Svealands Elbolag

Svealands Elbolag

3.0 / 5 baserat på 41 omdömen
Välkommen till Svealands Elbolag!

Vi på Svealands Elbolag tror på valfrihet. Vi låter därför dig välja vilket ursprung din el ska ha. Solkraft, vindkraft, vattenkraft eller kärnkraft. Du väljer helt själv.

Vi har elkunder i hela Sverige och vårt fokus har alltid varit på dig som kund och dina behov. Varför ska du som kund betala mer för din el än vad den faktiskt kostar? Med vår långa erfarenhet inom branschen vet vi hur vi ska hantera marknaden och justera ditt pris så att det blir så lågt som möjligt vid alla tillfällen.

Hos oss är du välkommen oavsett företag eller privatperson. Vi prispressar ditt elpris mot marknaden i varje läge.

Utmärkelser

41 omdömen om Svealands Elbolag

Sedan starten hos Reco 2020
  • skrev om Svealands Elbolag
    2023-03-14 Spontant omdöme
    VARNING!
    Fick detta "erbjudande" idag:
    Rörligt Timpris hos Svealands Elbolag AB
    Påslag inkl elcert: 10,90 ex moms
    Rabatt: (Tillgänglig endast 1 gång) -9,90 ex moms
    Månadsavgift: 75 kr inkl moms
    Uppsägningstid: 1 månad
    Brasklappen längst ner:"Dessa priser kan jag garantera idag, 2023-03-14 fram till 23.59."


    Innan ni nappar på detta "erbjudande" bör ni jämföra med priset hos GODEL:

    Rörligt Timpris hos GODEL
    Påslag inkl elcert: 2,02 öre ex moms
    Rabatt: 0 öre ex moms
    Månadsavgift: 25 kr inkl moms
    Uppsägningstid: 0 månader

    Detta innebär:
    Vår sommarstugas beräknade årsförbrukning är 1727 kWh.
    Med Svealands Elbolag rabatt skulle vi förlora 462 kr per år på att teckna detta avtal.
    Utan rabatt skulle vi förlora 2256 kr per år.

    En vanlig villa med en årsförbrukning på 20 000 kWh förlorar 276 kr/år med rabatt och 2256 kr/år utan rabatt.

    Hade vi haft en herrgård med en årsförbrukning på 47 500 kWh så hade vi tjänat 4,50 kr på erbjudandet om rabatten gäller i ett år. Utan rabatt förlorar vi 4698 kr/år.

    Har ni råd att teckna avtal med Svealands Elbolag?
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2023-02-25 Spontant omdöme
    Värdelös ekonomiavdelning utan flexibilitet och förståelse. nu byter jag bolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2023-01-05 Spontant omdöme
    : Utav en tillfällighet då jag kollade mina anslutna bolag till e-faktura upptäcker jag en kreditnota fr er som legat i över ett halvår och inte betalts tillbaka till mig. Ringer och ni säger att ni inte visste hur jag ville ha pengarna utbetalda, men ingen har kontaktat mig och frågat via ex vis epost/mobil/post eller dragit av pengarna från räkningar jag betalat under detta halvår. Om det var jag som skulle struntat i att betala Svealands elbolag pengar jag var skyldig i över ett halvår hade jag nog fått straffränta/inkassokrav mm Men ni håller alltså tyst kvar kreditnotan, i förhoppning att den skulle bli bortglömd eller? Jag har fått tillbaka pengarna nu efter att jag kontaktat Svealands elbolag men det är ju inte så det skulle gått till.
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2022-10-11 Spontant omdöme
    Kan inte annat än att hålla med tidigare recensioner. Köpte min första villa i november -20 och tecknade då ett kanonavtal med Svealands Elbolag. Fick ca 20 öre per kwh ink moms på 1-års bundet avtal. Allt var frid och fröjd under tiden jag hade mitt abonnemang men när det började närma sig 1 år undrade jag varför jag inte hört från dem gällande förnyande av avtal. Vid samtal till Svealands Elbolag hävdar dem att de skickat ut information om förlängning till mig, vilket jag inte fått. Jag frågar då vilka alternativ jag har och enl dem kommer mitt avtal gå över till ett tillsvidareavtal som är väldigt mycket dyrare än ett vanligt rörligt avtal. Jag kan inte heller säga upp per omgående utan jag kommer behöva ha detta urkassa avtal i 1 månad efter att det bundna avtalet gick ut. De kunde inte heller säga hur mycket det skulle kosta, trots att jag efterfrågade tex. spotpris plus en viss procent el liknande. Har försökt kontaktat dem fler gånger för att få rätsida på problemet men de är enbart ute efter att tjäna pengar och bryr sig inte det minsta om kunderna. Har nog aldrig varit så missnöjd med en elhandelsleverantör i hela mitt liv och jag varnar både nära och kära samt alla jag möter i min vardag för detta elbolag.

