Fortnox AB

Bollgatan 3B, 352 46 Växjö — Visa karta

1.4 i betyg av av 25 omdömen

Fortnox AB erbjuder dig ett oslagbart prisvärt sätt att använda datorprogram för bokföring, fakturering och säljstöd mm. Våra program använder du via internet.

Läs vad 25 kunder tycker om Fortnox AB

• 2020-09-12

Bodil Agneta B skrev om Fortnox AB

Vi är tydligen många som har dåliga erfarenheter av Fortnox - fast när man som drabbad dessutom ska betala för att de korrigerar sina misstag har det gått lite väl långt ... Läs mer
  • 2020-09-04

Vladan A skrev om Fortnox AB
    Har varit kund hos dom som Redovisningbyrå (byråpartner) i flera år. För varje år är det samma sak, sämre och sämre service och dyrare och dyrare med klåparavgifter som läggs på utan att licens har beställts. Läs mer
  • BO JOHAN PATRIK J

2020-08-20

BO JOHAN PATRIK J skrev om Fortnox AB
    Skickade inkassokrav från ingenstans efter att jag slutat betala för tjänsten 4 månader tillbaka. Läs mer
  • 2020-06-24

Jonas H skrev om Fortnox AB
    När jag blev kund fick jag rekommendationen av en säljare att köpa en webbutbildning av systemet för 400 kr. Dessvärre missade jag utbildningstillfället och blev då fakturerad en straffavgift på ytterligare 400 kr. Jag har alltså betalat 800 kr och inte fått någon utbildning.

När jag hör av mig till deras kundtjänst i frågan får jag till svar att "det står i villkoren". Otroligt dålig inställning till sina kunder! Läs mer
  • 2020-05-13

Nada B skrev om Fortnox AB
    Extremt dålig kundservice. Det här är inte Fortnox som det brukade vara förut. Nu jobbar det människor helt utan service anda. Kommer aldrig att använda Fortnox mer. Läs mer
  • 2020-05-10

Robert Klas Fritz S skrev om Fortnox AB
    Ok tjänst även om man behöver onödigt mycket ekonomiutbildning för att kunna använda den. Min tolkning är att den är gjort för ekonomer och redovisningskonsulter, ej för småföretagre.
    Dock är de oseriösa i deras affärsupplägg. Har 20 dagars betalningstid på fakturan men 30 dagars uppsägningstid, så när dy får fakturan är det för sent att säga upp abbonomanget och du tvingas betala för ett år till. Oseriöst och uträknat, detta gör ju att man kan misstänka att de hellre lurar sina kunder än skapar långsiktiga relationer. Så se upp innan ni anlitar deras tjänst. Läs mer
  • Jose S

2020-01-27

Jose S skrev om Fortnox AB
    Använt deras program i båda företagen jag haft och är extremt nöjd. Nu ännu nöjdare eftersom de har ett fantastiskt CRM Läs mer
  • BIRTHE L

2020-01-24

BIRTHE L skrev om Fortnox AB
    Fick en felaktig faktura som jag bestred hos Fortnox. Fortnox sa att de skulle låta vila fakturan och ta kontakt med mig om den återupptogs. En vecka efter får jag ny faktura med + 60kr påminnelseavgift. Jag tar då kontakt med Fortnox som beklagar och ska avvakta. Ett par dagar senare får jag ny då en Inkassofaktura med ett ytterligare påslag på 180kr alltså totalt 240 kr i påminnelseavgift. Nu har jag inkommit med bevis för att fakturan var ogiltig men Fortnox är en total katastrof så jag vet inte om jag kan lita på att de inte lämnar över till kronofogden och i det registret vill man inte hamna.Kan det vara en del av affärsstrategin? Skrämma människor att betala felaktiga fakturor med hot om kronofogde? Ett riktigt uselt företag. Läs mer
  • 2019-07-16

Peter A skrev om Fortnox AB
    Fortnox är en absolut KATASTROF som med rent kriminella metoder pungslår företagare med en rad olika s.k. avgifter, framtagna efter tycke och smak. Jag (mitt bolag) betalade en faktura den 26 juni och som alla känner till tar det mycket sällan mer än två bankdagar innan pengarna finns på kontot. Trots det skickar Fortnox ut ett inkassokrav på 180 kr - daterat en vecka senare - med hot om allehanda åtgärder. Jag kommer naturligtvis aldrig att betala dessa 180 kr eftersom jag är en man av principer. Däremot kommer jag att fakturera Fortnox för två timmars förlorad arbetstid och summan av denna blir betydligt högre än den faktura jag betalade. Så, bara så att ni vet, Fortnox verkar strunta i att pengar dansat in på deras konton och att de mer än gärna skickar ut krav på allehanda avgifter, allt i strid med s.k. "god sed". Oseriöst, patetiskt och förbannat tragiskt. SKÄRP ER! Läs mer
    Marie E gillar detta
  • 2019-06-27

Hans N skrev om Fortnox AB
    Det blir inte sämre än så här tyvärr

Hösten 2018 föreslog min redovisningskonsult att jag skulle byta faktureringsprogram till Fortnox. Konsulten hade nämligen själv gått över till detta program, och om även jag bytte till Fortnox så skulle det förenkla filöverföringen mellan oss.

