Unionens A-Kassa

Strandbergsgatan 61, 112 51 Stockholm — Visa karta

Läs vad 48 kunder tycker om Unionens A-Kassa

• Kim A
    Kim A skrev om Unionens A-Kassa
    Helt värdelösa. Jag begärde att mitt medlemskap avslutades. Det tog Unionen över 1 månad att skicka hem utträdesblanketten. Jag mailade dem och varje gång så hade brevet blivit förlorad i posten. Jag fick till slut blanketten via mail & fick skriva ut den & skicka den till dem... Läs mer
  • Gee M
    Gee M skrev om Unionens A-Kassa
    Finns det någon här som kan rekommendera någon annan A-Kassa, som är bättre än Unionens A-Kassa?

Jag har samma erfarenhet av Unionens A-kassa som många tidigare här beskrivit. Fick nej i juni, efter att för första gången i livet blivit arbetslös. Detta var första gången jag hade behov av A-kassa.

Nu skall jag gå ur Unionens A-kassa, och byta till någon annan! Och förhoppningviss hittar jag snart ett jobb...

Är alla andra A-Kassor lika dåliga, som Unionens A-kassa, så är det ingen mening med att betala medlemsavgift. Bättre att köpa några hyfsade fonder för de pengarna, och bygga sin egen A-kassa.

Är det någon som vet mer, om hur andra A-Kassor fungerar så skriv gärna här.

För varje inlägg som skrivs här, så är det tusentals som läser det, och förhoppningsviss har glädje av det. Läs mer
  • Isabel T
    Isabel T skrev om Unionens A-Kassa
    Hej
    Vill varna andra för att inte råka för samma behandling hos Unionens a-kassa och unionens fackförbund..

Ser att det att det är många här på "reco" som verkar har drabbats av unionens kränkande frågor, ifrågasättande, förhalningar och krav på kompletteringar för att Unionen drar ut på tiden och mera motparter än en hjälpande hand.
    Jag har ingen respekt eller tilltro längre till Unionen efter denna långa process med dem.

Flera av de som kommenterat här har fått känna av Unionens dåliga behandling och blivit utsatta för samma sak.
    Det är klagomål på ingen empati, förhalade ärenden, förnedrade och ifrågasatta som om man vore en brottsling.

Man undrar ju varför man ska betala till en organisation som inte hjälper sina medlemmar, de har inte heller mage
    att kommentera vad alla skrivit här. Vilket förvånar mig ännu mer.
    Det är olyckligt att inte det här har uppmärksammats i media.

Jag rekommendera inte Unionens A-kassa eller fackförbund - det ska hjälpa arbetstagaren och inte motarbeta den
    som betalat för att få deras stöd och ersättning. Tycker att Unionen bör skämmas och vidta åtgärder med tanke
    på all kritik de fått här. Läs mer
  • Milo M skrev om Unionens A-Kassa
    Man kan tyvärr inte välja att inte ge dem någon stjärna.

Jag har haft ett ärende i 10 månader och tydligen ingen handläggare. Skickas till EU gruppen där ärendet inte skall vara och ingen vet något. Pratat med kundtjänst och dom är så sjukt otrevliga, känns verkligen som att man stör dem när man ringer in.
    Jag blir (för tredje gången) ombedd att skicka in arbetsgivarintyg, andra gången laddade jag upp intyget på mina sidor med datum i februari ( intyget finns fortfarande där) och de skriver ändå till mig och säger att jag ska skicka in arbetsgivarintyg.

Jag skulle kunna fortsätta.

De hittar hela tiden nya ursäkter för att inte göra något.

Sjukt, sjukt pinsamt dåligt!

Förstår de inte att de är människors liv det handlar om?
    Medlemmar! Man har ju fan betalat för skitet! Läs mer
  • Marie S
    Marie S skrev om Unionens A-Kassa
    Värsta tänkbara a-kassan som finns i Sverige!! Gå aldrig, aldrig någonsin med!

Jag har enbart haft problem! de bedriver hets, trakasserier och förföljelser. Gång på gång har man försökt sätta dit mig för olika påståenden och gång på gång har man fått ge sig.

Jag har nu lämnat Unionens akassa äntligen men ser fortfarande inget slut på helvetet då den här människan fortsätter att kräva in intyg om både det ena och det andra som är helt absurda!

