Knivbrev AB

Sveriges ledande professionellt sliperi i 3:e generation med över 57 års erfarenhet. Knivbrev finns idag i totalt 6 länder och grundades i Sverige. Vi har blivit framröstade till Årets Företagare i Täby och har idag bland Sveriges Mest Nöjda kunder enligt SKI.

Bara i Sverige skickar över 150 000 personer sina knivar, saxar, kvarndelar m.m. varje år. Allt slipas av välutbildade slipare i Täby och du är självklart även välkommen förbi och slipa på plats.

Besök vår hemsida för mer information och priser.

www.knivbrev.se

Hos oss blir dina slöa knivar, saxar m.m. som nya igen!

5843 omdömen om Knivbrev AB

Sedan starten hos Reco 2020
    2023-02-01 Verifierad kund
    Jag tycker att dom är bra och snabb service
    2023-02-01 Verifierad kund
    Det har fungerat bra med information och postgång
    Det glädjer oss att höra Mikaela! Stort tack för att du tog dig tid att skriva en recension och tack för det höga betyget.

2023-01-31 Verifierad kund
    Proffsigt slipade knivar. Kan lätt rekommendera knivbrev.
    Glädjer oss att höra Tony och tack för att du rekommenderar oss vidare!

2023-01-31 Verifierad kund
    En flisa hade gått på vår dyra kniv. Istället för att köpa en ny, skickade vi in den på slipning. Nu är den som ny igen!
    Det glädjer oss att höra att ni fann oss Christina så att ni slapp köpa en ny!

2023-01-31 Verifierad kund
    Företaget lever upp till mina förväntningar. Bra också med tips i återvändande sändning hur man sköter knivarna under tiden.
    Glädjer oss att höra Jan!

2023-01-31 Verifierad kund
    Smidigt och lätt! Och knivarna blev sylvassa.
    Glädjer oss att höra Helena och tack för att du tog dig tid och delade med dig av dina erfarenheter!

Blev bemött mycket bra.
    Hade väl ganska höga förväntningar. Företaget levde upp till 100%.
    Skickade 4st Global knivar som aldrig har varit slipade av proffs sen dom va nya, har haft dom 10-12 år. Är super nöjd.
    Det glädjer oss att höra Thomas! Tack för att du tog dig tid att skriva en recension!

2023-01-31 Verifierad kund
    Abonnemang 6 mån för slipning av 4 knivar. Alltid snabbt, vasst och proffsigt bemötande och tjänst.
    Härligt att höra Malin! Stort tack för att du tog dig tid att skriva din recension!

• Lars M
    skrev om Knivbrev AB
    2023-01-31 Verifierad kund
    Otroligt enkelt att beställa, och beskrivning om hur man skulle gå tillväga var lätt att förstå!
    Har aldrig haft så vassa knivar i köket förr!
    Synd bara att jag inte upptäckt denna tjänst tidigare! Dom får 10 knivar av 10 möjliga 👌👌👌
    Härligt att höra Lars och vi är glada att du till slut upptäckte oss!

2023-01-31 Verifierad kund
    Snabbt och smidigt! Kniven kom tillbaka med ett mycket bra och tillfredsställande resultat.
    Härligt att höra Jesper!

2023-01-31 Verifierad kund
    Helt ok. Tog något längre tid att få tillbaka. Beror till viss del på Posten.
    Glädjer oss att höra Henrik! Med standardfrakt (B-post) så tar det 4 vardagar + helg åt vardera håll. Om du istället väljer express och skickar en måndag så har du ditt Knivbrev i retur 2 dagar senare, dvs. redan på onsdagen i samma vecka. Skiljer mao cirka 7-9 dagar (totalt) mellan de 2 val du kan göra vid beställning. Om du valt abonnemang så är det bara att höra av dig om du önskar ändra till express (kostar endast 49 kr extra).

• 2023-01-31 Spontant omdöme
    Svåra att få kontakt med. Extremt svårt att säga upp! Känns som ett bluff företag.
    Hej Emil, ser att du inte kommit hit via en inbjudan så är tyvärr omöjligt att veta vem du är för att kunna hjälpa dig direkt.

Du kan säga upp via mail (info@knivbrev.se) eller göra det själv via "Mina sidor": https://form.idkollen.se/knivbrev/uppdatera. Du kan även ringa. Har du förslag på fler sätt att avsluta ett abonnemang så får du gärna maila lite feedback.

