R.K.M Bygg & Konsult

1.0 i betyg av av 1 omdömen

Läs vad 1 kund tycker om R.K.M Bygg & Konsult

• 2018-12-18

Anders B skrev om R.K.M Bygg & Konsult
    Jag, Anders Berntsson och min sambo, anlitade R.K.M. Bygg & konsults Marcus Runesson, För att utföra en tillbyggnad samt burspråk och utbyte av kök,på vårat hus. Tillbyggnaden skall ha stora fönster, skjutpartier och vattenburet värmegolv.

Marcus kom på avtalad tid, våren 2017 för att göra en uppskattning av det önskade arbetet.
    Offertpriset, som lämnades muntligt blev c:a 500.000:- inkl. allt.

Vi valde då att ha det på löpande kostnader, då kan det bli lägre pris.

Vi avtalade tid, att arbetet skulle påbörjas i slutet på Augusti 2017, dock visade det sig att Marcus inte kom förrän i slutet på September 2017 för att påbörja arbetet.

I början fungerade allt enligt plan, dock blev kontakten sämre efter några veckor. Han kom inte på avtalad tid, arbetade halv dagar, lite som han tyckte själv, vilket inte uppskattades av oss som beställare. Han hämtade ofta material hos grossist, i stället för att få det utkört, vilket Marcus förnekade, och när vi ifrågasatt hans arbetssätt blev det en helt annan ton på Marcus.

Marcus hade med sig en lärling som han lämnade själv för att utföra arbete, vilket inte är tillåtet, handledaren skall alltid vara på plats.

Jag,Anders, tog ledigt för att kontrollera att de verkligen utförde arbetet som var avtalat, vi bad även vänner att åka förbi när det hade tid för att kontrollera om de var på plats. Det visade sig att de inte var på plats enligt avtal. Vi fick en känsla att vårat arbete med vårat hus,var något man gjorde för att fylla ut dagarna med tid, när andra arbeten var klara.

Vi hade mailkontakt med Marcus där vi ifrågasatte timpengar m.m. på fakturorna, svaren som följde var ej till belåtenhet, snarare rent oförskämt, Marcus ifrågasatte våra kunskaper i matematik.
    Citat"En kvällskurs vore lämplig" slut citat.

Vi, familjen Berntsson/Johansson och i överenskommelse med Marcus, valde att göra ett uppehåll vid
    Jul & nyår,2017.

I mellandagarna fick vi således ett brev från R.K.M. där de avsäger sig alla garantier på utfört arbete p.g.a. att vi, Fam. Berntsson/Johansson, valt att avsluta arbetet innan det var klart. Då undrar vi såklart vad är det för arbete de utfört, som de ej vill lämna garanti på.

Efter kontakt med andra yrkesmän som besiktigade arbetet som var utfört av R.K.M. valde vi att avsluta samarbetet med dom. Vi kom således överens om en förlikning.

Dock anser vi att R.K.M. kom undan alldeles för billigt.

De yrkesmän vi anlitade för att besiktiga arbetet anser att det är bland det värsta arbetet de sett. De skulle platsa hos fuskbyggarna m.m.

De hantverkare som nu har övertagit arbetet, har i princip fått göra om allt, eftersom R.K.M. ej har utfört det på ett yrkesmässigt sätt. Dessa fel och brister som åtgärdas kommer att slut med en mer kostnad för oss på c:a100.000:-

Samt att summan som Marcus angav i sin offert, muntligt, blir således mer än dubbelt så stor, trots att vi/jag gjort mycket av arbetet själva, för att hålla kostnaden nere.

// Anders Berntsson Läs mer
    2018-12-18 Marcus R svarar Anders B
    Hej Anders och Marina.

Ert projekt gällde utbyggnad av burspråk, tillbyggnad på ca 40m2 samt bandtäckning.

Jag förstår vad ni skriver, delar dock inte er uppfattning om detta, likaså gör inte de besiktningsmän som varit på plats detta heller.
    Nedan är en redogörelse för ert arbete.
    Ett långt svar men som i sitt sammanhang bör läsas av andra som läser våra rekommendationer.

Till att börja med så lämnades aldrig ett pris på arbetet.
    Ni fick en grov uppskattning på arbetet som innefattade basic saker. Att ni sedan gick och köpte fönster, (110000:-) vattenburen golvvärme,(60000:-) kök (50000:-) mm för nästan 250000:- och hävdar att jag räknat med detta stämmer ju inte alls överens med vad vi diskuterat muntligt och även på mail.
    I mail har jag även gjort en väl specad uppställning i dokument som ni fått och godkänt där det tydligt står timmar för olika delmoment redan innan arbetet startade. Bara den summan uppgår i nästan 200000:- i enbart arbete som ni godkänt. Då behöver jag ifrågasätta detta med summorna då det rör sig om falsarium från er sida och ren smutskastning.

Vad gäller garantier så valde ni att avsluta arbetet innan fasaden var tät, vilket hade resulterat i att alla fönster, tak mm hade blivit skadat då det inte var vädertätt. Det är detta meddelande till er du syftar på, vilket också är det enda jag haft restriktioner om. Däremot så sa vi också att så snart fasaden är tät så släpper vi detta, givetvis så har ni garantier på övrigt arbete. Skall ni lyfta sådana saker så måste ni även informera om i vilket sammanhang detta gjorts.

