Bra priset och vänligt bemötande av kundsupport.
Svealands Elbolag
Om företaget
Välkommen till Svealands Elbolag! Vi är ett företag som tror på valfrihet, och därför låter vi dig välja vilket ursprung din el ska ha. Du väljer helt själv om du vill ha solkraft, vindkraft, vattenkraft eller kärnkraft. Med vår långa erfarenhet i branschen vet vi hur vi ska hantera marknaden och justera ditt pris så att det...
79 omdömen om Svealands Elbolag
Sedan starten hos Reco 2020
Äntlingen ett elbolag som har bra elräkningar där mam får nycket för pengarna
Bra, enkel att ha att göra med.
Har fungerat mycket bra. Aldrig varit några problem.
Det som skaver ganska ordentligt är den så kallade månadsavgiften på 69.90. 840 kr per år som ett extra påslag. Med moteveringen att ni är så "billiga" på kWh priset. Det gör att jag förmodligen inte kommer att teckna nytt avtal. När jag började använda Svealands elbolag 2019 var månadsavgiften 0 kr. sedan 20 kr för att höjas till 69.90 kr i nov. 2024 när jag förnyade avtalet. Jag har autogiro, så vad är det jag betalar 69.90 /månad för?
Har fungerat bra och utan några problem med betalning och elleverant.En smidig elleverantör som inte märks utan bara gör vad som ska göras. Jag är helnöjd.
Inga förväntningar alls. Helt ok bemötande. Mest mail! Tyvärr ngt som de flesta företag föredrar! Tog ett tag innan man fick 30 dagars faktura! Omtag behåller eller byter beror på priset på förbrukningens el!
Ok, strömmen kommer fram i mina ledningar
Hej Åke. Tack för ditt omdöme. Tveka inte på att kontakta oss via vår kundservice om det skulle dyka upp några frågor. Ha en fin dag. Emelie
Prisvärt och jag har 230V i väggen. Kundservice lämnar en del att önska. Fick påminna flera gånger om uppdatering av kunduppgifter innan allt blev rätt.
Hej Knut. Tack för ditt omdöme och tydliga feedback gällande servicen.⭐ Vi tar vidare feedbacken. Ha en fin dag. Emelie
Bra pris och bra och enkel webbsida
Hej Dennis. Tack för ditt omdöme och din fina feedback gällande priset och hemsidan. Ha en fin dag. Emelie
Elöverföring och lagom pris är den bästa förmånen hos er?🌺🌺🌺
Hej Zahra. Tack för dina fem stjärnor. ⭐ Tveka inte på att kontakta oss via vår kundservice om det skulle dyka upp några frågor. Ha en fin dag. Emelie
Det fungerar som det ska! Har ingen koll om det är dyrare än andra men jag är nöjd!
Hej Gunnar. Tack för ditt omdöme och så roligt att läsa att du är nöjd med allt. Tveka inte på att kontakta vår kundservice om det skulle dyka upp några frågor. Ha en fin dag. Emelie
Kul att hjälpa som har barn cancer och tycker att hjälpa alla som jobbar i vården,
Hej Nasir. Tack för dina fem stjärnor!💫 Tveka inte på att kontakta oss via vår trevliga kundservice om det skulle uppstå några frågor.🔌 Ha en fin dag. Emelie
Tillmötesgående professionell personal.
Hej Lena. Tack för ditt omdöme och trevliga feedback. Skönt att allt varit som det ska och att du är nöjd med servicen från vår kundservice. Ha en fin dag. Emelie
Mycket bra bemötande, trevlig personal samt hjälpsamma.
Hej Albin. Tack för ditt fina fem stjärniga omdöme. 💫 Kul att läsa att du är nöjd med avtalet och servicen hos vår personal. Ha en fin dag. Emelie
Aldrig haft några konstigheter, hjälpsamma vid behov.