Trevlig vecka!
    Snabbt och smidigt!
    Bra resultat!
    Härligt att höra Linnéa!

2023-01-31 Verifierad kund
    Bra slipning på knivarna, det enda negativa jag kan komma på är att komma i kontakt med dom på telefon, speciellt när man som jag råkat beställa 2 ggr, trodde inte den 1;a gick igenom
    Glädjer oss att höra Stefan och stort tack för din recension + feedback!

Telefon är ju tyvärr alltid lite knepigare än mail då man ibland fastnar med 2-3 olika kunder (vi är 3 på kundtjänst) varpå det blir kö. Samtidigt som vi hjälper 1 kund på telefon så kan vi hjälpa 10 via mail (info@knivbrev.se).

2023-01-30 Verifierad kund
    Alla knivar i ”lådan” är numera vassa
    Härligt att höra Ingegerd!

2023-01-30 Verifierad kund
    Jag förväntar mig sylvassa köksknivar och blir aldrig besviken!
    Glädjer oss att höra Cecilia!

2023-01-30 Verifierad kund
    Slipning av 3 knivar. Blev kanonbra som vanligt. Snabb returfrakt. Helnöjd.
    Härligt att höra Britt!

2023-01-30 Verifierad kund
    Allt var som vanligt supersmidigt!
    Härligt att höra att du fortsatt är nöjd med vår tjänst Thomas!

2023-01-30 Verifierad kund
    Bra erfarenhet. Ser fram emot införande av mina sidor
    Glädjer oss att höra Torbjörn. Vi ska göra ett bättre mina sidor men du kan göra det mesta via nuvarande lösning som du finner här: https://form.idkollen.se/knivbrev/uppdatera

Om det är något du saknar där så är det bara att skicka oss ett mail så fixar vi det: info@knivbrev.se.

2023-01-30 Verifierad kund
    Smidigt, snabbt och säkert! Återkommer nästa gång knivarna behöver slipas utan tvekan!!
    Härligt att höra Oskar!

• Anders R
    skrev om Knivbrev AB
    2023-01-30 Verifierad kund
    Snabbt o enkelt! Supervassa knivar i retur på ett kick. Kan verkligen rekommendera denna fullödiga tjänst. Har varit prenumerant i flera år och kommer så att förbli. Det är en ren fröjd att använda vässade knivar
    Härligt att höra Anders och vi glädjer oss att vi har ditt fortsatta förtroende år efter år.

2023-01-30 Verifierad kund
    Så väldans nöjd över att ha vassa knivar.
    Det enda negativa jag har överhuvudtaget är att jag valt att få brev 2 ggr/år, och att det tydligen då är var femte månad. Det är ju inte riktigt samma sak, men lever jag med.
    Hej Magnus, glädjer oss att höra!

Vi försöker alltid lastbalansera så att vi får en mer jämn spridning av jobb över året. Annars skulle vi tyvärr behöva 40 slipare från november till mars och 4 i juni till augusti. Därav får några sina Knivbrev tidigare och några senare.

Vi kan däremot alltid skräddarsy utskicken så att du får dem exakt som du önskar. Vill du t.ex. ha dem var 7-8:e månad så fixar vi det. Hör isf av dig så fixar vi det - info@knivbrev.se. Vill du ha 3 knivar slipade ena gången och 6 stycken nästa gång så kan vi även lösa detta.

Ha en fortsatt härlig vinter och maila oss gärna så skräddarsyr vi en perfekt lösning just för dig.
    2023-01-30 Verifierad kund
    Allt fungerade bra och man kunde följa sitt brev. Jag är mycket nöjd.
    Det glädjer oss att höra Örjan! Stort tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina erfarenheter!

2023-01-30 Verifierad kund
    Farligt vass kniv som skär bra med "pro-slipning". Vilket självklart är lysande.
    Får dock intrycket att den är slipad i en väldigt hög vinkel och bara med en primäregg. Men jag har inte granskar under förstoring så jag kan mycket väl ha fel. Får se hur bra den håller eggen över tid.

Otydlig prissättning gör mig tveksam till Knivbrev.se
    Vid beställningen framstår det som att kostnaden skulle vara totalt 179 sek för slipningen av kniv inklusive brevet själv.