Programmet såg väldigt snyggt och modernt ut, men visade sig vara oerhört trög-arbetat. Jag satt gång på gång i timmar med deras chatt-support bara för att göra grundinställningarna. Ofta hade jag först under några timmars tid försökt lösa ett enkelt problem. När jag sedan kontaktar supporten så försöker även de under en lång stund lösa problemet, och i slutändan visar det sig att jag inte har behörighet att utföra uppgiften i programmet. Då kan inte heller supportpersonen hjälpa mig utan jag måste vända mig till min administratör, dvs min redovisningskonsult. Detta upprepas gång på gång under flera månaders tid.

Under hösten försökte jag beställa en integration mellan mitt Fortnox-program och en av deras samarbetspartners (där jag har mitt kassasystem). Detta kan jag naturligtvis inte göra själv eftersom jag inte är administratör, utan får istället vända mig till min konsult som gör beställningen åt mig.

Beställningen går fel därför att det fanns flera integrationer att välja mellan och beskrivningen av dessa var otillräcklig. Därför måste jag omedelbart säga upp integrationen och be min konsult beställa en annan integration (det kostar mig pengar varje gång jag ber konsulten göra något för min räkning).

Förutom att min konsult har sagt upp integrationen för min räkning, så kontaktar jag själv Fortnox support för att bli helt säker på att integrationen är uppsagd, vilket de bekräftar att den är samt att fakturan för integrationen har krediterats.

I mellandagarna mellan jul och nyår får jag ett inkassokrav med papperspost från Fortnox Finans. Först blir jag helt ställd och börjar undersöka om jag har glömt betala för fakturaprogrammet, men det har jag inte glömt. 3 timmar senare (under den enda helt lediga tid jag har under året, dvs mellandagarna) så kommer jag fram till att de trots min dubbelkontroll har missat att kreditera fakturan för den felaktiga integrationen.

De hade skickat 2 påminnelser för den (felaktiga) fakturan till mig med epost. Det var bara det att de skickade till fel epost-adress. Och trots att de hävdar att man kan se i sitt Fortnox fakturaprogram om en faktura inte har kunnat levereras med email (exempelvis pga felaktig adress) så har de tydligen själva inte noterat att ingen av de felaktiga fakturapåminnelserna har kommit fram till mig, utan istället lämnat över kravet till inkasso.

Jag ber då att få kommunicera med en chef på Fortnox om detta, vilket jag får. Sammanfattningsvis gick chefens taktik ut på att vara mycket förstående för min situation, tacksam för min feedback, men ovillig att ge en (enligt mig) rimlig kompensation för dålig funktion i deras program samt dåligt skött support och administration.

Efter att ha spenderat så mycket tid och pengar bara på att ställa in mitt Fortnox-program, och sedan städa upp efter deras oförmåga att hantera sitt eget program och sin egen fakturering (!) så valde jag att säga upp Fortnox. Detta gjorde jag efter att deras support bekräftat att (den numera faktiskt fungerande) integrationen mellan min kassa och min konsults Fortnox skulle fortsätta fungera trots att mitt personliga konto hos dem sagts upp.

Min konsult sade upp Fortnox för min räkning (eftersom jag i vanlig ordning inte hade behörighet att göra detta själv), och försäkrade sig samtidigt om att det verkligen BARA var mitt faktureringsprogram som sades upp, och inte det sub-konto som konsulten hade för min bokföring hos Fortnox. Även jag själv kontaktade Fortnox support och dubbelkollade att det bara vara mitt eget faktureringsprogram som sagts upp, inte konsultens konto där hon bokför mitt företags ekonomi.

Jag blev inte förvånad när konsulten en tid senare meddelade mig att Fortnox sagt upp allt som hade med mitt företag att göra, inklusive konsultens bokföringskonto för mitt bolag. Det kostade mig ytterligare mer pengar när konsulten fick reda ut detta.

