett riktigt oärligt skitföretag.
  • 2017-08-03
    Värdelös kundservice, dyr el och extremt struliga. Det här företaget är ett skämt!
  • 2013-08-27
    Dom ljög för mig! Jag hittade ett avtal på deras sida som jag ville ha men det stod inget om någon bindningstid så jag ringde in och pratade med dom. Jag var mycket tydlig att jag inte ville ha de om det var bundet i 1år. Och det va det inte sa dom! Sen fick jag hem papper på att det va bundet! Tur att man kan göra en flyttamälan;)
  • 2013-08-09
    Deras prisgaranti är bara buffel & båg. Har ringt in fem ggr med nya exempel på leverantörer som är billigare. Varje gång har dom någon ursäkt för att inte sänka sitt pris. Slutligen vid 6:e samtalet kryper det fram. Dom får inte sänka priset så mycket. Nu byter jag elleverantör och rekommenderar andra att göra det samma. I te för att jag har problem med priset dom erbjuder. Men deras brustna löften får hela upplägget att kännas som en blåsare med dåliga argument.
  • 2010-12-30
    Vad säger man. Servicekänsla har de bara läst om i en saga. Skicka räkningar verkar de relativt duktiga på. Tyvärr inte ALLTID då de plötsligt struntar i det och börjar skicka ut PÅMINNELSER på räkningar som inte nått fram. Gissar att det är "postens fel". Dessutom påminnelser med obskyra datum sådär strax före lön/studiemedel kommer in vilket är tillräckligt mycket "felmarginal" för att de med gott samvete ska anse sig kunna passa vidare till Inkasso. Man undrar ju vad för klåpare det är som driver ett sånt här företag. Även Fortum borde väl ha koll på att man bör skicka ut originalfaktura till kund INNAN man överhuvudtaget börjar stoppa påminnelser i kuvert. Men så klart, med allt det här extrajobbet kan de kräva in 3 gånger så mycket betalt för ingenting.
  • 2009-07-08
    I januari 2008 fakturerade de mig för mellanskillnaden för pris från en period med start 2007. Det blev nästan 3 lax de skulle ha på ett bräde. Känns ju måttligt seriöst.
  • 2009-07-08
    Jag arbetar med el dagligen med tanke på att jag säljer el abonemang åt ett av Sveriges elbolag. Det du har råkat ut för Emma låter som ett av fortums priser som kallas fortum enkel. Det är deras tillsvidarepris som ofta ligger mellan 20-30 öre dyrare per kWh. Tyvärr är fortum dåliga på att höra av sig till sina tillsvidare kunder (antaligen pga de drar in mycket pengar på det.) Mitt tips är att höra av sig till fortum och be om att få ett rörligt pris istället, vilket skulle förminska dina kostnader rejält. Ett annat tips är att höra av sig till ett annat bolag med tanke på att fortum inte har hört av sig angående din nuvarande situation! (Tips på bolag för dig i lägenhet: Skellefteåkraft, uppsala el eller vattenfall, då slipper du även årsavgifter)
  • 2008-10-09
    Valde själv fortum, som inbiten miljö aktivist finns det faktiskt inte många bolag som går att välja mellan. Numera kan jag väldigt mycket om elmarknaden och kan säga att dom ligger som enda energibolag i världen på en Top 100 lista för miljö. samtidigt som det är ett av de billigare bolagen i sverige! Alla ni som anser er betala för mycket borde kolla om ni verkligen gör det (40% av svenska folket gör faktiskt det). Mitt andra tipps är att ni utnyttjar prisgarantin ni har rätt till, det står på deras hemsida om priser och garantier, är ni osäkra slår ni abra en signal till kundtjänst och frågar.
    Detta gäller alla kunder hos alla elbolag i sverige.
  • 2008-03-31
    Varför har jag en obehaglig känsla av att de snor mina pengar? kankse för att jag betalat 1800/kvartal för min nybyggda 2a på 44kvm med täta väggar, utan tvätt och diskmaskin som drar mängder med el, plus att jag alltid slår av huvudströmmen när jag går hemmifrån så inget kan stå och dra på Stand By (rätt trevligt när man kommer hem också att slå på all mysbelysning ink TV direkt innanför dörren)
    När jag skulle flytta blev det trubbel med adresser och räkningar som de visserligen löste men det tog ett tag. Orkar inte byta för tillfället, men är det inte dyrt?