Det som är otydligt är att förutom "brevet" tillkom porto på 124 sek (Plus moms).

Det är inte kritik mot prisnivån, vill man betala ett visst pris för en tjänst är det en avvägning man får göra själv. Däremot ska kostnaden vara tydlig från leverantören, allt annat är dåligt.
    Härligt att höra att du är nöjd med slipningen!

Vad gäller frakt så tror jag tyvärr du missförstått. Vi har inte 1 frakt utan olika fraktalternativ du måste välja mellan. Önskar du t.ex. standardfrakt (B-post), expressfrakt (A-post) eller REK (försäkring). Du kan även väljer hur Knivbrevet ska levereras. Hem till dig eller till ombud. Alla dessa olika val står i prislistan som du ju funnit men tyvärr inte verkar tolka rätt. Låter tyvärr som du fått priserna från fakturan snarare än från prislistan och då har du gått mistet om alla de val du kan göra.

Trevlig vecka och välkommen åter!
    2023-01-30 Verifierad kund
    Snabb och enkel tjänst med strålande resultat!
    Härligt att höra Judit och stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

2023-01-30 Verifierad kund
    Snabba svar på frågor som skickas in via email.
    Snabba leveranser och bra att kunna följa breven via de mail ni skickar.
    Härligt att höra Ingela! Glädjer oss att du fick snabb hjälp och svar på dina frågor.

2023-01-30 Verifierad kund
    Blev mycket dyrare än vad som angavs på ett tydligt sätt. Väldigt dyr frakt.
    Hej Åke, tråkigt att du tycker så när allt står klart och tydligt i vår prislista.

Frakten är faktiskt lägre än om du jämför med vad Postnord egentligen tar. Vi kommer att höja den ytterligare under 2023 då Postnorde precis höjt den med 15,3% så nu får vi ta pengar från slipintäkten för att täcka delar av frakten som mao redan är subventionerad. Frakten avser ju 3 transporter och inte 1 som en del inte tänker på. Först tomt Knivbrev till dig (cirka 40 kr), därefter slöa knivar in till oss (cirka 60-80 kr beroende på antal/vikten) och knivar i retur som nya (kostar lika mycket). Kommer mao aldrig att bli billigare utan tyvärr bara dyrare. Du är däremot alltid välkommen förbi oss om du vill ta kostnaden själv. Vi slipar då medan du väntar.

Alla våra priser står i prislistan och där finner du även ett antal olika val du kan göra kring frakt. Om du aldrig kikat i prislistan så missar du ju tyvärr även dessa val.

2023-01-30 Verifierad kund
    Kontaktade företaget för att reda ut en räkning som jag fått.
    Jag fick den hjälp jag behövde, men utan någon som helst kommunikation från Knivbrev om vad som gjorts. Gick så långt att fakturan gick till en inkasso tjänst över vad som egentligen bara är undermålig kommunikation (likt 90% av alla problem som uppstår här i världen). En riktigt bra tjänst, men kommunikation är något som de skulle kunna förbättra.
    Hej Simon, vi hittar tyvärr ingen sådan kommunikation alls. Kan du maila oss igen (info@knivbrev.se) så får vi redan ut detta. Precis som du skriver så är det ju svårt att lösa problem utan kommunikation och i detta fall så finner vi tyvärr inte ens någon kommunikation.

Ha en fortsatt härlig vinter och hör som sagt gärna av dig.
    2023-01-29 Verifierad kund
    Jag beställde slipning av fyra knivar. Jag uppskattar framförallt tydligheten från företaget. Det går igen i alla led; på hemsidan, i och på själva knivbrevet och på folder i leveransen.
    Utlovad tid hölls bra - och knivarna är vassa och fina!
    Härligt att höra att du är nöjd Anne-Charlotte! Stort tack för att du tog dig tid att skriva din recension och tack för toppbetyget!

2023-01-29 Verifierad kund
    Det var snabbt och enkelt 😃 nu väntar jag på att få betala
    Glädjer oss att höra Susanne! Fakturan skickas normalt ut 5 vardagar efter Knivbrevet (via E-post). Detta för att du ska slippa att bli orolig över att fakturan dyker upp före Knivbrevet.