Hej David. Tack för ditt omdöme och positiva feedback. Härligt att läsa att du är nöjd med servicen. Ha en fin dag. Emelie
Jag blev intvingad för att detta bolag köpte upp GNP Energys kunder, jag hade ett 5 årskontrakt med GNP. Vid Svelands övertagande så begärde de över 2 Skr per kWh. Jag hade ett kontrakt på 57 öre per kwh, så jag fick bråka med dem i nästan ett halv år innan de gav med sig och vidhöll mitt kontrakt. Kontraktet går ut sista september nästa år och jag kommer aldrig ta ett kontrakt med denna firma igen. De har med sitt handläggane av övertaget av GNP:s kunddatabas gjort att jag inte vill ha något med dem att göra i framtiden oavsett om de skulle ha det lägsta priset per kWh. gunnar
Hej Gunnar. Tack för ditt tydliga omdöme och feedback! Väldigt tråkigt att höra att du är missnöjd med övertaget från GNP energi. Vi tar till oss din feedback! Ha en fin dag. Emelie
Trevligt bemötande och kunnig personal.
Hej Gun-Britt. Tack för dina fem stjärnor! Vad roligt att höra att du känner dig nöjd med servicen, det är viktigt för oss. Ha en fin dag. Emelie
Bra priser oftast.l övrigt sköts allt bra
Hej Sten. Tack för ditt omdöme och feedback! Vad skönt att höra att du känner dig nöjd. Ha en fin dag. Emelie
Svealands svarar alltid på frågor, uppriktiga och tar tag i ärenden om det finns problem. De bemöter en som en kund och bryr sig - vilket inte är vanligt idag. De svarar i telefonen utan flera minuters väntan och försöker ge ett bra intryck.
Hej Ylva. Tack så mycket för dina fina ord i omdömet. Ha en fin dag. Emelie
Inte en susning. Vårt avtal och därmed leverans av el har inte börjat än.
Hej Nils. Tack för ditt omdöme och vi hoppas att leveransen hos oss ska vara enligt dina förväntningar. Ha en fin dag. Emelie
Bra service! Det bästa elbolag jag har haft! Alltid bra bemötande och tillgängliga .
Hej Åke. Tack för ditt fina omdöme och feedback! Ha en fin dag. Emelie
Bra och prisvärt. Dock behöver man förnya avtalet varje år annars går det över till ett väldigt dyrt avtal.
Hej Åsa. Tack för ditt omdöme och det stämmer att man måste förnya avtalet när det löper ut eftersom vi inte får teckna ett nytt avtal åt er utan er vetskap trotts att vi har leveransplikt. Ha en fin dag. Emelie
Jättebra och effektivt. Kundvänligt.
Hej Eva. Tack för att du tog dig tiden att skriva ett omdöme om din upplevelse. Vi tackar även för den fina feedbacken! Ha en fin dag. Emelie
Bra information när vi bytte till er.
Hej Åhus Windsurfing Club. Tack för ditt omdöme och skönt att höra att du är nöjd med servicen. Ha en fin dag. Emelie
Hej Har alltid fått bra bemötande och personalen är mycket trevliga när de ringer. När man hör av sig så gör dom sitt bästa för att svara på frågor. Kan dom inte svara så tar de reda på det och ringer/mailar tillbaka.
Hej Ulrika. Tack för ditt omdöme! Så härligt att läsa att du är nöjd med servicen som vår kundservice ger våra kunder. Vi tar till oss varje ord. Ha en fin dag. Emelie
Har alltid blivit bra bemött o snabba svar
Hej Yvonne. Tack för ditt fina omdöme och feedback! Vad fint att läsa att du är nöjd med servicen som vår kundservice erbjuder. Ha en fin dag. Emelie
Blivit lurad av en säljare på Svealands Elbolag! Avråder från att göra med detta företag helt och hållet!
