Bra pris, duktiga installationer och engagerad elektriker… Det som drar ner betyget är att efter jag skrivit under offerten så drog det ut på tiden och svåra att komma i kontakt med Mvh Jimmy
Soolar
Om företaget
Soolar utför solcellsinstallationer åt privata och kommersiella kunder och har installerat över 1300 solcellsanläggningar sedan starten år 2020. Bolaget äger hela kedjan från skräddarsydd solcellslösning på pappret till färdigmonterad anläggning. Soolar har nära samarbete med branschens ledande tillverkare för att säkerställa...
788 omdömen om Soolar
Sedan starten hos Reco 2021
Bemötande var positivt.Förväntningar var en snabb leverans singnerat den27/5-25 slutmonterat 2/7- 25 Monterigen inga problem.Beställde solceller 10kwh batteri och quipawer.
Vi är nöjda med själva installationen, som tog 8 veckor enligt plan. Däremot glömde företaget att göra föranmälan till nätbolaget, vilket jag själv upptäckte 1,5 vecka efter och fick ringa och påtala det. Nu håller de dessutom inne med färdiganmälan och kräver att vi ska betala först, trots att vi har ett tilläggsavtal som tydligt säger att betalning ska ske efter att allting är installerat och klart. Enligt branschpraxis är en entreprenad först klar när färdiganmälan är gjord och anläggningen är driftsatt. Att kräva pengar...
Bra bemötande, jobbat målmedvetet med att ge information inför köp, snyggt monteringsarbete och installation.
Svår att få tag på. En lovade att jag kunde spara hanns mobil nr och skicka ett sms så skulle han höra av sig. Jag skickade ett flertal sms under ca 1,5 månader och fick ingen återkoppling. Men när jag väl fick tag på en annan kille så fick jag den bästa information och förståelse och lätt att förstå. Han va bäst.
Enkla att göra affär med. Skickliga och trevliga installatörer. Lite kort framförhållning på installationsdatum.
Jag fick installation av solceller och batterier i somras. Installationen gick bra, och produktionen i somras var helt OK. Kontakterna med Soolar fungerade också bra i början. Sedan i somras har det dock inte gått att få kontakt med företaget över huvud taget. Jag har ringt många gånger och även skickat meddelande till kundtjänst. Jag har aldrig fått någon introduktion i de appar som ska styra produktion och konsumtion. Just nu ringer jag förgäves kundtjänst, inget svar. Kors i taket! Nu fick jag svar efter en evighets...
Sammanfattning .: Svårt att få kontakt - har aldrig svarat på mail utan endast via telefon. Just nu har jag ungefär 6 telefonnummer (varav bara ett fungerar bäst - får kontakt, kanske vart 3:dje försök). Valde ett företag som skulle utföra allt. Från flytt av takstege till att gräva ned kabelrör. - men så blev det inte. Har fått lägga ned otaliga timmar i dokumentation / kommunikation osv. (projektet är fortfarande inte helt slutfört efter ca 6månader.) Mitt senaste engagemang har varit att få en bra funktion av batterierna....
Ett bra bemötande. Efter man skrivit kontrakt var det svårt att få kontakt och få veta när de skulle komma och montera upp. Enda kontaktvägen som fungerade var genom mail men svaret dröjde oftast flera dagar. Framförhållningen innan start var minimal och väntetiden för att slutföra installationen var lång. Min upplevelse var otydlighet vad man skrev under inför besöket för att kontrollera om det var möjligt och hur många solceller man kunde sätt upp. Min uppfattning var att man inte bestämt om man kunde sätta upp solceller...
Negativt:Ringde till mig dagen före midsommarafton sen eftermiddag om montering solceller och batteri. Svårt att få kontakt med någon i Soolar. Tog mycket lång tid innan elektriker kom. 50000 kr i investeringsbidrag för grön energi togs int bort den 30 juni. Batteriet skapar inte den energi som uppgavs i offerten. Positivt: Montörerna arbetade snabbt med solcellerna och och batteriet. Likaså elektikern, men ett problem uppstod med plastglaset på växelriktaren. Telefonkontakten med er medarbetare i Kalix när jag själv startade anläggning var bra, men vet inte själv om batteriet är optimalt inställt.
Trevligt bemötande. Snabb och smidig installation.
Bemötandet var bra, lite lång tid innan allt var igång Montörerna och elektrikern gjorde ett bra jobb Hittills nöjd
Sämsta och oseriösaste företaget jag varit med om
Väldigt positiv början på projektet, det och även installationen är värt en 5:a i betyg. Men den totalt urusla överlämningen och instruktioner på hur systemet ska skötas för att ge optimal effekt, är värt en överstruken etta. Därför blir betyget en 2:a. Jag är nästan chockad över ert totala ointresse i att svara på frågor. Det är en stor investering med solceller, och det här gör att jag absolut inte kan rekommendera Soolar som leverantör. Synd tycker jag, för den första delen av projktet var väldigt bra.