    Kunde till slut säga upp avtalet och är fri från dem sedan mitten av december -21 vilket jag är oerhört glad över, men jag blev blåst på flera tusenlappar den månaden där jag var "tvungen" att ha deras tillsvidareavtal, trots att jag inte ens mottagit post från dem som de påstår. De kunde inte heller redovisa för mig när mitt postutskick gick från dem vilket gjorde det omöjligt för mig att ta detta vidare med postnord. Spörs om denna kontaktväg gör dem mer intresserade att återkoppla till mig och se över mitt ärende för att eventuellt få någon nöjd kund. Väntar med spänning och fram tills dess att jag fått kontakt från Svealands Elbolag och de har visat sitt intresse för nöjda kunder kommer jag fortsatt att hävda att detta är Sveriges största blufföretag.
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2022-09-22 Spontant omdöme
    håller med de andra. bedrägliga företag. fick min fakutra för Augusti o 629.22 Öre /Kwh!!!! trodde att jag läste fel . Oavsett vilken förklaring ni har så är det bedrägligt att ta 630 öre /kwh + 35 kr månadesavgifter när de flest ligger under 300öre !!

    ni lovade att hålla samma konkurrentbara pris vid övertag av Lumo... o det visade sig detta är bara skitsnack.
    hej.
    tack för ditt omdöme.
    Detta är dock information som du har godkänt via avtalsvillkoren som du godkände vid tecknande av avtal och när ett avtal löper ut så hamnar man på ett rörligt tillsvidare avtal.
    Önskar dig en fin dag.
    Emma
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2022-09-19 Spontant omdöme
    SVARTLISTADE. Med på listan av elbolag som fått flest klagomål under lång tid. Vill varna alla för detta företag! Mitt pris höjdes med 75 % när jag blev överflyttad till Svealand då de köpte upp mitt dåvarande elbolag. När jag ifrågasatte prisskillnaden för samma sorts avtal fick jag till svar att Svealand kanske hade dyrare att inköpspris. Otroligt otydlig hemsida, svårt att få veta vilket avtal man har. Undvik till varje pris! Jag kommer aldrig teckna med Svealand igen och denna månad som de hävdar att min uppsägningstid är kommer kosta mig flera tusen extra.
    Hej Anna.
    tack för ditt omdöme.
    Vi är inte med på någon svart lista men däremot en varningslista med klagomål, denna är från när vi hade kallförsäljning för några år sedan. dessvärre tar det ganska lång tid innan man kommer från denna men vi arbetar väldigt hårt med detta.
    Önskar dig en fin dag.
    Emelie
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2022-06-29 Spontant omdöme
    Välj ett annat elbolag!!!!Helt plötsligt fick jag en faktura som låg på 2,5 gånger vad spotpriset låg på. Resulterade i några tusen kronor mer på fakturan.
    De vägrar samarbeta kring detta.
    Hej Jennie.
    Tack för ditt omdöme.
    Givetvis tycker vi det är tråkigt att du inte är nöjd med avtalet som du har hos oss, när det kommer till uppsägningar så måste man teckna nytt avtal om avtalet löper ut för att hamna på det avtalet man önskar, detta framkommer även i avtalsvillkoren.
    Önskar dig en fin dag.
    Emelie
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2022-03-30 Spontant omdöme
    Håll dig borta från detta bedrägliga företag!
    Hej.