Jag hittar inga ord. Hoppas att jag blir fri från dom här bedragarna en gång för alla snart! Läs mer
  • Sabine S skrev om Unionens A-Kassa
    Oförskämda är de när man ringer. Jag har efter flera månader fortfarande inte fått mina pengar utbetalda. Jag ringde till dem för några dagar sedan då det stod att inte mitt intyg hade skickats in. Han på telefon sa ”nej det finns inget” och jag sa att jag hade bevis att de fått intyget. Han kollade igen och då hittade han plötsligt det. Han sa dock att jag skulle be min handläggare att ringa och fråga varför det inte är registrerat. Har mailat två gånger och hon har varken skrivit eller ringt. Jag avråder alla från att använda denna akassa! Läs mer
  • Charlott P skrev om Unionens A-Kassa
    Totalt okänslig handläggare. Orkade inte vara kvar på min arbetsplats. Hade läkarintyg om hur dåligt jag mådde. Läkarintyget var inte tillräckligt. Jag blev mobbad av mina chefer. Grät varje dag så dåligt jag mådde. Trodde verkligen att a-kassan skulle vara på min sida. Läs mer
  • Lise K
    Lise K skrev om Unionens A-Kassa
    I should have red this before choosing Unionens A-kassa! It's not without reason that they have an impressively low score. I have some reccomendations.

One thing is that if you're promised something on the phone, make sure to get it in writing, or else it might be forgotten (even if you talk to the same person again).

Don't expect that they will read your e-mail if you express dissatisfaction. They just continue to reformulate "no" without answering your comments. When pointing out that their procedure isn't working, it has nothing to do with them, it's the customers fault.

Somebody forgot about the lifetime value of a customer. Unpleasant and annoying experience that I would just reccomend you to avoid. Not the a-kassa for foreigners. Läs mer
  • Marina J skrev om Unionens A-Kassa
    En ny morgon och bra humör. Ringde till Unionens A-kassa kundtjänst. En sur man låtsades svara. Och vad han var irriterad på mig utan att jag hunnit ställa en fråga! Knappt hälsade tillbaka på min glada God morgon. Han hatade mig från första sekunden han lyfte på luren. Och ju längre desto mer. Jag har blivit så chockad att jag glömde ens hans namn. Vad ledsen jag har blivit och gråtfärdig. Insåg att det inte gick så bra mellan oss och bad att prata med någon annan. Då lade han på luren. Vad var det? Myndighetstjänst? Har deras kundtjänst någon kommunikationskultur och etik i huvudtaget? Väldigt negativa upplevelser i övrigt. Tummen ner. Läs mer
  • Helena H skrev om Unionens A-Kassa
    Jag ansökte om ersättning i förra året och fick då beskedet att eftersom jag inte hunnit komma upp i minimitiden för inkomstrelaterad ersättning som för närvarande är 12 månader så får jag endast basbelopp i ersättning. Detta landar på 3300 före skatt alltså 2700 netto i mitt fall.

Normen för försörjningsstöd i min kommun är 4000 kr så a-kassan som fås ut i det här fallet hamnar alltså på 1300 kr under det.

Jag förstår att a-kassan är tänkt som en tillfällig lösning tills man får nytt jobb men hur har ni, på fullt allvar, tänkt att man ska kunna leva på detta?
    Och innan ni tänker "sök försörjningsstöd" så har jag redan prövat det och de säger nej på stubben eftersom jag inte har egen bostad eller barn.

Snälla ni, tänk om. Snälla. Läs mer
  • Aleksandra skrev om Unionens A-Kassa
    Jag behöver säga att er kundtjänst för frågor om ersättning (knappval 1) är under all kritik.

När man ringer in glad och vill fråga något så känns det som att man stör, och blir halvt förlöjligad av den som svarat i telefon.

Kvinnan jag talade med i förra veckan var så nonchalant till sitt sätt att jag fick rysningar, och det bokstavligt talat. Som kund så ringer man in när man behöver hjälp eller vill ha information om något och det man inte vill möta då är en person som talar på ett sätt som om man vore helt puckad.

