Så säljer du bostaden till rekordpris

Så säljer du bostaden till rekordpris

Ingen av oss vill missa möjligheten att göra en bra affär. Vi frågade fyra topprekommenderade mäklare om deras bästa tips inför en stundande bostadsförsäljning.

En viktig del i en försäljningsprocess är att hitta en mäklare som är tillgänglig och engagerad, som har energin. Josefine Schöön

Engagemang

1 Till största del tycker jag att vårt jobb handlar om förtroende, kommunikation och personkemi. Kan du som säljare ha en god kommunikation med din mäklare skapar det ett förtroende er emellan, att du som säljare känner att du får den uppdatering och hjälp du behöver i försäljningsprocessen. Det tycker jag är otroligt viktigt då många av våra säljare gör sina största affärer i livet när de säljer sin bostad. Detta ger också större chans att köparen känner att den får den information de efterfrågar för en mer lyckad affär!

En annan viktig del i en försäljningsprocess är att hitta en mäklare som är tillgänglig och engagerad, som har energin och framförallt tiden att kunna ordna eventuella extra visningar och annat som behövs för en lyckad affär, förklarar Josefine Schöön, HusmanHagberg Södermalm, Gamla Stan.

Lokalkännedom

2 Ehsan Sedagati från Notar i Hammarby Sjöstad menar att en viktig del i ditt val av mäklare är att din mäklare kan din lokala marknad. En duktig mäklare vet varför jämna och ojämna nummer har olika kvadratmeterpriser på just din gata. Eller varför just port 11 alltid går dyrare än andra. Ett extra plus är om mäklaren även jobbar i andra områden och inte är bunden till enbart ditt område. Det gör att mäklaren ser möjligheten att hitta köpare från andra områden som kan betala mer för just din bostad.

Se till att välja en mäklare som själv har sålt mycket i just ditt område eller kommer från ett kontor där det finns mycket stöd för den kunskapen Ehsan Sedagati

Homestaging

Styling är A och O. Vi säljer en dröm och det är alltid de stylade bostäderna som får högst slutpris

3 Många undersökningar visar att de flesta människor som bor bra idag ändå är beredda att flytta när och om rätt objekt dyker upp. Emil Cronholm, en toppsäljande mäklare på HusmanHagberg i Enskede menar att du med hjälp av homestaging kan attrahera ännu fler spekulanter som är beredda att betala mer för bostaden.

När spekulanter letar ny bostad tittar de generellt på de tre till fem första bilderna innan de går vidare till nästa objekt, då är det smart att investera i homestaging eftersom det är lätt att bli hemmablind om du stylar lägenheten på egen hand. I vissa fall kan priset skilja hundratusentals kronor på en lägenhet som har använt homestaging jämfört med en som inte gjort det.

Långsiktiga relationer

4 Robert Ljungström på Fastighetsbyrån i Vasastan har länge förmedlat bostäder till rekordpriser. Ljungström menar att det är viktigt att jobba långsiktigt och ha kontinuerlig kontakt med både säljare och spekulanter. Många gånger har han flerårig kontakt med sina potentiella köpare och säljare där de på årliga avstämningar gemensamt ser över läget på bostadsmarknaden och i vilken fas de befinner sig just nu.

Ljungström fortsätter med att förklara att det är lätt att tro att fastighetsmäklaren endast ska finnas där veckorna kring försäljningen. Många gånger kan Ljungström hitta rätt köpare till ett objekt redan innan det finns tillgängligt för offentligheten. Eftersom han känner sina spekulanter så väl vet han vad deras drömmar är och det är då rekordnivåerna går att uppnå.

För en så stor affär som försäljning av bostad kan man inte låta tillfälligheter som “timing” vara avgörande. Robert Ljungström

Du kommer få olika slutpriser beroende på hur din bostad säljs. Värdet sitter inte enbart i läget, ytan eller skicket utan hur din bostad säljs är en avgörande faktor för slutpriset. Angela Eriksson

Planering

5Nöjer du dig med att sälja din bostad eller vill du investera i det bästa slutresultatet? I dagens marknad krävs det mer än att bara visa upp sin bostad, för att få det bästa slutpriset. Tillsammans med din mäklare måste ni bestämma en plan som är skräddarsydd efter din försäljning, för att du skall få en trygg affär och bäst betalt. Resultatet ligger i hur varje moment genomförs. Vi har en ny bostadsmarknad i Sverige som är komplex, spretig och sårbar. Men samtidigt erbjuder stora möjligheter till fantastiska affärer. Så våga ställa krav när du väljer mäklare och använd tiden till din fördel, menar Angela Eriksson, Svensk Fastighetsförmedling Partille/Göteborg Östra

I artikeln

Angela Eriksson