Kort därefter havererade integrationen mellan mitt kassaprogram och min konsults Fortnox-konto. Utan förvarning så hade Fortnox stängt ner integrationen. Detta ledde till fler timmars arbete för mig för att lösa situationen, samt ytterligare kostnader för att min konsult fick arbeta med att lösa problemen.

Det finns fler liknande historier att berätta om Fortnox men jag tror att det här räcker för att visa på poängen: håll dig borta från Fortnox om du inte vill ha kraftigt ökade kostnader i ditt företag.

Jag kommer aldrig mer att ha med Fortnox att göra. Jag har gått tillbaka till min gamla leverantör av faktureringsprogram, vilket naturligtvis inneburit ännu fler timmars arbete för min del, samt kostnader för de delar där min konsult fick hjälpa till… Läs mer
  • Fredric G

2019-06-14

Fredric G skrev om Fortnox AB
    Största problemet är att Fortnox inte tar ansvar om din bokföringsfirma av någon anledning slutar fungera. Din bokföring blir inlåst i molnet och du kan inte komma åt den. Supporten har inga bra svar mer än "vi är bara programleverantör". Saknar vettig funktionalitet i mobilapp och surfplatta - ska du jobba med fortnox ska du ha ett klassiskt kontor med stor dator och skärm. Mjukvaran fungerar i övrigt bra, synd. Läs mer
  • 2019-06-10

Anders K skrev om Fortnox AB
    Ett bokföringssystem som. sägs att det ska fungera. Totalt trött på detta urusla system och än värre är supporten. Skärp till er Fortnox.

mvh Anders Läs mer
  • Jens H

2019-04-03

Jens H skrev om Fortnox AB
    Fick först ett väldigt bra intryck. Fantastiskt program men hela upplevelsen förstördes när säljaren vars förnamn börjar på R säljer in att saker inte ska kosta mer än det som stod i offerten. I efterhand uppkom kostnad per faktura på 4,90 kr som scannas in som gjorde kostnaden 400% högre än planerat. Hade uttryckligen frågat både muntligen och även skriftligen i mail om detta. Frågade sen om kompensation men fick inget alls i kompensation. Synd för det verkar vara ett fantastiskt program. Läs mer
  • 2019-02-06

Daniel Asplund skrev om Fortnox AB
    Fortnox är i grunden en väldigt bra plattform för mindre företag. Men man lever inte upp till sina löften. Har väldigt dålig koll och uppföljning. Man kastar ut sina kunder och stänger programmet påstår fakturan inte betald.
    Då vi i själva verket invänt mot en felaktig faktura i bland har den inte ens kommit till oss dessutom innehåller den felaktigheter man utlovar en kreditering. Krediteringen kommer inte man kastar ut oss ur programmet, hotar med inkasso osv. Vi har lärt våra kunder att skicka in fakturor direkt till Fortnox den som har svårast att få till det är Fortnox själva. Skulle Fortnox lägga lite krut på att hålla programmen uppdaterade och supporten tillgänglig inte ha 1 timmes väntetid mm.
    Man gör verkligen ingen hemlighet av att försöka klå sina kunder på så mycket som möjligt och tjäna så bra som möjligt för att nå ett högt börs värde. till förmån för att ägna sig åt kärnverksamheten. Dvs. leverera produkten till sin kund man utfäst löfte om. Jag rekommenderade Fortnox till andra i början men kan inte göra det mer. Läs mer
  • Mårten J

2018-11-20

Mårten J skrev om Fortnox AB
    Funderar du på något av Fortnox bokföring, fakturering, leverantörsfakturor och anläggningsregister? Välj något annat program!!
    Vi bytte i våras till Fortnox bl.a. för att arbeta i ett webbaserat program men tyvärr så är Fortnox så katastrofalt basic och enkelt att vi enbart ser det som funktionellt för väldigt små bolag såsom enmansbolag, mindre enskild firma etc. Det fattas väldigt mycket funktioner som andra program för mindre-medelstora bolag haft i 20 år och som man tar för självklart att dessa finns i alla allmänna bokföringsprogram. Tex om man använder kostnadsställen så går det inte få ut lista på verifikat som saknar kostnadsställen, går inte dela upp avskrivning på flera kostnadsställen, går inte att använda kontoklass 9 för internredovisning och få ut detta på resultatrapporter osv.
    Bara ett exempel finns många fler. Dessutom är supporten tyvärr det sämsta vi upplevt av alla program vi har arbeta med (drivit företag sedan början av 90-talet, arbetat själv i bokföringsprogram sedan 1996).
    Som sagt, spara tid och undvik frustration samt irritation genom att välja annat program! Läs mer
  • Niclas

2018-10-17

Niclas skrev om Fortnox AB
    Riktigt illa, har fått efterkrav från Fortnox för en leverantörsfaktura, vilken betalades i tid, men tydligen kom inte betalningen in förrän dagen efter sista betalningsdagen.