Skaffa personal som genuint TYCKER OM att hjälpa till och har förståelse för att kunderna som ringer in ofta inte har någon större koll på hur det funkar. Läs mer
  • 2018-01-31

Erik A skrev om Unionens A-Kassa
    Deras viktigaste uppdrag är självklart att sätta så många hinder som möjligt när du behöver hjälp. Man är tvungen att erkänna de anställer somliga samhällets jobbigaste löntagare. Läs mer
  • Desi L skrev om Unionens A-Kassa
    Spydiga, otrevliga, förhalande och trögtänkta. Ingen empati för hur de ställer till det i människors liv genom sitt beteende. Varje gång man tror de har koll på allt är det ändå något de skyller på för att förhala. Ringer dem varje vecka och de säger allt är klart när jag avslutar samtalet men nej då... Börja om från början... Läs mer
    Gee M, Tommy S, Aleksandra gillar detta
  • Time2Catch
    Time2Catch skrev om Unionens A-Kassa
    Betala gärna, i flera år. När det väl skiter sig så vänder de andra kinden till. Då står man helt hjälplöst. Räkna alltså inte med hjälp. Bättre att man själv skaffar ett eget sparkonto och lägger undan en slant månadsvis. Än att bli scammad av detta hjärtlösa organisation. Finns egentligen inga ord, men sviken och förnedrad är vad man känner sig. Facket? No fuck it! Läs mer
    Gee M, Isabel T, Charlott P gillar detta
  • Jenny V
    Jenny V skrev om Unionens A-Kassa
    Sämsta. A-kassan. Någonsin.

Räkna ALDRIG med att de kommer stå på din sida. Skulle ni någonsin hamna i en situation där ni kan behöva ersättning och är med i Unionens a-kassa så säger jag bara lycka till... efter en lång tur med krav på kompletteringar hit och dit kommer beslutet att de inte kommer betala ut ersättning p.g.a. <valfritt kryphål här>.

Om ni är medlemmar, börja spara pengar. Seriöst. Annars kommer ni bli ruinerade när ni hamnar utan arbete.

Jag ångrar varenda krona jag gett Unionens a-kassa.

Om ni överväger att gå med, GÖR DET INTE. Tro mig, ni kommer få lida när det väl gäller.

Aldrig mer Unionen. Läs mer
    Gee M, Isabel T, Charlott P gillar detta
  • Martin J skrev om Unionens A-Kassa
    Helt sjukt dålig service. Tvingas nu betala en stor summa pengar pga kundservice inkompetens. Avråder samtliga att ha någonting att göra med det värdelösa bolaget! Läs mer
    Isabel T, Aleksandra gillar detta
  • Jani M
    Jani M skrev om Unionens A-Kassa
    Får hem faktura från "Förenade Liv" där de säger att jag måste betala 400kr för något jag aldrig skrivit på. Detta eftersom Unionens A-kassa lämnar ifrån sig uppgifter om dig och är allmänt smussliga sådär.

Det var även OTROLIGT krångligt att gå ur A-kassan om man ville det. Extremt inkompetent personal kopplade mig till Unionens Fackförening där jag fick skicka in en blankett och "gå ur", trots att jag aldrig varit medlem där. Personalen visste inte bättre helt enkelt. Sen någon månad senare får jag påminnelseavgift från A-kasseavdelningen. Ingen ur personalen verkar veta vad som händer heller, och så får man såna här fakturor från okända företag som grädde på moset. UNDVIK! Läs mer
  • Faruk F skrev om Unionens A-Kassa
    När man pratar med olika myndigheter och har problem med sin a-kassa och man nämner att man har den sämsta a-kassan i världen! Är det konstigt att alla som jobbar med detta gissar/vet att det är Unionens A kassa som är sämst och har mest krångel av alla?

Unionens A-Kassa ni har skämt ut er! Läs mer
  • Sara K skrev om Unionens A-Kassa
    Herregud.. Kan inte annat än att instämma på nedanstående talare och hoppas innerligt att folk är klokare än mig och läser recensioner INNAN ni väljer Unionens A-kassa. VARNING VARNING VARNING om ni inte vill ha stresseksem och sömnlösa nätter.

Överväger ni A-Kassan? Förbered er då på att ni behöver skicka in intyg och dokument 3-4 gånger för att de tappas bort, är felaktiga eller bristfälliga. Lägg till att det tar dem 2-3 veckor att inse detta, så att ni behöver komplettera med ett "ja" tar alltså x antal veckor för dem att fatta. Även om ni svarat på denna fråga 3 gånger tidigare under de senaste månaderna. Lägg till att samtliga på företaget kommer ge er olika information - så säkrast är att ringa ungefär 5 gånger, ställa samma fråga och sedan kan ni försöka tolka samtliga svar för att lita på en person GÅR INTE! Jag repeterar - LYSSNA INTE PÅ EN INDIVID det kommer ni få sota för själva och ansvar för deras agerande tar dem inte för fem öre -utan den som drabbas blir du.