Bra bemötande.
    Vassa knivar.
    För högt pris.
    Hej Anders, gläder oss att höra att även du blev nöjd med slipningen!

Att få sina knivar handslipade av proffs en till två gånger per år för en dryg hundralapp styck kan man ju sätta i proportion till allt annat man lägger pengarna på och prioriterar i köket. Som jämförelse tar t.ex. COOP just nu 29 kr per avokado och cirka 68 kr för 1 paket vanligt smör eller 40 kr för en liten plastlåda med 20 stycken cocktailtomater. Det kostar med andra ord ungefär lika mycket att slipa en kniv som många lägger på en vanlig sallad 7 dagar i veckan. En del tycker att en hundralapp är mycket, andra tycker det är småpotatis så handlar ju mest om prioriteringar.

Ps. Vi har knappt höjt våra priser alls sedan 2017 men fortsätter inflationen, el- och drivmedelskostnaderna att skena så kommer även vi att behöva höja dem.

2023-01-29 Verifierad kund
    Snabb handläggning från att jag skickade knivarna, tills jag fick tillbaka dom
    Härligt att höra Anders!

2023-01-29 Verifierad kund
    Bra bemött av företaget. Hoppas nu på att post nord levererar nyslipat. Den som väntar får se Mvh//LILLEMOR
    Härligt att höra Lillemor! Tanken är väl egentligen att recensera oss efter att du fått tillbaka och testat dina knivar, saxar eller vad det du skickat in men vi är ändå oerhört tacksamma över toppbetyget! Vi är samtidigt övertygade om att du kommer att bli supernöjd och annars har vi ju 100% nöjd-kund-garanti!

2023-01-29 Verifierad kund
    jag tycker det hade varit ärligare att tydligare visa totalpriset med fraktkostnader, visst jag hade kunnat läsa på nogrannare men företaget kunde gott vara mer tydlig och visa fraktkostnaden med där man visar priset på slipningen. men riktigt bra vass kniv fick man tillbaka
    Glädjer oss att höra att du blev nöjd med slipningen.

Frakten består av ett antal olika val du ska göra. Vi kan ju inte veta vad du tänker välja och därför inte baka in det i priset. Du kan t.ex. skicka med standardfrakt (B-post), express (prioriterad A-post) eller som REK. Du kan även välja att få ditt Knivbrev hemlevererat eller till ombud med spårning. Dessa olika val kostar olika så därav går det inte att baka in dem.

Oerhört bra på alla sätt . Tack
    Härligt att höra Anette och tack själv!

2023-01-29 Verifierad kund
    Ser ut att vara lika skarpa som vanligt.
    Härligt att höra Gunnar! En 1:a här på RECO är inte 1.a plats utan betyder "dåligt". Vi ser däremot att du är nöjd kund sedan länge så vi tolkar det som att du klickade fel.

2023-01-29 Verifierad kund
    Ja vad ska man säga. Får ett kuvert var tredje månad för skicka mina knivar. Funkar bra.
    Härligt att höra Thomas!

2023-01-29 Verifierad kund
    Ganska snabbt, sylvassa knivar/sax. Väl värt kostnaden.
    Härligt att höra Eva! Om du önskar ännu snabbare ledtider så kan du välja express (kostar endast 49 kr extra). Om du då skickar in ditt Knivbrev en måndag så har du det i retur redan på onsdagen i samma vecka - blixtens hastighet. Med standardfrakt (B-post) så tar det 4 vardagar + helg åt vardera hålla så det skiljer cirka 7-9 dagar mellan de 2 leveransalternativ du kan välja. Hör gärna av dig om du valt abonnemang och önskar ändra till express - info@knivbrev.se.

Bra, snabb leverans. Bra slipning
    Det glädjer oss att höra Fredrik och tack för att du tog dig tid att dela med dig av din erfarenhet!

2023-01-29 Verifierad kund
    Snabb leveranstid och snabb hantering av Knivbrev,
    Härligt att höra Per!

2023-01-29 Verifierad kund
    Knivarna blev bra slipade. Upplevde att de blev mycket vassare den här gången mot första. Tog en och en halv vecka innan jag fick tillbaka knivarna, men tror det berodde på Post nord.
    Glädjer oss att höra Ingmarie, låter ju däremot som lite lång leveranstid. Med standardfrakt (B-post) tar det normalt 4 vardagar + helg. Önskar du snabbare retur så kan du välja express. Skickar du då in en måndag så har du Knivbrevet i retur redan på onsdagen i samma vecka. Skiljer mao cirka 1 vecka i leverans mellan de 2 alternativ du kan välja.