    Tack för ditt omdöme.
    Väldigt tråkigt att du är missnöjd.
    Önskar dig en fin dag.
    Emelie
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2022-03-25 Spontant omdöme
    Efter 1 år så höjde de elpriset med 750% för min mamma utan att hon blev informerad! Hon fick även en fast månadsavgift på 69:- som hon inte haft tidigare!
    Hej Niclas.
    Tack för ditt omdöme.
    Väldigt tråkigt att höra om din mammas upplevelse.
    Givetvis vill vi inte att någon ska vara missnöjd, kontakta gärna oss på customersupport@svealandselbolag så kan jag hjälpa er vidare.
    Önskar dig en fin dag.
    Emelie
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • 2022-02-03 Spontant omdöme
    Skitbolag påminner ej när avtalet är på väg att köpa ut, och då får man räkning med 7-8 gånger mer än avtalet du tecknar! Aldrig mer små bolag
    Hej Per-Lars.
    Tack för ditt omdöme.
    Du är varmt välkommen att kontakta oss på customersupport@svealandselbolag.se så kan jag kolla på ärendet för att se om vi kan fixa något.
    Önskar dig en fin dag.
    Emelie
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • 2021-12-03 Spontant omdöme
    Under inga omständigheter skulle jag råda någon att använda detta bolag.

    Förutom att de bevisligen ligger på Konsumenternas Varningslista -
    https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/svealands-elbolag/

