+46101019795 Vattenfall säljaren hade 0 koll.. ville sälja nytt El- abonnemang mm så jag informerade hen att inte inte av deras erbjudanden för jag har redan pågående el mm abonnemang hos dom
Skrattretande att dom har inte bättre koll
Fick sådan väldigt bra erbjudande av en Kim som ringde ifrån vattenfall, han hjälpte mig sänka mina kostnader från 300kr per månad av fortum till 210kr hos vattenfall. Väldigt enkelt och suverän service. Var inget bank id eller något sådant som behöves. Nu i Juli så startade dem det och rullar på med 12 månaders rabatter :)
Jag blev uppringd från tel.nr. 0101019705. Hann inte svara på tre signaler, uppringaren hade då avslutat sin uppringning.
OBS! Jag använder dessa förkortningar:
UR = Uppringaren
TMF = telemarketingföretag
Den som initialt ringde mig (men som jag inte hann besvara) kallas här (kanske något oegentligt) för UR och jag själv för den som blev uppringd. Det faktiska samtalet uppkom genom att jag återuppringde UR och att UR då svarade.
Eftersom UR hade ett 010-nr, vilket indikerar seriös verksamhet, valde jag att ringa tillbaka... till UR.
Den som svarade visste genast vem jag antogs vara (= den de sökt vid sin egen uppringning).
UR började med att fråga om jag var [mitt namn] på [min adress]. Jag kontrade med att fråga "Vem talar jag med? vem är ni som ringde mig?". Fick svaret "Vattenfall". UR ville börja diskutera mitt nuvarande el-avtal och ett antal detaljer kring detta. Jag svarade: "Jag involverar mig aldrig i den typen av samtal med telefonförsäljare. Jag vet att man som privatperson ALLTID är i underläge i förhållande till en säljare som sitter på alla korten. Men om ni har ett erbjudande så får ni gärna mejla det skriftligt till mig. Har ni min e-post?" "Då får vi nog tacka för oss" fick jag till svar.
Jag har INTE NIX, för jag vill kunna bli kontaktad av seriösa säljare, för sådana finns. Jag har både köpt produkter och tecknat avtal via (seriösa) tfn-säljare.
Enligt min uppfattning är det en VIKTIG LARMSIGNAL när en säljare inte ger mig möjlighet att studera säljarens "fantastiska" erbjudande skriftligt i lugn och ro. Därför bedömde jag inte den här säljaren som seriös och ville veta mer om UR. Jag frågade, "Ringer ni verkligen från Vattenfall eller från ett TMF". "Jag ringer FÖR Vattenfall inte FRÅN Vattenfall, det sa jag när du frågade" fick jag till svar. Jag sa: "Jag vill minnas att du sa FRÅN men kan inget bevisa. Vilket TMF ringer du FRÅN i så fall?" Han svarade något i stil med: "Jag heter [hans namn] (som jag glömde direkt) och ringer från X" [X = namnet på TMF] (jag har glömt det). Jag sa: "Du borde informerat mig om vilket TMF du ringer ifrån, inte bara säga FÖR Vattenfall (om du nu sa så) när jag frågade vem som ringer. FÖR Vattenfall är inte svar på den frågan.
För mig är det av flera skäl uppenbart att ni INTE är ett seriöst TMF och jag vill inte ha med er att göra. Tack. "Klick" = jag avslutade samtalet.
Notera även det faktum att UR avslutade sin egen initiala uppringning efter tre signaler.
Det tyder väldigt starkt på att UR har ett stödsystem för sina säljare som:
a) Ringer flera potentiella kunder mer eller mindre samtidigt ifall mist en säljare är ledig
b) Om någon svarar på ett av de uppringda numren kopplas det till en ledig säljare
c) Om inga lediga säljare finns kvar, kopplas alla pågående uppringningsförsök ner
Sådana system syftar till att ta bort så mycket som möjligt av tiden som en säljare tillbringar på att invänta svar på uppringda nr. Effekten av dessa system är att vi privatpersoner terroriseras av en eller två eller tre ringsignaler utan att någon svarar i andra ändan. Vi ska således bidra till att öka tfn-säljares effektiva tid genom att tvingas gå till vår telefon som ringer och svara helt i onödan. Ett oskick som jag tycker borde vara förbjudet (men som nog tyvärr är tillåtet). Alla tfn-säljare använder dock inte denna teknik och redan här kan man skilja agnarna från vetet.
Mina anmärkningar mot Vattenfalls TMF = UR är:
1. UR kopplade ner sin uppringning efter tre signaler
2. UR inledde med att fråga mig vem jag var. Detta är rent av ohyfsat
Att UR började med att fråga vem jag var, beror nog på att UR inte vill spilla samtalstid på fel person.
Vid GOD SAMTALSTON i Sverige:
A) Börjar UR med att presentera sig med sitt personnamn, vilket företag UR ringer FRÅN (t.ex. TMF) och FÖR vem UR ev. har i uppdrag att ringa (t.ex. för Vattenfall) samt vad man har för ärende.
B) Först därefter bör UR fråga: "Vem talar jag med? Är det [mitt namn] på [min adress]?"
3. UR gav inte tydlig info FRÅN vilket företag de ringde, endast (kanske) att de ringde FÖR Vattenfall.
Först efter att jag uttryckligen frågat om UR ringde från ett TMF fick jag info FRÅN vilket företag de ringde
4. När jag bad att få det erbjudande (som UR kontaktat mig om) skriftligt på e-post ville UR avsluta samtalet
Eftersom Vattenfall AB är ett Aktiebolag som till 100% ägs av Svenska staten (d.v.s. informellt ägs av svenska folket!) så tycker jag det är uppseendeväckande om ett statligt bolag använder sig av tjänster från UR. Jag ringde därför till Vattenfalls kundtjänst på 08-739 50 00 för att kolla upp saken. Jag blev kopplad till en person som lyssnade på min berättelse. Han bekräftade att Vattenfall anlitade UR (= TMF = X, med nr 0101019705), sade att deras TMF ska lämna ut skriftlig info och sa att min kritik skulle följas upp.
Vattenfall borde ta ansvar för hur anlitade företag agerar. Det hade tydligt inte skett innan jag ringde, därefter vet jag inget om.
Påstår vara från vattenfall och skulle koppla in EONs el till min lägenhet. Jag la på och ringde EON och frågade och dom sa att det är nån bluff. Nu svarar inte detta nummer efteråt.
Sa att det var vattenfall som ringde och ville att jag skulle logga in på banken för att få faktura till internet banken. Avsluta samtalet och ringde vattenfall som sa att dom inte ringt mig alls. Dom sa att jag borde göra en polisanmälan. Sitter i kö nu till polisen.
Blev uppringd av det här numret. 2 gånger ingen röst och tredje gången en kvinna som ville hjälpa till inför flytten. Berättade att vi inte ska flytta och då blev det tyst i luren eller så avslutade hon helt enkelt samtalet. Skumt.