Hej Nicholas. Tack för ditt omdöme, oerhört tråkigt att du känner dig lurad. Vi skulle dock vilja komma i kontakt med dig då vi inte har någon aktiv telefonförsäljning och har inte haft detta sedan 2020. Kontakta gärna oss på customersupport@svealandselbolag.se. Ha en fin dag. Emelie
Har en oetisk affärsmodell där man får ett helt oskäligt och orimligt pris på över 10x marknadspriset när ens bundna avtal går ut. De är enligt lag skyldiga att meddela 90-60 dagar innan ens bundna avtal löpt ut. Om du åkt på deras skit – kolla om de meddelade dig innan. Annars har de gjort fel enligt lag och du har rätt att kräva kompensation. Jag fick tillbaka över 40 000 kr på detta då inte meddelat mig. Notera att de under resans gång upprepat ljuger och kommer med felaktigheter för att krångla till/komma undan. T.ex....
Hej Erik. Tack för ditt omdöme. Himla tråkigt att du är missnöjd. Ha en fin dag. Emelie
Undvik detta lycksökande blufföretag! På grund av att jag inte aktivt valt "Rörligt elpris" så hamnade vi på "Rörligt tillsvidare pris". På min senaste faktura så hamnade vårt kWh-pris på orimliga 493,59 öre/kWh. Undvik lycksökarna i branschen och håll er till seriösa större aktörer, även om dom större inte enligt jämförelse sajterna ligger bäst i pris, så är jag övertygad att dom vinner i längden!
Hej Johan. Tack för ditt omdöme, det låter som ditt avtal har löpt ut och inget aktivt val har skett efter detta. Vi skickar ut information om att avtalet upphör 60-90 dagar innan avtalet upphör för att påminna om att avtalet löper ut, i detta utskick så framkommer det vilket elpris som tillsvidare avtalet har haft tidigare månader. Vi tar däremot till oss din feedback för att utvecklas som bolag. Ha en fin dag. Emelie
Fick betala 17.800 för 3504 kWh . Mitt el avtal helt löjligt Januari 2024 DITT ELAVTAL EXKL MOMS Typ: Rörligt Tillsvidarepris Elpris: 394,67 öre/kWh El, påslag: 0,00 öre/kWh El-certifikat: 9,90 öre/kWh Ditt kWh-pris blir: 404,57 öre/kWh Månadsavgift inkl moms: 69,00 kr ANLÄGGNINGSUPPGIFTER Anläggning: Områdes-ID: SKL Elområde: 4 ID: Nätleverantör: Skåne Landsbygd Beräknad årsförbrukning: 18203 kWh Förbrukat: 3 504 kWh December 2023 DITT ELAVTAL EXKL MOMS Typ: Rörligt timavräkningspris Elpris: 95,30 öre/kWh El, påslag:...
Hej Alexander. Det som har skett är att ditt avtal löpt ut 2023-12-31 då du tecknade ett rörligt avtal med rabatt som då är tidsbundet, däremot måste vi enligt lag skicka ut information om att ditt avtal upphör vilket vi har gjort 2 månader innan. Vi har även ringt dig för att påminna om att ditt avtal löper ut och då förklarade vi vad som kommer ske annars. Vi tycker givetvis att det är tråkigt att du är missnöjd. Ha en fin dag. Emelie
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/svealands-elbolag/
Hej Jonas. Tack för ditt omdöme. Vi tycker det är tråkigt att du är missnöjd med oss, vi kan inte se i ditt omdöme vad du är missnöjd med men vi skulle gärna vilja veta vad du är missnöjd med, kontakta gärna oss på customersupport@svealandselbolag.se. Ha en fin torsdag. Emelie
Det här företaget lurar dig. Sa att de skickat ut mail om att mitt fasta avtal löpte ut och chockhöjde mina kostnader. Jag hade inte fått något mail. Plötsligt finns också en fast avgift på 69kr/månad. Fakturorna ser konstiga ut/dubbla. Jag rekommenderar att man håller sig borta från Svealands elbolag.
