Fortum

Läs vad 14 kunder tycker om Fortum

• NISSE B

2020-01-31

NISSE B skrev om Fortum
    Vilket snickesnack över telefon. Säljaren som ringer upp är slirig och otydlig och lägger sen på luren efter att hon blivit märkbart irriterad över att jag synat hennes bluff i "erbjudandet". Inte i närheten av ett givande samtal. Läs mer
    2020-05-28 Kundtjänst fortum svarar NISSE B
    Hej Nisse,

bättre sent än aldrig brukar det heta - vi har nu börjat besvara kommentarer här på Reco.se. Ber om ursäkt att det tagit lite tid!

Tråkigt att du inte upplevde samtalet som givande - vi tar gärna emot feedback om det var något som inte gick rätt till.
    Nu är vi som sagt lite sent ute men du är välkommen att höra av dig till vår kundservice på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger) med mer information om samtalet så kan vi ta det vidare till säljansvarig.

• Marcus I

2019-09-13

Marcus I skrev om Fortum
    Jag kan bara intyga vad andra skriver här. Känner mig lurad över telefon, har ingått ett avtal med en bindningstid på 18 månader(!) och prisgarantin man hänvisade till verkar ju inte gälla i praktiken som den presenterades över telefon. Den praxis jag varit van vid med tidigare elbolag har varit 1-3 månader bindningstid, max. Ofta helt utan.

Kommer förlora kring 900 kr jämfört med elavtalet jag hade sedan tidigare. Slarvigt av mig, men även uselt skött av Fortum, jag hade ju inte ingått ett sådant avtal om jag inte blivit vilseledd. Kundtjänsten är helt oförstående och verkar inte bry sig nämnvärt. Många argument via kundtjänsten är rent motstridiga och tonen är kort, att kundnöjdheten är katastrofal verkar man inte bry sig om, supporten hänvisar lite ologiskt till att man är störst! Läs mer
    2020-05-28 Kundtjänst fortum svarar Marcus I
    Hej Marcus!

Vi har precis börjat besvara kommentarer här på reco.se så ber om ursäkt för ett sent svar.

Tråkigt att höra att du känner dig lurad och att du fått ett dåligt bemötande, så vill vi såklart inte att det ska vara. Om det fortfarande är några oklarheter kring ditt elavtal är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger). Hänvisa gärna till det här omdömet.

• Robin S

2019-09-12

Robin S skrev om Fortum
    Blir uppringd av en elsäljare, binder upp mig några år för att få ner elpriset. Det han inte sa var att han lade till 2 tillägg jag inte bett om. Mycket större månadskostnad än själva elen för 2 tillägg som inte ens fyller någon reell funktion. "miljöpaket" 45 kr /mån och bytesgaranti 39 kr /mån.
    Signade efter samtalet med sms. Jag kollade inte vad han lagt till förrän jag fick se avtalet i sin helhet som PDF på mejlen.

Se upp med dessa skojare, och kolla era avtal noggrant så ni inte lägger pengar på företag som bedriver denna typen av verksamhet. Läs mer
    2020-05-28 Kundtjänst fortum svarar Robin S
    Hej Robin!

Till att börja med ursäktar jag ett så sent svar, vi har precis börjat besvara kommentarer här på reco.se

Det du beskriver strider mot de riktlinjer vi har kring försäljning, du ska självklart få information om eventuella tillägg till avtalet.
    Jag hoppas att det redan har ordnat upp sig för dig, annars får du gärna kontakta vår kundservice på 020 - 46 00 00 (alternativt via mail eller ta kontakt på Messenger). Tillvalen har ingen bindningstid utan kan avslutas närsomhelst under avtalstiden.

