Alla kategorier Hosting FS Data

FS Data

FS Data är en av Sveriges äldsta och mest välrenommerade webbhotell, domän- och serverleverantörer. Vi har bedrivit vår verksamhet sedan 1997 och blivit flerfaldigt prisade, bl a som Sveriges bästa webbhotell. Ledorden som gäller hos oss är: trygghet, teknik och miljö.

Läs vad 82 kunder tycker om FS Data

• Pontus
    Pontus skrev om FS Data
    Billigast på min .nu domän.

Rådfrågade deras kundtjänst. Snabbt och trevligt svar. Sedan undrade jag tveksamt om de kunde lägga in en rewrite regel för min domän. Inga problem och fixat på 2 röda!
  • Ingemar O
    Ingemar O skrev om FS Data
    Jag är användare av en domäm för e-post sedan mer än 10 år tillbaka.
    Under många år sköttes tjänsten av Telia med utmärkt beröm godkänt.
    Årskostnaden var låg.
    I januari 2015 meddelade Telia att denna tjänst skulle upphöra inom 1 månad.
    Jag fick snabbt hitta någon som kunde sköta tjänsten.

Jag hittade ett prisvärt Webbhotell, som hade e-posttjänst.
    Min mejltrafik fungerade bra, men jag fick en enorm mängd spam.
    Till slut fick jag även problem med att svara på mejl till Teliakontakter.

Jag började att leta efter en bättre operatör för e-posttjänster.
    Jag fastnade för FSdata, som erbjöd sig att sköta min tjänst gratis.
    Jag tog kontakt med FSdata och fick ett mycket trevligt bemötande.
    Jag fick hjälp hur jag skulle peka om min domän från Loopa till FSdata.
    Uppläggningen av två domänadresser tog 15 minuter.
    Jag skapade två konton i PC snabbt med hjälp av deras manual.
    Servern på FSdata kom igång på ungefär 1 timma.

Jag fick toppenbra hjälp att skapa domänkonton i min surfplatta.
    Jag fick också mycket kvalificerad hjälp att kunna gå in på FSdata Webbmail.
    Skapa en snabbflik för att enkelt kunna växla mellan Mejl och Välja Svartlista resp. Vitlista.

Har nu kört FSdata under 6 dagar och är mycket nöjd.
    Antalet spam så här långt är under 10 stycken.
    Det är i klass med spammängden hos Telia under alla år.
    Min mejltrafik fungerar perfekt.
    Jag har varit inne och lagt spam mejlen i Svartlista på FSdata Webbmail.
    Räknar med att antalet spam mejl kommer att minska succesivt.

Jag ger FSdata ett mycket högt betyg så här långt.
    Företaget lever upp till vad man lovat.
    Trevligt bemötande och enkelt att ringa och prata med personalen.
    Mycket hjälpsam och kunnig support.
    Har ett väl intrimmat filterprogram från Microsoft, som ger en mycket låg mängd spam.
    Spamhanteringen verkar mycket bra, då jag kommer in i FSdatas system och kan göra Svartlistning, Vitlistning och Nivåinställning på spam själv.
    Den mindre bevandrade kunden behöver bara ta kontakt med företaget så hjälper dom till med spamfiltreringsnivån.
    Och allt detta helt gratis.
  • Ingemar O
    Ingemar O skrev om FS Data
    Jag är användare av en domäm för e-post sedan mer än 10 år tillbaka.
    Under många år sköttes tjänsten av Telia med utmärkt beröm godkänt.
    Årskostnaden var låg.
    I januari 2015 meddelade Telia att denna tjänst skulle upphöra inom 1 månad.
    Jag fick snabbt hitta någon som kunde sköta tjänsten.

Jag hittade ett prisvärt Webbhotell, som hade e-posttjänst.
    Min mejltrafik fungerade bra, men jag fick en enorm mängd spam.
    Till slut fick jag även problem med att svara på mejl till Teliakontakter.

Jag började att leta efter en bättre operatör för e-posttjänster.
    Jag fastnade för FSdata, som erbjöd sig att sköta min tjänst gratis.
    Jag tog kontakt med FSdata och fick ett mycket trevligt bemötande.
    Jag fick hjälp hur jag skulle peka om min domän från Loopa till FSdata.
    Uppläggningen av två domänadresser tog 15 minuter.
    Jag skapade två konton i PC snabbt med hjälp av deras manual.
    Servern på FSdata kom igång på ungefär 1 timma.