Hej Ulrika. Tack för ditt omdöme. varje kunds avtal som löper ut mottager information om att avtalet upphör, därefter om man inte gjort ett aktivt val så kommer man hamna på ett rörligt tillsvidare avtal enligt avtalsvillkoren och där framgår det att man får en fast avgift på 69kr/månad i månadsavgift. Vi skulle däremot vilja dubbelkolla så att du mottagit information om att avtalet upphör och du får gärna kontakta oss på customersupport@svealandselbolag.se Ha en fin dag. Emelie
Bluffmakare, höjer priserna otroligt mkt! VARNING!!!
Konsumenternas energimarknadsbyrå har en varning om företaget publicerat på sin hemsida. Lurar kunder genom att överföring på jättedyra elavtal när gamla avtalen går ut. Informerar inte kunderna om det. Påstår att dom tagit kontakt med kunder osv men det gör dom inte. Det framgår också av informationen från Konsumenternas energimarknadsbyrå.
Elbolagens fultaxi det har hänt oss alla - vi sätter oss i en taxi som ser ut som alla andra. Men den är dubbelt så dyr. Det hände mig här, jag hade 12 månaders avtal med rörligt pris. Efter 12 månader växlade de automatiskt till "rörligt tillsvidare" som är TRE GÅNGER DYRARE och med sämsta möjliga miljöval. Annars exakt samma tjänst. Moraliskt - absolut inte. Men väldigt lönsamt. De finns även under ett antal andra namn. Vill man sen snabbt lämna kostar det 990 kr att hoppa ur taxin, om du inte vill betala 3x marknadspriset...
Väldigt missnöjd med hantering av fakturor, jag har bytt adress och efter ett par månader kommer ett brev frpn inkasso. Mail, telefon ...etc. ingen kontakt vara skickar vidare faktura till inkasso. 60 kronor blev 300, världklass kundservice!
Hej Antonio. Tack för ditt omdöme. Väldigt tråkigt att du inte är nöjd, däremot måste man kontakta företaget om man byter fakturaadress. Om kunden har valt att byta fakturaadress så kan vi inte se detta i vårt system och det är då kundens ansvar att kontakta oss. Vi får heller inte skicka ut fakturan på ett annat sätt än det som kunden angivit. Ha en fin dag. Emelie
VARNING! Fick detta "erbjudande" idag: Rörligt Timpris hos Svealands Elbolag AB Påslag inkl elcert: 10,90 ex moms Rabatt: (Tillgänglig endast 1 gång) -9,90 ex moms Månadsavgift: 75 kr inkl moms Uppsägningstid: 1 månad Brasklappen längst ner:"Dessa priser kan jag garantera idag, 2023-03-14 fram till 23.59." Innan ni nappar på detta "erbjudande" bör ni jämföra med priset hos GODEL: Rörligt Timpris hos GODEL Påslag inkl elcert: 2,02 öre ex moms Rabatt: ...
Värdelös ekonomiavdelning utan flexibilitet och förståelse. nu byter jag bolag
: Utav en tillfällighet då jag kollade mina anslutna bolag till e-faktura upptäcker jag en kreditnota fr er som legat i över ett halvår och inte betalts tillbaka till mig. Ringer och ni säger att ni inte visste hur jag ville ha pengarna utbetalda, men ingen har kontaktat mig och frågat via ex vis epost/mobil/post eller dragit av pengarna från räkningar jag betalat under detta halvår. Om det var jag som skulle struntat i att betala Svealands elbolag pengar jag var skyldig i över ett halvår hade jag nog fått straffränta/inkassokrav...