Marcus I gillar detta
  • Sirak A

2019-09-11

Sirak A skrev om Fortum
    Riktigt värdelös och vilseledande sälj teknik, en säljare knackade på mitt dörr och sagt ” Vi ser att elen hos dig och andra i området stiger hela tiden” då frågade jag hur kan hon se min el förbrukning och vilket pris jag har. Då sa hon vi ser det bara. Vilket inte var sant jag har GodEl med prisgaranti på hela faktura dessutom jag är nöjd kund. Hur i hela friden kan någon stå och påstå osanning. Skärp er Fortum och era fältsäljare. Läs mer
    2020-05-28 Kundtjänst fortum svarar Sirak A
    Hej Sirak,

vet att det här svaret kommer väldigt sent - det är så att vi precis har börjat besvara omdömen här på Reco.se.

Tråkigt att du fick en negativ upplevelse med oss men tack för att du tog dig tiden att lämna feedback. Jag tar detta vidare till säljansvarig.

Marcus I gillar detta
  • Sina K

2019-04-09

Sina K skrev om Fortum
    Vi kom överens om något per telefon, en del av överenskommelse som inte spelades in. De bryter sedan mot överenskommelsen och vägrar göra rätt. Dåligt minst sagt och just pga sådant beteende som man inte vill ingå avtal per telefon. Läs mer
    2020-05-28 Kundtjänst fortum svarar Sina K
    Hej Sina,

Det här svaret kommer väldigt sent på grund av att vi precis börjat besvara kommentarer här på reco.se. Ber om ursäkt för det!

Det här låter ju inte alls bra, jag hoppas att allting löst sig för dig men om det fortfarande skulle vara något problem är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger), referera gärna till det här omdömet.

Sina K, Marcus I gillar detta
  • 2018-04-03

Sten D skrev om Fortum
    Fortums kundservice är extremt usel - har aldrig varit med om liknande. Deras koppling till Kivra är också ett stort frågetecken - trots att jag försökt att ta bort Fortum från Kivra så går fakturorna dit iallafall. Hos Fortum menar man på att jag får skylla mig själv som inte har läst det finstilta i avtalet gällande deras samarbete med Kivra. De ljuger även kring uppsägningsprocessen - att jag som kund inte får avsluta mitt abonnemang med dem innan jag kan bevisa att jag har ett nytt avtal med en ny leverantör. Detta är ren lögn - jag som kund har rätt att avsluta mitt abonnemang oavsett om jag har ny leverantör eller ej. Det jag som kund bör veta om är att Fortum har rätt att fortsätta att leverera el till mig om det inte finns en ny leverantör påkopplad till avslutsdatum. Om jag skulle ha gjort som Fortum sagt till mig dvs. att teckna ett nytt abonnemang med ny leverantör innan jag sagt upp avtalet med Fortum så hade jag som kund fått betala en typ av straffavgift till Fortum för att jag bryter avtalet med dem innan avtalet är uppsagt. Alltså meddela Fortum mig en total vilseledande information för att räkna in att de får straffavgiften på köpet. Efter att jag konfronterat Fortums kundservice med detta så erkände den stackars kundtjänstmedarbetaren att detta inte var ett korrekt beteende - att meddela felaktig information och att de vet om att den här delen kring uppsägning är en utmaning för Fortum. Om du är en lite mindre ihärdig person är mig så hade detta kunnat innebära höga kostnader och ett enormt strul för kunden. Jag kommer aldrig i mitt liv att bli kund till Fortum igen. Ett riktigt oärligt skitföretag. Läs mer
  • Erik S

2017-08-03

Erik S skrev om Fortum
    Värdelös kundservice, dyr el och extremt struliga. Det här företaget är ett skämt! Läs mer
  • Lisa E

2013-08-27

Lisa E skrev om Fortum
    Dom ljög för mig! Jag hittade ett avtal på deras sida som jag ville ha men det stod inget om någon bindningstid så jag ringde in och pratade med dom. Jag var mycket tydlig att jag inte ville ha de om det var bundet i 1år. Och det va det inte sa dom! Sen fick jag hem papper på att det va bundet! Tur att man kan göra en flyttamälan;) Läs mer
  • 2013-08-09