Vad gäller beskaffenheten på det utförda arbetet så har ni tagit in en extern besiktningsman som gjort en sakbedömning av utförandet. Likaså har jag gjort detta med en egen besiktningsman.
    Den samlade bedömningen, som även din besiktningsman gjorde var att arbetet var rätt utfört utan anmärkning förutom två punkter. Det ena var att stolpar till utbyggnaden delvis stod på stolpskorna, vilket skulle åtgärdas men vi inte gavs möjligheten.
    Likaså var det använt konstruktionsskruv vilket er besiktningsman inte kände till, men som sedan efter undersökning var fullt godkänt.

Att ni nu kommer och påstår att det inte är fackmässigt utfört är märkligt då ingen av de två besiktningsmännen anmärkt på detta.

Men som med alla kunder så är ni välkomna att återkomma, men vi skildes men en överenskommelse om att det förutom stolparna var riktigt utfört i övrigt, vilket också gjordes en bedömning om av besiktningsman.

Däremot om det uppkommit saker i efterhand så tar vi gärna åt oss detta och hittar en lösning givetvis då

Du har mitt nummer, ring mig om det nu uppkommit andra saker i efterhand så får vi lösa detta givetvis!

Marcus
    2019-01-08 Anders B svarar Marcus R
    Det är intressant att läsa det du skriver Marcus. När vi träffades våren 2017 så diskuterade vi byte av kök, burspråk samt tillbyggnad. inte bara burspråk och tillbyggnad som du skriver. Vi hade sett ut ett kök hos Ikea och sa summan c:a 50.000:- till dig och vi var överens att vi beställer köket själva.Vi hade även tagit in en offert på alla fönster skjutpartier samt altandörrar. Denna offert läste du, vi talade även om att vi ville ha vattenburen golvvärme i tillbygget, då kom du Marcus med förslaget att även ha golvvärme i köket. Vi frågar dig Marcus efter att vi talat om våra önskemål vad detta kan kosta då sa du c:a 500.000:-inkl. allt. När vi i slutet av November kommenterade priset svarar du.

Citat:
    Vet att vi pratade om detta "slängde" mig med ett belopp som motsvarar c:a 14-16000:- per m2 vilket är basic utförande med vilket jag möjligen var otydlig med.
    Slut citat.

Den summan du uppgav var bara på tillbygget även att du visste vad vi önskade, du sa inte heller att den summan bara var på standard utbyggnad.
    Du skriver även att vi skulle Googla runt på "kostnad utbyggnad" eller liknande trots att vi frågat dig Marcus som yrkesman.

Garantier:
    Vi ville göra ett uppehåll mellan första advent 2017 till mitten av Januari 2018 vilket var helt okej för dig Marcus för att sedan återuppta arbetet, INTE avsluta som du skriver. När vi får brevet från dig Marcus där R.K.M. avsäger sig garantier för: Täthet,fukt och konstruktion. Med brevet undrade vi vad ni hade gjort och tog hem andra yrkesmän samt besiktningsmän för att undersöka saken. Dock kunde de inte se alla fel och brister p.g.a.att golvet var isolerat samt att det låg fullt av material på golvet. Gällande stolparna under tillbygget så låg hela tyngden på den främre barlinan bredvid stolpskorna ( 5 stycken) på en regel bit fastsatt med två skruvar i varje och "lasken" stod i stolpskon. Efter besiktningsmännens utlåtande valde vi att avsluta arbetet med Marcus och hans nya företag Nordiska Göteborg HB.

Saker som kommit upp i efterhand som den nye byggaren har rättat till:

Golvet i tillbygget:
    Masoniten som ligger under isoleringen var inte tätad med fog samt att masoniten var på flera ställen felsågad så det var flera centimeter stora hål där både vind och möss kunnat komma in.
    Skjutpartierna står direkt på spånskivan vilket gör att det blir kallras och att det går inte att få in isolering emellan. Der ena skjutpartiet är 360X210 cm och det andra 180X210 cm

Nya ytterväggen med glaspartierna:
    Måtten på partierna är 208X158 cm, det är fyra stycken. Hålen som var gjorda var 206X160 cm, istället för att flytta den övre regeln fyra centimeter väljer ni att kapa av och ta bort den undre regeln vilket i sin tur innebär att fönstren står i golvet. dessutom lutar väggen inåt fyra centimeter i överkant mellan golv och tak. "höjd 250 cm"

Köket:
    Väggen ovanför diskbänken riktades inte innan ni satte skåpen. detta innebar att skåpen fick demonteras och väggen riktas för att få det rakt. Smygen i burspråket bad vi dig Marcus att sätta upp innan advent 2017 vilket du också gjorde. När fodren skulle sättas gick inte detta p.g.a. att smygen satt fem millimeter innanför gipsen. Även den är omgjord nu.

Anders Berntsson
    Läs mer genom att expandera tråden +

Bästa snickarna i Lerum:

LINDA J LINDA J tycker:
“Mycket nöjd med utfört snicker...” Läs mer