Jaa - 3 månader senare och efter blod svett och tårar kämpar jag än med att få hjälpen jag bör få efter 5 års medlemskap. Kommer byta så fort jag bara kan, först ska jag bara få rätt! Läs mer
    Gee M, Isabel T, Faruk F gillar detta
  • Isabell E
    Isabell E skrev om Unionens A-Kassa
    Kan man ge minus poäng? Finner inga ord, hoppas INGEN behöver ha med dessa att göra! Hos Unionens a-kassa är man inte en kund utan de gör allt i sin makt för att slingra sig undan, och gör det så besvärligt och svårt som det bara går. Finns det ett kryphål tar dom det för att slippa en, hänvisar till klausuler ni själva inte kan finna någonstans. De jobbar mot och absolut inte med er.

Vill varna alla gravida där ute. Föräldraledig tid som skall strykas (från beräkningen för er a-kassa) gör inte det om ni är hemma innan barnet är fött. Så jobba på fram tills ni åker in på förlossningen är Unionens A-kassas motto. Även om ni går över tiden så äre bara att kämpa på! Jag har säkert haft kontakt med ett tiotal olika personer, samtliga ger olika uttalanden och bemötandet är under all kritik. Läs mer
    Gee M, Isabel T, Faruk F gillar detta
  • Nick E
    Nick E skrev om Unionens A-Kassa
    Låginkomsttagare får 75,5% i a-kassa istället för 80%... Läs mer
  • Daniel K
    Daniel K skrev om Unionens A-Kassa
    Facket var ovillig att hjälpa mig och jag fastnade i ett moment 22, slutade med att jag sa upp mig och får sedan reda på att de slarvat bort mitt medlemskap i A-kassan.
    Ett helt jävla värdelöst fackförbund! Läs mer
    Isabel T, Aleksandra gillar detta
  • Patrik E
    Patrik E skrev om Unionens A-Kassa
    Unionen har från styrelsen satt i system att mjölka sina medlemmar! Som andra skriver driver de en process med omformulerade frågorna till du ger upp! De är nedvärderande och Unionens personal kallar det din "otur" när du efter nio månader drabbas av Unionens "systemfel". Unionen hjälper inte! Unionen stjälper! Läs mer
  • Bella skrev om Unionens A-Kassa
    Dåligt bemötande, inkompetent personal som begär nya kompletteringar hela tiden. Så fort man fixat ena kompletteringen kommer dom plötsligt på att nu behövs det en till komplettering. Och så håller dom på i flera månader. Herregud, titta igenom intygen ordentligt från början och berätta direkt allt som ska kompletteras istället för att i efterhand hela tiden hitta nya saker att komplettera!! Ni drar ut på handläggningen och verkar totalt nonchalanta i att det är VI, MEDLEMMARNA som är ERA kunder! Man gick med i A-kassan av en anledning, att ha en någorlunda trygg inkomst vid ofrivillig arbetslöshet och INTE för att spendera sin tid med att tjafsa med inkompetent, kall och omänskligt bemötande av er personal på telefon/mail!!

Seriöst, skärpning Unionen!

Rekommenderar verkligen INTE någon att gå med i UNIONEN. Läs mer
    Isabel T, Charlott P, Aleksandra gillar detta
  • Mikael T
    Mikael T skrev om Unionens A-Kassa
    Min recension behövs ju knappast, bara ledsen att jag inte gick in här innan jag gav dom en endaste liten krona. Välj en annan A-kassa. Här är det som ni märker extremt tidskrävande och omständigt att få någon ersättning. Jag kände mig väldigt motarbetad. Jag gav upp och det gör jag väldigt sällan. Det var inte värt det för min del. Läs mer
    Gee M, Aleksandra gillar detta
  • Stephen A
    Stephen A skrev om Unionens A-Kassa
    Undvik!!! Verkligen en hemsk akassa. Obehagliga människor och processer och dem verkar faktiskt njuta av den fruktansvärda stress och oro som de orsakar genom att inte betala vad deras medlemmar har rätt till. Och dem inte svarar på frågor eller förklara varför man måste väntar i 4 månader utan en utbetalning. Jag lovar er, de gör det lätt att gå med men det är inte värt det. Det kommer att kosta dig dyrt. Undvika till varje pris! Läs mer
  • Ernesto G skrev om Unionens A-Kassa
    Kan inte annat än stämma in i klagokören. Håll er långt, långt borta ifrån Unionens A-kassa. Efter att ha blivit arbetslös och fått ersättning lyckades de hitta en liten detalj som jag gjort fel och tolka paragraferna som de ville, och nu skall jag betala tillbaka 60000 kr. De står inte på den arbetslöses sida utan anstränger sig för att försöka hitta en anledning att en såpass utsatt person inte ska ha rätt till ersättning. De är tjuvar och banditer och borde skämmas. Läs mer
  • johan w skrev om Unionens A-Kassa
    Det enda som hjälper är att gå upp och slå näven i receptionsdisken! Det gjorde jag. Sen gav jag dom två damerna i luckan en sån jävla utskällning tills någon snubbe från deras kontor dyk upp och började tjafsa om att han skulle slänga ut mig! ... Prova sa jag åt honom och så spända jag blicken i honom, jag sa åt honom att "jag går inte en jävla meter för en ni hjälper mig att få min utbetalning som jag har rätt till". Tillslut fick jag sitta ner med honom och någon kvinnlig chef.