Jag fick toppenbra hjälp att skapa domänkonton i min surfplatta.
    Jag fick också mycket kvalificerad hjälp att kunna gå in på FSdata Webbmail.

Har nu kört FSdata under 6 dagar och är mycket nöjd.
    Antalet spam så här långt är under 10 stycken.
    Det är i klass med spammängden hos Telia under alla år.
    Min mejltrafik fungerar perfekt.
    Jag har varit inne och lagt spam mejlen i Svartlista på FSdata Webbmail.
    Räknar med att antalet spam mejl kommer att minska succesivt.

Jag ger FSdata ett mycket högt betyg så här långt.
    Företaget lever upp till vad man lovat.
    Trevligt bemötande och enkelt att ringa och prata med personalen.
    Mycket hjälpsam och kunnig support.
    Och allt detta helt gratis.
  • Charlotte N
    Charlotte N skrev om FS Data
    Har fått fantastiskt fin hjälp två kvällar i rad av supporten för att komma i gång, väldigt mycket värt!
  • Anders M
    Anders M skrev om FS Data
    Bra kundtjänst och bra priser. Hade mitt förra bolags hemsida liggandes hos FS Data i 7 år och har mitt nuvarande bolags domäner där sedan start.
  • Papa U
    Papa U skrev om FS Data
    Stabilitet och flexibilitet samt liknande funktioner kan man säkert hitta hos andra, men Det som för mig gör FS Data till ett självklart val för mig är deras fantastiska kundservice. Med professionalitet, förståelse och humor har de löst de problem som uppstått för mig på ett ytomotdentligt sätt, och då har några av problemen minst sagt varit av ovanlig art. Rekommenderas starkt!
  • Agneta E
    Agneta E skrev om FS Data
    Jag har tidigare varit kund på ett par stora webhotell som har erbjudit utmärkta tjänster men där jag känt mig helt anonym och ibland litet sedd över axeln. Jag är en pensionär med begränsade IT-kunskaper. Jag blev intresserad av FS-data via goda vänner som var kunder när jag sökte efter en mindre organisation där man kunde få kontakt med samma personer som var insatta i och förstod ens problem.

Just en sådan organisation har FS-data visat sig vara när jag som ny kund stött på problem och kontaktat supporten. Samma person har följt mitt problem hela vägen, provat lösningar, återkommit till mig och inte släppt taget förrän ärendet varit slutfört. Heder åt personal som får en liten kund att känna sig sedd!

Varmt tack Elias för att du hittade en bra utväg! Jag kommer aldrig att känna mig för dum för att återkomma igen om det skulle behövas!

Hälsningar Agneta
    2016-03-03 FS Data svarar Agneta E
    Vi tackar så hjärtligt för de vänliga orden och har vidarebefordrat ditt beröm till Elias. Du är alltid välkommen åter!
  • Vasaboden M
    Vasaboden M skrev om FS Data
    Bra och snabb support.

Vi har alltid fått den hjälp vi kan kräva för den typ av tjänst vi köper från FS Data.

Vi använde att annat webhotell tidigare, och till skillnad från dem så är FS Data personalen trevliga och svarar på våra frågor.

Snabbt och enkelt.

//Micke
    Vasaboden
    Göteborg
    2016-02-15 FS Data svarar Vasaboden M
    Tack så hjärtligt för de vänliga orden. Vi ska göra vårt yttersta för att ni ska vara fortsatt nöjda med oss.
  • Jon S
    Jon S skrev om FS Data
    Suspekt marknadsföring och lever tekniskt kvar i 90-talet.

- Dolda avgifter. Marknadsför en domänavgift (45kr + moms) som bara gäller första året, och bara vid nyregistrering. För flytt av domäner till dem är avgiften det fyrdubbla (180kr + moms), och andra året är det det dubbla (90kr + moms). Försök hitta info om detta på deras sida… t.ex. https://fsdata.se/domannamn/ eller https://fsdata.se/domannamn/lagsta-pris-garanti-pa-domaner/ (tips: du kommer inte lyckas, för uppgiften finns inte ens i finstilt).

