Varning! Här har ni ett riktigt lysande exempel på en hyresvärd som totalt struntar i allt vad som heter service eller omtanke av sina hyresgäster.
Min flickvän flyttade in i en lägenhet på Finjagatan i Hässleholm i våras och redan vid inflytten uppmärksammades:
1. Silverfiskar i köksskåpen i köket
2. En köksfläkt som hade ett sådant igensatt kolfilter så att fettet rann direkt tillbaka i fläkten och därmed utgjorde en brandrisk.
3. Spisen hade ett avstånd på 42 cm till fläkten (läs ovanstående) vilket bara det utgjorde... en brandrisk.
4. Kylskåpet fungerade inte så var och varannan dag var det is i kyldelen vilket gjorde att en hel del varor såsom grönsaker fick slängas hela tiden.
5. Stort hål i en brun sovrumsdörr (alla dörrar var bruna) som sedan byttes till en vit medans de andra lämnades kvar bruna.
6. Ett badrumsskåp som luktade fruktansvärt, vart lukten kom ifrån kunde vi bara spekulera i att det var från något silikonliknande material som man fyllt pluggarna till som skåpet var uppsatt på (vi hade skåpet nere). Där var ett väldigt konstigt med en stor fläck på spegeln, trots att besiktningen beskrev allt som "mycket bra skick". Om detta hade med lukten att göra vet vi inte.
7. Kabel som låg lös över golvet och som skulle vara fast installerad.
8. Inget lysrör i armaturen under köksskåpen.
Min flickvän rapporterade dessa felen men det tog extremt lång tid för något alls att hända och då menar jag verkligen någonting alls. Spisen skulle bytas ut och det var det första som gjordes efter ett bra tag också med nytt kolfilter. Dock så brydde man sig inte om att ta bort sockeln till spisen utan det fick vi göra själva. Avståndet mellan ny spis och fläkt var 39 cm, i Sverige ska det vara minst 50 cm och i spisens manual stod det 60 cm. Kylen bytte man en termostat i efter väldigt lång tid men felet kvarstod så vi gjorde en ny anmälan. Detta var i augusti. Ingenting hände. Istället fick min flickvän en tid senare att alla hennes serviceärenden var avslutade (och ingen åtgärd hade då skett). Silverfiskarna vände hon sig till Anticimex med men trots massa fällor och sanering så försvann de inte. Hyresvärden brydde sig ingenting om detta. Lukten i skåpet konstaterades vara kvar, ingen åtgärd där heller. Till slut tröttnade vi och hon sa upp lägenheten i september och flyttade istället. Under denna tiden hade där varit polisärenden i trappan på natten, skrik och stök och jag antar att det är den typen av hyresgäster som Svenska Hus Hässleholm föredrar eftersom de förmodligen inte klagar heller.
Jag tog kontakt med ansvarig Mikael Björklund i november och menade på att man gott kunde kompensera med en halv hyra, något som han trodde blev svårt men han skulle kolla med de som varit i lägnheten. Vid telefonsamtal senare med honom så framförde han att inget fel fanns på badrumsskåpet (jag skickade bilder på skåpet, samma som här men fick bara till svar att hyresgästen inte behövde betala nytt (???)), de hade rätt att vara byta en brun dörr till vit, resten kunde han inte svara på utan bad mig återkomma nu i veckan, hans sista vecka detta året. Ringde i onsdags, då hade han inte tid, ringde 2 ggr i torsdags och då svarade han inte alls och har heller inte återkommit vilket bara det visar på hur lite man bryr sig.
Vid utflytt kunde följande konstateras:
1. Badrumsskåpet luktade fortfarande
2. Fortfarande inget lysrör i armaturen under vasken (trasiga byter hyresgästen själv, men saknas det så är det hyresvärden som ska åtgärda det)
3. Fortfarande silverfiskar
4. Fortfarande trasig kyl
Både jag och min flickvän har bott på andra ställen genom åren och jag måste säga att det här var utan tvekan den sämsta hyresvärden någonsin! Eftersom min flickvän inte ens bodde där i 6 månader så kändes det inte lönt att anmäla dem men jag har en kontakt på Råd & Rön som kollar på det här.