    Så är det ett rent ockerbolag, vad de än själva säger.
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-11-22 Spontant omdöme
    Stor VARNING!! De säger att de skickar påminnelser om att avtalet kommer löpa ut (skyldiga enligt lag) - men gör inte det. Så att de kan höja priset 7ggr högre. Antingen har de urusel administration, eller som har dom som praxis att ”glömma” påminnelserna och tjäna saftiga pengar. Tror inte att det är många riktiga människor som gett dem goda omdömen. UNDVIK!!!!
    Gilla
  • 2021-11-19 Spontant omdöme
    Bra fasta priser, men viktigt att ange rörligt avtal om man vill ha rörligt pris så det inte blir tillsvidareavtal
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-08-27 Spontant omdöme
    Undvik bli kund, mkt oseriöst. De är svartlistade på konsumenternas energibyrå, massa lurendrejeri och många råkat illa ut. I mitt fall lockade de med lågt pris, men innan avtalet ens löpt ut höjer de priset saftigt och vägrar följa avtalet. Betalar man inte, skickar de till inkasso. Undvik ingå ngt avtal med de, välj ngn annan!
    Hej Arun.
    Tack för din recension och vad tråkigt att höra att du inte är nöjd med oss som bolag.
    Som det står i våra avtalsvillkor så behöver man teckna om avtalet innan det löper ut då man annars läggs över på ett tillsvidare avtal. Vi skickar även ut en påminnelse 2 månader innan avtalet löper ut. Vad det gäller inkasso så är det likt alla andra bolag så att om man inte betalar sina fakturor så får man en påminnelsefaktura och betalar man inte detta så går det vidare.
    Om du har vidare frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
    Ha en fin helg.
    Saga
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-07-09 Spontant omdöme
    Vill ni se vad folk gillar om detta företag kolla på Google.se Undvik att bli kund där. De är bra duktiga att skicka allt till inkasso. Har aldrig haft nåra räkningar hos inkasso men här lyckades jag hamna där 3 gånger på 4 månader. Säger sig ha skickat faktura o fått tillbaka fakturan. De vet inte ens vilken adress De leverar el till. Fan va ni är dåliga.
    Hej Amin.
    Tack för ditt omdöme men vad tråkigt att läsa att du inte är nöjd med faktureringen.
    Vad jag kan se på ert avtal så har du tecknat avtal via Elskling.se, ni har då uppgett faktureringsadressen som vi sedan har fått till oss. Vi måste skicka fakturorna till angiven adress av kunden, när vi sedan har fått tillbaka fakturan i retur från posten så kontaktade vi dig angående detta. Vi har även en hemsida med "mina sidor" där man kan ha översikt över fakturorna. Vi kan tyvärr inte skicka fakturorna till annan adress än den angivna av kunden. Vi har även skickat ut ett brev om att anmäla annat betalsätt såsom efaktura, autogiro eller mailfaktura.
    Ha en fin dag
    Elin
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • Henrik N
    skrev om Svealands Elbolag
    2021-02-24 Insamlad av företaget
    Trevligt samtal, bra info från säljaren :)
    Hej Henrik! Tack för den trevliga kommentaren! Vi blir väldigt glada av att höra att du är en nöjd kund hos oss och vi arbetar för att du skall förbli precis lika nöjd i framtiden. Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Sabina Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-02-17 Insamlad av företaget
    Ettårs elavtal. Ny kund pris, som var jättebra. Lite trassel innan det kom igång, men det löste sig.
    Hej! Annika! Tack för den fina kommentaren! Vi blir väldigt glada av att höra att du är en nöjd kund hos oss och vi arbetar för att du skall förbli precis lika nöjd i framtiden. Bra att allt löste sig med ert avtal har du fler frågor eller fundering kontakta gärna vår kundtjänst avdelning på 010-2121090 . Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Svealandselbolag/ Sabina Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-02-15 Insamlad av företaget
    Utmärkt kundservice snabba svar och extremt lätta att ha med att göra
    Hej! Tack för den fina kommentaren! Vi blir väldigt glada av att höra att du är en nöjd kund hos oss och vi arbetar för att du skall förbli precis lika nöjd i framtiden. Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Sabina Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-02-15 Insamlad av företaget
    Tecknad el avtal. Fick bra hjelp.
    hej Kjell, och tack för att du tog dig tid att ge oss ett omdöme. Vi blir riktigt glada av att läsa att du känner dig nöjd som kund hos oss, och vi vill givetvis att du fortsätter vara nöjd med oss. Skulle du därför ha minsta lilla funderingar är du mer än välkommen att höra av dig till oss. Ha en fortsatt fin vecka! Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Svealandselbolag / Sabina Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-02-09 Insamlad av företaget
    Jag köpte el från de. Det var utmärkt bemötande. Jag hade inte så höga förväntnigar. Svealands Elbolag enligt mig är en bra bolag .
    Hej, Tack för den fina feedback! Vi blir väldigt glada av att höra att du är en nöjd kund hos oss och vi arbetar för att du skall förbli precis lika nöjd i framtiden med ert elhandelsavtal. Om du skulle ha några frågor eller funderingar är du alltid varmt välkommen att kontakta oss på: 010-2121090 Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Svealandselbolag/ Sabina Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-02-09 Insamlad av företaget
    Köpte el. Bra hjälp och trevligt bemötande, snabba svar.
    Hej Bodil! Tusen tack för ditt fina omdöme!
    Vi på Svealands Elbolag jobbar varje dag för att alla ska va lika nöjda som dig :)
    Hoppas du får en fortsatt fin dag Customer Success Manager Svealandselbolag Sabina
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-01-26 Insamlad av företaget
    Bra och snabb service, fungerar utmärkt.
    Hej Britt-Marie!
    Ett stort tack för ert omdöme, det glädjer oss!
    Tveka inte att höra av er till vår kundtjänst vid minsta lilla fråga :)
    Mvh Hanna, kundservice
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-01-25 Insamlad av företaget
    Allt bara +++++++ Bra kundkontakt= viktigt.Billig Elektricitet. Superbra personal.
    Hej Margareta!
    Tusen tack för ditt fina omdöme!
    Vi på Svealands elbolag jobbar varje dag för att alla ska va lika nöjda som dig :)
    Mvh Hanna Kundservice
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • Anette E
    skrev om Svealands Elbolag
    2021-01-25 Insamlad av företaget
    Köper el och fick veta att man kunde ha samfaktura, så man bara får 1 räkning.
    Mycket smart att erbjuda det och det ville jag ha.
    Mycket trevliga att ha kontakt med, proffsiga och rekommenderar er till alla jag känner!
    Hej Anette!
    Så glada vi blir av detta, tack för dem fina orden. Vi strävar för att du skall bli precis lika nöjd i framtiden :)
    Hälsningar, Maria på kundservice
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-01-13 Insamlad av företaget
    Jag tog det första bästa i min pris klass som inte verkade som en Scam och fick antagligen inte precis vad jag ville ha men det fungerar åtmindstone bra.
    Hej Tim!
    Tack för du tog dig tid att lämna en kommentar. Vi hoppas att du skall vara nöjd som kund hos oss på Svealands elbolag.
    Mvh Hanna, kundtjänst
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2021-01-11 Insamlad av företaget
    Samtalet gick snabbt, smidigt och jag fick ett bra pris.
    Hej Jansson J!
    Vad roligt att du har valt att bli kund hos oss. Jag hoppas verkligen att du blir nöjd med oss som din elleverantör.
    Hör av dig till vår kundtjänst vid minsta lilla fråga eller fundering.
    Ha en fin dag, Mvh Maria på kundtjänst.
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-12-24 Insamlad av företaget
    Compricer hjälpte till att byta elbolag. Tjänsterna träder i kraft 1/1 resp. 1/5.