Tog lång tid att få offerten, men efter det gick beställning och installation ganska snabbt. Elektrikern, som kopplade in anläggningen, gjorde sitt jobb, men introduktionen kunde varit bättre (funktioner, hur skall det fungera, etc). Anläggningen har funkat utan problem.
Trevlig säljare bra kontakt och bra pris trodde jag. När jag började kolla på riktigt vad de installerat och hur började jag undra vad tusan de gjort. De sa att batteriet måste stå inne, men icke det kan stå ute i en bod byggd mot huset. Växelriktaren sitter på sysdsidan i solen hela dagen, detta skall den ite enligt leverantören av den. Man monterade mina Solceller i en ställning som lutar nord o syd när mitt tak redan lutar norr ca 5 grader, ställningen står direkt på takpappen utan mellanlägg, så skal det inte vara då...
Säljaren var jättetrevlig. Vi ingick avtal men innan något hann hända så köpte vi ett annat hus och skulle lägga vårt hus till försäljning. Jag bad då om att få häva avtalet givet att inga kostnader genererats ännu. Jag sa även att jag skulle vara intresserad av installation i det nya huset. Jag fick då riva avtalet mot en kostnad av 10 000 kr. Jag förstår att avtal är avtal och jag betalade pengarna. Men jag kommer välja en annan leverantör av solceller till mitt nya hus.
Tycker dom gav bra backupp samt den digitala funktionen med informationen är jättebra för anläggningen min med batteri. Hoppas få återkoppling på nästa år så jag kan köpa mer batteri till ett bra pris (50% avdrag verkar bli kvar). Har själv konstaterat att mina 10kwh batteri är för lite och från och med November då Ai skal köpa och jobba efter taxan så får jag se vad det innebär då jag hade fast avtal fram till dess. Vet ej om jag skall komplettera med 10 eller 15 KWh
Mycket proffsigt företag dom som arbetar är mycket kunniga bra bemötande mvh tommy
Vi skrev på offerten i december 2023 och blev lovade att vår anläggning skulle bli färdig samma år. Men de lyckades inte bli klara. Vi ringde vårt försäkringsbolag för att få solceller och batteri försäkrade (kundens ansvar när utrustningen är avlämnad). Men då visade det sig att Soolar saknade kunskap om hur installation på ett lantbruk skulle skötas och vårt försäkringsbolag dömde helt ut Soolars genomförande plan (batterierna kunde inte sättas i vår lada, alla kablar måste vara mussäkrade, krav på överbelastningsskydd...
Efter kontrakt var skrivet blev det svårare att få kontakt.
Bra bemötande, allt blev som utlovat. Smidig och snabb installation
toppen bemötande. köpte sol paneler med montering. montörerna gjorde ett bra jobb med monteringen av panelerna. kan rekomendera dom.
Snabbt och smidigt men svåra att få tag på om man behöver hjälp.
Fick offert av Soolar efter att läst den så beställde jag solpaneler. Bemötandet var bra och det gick fort att få panelerna installerade, men information om hur det fungerar var knapphändig.
Mycket trevligt bemötande från alla inblandade. Tyvärr en för lång väntan på arbetets igångsättande. Efter igångsättningen av arbete så rullade det på bra. Hade gärna sett att genomgången efter start av anläggningen varit mer ingående även vad gäller appar och hur man tyder och använder dessa. Hittills lever solcellsanläggningen upp till vad som utlovats.
Köpte solpaneler med 10kw batteri kopplades in 30 maj dröjde till 16 maj innan de var igång 17 maj gjordes uppdatering av programvaran som misslyckades sendröjde det till 12 juni innan de fick igång anläggningen förlorade 43 dagars produktion som jag tycker att jag har rätt till kompensation för. Sen fick vänta på att få kabeln ner grävd till 24 september så det kan inte bli så höga betyg från mig Mina grannar o bekanta kommer att välja nån annan leverantör Och lägga ner kontoret i Kalix gör att hela Norrbotten kommer att bojkotta solar Mvh Hannu
Från första kontakten (vårt beslut) att skaffa solsellsanläggning till färdig tog det en (1) månad. Det tyckte vi var väldigt snabbt. Bra utfört arbete både på taket och elinstallationen inomhus. Kostnad, ungefär några få semesterresor utomlands. Dessutom att vår son och sonhustru också anlitat Soolar och är helnöjda. Dom bor i Vännäs.
Trevliga. Dröjde innan dom koppla in solcells anläggningen, svåra och nå om man har frågor.
Det var Soolar som kontaktade oss och informerade om sitt erbjudande om solpaneler och batterier samt kostnader och bidrag från staten. Vi blev intresserade och efter ett par veckors funderande, tackade vi ja till den offert vi fått. Efter det flöt processen väldigt smidigt, med god information i förväg om vad som skulle hända. Personalen som kom och monterade, var trevliga och kunniga och efter starten har vi kunnat få information om vi haft frågor om funktion, m.m. Vi är mycket nöjda med bemötandet under hela processen.
Snabb handläggning och utmärkt utförande. Anläggningen fungerar som det var tänkt.
Trevliga människor. Allt gott hittills.