- Även hycklande då de låtsas vara emot just samma princip när den är en tillfällig kampanj https://fsdata.se/blogg/darfor-kor-vi-inte-en-domankampanj/

- Skryter om att de är Sveriges äldsta webbhotell, vilket blir uppenbart när man loggar in i adminpanelen. Mycket basfunktionalitet finns inte, man måste maila support som hanterar ärendet manuellt. Viss grundläggande fuktionalitet som t.ex. mailforwards erbjuder de inte alls, vilket för min del omöjliggjorde användandet av domänen. Men man kanske inte förväntar sig ett tekniskt underverk när ett webbhotell använder en clipart-sköldpadda som logotyp...

De har en mörk historia som jag hittade lite om när jag sökte vidare. Själv stötte jag inte på något liknade problem, så de kan ha skärpt sig:

Jag tror fortfarande de kan vara billigast i Sverige på .SE-domäner, men det är knappast värt de extra kronorna.
    2016-01-19 FS Data svarar Jon S
    Tack för din kommentar här, Jon. Vi får beklaga att du fått ett negativt intryck av oss. Det är det sista vi vill. Om du fortfarande har frågor relaterade till detta, kontakta oss då gärna direkt: https://fsdata.se/support/

Vi vill kort förklara och förtydliga några saker.

- Vi har inga som helst dolda avgifter. Alla avgifter för domännamn framgår tydligt på https://fsdata.se/domannamn/domaner-priser/. Detta är inget vi försöker dölja, tvärtom. Vid t ex prisuppdateringar så går vi även ut med allmän information om detta på vår hemsida/blogg, till skillnad från vissa branschkollegor. Detta är något vi arbetar väldigt aktivt med.

Beloppet "180 kr" låter som förnyelse/överföring av två domännamn. Det är inget belopp som debiteras för förnyelse/överföring av ett enskilt domännamn, som du kan se av vår länk ovan.

- Det är fullt möjligt att vidarebefordra e-post via den kostnadsfria domänhantering som vi inkluderar vid köp av domännamn hos oss. Det är något man ställer in under "E-post", "Redigera konto" och "Vidarebefordringar" i vår kontrollpanel.

Om du tycker att vår kontrollpanel är svår att hantera så kan du även som domänkund kontakta vår kundtjänst via telefon (med frikostiga öppettider även om kvällar och helger). Detta gäller givetvis oavsett vad du har för frågor.

- De sidor som du hänvisar till är inte sanningsenliga. Förslagsvis att du läser här på Reco.se vad andra kunder till oss anser om våra tjänster och service istället.

Vi vill avslutningsvis alltid att våra kunder ska vara nöjda. Nu har vi inte möjlighet att se vem du är här, men om du fortsatt har några problem, frågor eller kommentarer om vår verksamhet eller dina tjänster (domännamn) hos oss så är du alltid välkommen att kontakta oss direkt: https://fsdata.se/support/
  • Lennarth B
    Lennarth B skrev om FS Data
    Bra och snabb support! Kan verkligen rekommenderas!
  • Erik S
    Erik S skrev om FS Data
    Snabba, hjälpsamma och prisvärda! Tack!
  • Adonai T
    Adonai T skrev om FS Data
    Fantastiskt! Detta är en verksamhet som verkligen har förstått värdet av att ha en genuin och bra relation med kund! En verksamhet som är utformad efter mina villkor och behov, som kund!
    Supporten är effektiv och snabb, oavsett vem man än pratar med, luren läggs inte på förrän problemen är lösta.

Hatten av för FS data!
  • Peter H
    Peter H skrev om FS Data
    Alltid snabb och hjälpsam support!
  • Daniel S
    Daniel S skrev om FS Data
    deras support är helt stängt under helger över sommaren. Vår server slutade fungera under fredag kväll - och den låg sedan nere under hela helgen eftersom det var omöjligt att få tag på hjälp hos FS Data. Supporten har också vid andra tillfällen varit hysteriskt långsam. T.ex. har jag tvingats felanmäla samma sak flera gånger då den första tilldelade teknikern "blev sjuk" och inte kunde ta hand om ärendet på flera dagar. Vill ni ha ett stabilt webbhotell med bra upptid och tillgänglig support så välj nåt annat än FS Data.
    Jon S gillar detta
  • Simon C
    Simon C skrev om FS Data
    Sökte support då min catch all inte verkade fungera. Fick snabbt återkoppling och problemet löstes efter att deras tekniker hade kopplats in. Jag rekommenderar FSData!
  • Anton A
    Anton A skrev om FS Data
    Enbart krångel.
    Gjorde att jag missade ett domännamn jag ville köpa. Skulle valt en stabil leverantör.
    Albin L gillar detta
  • Andreas A
    Andreas A skrev om FS Data
    Dålig säkerhet!