    Blev bra bemött vid problem med ett startdatum orsakat av mig.

    Har i övrigt inte någon uppfattning om företaget.
    Hej Henning S!
    Tack för din kommentar :) Vi på Svealands elbolag önskar dig varmt välkommen som kund hos och tveka inte att höra av dig om ni har några funderingar.
    Mvh Sofia, kundservice
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • 2020-12-23 Spontant omdöme
    Har inte bytt till Svealands Elbolag
    Får faktura + påminnelse. Har bestridit fakturan
    Finns med i Svensk Handels Varningslista
    BLUFFFÖRETAG
    Hej!

    Tack för er kommentar.
    Vad tråkigt att du känner såhär, kontakta vår kundservice så kan dom hjälpa dig.
    Vi är ett seriöst bolag och vi lyssnar på våra kunder.
    Mvh Hanna Kundservice
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • Miran D
    skrev om Svealands Elbolag
    2020-12-22 Spontant omdöme
    Efter första fakturan som inte gick att hitta på mina sidor i deras system så kom det påminnelseavgift på betalt faktura, avstå från denna bolag!
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-12-21 Insamlad av företaget
    Lamporna lyser och kundtjänst svarade inom rimlig tid.
    Allt OK Mao!
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-12-16 Insamlad av företaget
    Jag har ännu inte fått min första faktura från Er så det är lite tidigt att tycka om Er.
    Mvh
    Gilla
  • Jonny H
    skrev om Svealands Elbolag
    2020-12-14 Insamlad av företaget
    El priset i förhållande till de tidigare elbolag jag har haft är mycket bättre!
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-12-09 Insamlad av företaget
    Super nöjd med tjänsten! 😁👌
    Jag rekommenderar Svelands Elbolag!
    Hej Korwel.
    Tack för ditt fina omdöme.
    Vi hoppas kunna göra dig nöjd under hela din tid hos oss.

    Malin, Svealands Elbolag AB
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-12-07 Insamlad av företaget
    ![{}%+’vsrynlllgcawcfruolncdsthnvc
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-10-15 Insamlad av företaget
    På nätet. Bra pris.jag får se i ett år
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-10-12 Insamlad av företaget
    Elabonnemang för två bostäder
    Väldigt trevligt bemötande
    Förväntade mig god service och kunnig personal vilket infriades
    Om det första intrycket består är jag glad att jag bytte elleverantör
    Hej Tina.
    Tack för det fina omdömet, vi hoppas kunna göra dig nöjd hela din tid hos oss.

    //Malin, Svealands Elbolag AB
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-10-12 Insamlad av företaget
    Jag flyttade till min första lägenhet och valde då Svea för jag blev jätte trevligt bemött av henne, hos andra företag fick man inte heller välja vad men ville att elen ska komma ifrån. Stort plus att man för våra själv!
    Hej Julia.
    Tack för ditt fina omdöme, det gör oss verkligen glada.
    Vi hoppas att du ska vara nöjd kund hos oss länge.

    //Malin, Svealands Elbolag AB
    Svealands Elbolag
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-09-25 Insamlad av företaget
    bra bemötande, kunig personal
    och effektiv
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-09-23 Insamlad av företaget
    Röriga fakturor svårt TT avsluta avtal
    Gilla
  • Kazem V
    skrev om Svealands Elbolag
    2020-09-21 Insamlad av företaget
    Kunnig kundtjanst, hade faktura fragor, vanliga (friendly) bemotande, problemmet lost pa bra satt.
    Gilla
  • skrev om Svealands Elbolag
    2020-09-21 Insamlad av företaget
    Jag är kund hos Stockholms elbolag . Och det var som vanligt trevligt!
    Gilla