Efter att ha redovisat allt än en gång och dumförklarat dem i några minuter, hade de slut på försvarsvar. Efter det ställde jag frågan varför jag i hela världen skall stanna som kund hos dom i framtiden?? Efter allt detta besvär... Ingen av dem sa ett ord utan satt bara och glodde på mig som två idioter.

Med det sagt! Vill jag att ni går på riktigt jävla ordentligt!
    Kom ihåg att det är ni som är deras kunder och inte tvärtom. Så länge ni spelat era kort rätt är det bara att visa musklerna.

I Italien har vi ett ordspråk som lyder:
    " I BRIST PÅ OXAR FÅR MAN PLÖJA MED ÅSNOR"
    Det är precis vad som sker på Unionens a-kassa

Lycka till mina vänner! Läs mer
  • Zvonko S
    Zvonko S skrev om Unionens A-Kassa
    Efter 3 månader kommer ett beslut som kommer att överklagas... to be continued.
    Bytte tidigare från SmåA (där kunde ingen prata eller skriva en förståelig svenska) till Unionen... ur askan in i elden...
    GE ALDRIG EFTER!!! KÄMPA!!! Läs mer
    Gee M, Ernesto G gillar detta
  • Linn B
    Linn B skrev om Unionens A-Kassa
    Riktigt usla! Väntat i flera månader på att få ersättning/beslut och de sa att det skulle ta TVÅ veckor! De har dessutom slarvat bort papper jag skickat in!! Varje gång jag ringt så säger de även helt olika saker. Sitter de inte på samma arbete? Vet de ens vad de håller på med? Läs mer
  • Diana A skrev om Unionens A-Kassa
    Jag håller med alla andra här. Välj inte Unionen A-kassa!

Jag har deltagit på en anvisad arbetsmarknadsutbildning, en så kallad förberedande kurs på 2 veckor och fick aktivitetstöd från försäkringskassan. Efter kursen fick man stå i kö för att komma in på utbildningen. Det kom deltagare från hela länet, och platserna är begränsade.

Sen fick jag min andra anvisning med tid när utbildningen startade. Jag behövde också fylla i intyg om studier till A-kassa där jag skrev att jag hade för avsikt att studera (vidare) och jag har garanterat plats i en utbildning. Sen kom beskedet att jag inte får någon ersättning för perioden (när jag stod i kö för att komma in på utbildningen och var anmäld som arbetslös)eftersom jag hade avsikt att studera vidare och mina studier inte är avslutade.

Jag var chockad! Berättade för flera handläggare på ams som också tyckte att det var fel och påstod att detta har inte hänt tidigare. Dessutom fick alla andra deltagare i kursen ersättning för uppehållet, t.o.m. en tjej som är med i samma a-kassa som jag. Hennes intyg var ifyllt på samma sätt som mitt. Jag har även ringt andra a-kassor och frågat om reglera, de sa att man har rätt till ersättning under uppehållet i en Arbetsmarknadsutbildning. På omprövningen fick jag avslag igen, så jag ska vända mig till förvaltningsrätten. Om jag inte får rätt blir ombudsmän nästa steg.