2023-01-29 Verifierad kund
    Jag skickade knivar för slipning. Mycket bra slipning. Kan rekommendera detta. Fick tillbaka knivarna efter några dagar. Nöjd kund.
    Glädjer oss att höra Christina och om du är nöjd så är vi också nöjda!

2023-01-29 Verifierad kund
    Fungerar utmärkt och har snabb leverans
    Härligt att höra Eija!

2023-01-29 Verifierad kund
    Allt var toppen, lätt att följa beskrivning, knivarna var vassa men dyrt.
    Härligt att höra Cajsa!

Trist att du tycker det är dyrt att få sina knivar handslipade för en hundralapp + frakt. Idag kostar ett paket smör (att steka i) 68 kr på coop och en kartong coctailtomater kostar cirka 40 kr. Kort och gott får man inte ens ihop till en middag för samma peng som det kostar att slipa en kniv. Kniven behöver ju då dessutom bara slipas 1-2 gånger per år. Dvs. man kan ju sätta kostnader proportion till varandra och då handlar det ju ofta mest om prioritering. Vi är iaf glad att du prioriterar vassa knivar i köket och därmed ökad matlagningsglädje!

2023-01-29 Verifierad kund
    Bra slipning av tre knivar
    Effektiv hantering och frakt
    Alldeles för krånglig betalmetod, 2023 väntar man sig Swish, Apple Pay och klarna
    Glädjer oss att höra Elisabet. Vi skickar ju ut en vanlig faktura. Har aldrig tidigare hört att det skulle vara krångligt men vi får då ta på oss din feedback kring detta och finna smidigare lösningar inför framtiden.

2023-01-29 Verifierad kund
    Hela proceduren fungerade mycket bra! Knivarna blev väldigt bra slipade, helt enligt önskemål.

Litet minus för priset, där frakten är den stora kostnaden.
    Glädjer oss att höra Daniel!

Frakten avser ju 3 transporter (tomt Knivbrev med skydd till dig, slöa knivar in till oss och därefter i retur). Du betalar faktiskt inte ens fullt pris jämfört med vad frakten faktiskt kostar hos Postnord. Istället får vi ta pengar från slipningen för att hålla frakten nere. Nu höjde Postnord frakten med 15,3% i år så den kommer tyvärr inte bli billigare framöver. Du är däremot alltid välkommen förbi oss på plats i Täby så slipper du ju frakten.

2023-01-29 Verifierad kund
    Bra och snabb service.Knivarna kom tillbaka på utlovad tid. Allt från inlevererade till att knivarna var tillbaka var smidigt.
    Det glädjer oss att höra Pär!

2023-01-29 Verifierad kund
    Bra service och bra slipning. Smidig hantering med breven också.
    Glädjer oss att höra Oscar!

2023-01-29 Verifierad kund
    Trodde knivarna skulle komma tillbaka vassare. Men annars kanon!
    Hej Elin, vi slipar alltid knivarna efter tillverkarens rekommenderade vinkel och inte i lägsta möjliga vinkel. Dvs. alla knivar slipas olika.

Vi kan självklart slipa om dina knivar i en lägre slipvinkel så att de blir som "lasersvärd" och kan klyva hårstrån men dina knivars stål mäktar tyvärr inte med lägre vinklar än den vi slipat i. Då kommer du behöva skärpa dem hela tiden och iom det så rundar du av eggen och kommer därefter behöva slipa om dem flera gånger per år, helt i onödan. Vi har ju alltid 100% nöjd-kund-garanti så vill du så tar vi in dem på nytt och slipar i lägre vinkel även om det inte är något vi rekommenderar. Vill du ha vassare knivar ska du satsa på bättre knivar, gärna med en s.k. HRC över 63 (mått på hur hårt stålet i bladet är). Ju hårdare stå, ju lägre vinklar kan man slipa. Samtidigt blir de svårare och svårare att underhålla.

2023-01-28 Verifierad kund
    Väldigt snabbt, bra slipat, eggen är som ny
    Härligt att höra Fredrik!