Det jag reagerat är säkerheten, alla php-skript körs med kontoägarens rättigheter, vilket ställde till det väldigt mycket för oss när vi råkade ut för en wordpress exploit som då kom alla andra hemsidor vi hade på kontot.

Annars trevlig och bra telefonsupport, får däremot inte alltid svar från supporten på ärenden.
    Kanske för obekväma eller svåra frågor.
  • Stefan T
    Stefan T skrev om FS Data
    Ny kund hos FS Data. Verkar mycket bra. Bra priser, de har de tjänsterna jag efterfrågar.

Har haft två ärenden hos deras kundtjänst och de har svarat mycket kvalificerat samma dag.
  • Karl-Åke H
    Karl-Åke H skrev om FS Data
    Mitt företag var ett av de första som anlitade Fredrik Sköld när han startade FSdata. Nu har jag dragit mig tillbaka med ålderns rätt men innan dess lade vi flera hundra domäner hos FSdata. Alltid i framkanten tekniskt sätt och snabba svar när problem uppstår.
    Fredrik S gillar detta
  • Joakim A
    Joakim A skrev om FS Data
    Väldigt bra support och trevligt kundbemötande varje gång jag kontakt dem per telefon eller e-post. Ställer upp med lösningar som passar företaget! Rekommenderas!
  • Conestu AB S
    Conestu AB S skrev om FS Data
    Tack Andreas Hagberg på FS Data för mycket proffsigt och seriöst utförd flytt av vår VPS. Mycket bra information innan, under och efter utfört arbete. Känns verkligen tryggt att ha en leverantör som FS Data.

MVH
    Kesten
  • Daniel B
    Daniel B skrev om FS Data
    Mycket kunnig personal, snabb återkoppling, stabilt, daglig säkerhetskopiering m.m. Skönt med support till 22 om kvällarna, även tele. Något dyrare än många andra men för att jag ska slippa huvudvärk så är dem billiga!
  • Anton M
    Anton M skrev om FS Data
    Det webbhotell som gett mig mest huvudvärk av dem alla. Saker har ändrats utan min involvering eller förvarning, värdelös kontrollpanel, supportsystem, mail som slutat fungera och fått vänta nästan 2 veckor på att få hjälp med det igen.... listan är så lång att jag vet inte var jag ska börja ... blir irriterad av att bara tänka på fsdata. Sämsta jag varit med om.
    2015-01-30 FS Data svarar Anton M
    Anton, vi får verkligen beklaga att du haft denna upplevelse hos oss. Har kontrollerat din historik och såg att problem uppstod med din e-post vid en migrering/byte av e-postsystem. Även om vi löste detta så borde vi ha gett dig svar mycket snabbare. Det var ett enskilt felaktigt manuellt handhavande, som vi redan har följt upp internt. Detta kommer aldrig att ske igen.
  • Joakim K
    Joakim K skrev om FS Data
    Grym snabb support, jämfört med Crystone är dom ljusår ifrån vad dom levererar. Synd att man sitter fast med en extremt billig colocation hos Crystone, annars hade en flytt varit jäkligt intressant.
  • Erika A
    Erika A skrev om FS Data
    Har varit kund i ungefär 10 år. I början var jag väldigt nöjd. Bra och trevlig support och meddelade även om driftstörningar mm. Successivt har servicen blivit allt sämre. Under de sista två åren helt undermålig. Ofta driftstörningar samt att en del i supporten är defensiva och man får ikke-svar. Dessutom schabblade de rejält med fakturor, då det hänt att jag inte fått en faktura eller blivit felaktigt debiterad. Ovanpå det känns det rätt magstarkt med 3 månaders uppsägningstid. Dessutom väldigt dyra jämförelsevis.
    2014-12-16 FS Data svarar Erika A
    Vi får beklaga att vi inte längre lever upp till dina önskemål. Att vi har fakturerat dig felaktigt är högst beklagligt och vi hoppas att det är utrett via vår kundtjänst (vi kan inte se vem du är här). Det är något som vi brukar vara snabba på att lösa.