Så funkar sakerna hos Unionen A-kassa. De feltolkar paragraferna och lagar som nån kommenterade tidigare för att man inte ska få pengar som man har rätt till. Läs mer
  • Monika skrev om Unionens A-Kassa
    STOR VARNING för Unionens Akassa! De hanterar min ärende i 4 månader just nu. Okunniga, okompetenta i.... som tappar dokument och begär nya gång på gång. De är väldigt snabba på att inkasera pengar men glöm de i fall pengar skall skickas till dig. Väldigt besviken. Jag förstår inte hur en sådant institution kan existera utan någon bevakning från staten. Hoppas att ni försvinner helt å hålet och i.... so jobbar där blir arbetslösa. Det skulle glädja mig väldigt mycket! Läs mer
    Isabel T, Jakob J gillar detta
  • Kristina k skrev om Unionens A-Kassa
    Varning för att bli medlem i unionens Akassa. Om ni blir medlemmar i unionens Akassa får ni räkna med att dom gör allt för att behandla sina medlemmar uselt. Skall du skicka in intyg m.m så måste du rekommedera alla brev (och det blir dyrt) eftersom deras policy är att påstå att dom aldrig fått dina handlingar. Detta gör dom för att slippa betala ut ersättning till dig som blivit arbetslös även om du har rätt till ersättning.Dom gör allt för att kringå lagen om arbetslöshetsersättning genom att feltolka paragraferna så att dom slipper betala. Detta för att man ska hålla på och överklaga vilket många inte orkar, och då kommer dom undan. Dessutom måste du som arbetslös betala hela försäkringen trots att du endast ska betala en del av den och sen påstår dom att du har det tillgodo vilket inte är sant för dom behåller pengarna och hittar på nåt om att du ska trots att du är arbetslös betala hela ersättningen, försöker du prata med dom i telefon så hånskrattar dom åt dig och påstår att dom minsann är hederliga och skall dra av på nästa månad, vilket aldrig sker. Så gå aldrig med i Unionen om du inte har så mycket pengar sparade så du klarar dig i minst 6 månader för det är minst så lång tid du får vänta på dina pengar från Akassa om du mot all förmodan får några. Läs mer
    Gee M, Diana A gillar detta
  • Marie S skrev om Unionens A-Kassa
    Har aldrig blivit så illa behandlad i hela mitt liv tidigare! De har under ett halvårs tid hållt på att förhala mitt ersättningsärende genom att hela tiden begära in fler intyg eller hävda att något inte är korrekt ifyllt. Slutligen har jag fått beskedet att jag ej är ersättningsberättigad eftersom jag under flera år har studerat deltid vid sidan av mitt heltidsarbete. De anser därför att jag är student i första hand! Det hade ju varit bra om de hade kläckt ur sig det direkt så att jag hade haft möjlighet att hoppa av studierna och sluppit gå miste om 4.5 månads ersättning. Läs mer
  • Jacques M skrev om Unionens A-Kassa
    Har fruktansvärd erfarenhet av Unionens A-kassa. Det var betydligt bättre med gamla hederliga HTF.
    A kassan är skyldig mig 2 1/2 månaders ersättning och jag väntar fortfarande.
    När man ringer så är det ingen som kan eller vet något, man skickas runt i telefon korridorer och helt obegripliga svar.
    Jag är så förbannad att jag funderar på att emigrera.
    Se till och byt ut personal som inte kan sitt jobb. Eller är det så att hela systemet behöver en total översyn.
    Eller det kanske räcker med att de talar med varandra, kommunicerar mellan kontorsväggarna.
    Här pratas det om arbetsflöde mm,mm nu i 2000 talet, sen räcker det att man har kontakt med myndigheter då totalhavererar hela härligheten och tanken med effektivisering.
    Jag förstår er alla som är kokta på allt djävulskap och onödig energi man själv lägger ner och måste hantera.
    Gör revolt!!
    Gör din röst hörd.
    Jag kommer att gå ur allt som har med Unionen att göra!!! Läs mer
  • Malin T
    Malin T skrev om Unionens A-Kassa
    Måste komplettera hela tiden,så fort jag skickat in ett papper kommer dom på att jag ska kompletera med ett annat. Skärpning! Läs mer
  • Qpaqex
    Qpaqex skrev om Unionens A-Kassa
    Detta är nog de värsta jag haft att göra med. Hoppas ingen blir medlem här frivilligt. Större brist på service får man leta efter. Kan inte minnas sist jag blev så ledsen av en verksamhet som denna. De är mästare på att knäcka sina kunder. Läs mer
    Isabel T, Isabel T, Ernesto G, Fredrik E gillar detta
  • Martin Ö
    Martin Ö skrev om Unionens A-Kassa
    Allt kronglar! jag tror inte jag mött en sådan motvilja att hjälpa någonsin förut ! mycket värre tom än vad CSN är ! Läs mer
  • Mikael K skrev om Unionens A-Kassa
  • Emilio P skrev om Unionens A-Kassa
    I dec förra året blev jag arbetslös och under de föregångna tre månader hade en ombudsman från Unionen tjatat sig till att arbetsgivare skulle betala ett avgångsvederlag till oss. När vi frågade om hur detta avgångsvederlag skulle påverka A-kassan fick vi höra då att det inte skulle påverkas mer än att det skulle ta längre handlings tid då de skulle prioritera de andra varslade som inte hade fått avgångsvederlag. Jag mins att jag tänkte då att det var väldig bra att prioritera just de som hade mera behov.
    Ett par månader efter när A-kassa beslutet skickades till mig fick jag kännedom om att avgångsvederlag räknades som inkomst och med hänvisning till lagen var jag inte berättigad till ersättning under de två fösta månader eftersom avgångsvederlaget motsvarade två månadslöner.

