Alla kategorier Byggkonsult Västerbotten Umeå Nordinspekt AB

Manusgränd 3, 903 64 Umeå — Visa karta

Läs vad 1 kund tycker om Nordinspekt AB

• LE G
    LE G skrev om Nordinspekt AB
    Varning för detta företag. Nordinspekt används av oseriösa företag då de vill ha fuskjobb godkända.
    Länsförsäkringar skickade Nordinspekt att besikta mitt hus efter en skaderenovering. Nordinspekt uppgav att jobbet var fackmässigt vilket är vad Länsförsäkringar utlovar i sina villkor. Tre år senare rev jag Då fick jag veta att det var ett totalt fuskjobb som stred mot alla byggregler som finns. Annan byggingenjör och kontroll mot fackregler bekräftade felen. Duschrummet skulle ha rivits på Länsförsäkringars bekostnad men genom att skicka dit Nordinspekt slapp Länsförsäkringar betala. Nu måste jag nu ta hela kostnaden själv, nästan 100000 kr.
    2017-06-16 Nordinspekt svarar LE G
    Vi har tidigare valt att inte kommentera denna skrivelse men vill nu bemöta Granlund då det finns påståenden i hennes kommentar som inte stämmer överens med verkligheten.

Granlund skriver i sitt omdöme att Nordinspekt uppgav att jobbet var fackmannamässigt utfört vilket inte stämmer, se utdrag ur Nordinspekts utlåtande nedan:

“Brist på planering har medfört att vald montagemetod för tappvattenledning förlorat sina fördelar i begränsning av risk till tätskiktskada. Vald montagemetod har medfört att tappvattensystemet blivit svårare att tömma och dessutom var delar av systemet inte tömningsbart vid inspektionstillfället. Då man inte valt lösningar som ger så få infästningar i plats för dusch har man inte följt anvisningarna i branschregler SÄKER VATTENINSTALLATION 2011:1. Enligt dessa branschregler får inte skruvinfästningar göras enbart i en väggskiva. Robert Svensson Vilhelmina Värme & Sanitet kan inte garantera att infästningarna utförts korrekt med massiv konstruktion (typ kortling/regel) bakom skiva i vertikal dragning av rör i duschplats. Allt sammantaget gör att det nya montaget av tappvattenrör inte kan anses fackmannamässigt utfört, vilket främst orsakats av bristande planering.”

Det framgår tydligt att Nordinspekt ansåg att utförandet inte kunde anses fackmannamässigt utfört. Granlund hänvisar även till brister hon säger sig ha upptäckt efter att våtutrymmet rivits ut. Vår undersökning var okulär och det ingick inte i vårt uppdrag att frilägga konstruktion.

Sommaren 2014 kontaktade Granlund Nordinspekt AB via telefon. Hon hade då låtit frilägga våtrummet och hade frågor kring reparationsmetoden som valts då vattenskadan reparerades. Det framgick av Granlund att hon var besviken på utgången av sin reklamation gentemot entreprenören. Vi var förvånade då vi varit tydliga med att utförandet inte var fackmannamässigt utfört. Granlund förklarade då att hon reklamerat för sent. I augusti 2014 kom ett reklamations-skadeståndskrav från Granlund gentemot Nordinspekt AB.

Granlund menade på att Nordinspekt AB även skulle ha tagit upp eventuella brister som fanns under tätskikt i sin rapport. Nordinspekt AB hanterade detta genom att omgående göra en anmälan till sin ansvarsförsäkring. I december 2014 fick Granlund svar från ansvarsförsäkringen att Nordinspekt AB varken varit vårdslös eller åsamkat Granlund någon ekonomisk skada.

Manusgränd 3, 903 64 Umeå