Arandy C skrev om Fortum
    Deras prisgaranti är bara buffel & båg. Har ringt in fem ggr med nya exempel på leverantörer som är billigare. Varje gång har dom någon ursäkt för att inte sänka sitt pris. Slutligen vid 6:e samtalet kryper det fram. Dom får inte sänka priset så mycket. Nu byter jag elleverantör och rekommenderar andra att göra det samma. I te för att jag har problem med priset dom erbjuder. Men deras brustna löften får hela upplägget att kännas som en blåsare med dåliga argument. Läs mer
  • Jennie I

2010-12-30

Jennie I skrev om Fortum
    Vad säger man. Servicekänsla har de bara läst om i en saga. Skicka räkningar verkar de relativt duktiga på. Tyvärr inte ALLTID då de plötsligt struntar i det och börjar skicka ut PÅMINNELSER på räkningar som inte nått fram. Gissar att det är "postens fel". Dessutom påminnelser med obskyra datum sådär strax före lön/studiemedel kommer in vilket är tillräckligt mycket "felmarginal" för att de med gott samvete ska anse sig kunna passa vidare till Inkasso. Man undrar ju vad för klåpare det är som driver ett sånt här företag. Även Fortum borde väl ha koll på att man bör skicka ut originalfaktura till kund INNAN man överhuvudtaget börjar stoppa påminnelser i kuvert. Men så klart, med allt det här extrajobbet kan de kräva in 3 gånger så mycket betalt för ingenting. Läs mer
    Anders L gillar detta
  • 2009-07-08

Mats G skrev om Fortum
    I januari 2008 fakturerade de mig för mellanskillnaden för pris från en period med start 2007. Det blev nästan 3 lax de skulle ha på ett bräde. Känns ju måttligt seriöst. Läs mer
  • 2009-07-08

Christoffer G skrev om Fortum
    Jag arbetar med el dagligen med tanke på att jag säljer el abonemang åt ett av Sveriges elbolag. Det du har råkat ut för Emma låter som ett av fortums priser som kallas fortum enkel. Det är deras tillsvidarepris som ofta ligger mellan 20-30 öre dyrare per kWh. Tyvärr är fortum dåliga på att höra av sig till sina tillsvidare kunder (antaligen pga de drar in mycket pengar på det.) Mitt tips är att höra av sig till fortum och be om att få ett rörligt pris istället, vilket skulle förminska dina kostnader rejält. Ett annat tips är att höra av sig till ett annat bolag med tanke på att fortum inte har hört av sig angående din nuvarande situation! (Tips på bolag för dig i lägenhet: Skellefteåkraft, uppsala el eller vattenfall, då slipper du även årsavgifter) Läs mer
  • 2008-10-09

Kim O skrev om Fortum
    Valde själv fortum, som inbiten miljö aktivist finns det faktiskt inte många bolag som går att välja mellan. Numera kan jag väldigt mycket om elmarknaden och kan säga att dom ligger som enda energibolag i världen på en Top 100 lista för miljö. samtidigt som det är ett av de billigare bolagen i sverige! Alla ni som anser er betala för mycket borde kolla om ni verkligen gör det (40% av svenska folket gör faktiskt det). Mitt andra tipps är att ni utnyttjar prisgarantin ni har rätt till, det står på deras hemsida om priser och garantier, är ni osäkra slår ni abra en signal till kundtjänst och frågar.
    Detta gäller alla kunder hos alla elbolag i sverige. Läs mer
  • Emma K

2008-03-31

Emma K skrev om Fortum
    Varför har jag en obehaglig känsla av att de snor mina pengar? kankse för att jag betalat 1800/kvartal för min nybyggda 2a på 44kvm med täta väggar, utan tvätt och diskmaskin som drar mängder med el, plus att jag alltid slår av huvudströmmen när jag går hemmifrån så inget kan stå och dra på Stand By (rätt trevligt när man kommer hem också att slå på all mysbelysning ink TV direkt innanför dörren)
    När jag skulle flytta blev det trubbel med adresser och räkningar som de visserligen löste men det tog ett tag. Orkar inte byta för tillfället, men är det inte dyrt? Läs mer
    Johan C gillar detta