Nu vet vi inte vilken/vilka tjänster du har hos oss, men vi redovisar öppet eventuella driftstörningar på http://status.fsdata.se/. Denna driftstatus har vi erbjudit sedan 2012.

Vad gäller vår prissättning så är den anpassad för att vi ska kunna erbjuda så bra kvalitet som möjligt på våra tjänster. Det finns andra aktörer som både är billigare och dyrare än oss. Vår ambition är alltjämt att vara bäst. Om än att vi uppenbarligen har misslyckats här, vilket vi får be dig om ursäkt för.
    Jon S, Albin L gillar detta
  • Gunnar G
    Gunnar G skrev om FS Data
    Blixtsnabb och korrekt support. En söndag förmiddag!
  • Lisa A
    Lisa A skrev om FS Data
    Kunnig support. Lättnavigerad kontrollpanel. Bra priser. Det är så det ska vara.
  • Joen T
    Joen T skrev om FS Data
    Registrerade nyligen en domän och har problem med tillhörande mailadress, mail skickade dit kommer antingen fram sent eller försvinner helt. Ok att det kan bli fel med tekniken, mindre ok att det gått 10 dagar utan svar från deras support...
    Jag har visserligen "bara" följt upp två gånger, men ändå.
    2014-11-17 FS Data svarar Joen T
    Hej Joen,

Tack för din betygsättning av oss och våra tjänster. Vi får börja med att be om ursäkt för dröjsmålet på vårt svar. Ditt ärende har inte varit obehandlat i 10 dagar. Det har hanterats internt, men vi borde ha uppdaterat dig bättre och försett dig med snabbare svar.

Nu har våra tekniker återkopplat till dig och ditt ärende har högsta möjliga prioritet. Du kommer inte behöva uppleva liknande dröjsmål hos oss här framöver.

Jonathan Sulo, FS Data
  • Michael L
    Michael L skrev om FS Data
    Som återförsäljare åt FS Data kan jag inte annat än buga och bocka för den support och service företaget ger. Från försäljare till support är det alltid 100% engagemang i de frågor jag haft. Deras stora produktutbud och prisbild är riktigt bra och jag kommer utan att tveka att rekommendera mina kunder (existerande och blivande) att anförtro sig åt FS Data.
  • Eric W
    Eric W skrev om FS Data
    Har använt mig av FS Data i 2 år och är 100% nöjd. Snabb support kombinerat med bra priser betyder 5 av 5 smultron. Utan tvekan!
  • John D
    John D skrev om FS Data
    Jag har använt mig av olika webbhotell under mer än 10 år och servicen och kundengagemanget hos FS Data är svårslaget.

Snabb och effektiv hjälp. Man anstränger sig för att mitt jobb med att administrera kunders hemsidor skall bli så enkelt och snabbt som möjligt.

Hatten av för er och 5 av 5 möjliga
  • Fredrik H
    Fredrik H skrev om FS Data
    FS Data's fruktansvärt engagerade support samt kunskap hade själv kunnat stå för den här 5/5-ratingen. För en teknisk människa som mig själv så känns det bra att man inte blir hindrad i sina ambitioner pga. företagspolicys och annan skit, utan raka motsatsen; även hjälpt på vägen. Full SSH åtkomst by default, accepterar självsignerade TLS certifikat, senaste version av MySQL på begäran utan extra betalt, + grädde på moset. Det finns nog INGET annat webbhotell som är såpass hjälpsamma och som har såpass teknisk kunnig och orädd personal.