Kan inte annat än att hålla med tidigare recensioner. Köpte min första villa i november -20 och tecknade då ett kanonavtal med Svealands Elbolag. Fick ca 20 öre per kwh ink moms på 1-års bundet avtal. Allt var frid och fröjd under tiden jag hade mitt abonnemang men när det började närma sig 1 år undrade jag varför jag inte hört från dem gällande förnyande av avtal. Vid samtal till Svealands Elbolag hävdar dem att de skickat ut information om förlängning till mig, vilket jag inte fått. Jag frågar då vilka alternativ jag har...
håller med de andra. bedrägliga företag. fick min fakutra för Augusti o 629.22 Öre /Kwh!!!! trodde att jag läste fel . Oavsett vilken förklaring ni har så är det bedrägligt att ta 630 öre /kwh + 35 kr månadesavgifter när de flest ligger under 300öre !! ni lovade att hålla samma konkurrentbara pris vid övertag av Lumo... o det visade sig detta är bara skitsnack.
hej. tack för ditt omdöme. Detta är dock information som du har godkänt via avtalsvillkoren som du godkände vid tecknande av avtal och när ett avtal löper ut så hamnar man på ett rörligt tillsvidare avtal. Önskar dig en fin dag. Emma
SVARTLISTADE. Med på listan av elbolag som fått flest klagomål under lång tid. Vill varna alla för detta företag! Mitt pris höjdes med 75 % när jag blev överflyttad till Svealand då de köpte upp mitt dåvarande elbolag. När jag ifrågasatte prisskillnaden för samma sorts avtal fick jag till svar att Svealand kanske hade dyrare att inköpspris. Otroligt otydlig hemsida, svårt att få veta vilket avtal man har. Undvik till varje pris! Jag kommer aldrig teckna med Svealand igen och denna månad som de hävdar att min uppsägningstid är kommer kosta mig flera tusen extra.
Hej Anna. tack för ditt omdöme. Vi är inte med på någon svart lista men däremot en varningslista med klagomål, denna är från när vi hade kallförsäljning för några år sedan. dessvärre tar det ganska lång tid innan man kommer från denna men vi arbetar väldigt hårt med detta. Önskar dig en fin dag. Emelie
Välj ett annat elbolag!!!!Helt plötsligt fick jag en faktura som låg på 2,5 gånger vad spotpriset låg på. Resulterade i några tusen kronor mer på fakturan. De vägrar samarbeta kring detta.
Hej Jennie. Tack för ditt omdöme. Givetvis tycker vi det är tråkigt att du inte är nöjd med avtalet som du har hos oss, när det kommer till uppsägningar så måste man teckna nytt avtal om avtalet löper ut för att hamna på det avtalet man önskar, detta framkommer även i avtalsvillkoren. Önskar dig en fin dag. Emelie
Håll dig borta från detta bedrägliga företag!
Hej. Tack för ditt omdöme. Väldigt tråkigt att du är missnöjd. Önskar dig en fin dag. Emelie
Efter 1 år så höjde de elpriset med 750% för min mamma utan att hon blev informerad! Hon fick även en fast månadsavgift på 69:- som hon inte haft tidigare!
Hej Niclas. Tack för ditt omdöme. Väldigt tråkigt att höra om din mammas upplevelse. Givetvis vill vi inte att någon ska vara missnöjd, kontakta gärna oss på customersupport@svealandselbolag så kan jag hjälpa er vidare. Önskar dig en fin dag. Emelie
Skitbolag påminner ej när avtalet är på väg att köpa ut, och då får man räkning med 7-8 gånger mer än avtalet du tecknar! Aldrig mer små bolag
Hej Per-Lars. Tack för ditt omdöme. Du är varmt välkommen att kontakta oss på customersupport@svealandselbolag.se så kan jag kolla på ärendet för att se om vi kan fixa något. Önskar dig en fin dag. Emelie
Under inga omständigheter skulle jag råda någon att använda detta bolag. Förutom att de bevisligen ligger på Konsumenternas Varningslista - https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/svealands-elbolag/ Så är det ett rent ockerbolag, vad de än själva säger.
Stor VARNING!! De säger att de skickar påminnelser om att avtalet kommer löpa ut (skyldiga enligt lag) - men gör inte det. Så att de kan höja priset 7ggr högre. Antingen har de urusel administration, eller som har dom som praxis att ”glömma” påminnelserna och tjäna saftiga pengar. Tror inte att det är många riktiga människor som gett dem goda omdömen. UNDVIK!!!!