Bra säljer dito leverans, väldigt duktiga montörer. Tekniker som körde igång anläggningen kunde ha informerat lite bättre om Qui appen. Intelligenta styrningen fungerade inte från början , efter ca 4 månader kom den igång och nu fungerar den perfekt. Har 10 KW solceller och 10 KW batteri med Qui Power Plus.
Trevlig säljare. Den enda som svarar på tel och mejl. Obefintlig kundtjänst svarar varken på tel eller mejl. Signerade 13 mars. monterat 30 mars. El lkopplat 21 april glömde off grid. Offgrid klart och klar för påslag 23 maj. Fick klartecken att starta 1 augusti. Alldeles för lång tid tycker jag.
De klarar inte av sin service/support och deras omvandlare fungerar inte som de ska .
Trevligt bemötande och kunnig personal. Förbättringspotential gällande återkoppling på hur processen fortlöper. Min anläggning är fortfarande inte komplett men jag har inte fått någon information ang när sista komponenterna skall installreras.(offgrid paket) Min anl: 24 st solpaneler 485W 2 st Batterier SAJ 10kW Växelriktare SAJ (HS2) 10kW Smart AI-styrning Eneque - Quipower Core Offgridpaket (Ej monterat ännu) MVH Mattias Åström Bäck 46 Bygdeå
I stort sett bra, känns lite stressiga. Fick ingen förbesiktning och det kändes som det gick på rus typ. Men trevligt grabbar och snygga jobb iallafall.
Bra kontakt. Snabb installation. Bra service men bortglömd efter installation.
I stort mycket bra, man kan fundera på om inte företaget måste stärka upp organisationen för att inte få så olika långa leveranstider.
Helt fruktansvärt dålig AI funktion.Svårt med lönsamhet.
Bemötandet var bra, men sen när det blev dags för montering så krackelerade allt.Idag den 3/8 har fortfarande inte anläggningen igångsatt.Vi har kommit överens om vecka och dag men ingen har dykt upp på utsatt dag.Jag har planerat efter ö-kommelse och suttit o väntat idagar, o det värsta är att ingen medelat att dom inte kommer. Idag har jag inga förväntningar någe mer! Jag har köpt solpaneler och batterier av soolar. Hade jag vetat detta hade jag aldrig i livet gjort affär med soolar.
Snabb offert, sedan väntade vi lite på installation enligt löfte.
Snabb montering av paneler samt inkoppling. Jobbet INTE klart med installation av övervakning av systemet i appen. Har väntat på det sen 1 juni Har ringt och bett om återkoppling på det men får inget svar Per Hamsch Hundbergsvägen 7 94234 Älvsbyn 070-6818198
Bemötandet var bra. Fick offert i dec bestämde oss i mellandagarna installation skedde i jan , allt skedde på utsatta tider och allt var klart till 2 feb då vi producerade vår egen el. Det vi saknar är uppföljande samtal och lite tips hur man bäst nyttjar inställningen i appen.
Sena med installation. Installationen fungerade inte fullt ut förrän ett halvår senare. Elektrikern plockade inte upp skräpet efter sig. Elektrikerna saknade kunskap om installationen. För att få hjälp någorlunda snabbt var jag tvungen att maila vd till slut.
Har inte levt upp till vad dom lovat att kompensera mig för lovad ersättning när växelriktaren gick sönder
Försäljaren var briljant! Kändes tryggt och fick svar på alla frågor. Installationen gick bra, men när panelerna och batteriet skulle levereras ringde de 15 minuter innan och förväntade sig att någon skulle vara hemma. Vi fick en genomgång av hur vi skulle få igång systemet och apparna men sedan dröjde det nästan 1 månad tills nätbolaget kontrollerat anläggningen och då hade vi glömt bort informationen vi fått. Hade varit bra med någon skriftlig information att gå tillbaka till. Panelerna är nu igång men vi får inte...
Bra säljare som var engagerad men sen tog det stopp. Strul med fakturor och belopp. Strul med datum att börja montera (paneler) Lång kabel som hänger som ett tvättstreck (inte klamrad på vägen) Inte den återkoppling (blev ingen återkoppling alls) jag efterfrågat skriftligen (sms). Montörer som inte kan svenska (en av två kunde Engelska med brytning men FÖRBANNAT svårt för gammal pensionär som hör dåligt att förstå. Avdelningar på Soolar med haltande kommunikation med varandra då något bryter det normala flödet
Man skulle ha haft en specifik kontakt att kunna prata med under processen, möjligen?
Bemötandet av de som mottog beställningen var jättebra. Servicen av montören var också väldigt bra. Vad som skulle kunna vara bättre är det pedagogiska bemötandet. Jag jobbar fortfarande på att kunna förstå Elkeeper appen och veta vad som matas in i min el. Ett blad där appen finns på bild och det finns en förklaring av vad de olika värdena innebär skulle behövas. Jag har idag exempelvis " Dagens energi 0.0 kwh " Är det så, att en mulen dag fungerar inte cellerna och inget produceras ?? 0.0 w effekt är nästa värde ? Vad...