Inga klagomål på drift (trots att jag ofta hört att det skulle vara ett problem), eller något annat för den delen heller. Rimliga priser, bra kontrollpanel.
  • Maria K
    Maria K skrev om FS Data
    De är jättesnälla och det är ju trevligt. De svarar rätt snabbt i telefonen och löser problem. Men men det är väldigt ofta driftstörningar och då menar jag väldigt ofta. Ibland är sajterna nere, inkl deras egen. Ibland kan det ta flera timmar innan de kommer upp. Väldigt ofta är det stopp på emailen och så kommer mail bort på ett oförklarligt sätt. Ibland fungerar inte formulären på vår sajt, så att svaren når oss aldrig, fast det för övrigt inte är något fel. Jag fattar inte vad de håller på med egentligen. Håller de på att provar nya lösningar hela tiden så att allt havererar eller är deras system så uråldrigt att om en sak går sönder (hur det nu kan göra detta) så går allt ner? Efter att ha varit kund i kanske 10 års tid så är det tyvärr tack och adjö nu. Vi trivs med folket men inte med deras tjänst.
  • Per S
    Per S skrev om FS Data
    Bra kundservice som hjälper till med ärenden som ligger långt utanför deras ansvar. Snabba och kompetenta svar är vad man kan förvänta sig när man kontaktar dem. Jag är VPS-kund och allting fungerar mycket smidigt. Priset går inte att slå och det faktum att serverhallarna kyls med vatten från öresund som sedan blir fjärrvärme i Helsingborg är ett stort plus och någonting som jag "skryter" med på vår egen site också.

Med andra ord, bara plus från mig!
  • Ola H
    Ola H skrev om FS Data
    Oavsett vilken support jag genom åren vänt mig till har ingen hittills kunnat slå FS Datas.
  • Marie R
    Marie R skrev om FS Data
    Samma erfarenhet som Ditte T. Kund sedan starten.
  • Ditte T
    Ditte T skrev om FS Data
    Jag har använt FS Data i många år och de få gånger jag fått problem, eller bara har en fråga jag vill ha svar på, så återkommer alltid supporten ganska omgående och är alltid hjälpsam! Jag är mycket nöjd och rekommenderar varmt FS Data för andra!
  • Nalle R
    Nalle R skrev om FS Data
    Bra support, uppdaterade miljöer, smidig kortbetalning. Rekommenderas!
  • Karl P
    Karl P skrev om FS Data
    Har haft en VPS hos dem i cirka 1½ år nu och är supernöjd.

+ Prisvärt
    + Grymt bra support när man behöver hjälp.

Rekommenderas starkt!!
  • Albert A
    Albert A skrev om FS Data
    Kunnig och trevlig support. Men det allra viktigaste är att servrarna aldrig krånglar. Vill du arbeta och mejla utan att din sajt ligger nere då väljer du helt klart FS Data och det kan du fråga vilken kunnig webbyrå som helst. 5 stjärnor ger jag och förklaringen får du när du besökt alla webbhotell i Sverige.
  • Robin W
    Robin W skrev om FS Data
    I have been using the company for about 3 years now and their service has been brilliant. They respond to every help request quickly and helpfully. I will continue to use these for a number of personal projects in the coming years.
  • Fille B
    Fille B skrev om FS Data
    Grym leverantör. Kort och enkelt; GRYMT. Testat en hel del olika svenska leverantörer och FSDATA funkar fin fint :)
  • Robert N
    Robert N skrev om FS Data
    Klart den bästa servicen jag någonsin fått och har jag prövat en hel del olika driftpartners.
  • Petter B
    Petter B skrev om FS Data
    Har just haft en lite tråkig erfarenhet med företaget, vilket jag berättat om här.
    FS-data har nu tagit sitt ansvar och historien är utredd. Jag tar bort detaljerna.
    Förtroendet återställt! : )

Hittar inte hur man ändrar, men det ska vara 4 stjärnor nu.
  • Johan R
    Johan R skrev om FS Data
    Har varit trevligt och proffsigt att ha att göra med dem. Jag har bara haft e-post där och det har funkat bra. Exchange-versionen kunde vara nyare och jag hoppas det kommer snart.
  • Andreas S
    Andreas S skrev om FS Data
    Supporten svarar direkt, kloka svar.
  • Henrik P
    Henrik P skrev om FS Data
    Ni är helt enkelt världsbäst. Supersnabbt CMS även vid Premium XL, aldrig några problem med mailen. Bra support.
    Vad ni kan förbättra är er kontrollpanel som känns gammal och rostig. Svårt att hitta bland menyerna. Lite nytt hade inte skadat där!
    Men omdömet räcker helt klart till en 5:a
    Fredrik S, Jonathan S gillar detta
  • Martin H
    Martin H skrev om FS Data
    - Sveriges sämsta kontrollpanel (åsiktsfråga)

- Apache version 1 webbserver från 90-talet.

