Vi blev rekommenderade till Werells, och specifikt Elin – av en nära vän, vilket gör det här desto svårare att skriva.
Elin var bokad att komma kl. 11.30 men anlände först 12.00, utan någon ursäkt – bara en kommentar om att hon gått till fel hus. Det här var en mycket känsloladdad stund för oss, då vi skulle ta farväl av vår älskade katt som funnits med oss i 16 år. Vi hade valt att låta henne somna in hemma, där hon kände sig trygg och slapp stressen med transport och djurklinik.
Väl på plats började Elin ställa flera... grundläggande frågor – som namn, adress, kattens ålder och namn, sådant vi redan kunde ha fyllt i via sms eller mejl inför besöket. Det kändes stressande och oförberett.
När lugnande medlet skulle ges förklarade Elin snabbt vad som skulle ske, gav sprutan – och istället för att ge oss en lugn stund att ta farväl, satte hon sig i samma rum, tog upp sin dator och började jobba, med ljudnotiser från både mobilen och mejlen. Jag fick be henne att gå ut i köket så vi kunde vara ifred för att säga farväl.
Efter bara några minuter kom hon ändå tillbaka, började rota i sin väska och utan förvarning vill hon ge vår katt sista sprutan. Jag stoppade henne och bad om lite mer tid. Då ställer hon sig upp och säger med en irriterad ton: “Ja hur länge behöver du då?!”. Jag blev helt ställd. Min man svarade “10–15 minuter kanske”, varpå hon utbrast: “Nej, det går inte! Jag har faktiskt andra patienter.”
Jag mindes då att jag tidigare frågat via sms hur länge hon brukar stanna – och fick svaret att hon stannar så länge som behövs. Det kändes som ett svek.
När vi inte svarade på hennes utspel föreslog hon att vi “kunde väcka upp katten igen och ta det en annan dag”. Då brast det för mig. Jag bad henne att lämna rummet.
Efter en stund kände jag att jag inte ville ha kvar henne i vårt hem, bad min man hämta henne och säga att hon skulle ge sprutan och sen lämna vårt hem. Hon kommer in och försöker prata med oss och jag säger, vänligen ge sprutan och lämna oss sen.
Om du söker en professionell veterinär som visar respekt både för dig som kund och för ditt djur i livets svåraste stund, skulle jag tyvärr inte rekommendera Elin på Werells.
Den här upplevelsen lämnade oss både i chock och sorg – när vi som mest behövde trygghet och empati.