Leverantören erbjöd sig att betala påminnelsekostnaden, då han tyckte att det var beklämmande.

Fortnox livnär sig alltså på påminnelseavgifter och de som använder FortNox utnyttjas och får dålig renome pga FortNox girighet.

Har tidigare funderat på Fortnox, det är nu uteslutet, avråder starkt från att använda Fortnox av anledning ovan. Läs mer
  • Hans F

2018-07-13

Hans F skrev om Fortnox AB
    Skickar påminnelser till kunder med hot om inkasso och påför avgifter trots att faktura inte har ställts ut. Läs mer
    BIRTHE L, Peter A gillar detta
  • 2018-05-11

James S skrev om Fortnox AB
    Kört Fortnox i två år snart och det har verkligen inte varit smärtfritt. Det är väldigt många buggar, svårt att koppla till tredjepartsprogram samt en ovillig kundsupport. Rapporterna är på absoluta minimum nivå vilket gör att man önskade att det gick att koppla till tredjepartsprogram på ett mycket smidigare och effektivare sätt. Just nu kommer jag inte ens in i systemet och får inte tag på supporten.

J Läs mer
  • Tobias N

2018-02-27

Tobias N skrev om Fortnox AB
    VÄLDIGT missnöjd! Skaffade Fortnox vid årsskiftet och bara haft strul sedan dess. Fakturor som är ställda till adressen jag fått av dom kommer ofta bort med kravbrev och inkasso som följd! Läs mer
    Hans F gillar detta
  • Tobias J

2017-10-30

Tobias J skrev om Fortnox AB
    Kontinuerliga driftstörningar och uppdateringar som inte baseras på användarvänlighet utan istället försämrar funktionalitet och skapar merarbete. Lägg till en support som inte ger vettiga svar på frågor så har du ett färdigt recept för missnöjda användare. Vill ge en stark avrådan från att använda Fortnox, vi kommer snarast möjligt byta till annan leverantör. Läs mer
    Hans F gillar detta
  • 2016-02-09

Mark skrev om Fortnox AB
    Helt otroligt dåligt. Hade gärna gett noll

Arkivplatsen fungerar inte. Supporten är jätteseg, de löser ingenting med BCG. De lovade verkligen guld och gröna skogar när vi ringde dem. Men nu känner vi oss bevikna och inlåsta. Våra leverantörer skickar nu fakturor till en epostadress som fakturorna inte går fram till. Jag är verkligen jättebesviken på Fortnox. Ångrar att vi lämnade vår tidigare leverantör. Läs mer
  • Deniz G

2014-11-10

Deniz G skrev om Fortnox AB
    versionen Bra program men med många brister och buggar i nya F3. Supporten är bedrövlig. Välj annan leverantör! Läs mer
  • 2011-08-25

Ulrik H skrev om Fortnox AB
    Ok, till mindre verksamheter men tyvärr har de förmåga att lova guld och gröna skogar och säga att vissa funktioner är på gång och snart kommer att lanseras... "det är verkligen en prioriterad sak" har det hetat om en RUT-avdragsmodul i minst 1 år. Tyvärr har ju ekonomisystemen ofta en inlåsningseffekt och då känner man sig minst sagt lurad... Läs mer
  • Alexander W

2011-05-31

Alexander W skrev om Fortnox AB
    Grymt bra webbaserat program för bokföring, fakturering, orderhantering etc. Jag sitter och jobbar i detta flera timmar per dag och är mycket nöjd med enkelheten och snabbheten! Jag är övertygad om att detta kommer vara en av de större spelarna på marknaden (bokföringsprogram) inom några år.
    Det som gör att jag inte ger en femma är att alla på supporten inte är så kompetenta, dom passar många frågor vidare till någon annan. Dock så är supporten ganska snabb! Läs mer
    Fortnox gillar detta
  • Anders K

2011-03-18

Anders K skrev om Fortnox AB
    Riktigt bra system för fakturering, bokföring och liknande. Har använt dom i två år och det enda jag kan klaga på är att dom skall ha betalt för saker som jag vet tar dom 1 minut att göra i databasen. Men dom behöver ju tjäna pengar dom också. Deras GUI är helt suveränt och det är väldigt lätt att förstå och lära sig. Bra kundtjänst som svarar snabbt! Läs mer
    Fortnox gillar detta