- Morgontrött otrevlig support.

- Okunnig support, addresserar malware och errorkoder från systemet som problem med CSS i använderna webbläsare.

- Bland nordens sämsta MySQL prestanda. (fakta)

- Dubbelt så dyra som konkurrenterna.

- Vet inte själva när webbservrar legat nere timmar.

- Lägger akuta ärenden i en meddelandekö och glömmer bort dom.

- Uppdaterar inte sidan driftinfo när kunder rapporterat en hel förmiddag att maskiner är nere. "Inga driftproblem"

- 1 samtal före i kön - 20 min väntetid (rätt ofta)

- Sänder påminnelser på makulerade fakturor (hänt 3 ggr).

- 9 supporttickets har i genomsnitt 8 dagar väntetid för svar. Även enklare ärenden.

- Skryter om gigabitanslutningar men placerar servrar att dela på kapacitet i en 10/100 Mbit switch miljö.

- Ringer inte upp när de ska.

- Ringer 3 signaler och lägger på när de väl ringer.

- Skryter om prestanda men har bottenvärden i tester.
    2013-10-28 Jonathan S svarar Martin H
    Martin, tack för din kommentar.

Det är svårt för oss som leverantör att bemöta/besvara alla dessa punkter, då vi saknar kännedom om din bakgrund och specifika ärenden hos oss. Vi respekterar givetvis dina åsikter, men vi känner inte igen dem från tidigare dialog med våra kunder. Hoppas du har förståelse för detta.

Vi vill dock försöka ge en liten bild från vår sida sett.

När det gäller kommentarerna om vår kundtjänst så får vi beklaga att den inte har levt upp till dina förväntningar. Dina kommentarer har vidarebefordrats internt för utvärdering i vår kundtjänst.

Vi införde, för ett halvår sedan, ett helt nytt upplägg för kundtjänsten, där vi förstärkte vår kapacitet och kompetens avsevärt. Detta upplägg utvecklas utifrån våra kunders önskemål, och vi har sett en klar förbättring i vår ärendehantering och våra svarstider. Våra kunder har möjlighet att betygsätta vår kundtjänst och baserat på deras betyg så är det nya upplägget för kundtjänsten väldigt lyckad.

Oavsett vad så kommer vi givetvis att diskutera dina kommentarer internt med vår kundtjänst.

När det gäller vår tekniska miljö så uppdateras och förbättras den fortlöpande, via återkommande månadsvis servicefönster (som man kan läsa mer om på vår hemsida). På detta sätt har FS Data vid flera tillfällen varit först i Sverige (och världen) med att erbjuda nya funktioner de senaste åren.

Den version av Apache som du kritiserar håller vi på att ersätta i detta nu. Även om vi har kört en äldre version av Apache så har det inte begränsat våra tjänster, då vi har anpassat Apache specifikt efter våra kunders önskemål och säkerhet.

Dessa uppdateringar och förbättringar sker för såväl mjuk- och hårdvara. Vi har exempelvis infört en av branschens mest kompetenta, moderna och säkra brandväggslösningar för en tid sedan. Flera förbättringar av vår tekniska miljö är likaså på gång.

Att vår prestanda skulle vara dålig som du påstår har vi svårt att se. Vi övervakar alla våra tjänster och våra tekniker vidtar snabbt åtgärder, 24/7, om problem uppstår. Dessutom kontrollerar och jämför vi oss även med våra branschkollegor via standardiserade tester, såsom UnixBench. Exempel på detta kan du se här: https://fsdata.se/blogg/uppgraderade-vps-paket-i-molnet-kampanj/.

Om man som kund hos oss tycker att en tjänst inte lever upp till de förväntningar och krav som man har så kan man alltid kontakta vår kundtjänst för en dialog om detta. Att en tjänst inte fungerar så bra som man vill beror inte alltid på våra servrar. Våra tekniker hjälper ofta våra kunder att optimera sina egna system och lösningar.

Avslutningsvis så får du jättegärna kontakta vår kundtjänst för vidare dialog. Vi vill ge dig och alla andra kunder hos oss en så bra tjänst och service som möjligt. Nu kan vi som sagt inte hitta dig i vårt system, men om du hör av dig till oss och refererar till dina kommentarer här så kan vi säkert se till att du blir nöjd.
    Albin L gillar detta
  • Magnus H
    Magnus H skrev om FS Data
    Föreningen jag sitter i styrelsen oss har varit kund oww er i ca 9-10år. När vi fick er så fick vi en tjänst som låg på ca 500mb webb utrymme och betalade grymt för det samt 25mb epost där vi fick betala extra för mer. Vilket var förståligt för 10år sen men förra året kontaktade jag er och frågade hur vi kunde betala för en tjänst som ni tagit bort och ersatt med billigare varianter och mer utrymme mm. Utan att ha uppgraderar oss. Då har vi suttit och betalat för mycket i ca 5år.
    Jag rekommenderar ej er eftersom mail servern ni har fungerar olika på IE och Firefox samt att jag inte når den ibland. Mail servern är out of date. Sidan är svår navigerad och tjänns som att den inte har fått en upprust på tio år. Samt all dålig kritik jag hör av andra. Kommer att byta så fort vi fastslagit det i styrelsen!
    2013-10-16 Jonathan S svarar Magnus H
    Magnus, tack för din kommentar!

Vi har erbjudit webbhotellstjänster i över 16 år och under denna tid haft ett rätt stort antal olika webbhotellspaket. När vi har introducerat nya paket (med andra priser) så har befintliga kunder givetvis haft möjlighet att byta paket.

Många äldre kunder har inte haft behov av eller önskat byta webbhotellspaket. Vi har aldrig tvingat någon kund att byta paket (och prissättning av deras tjänst), men vi hjälper gladeligen till om man vill byta. Det är bara att kontakt vår kundtjänst om detta: https://fsdata.se/support/

Det är olyckligt att du har upplevt problem med e-posten. Vi har en av Europas största Microsoft Exchange Server-lösningar, med över 50 000 konton. Det är ett fullständigt redundant system, designat för så bra tillgänglighet, säkerhet och prestanda som möjligt.

I höst kommer detta system även att uppgraderas från Exchange Server 2007 till Exchange Server 2013. Detta är något som våra tekniker har arbetat med, förberett och testat i över ett halvårs tid. Med EX2013 får vi ett enhetligt, modernt och riktigt fint webbgränssnitt för e-posten.

Återigen, tack för dina åsikter om oss. Vi uppskattar både ris och ros, det är tack vare detta som vi kan utvecklas och erbjuda bättre tjänster åt våra kunder. Det är vår främsta målsättning i slutändan.
  • Nicklas J
    Nicklas J skrev om FS Data
    Kan bara instämma i vad många andra skriver om bra support samt stabila och snabba servrar.

Nackdelarna jag noterat är en kontrollpanel som lämnar en hel del att önska... Långt ifrån lika självklar hantering som de flesta andra kontrollpaneler.

Dessutom en undran varför denna väntan på uppdateringar några gånger per dygn när man vill lägga till/ändra något? Har testat många olika webbhotell och hos alla kan man t.ex. lägga till en domän och börja jobba med den omedelbart.
    2013-10-16 Jonathan S svarar Nicklas J
    Tack för din kommentar Nicklas! Roligt att du uppskattar våra snabba och stabila servrar.

När det gäller vår kontrollpanel så har vi flera förbättringar och nya funktioner på väg in där. Dessutom kommer gränssnittet som sådant, själva användarvänligheten, att förbättras avsevärt inom kort. Vi erkänner gärna själva att det lämnar en del att önska.

Att man, på våra Linux-baserade webbservrar, behöver invänta uppdateringar några gånger per dygn beror på den version av Apache som vi kör nu. Våra tekniker utvärderar och testar just nu en annan version av Apache, som helt kommer eliminera denna väntan som du beskriver. Så även här är en lösning på gång.

Tack igen för dina åsikter om oss, det uppskattas verkligen!
    2013-10-16 Nicklas J svarar Jonathan S
    Ser fram emot dessa nyheter! Tack för, som vanligt, snabb respons!
    Läs mer genom att expandera tråden +