(Fråga: Är det rätt att a-kassan åker snålskjuts på bekostnad av företag som gör gott för sig och att deras ombudsman vilseleder och ljuger till dem de ska representera och försvara?)

Men det här var små potatisar jämför med vad som skulle komma efter. Eftersom jag hade jobbat skift och min inkomst hade en rad olika tillägg var svårare att hitta en smittlig månadsinkomst att basera utbetalningen på och när beslutet kom insåg jag genast att det fanns felaktigheter i deras kalkyler. Tog snarast kontakt med den via mejl (eftersom de som sitter och svarar i telefoner verkar tillhöra ett annat företag och kan sällan svara på mera ingående frågor än när sker nästa utbetalning)

Efter fem intensiva veckor av mejlande och ringande och en total negligerande attityd från deras sida begärde jag att de skulle skicka kopia på alla handlingar och kalkyler så att jag kunde gå igenom de. Det är extrem sörjligt att behöva säga att det tog mig kanske en halv minut och en kopp kaffe att hitta felet i deras kalkylering.

Det jag vill framhäva är deras dåliga attityd och ovilja att lyssna och framför allt att hjälpa. Att man är utlandsfödd och pratar med lätt brytning behöver inte betyda att man saknar akademiska kunskaper och förmåga att räkna. Det hade varit trevligare för alla att bli bemöt på en mer trovärdig sätt, vi för inte glömma att när allt kommer omkring är vi månads givare som håller deras företag levande.

Tre saker att tänka på om du blir uppsagd.

- Om du har du varit pappa/mammaledigt tidigare i år sjunker din ersättning då försäkringskassan utbetalningar inte betraktas som inkomst och därmed blir lägre snitt på månadsinkomsten.
    - Får du avgångsvederlag rakna med att du inte kommer att få ersättning för den tiden eftersom den betraktas som inkomst.
    - Om du skulle kunna påverka datumet på din uppsägning se till att du blir uppsagd i månadens andra halva, eftersom om man inte hunnit jobba mins 80 timmar under en och samma månad räknas det bort och man förblir utan ersättning för hela den månad. Läs mer
  • Johan F
    Johan F skrev om Unionens A-Kassa
    Jag har skickat in handlingar per post ett otal gånger och får alltid till svar att de inte kommit in. Kontoret har mycket begränsade öppettider när man ska lämna in underlag. En gång av tio lyckas jag nå Unionens A-kassa via telefon. De ringde inte upp när jag via E-post bad om det. P.g.a. allt detta blev handläggningstiden flera månader lång. Läs mer
  • klas k skrev om Unionens A-Kassa
    huuga!

andra gången jag försöker få ersättning från unionens akassa som jag varit medlem i och betalat in så mkt pengar till en längre tid nu...

också denna gång verkar det amatörmässigt skött, den segaste byråkrati som tänkas kan och dessutom felaktigt utfört verkar det som.
    de verkar inte ha koll på vilka papper man skickat in/vilka papper de behöver från en, annars skulle de kunna optimera den begäran och spara in på handläggningstiden, det kan jag nästan svära på. alltså luktar det planerat från deras sida. inget jag kan bevisa men misstanken är stor!

man skall inte behöva handlägga ett ärende 3-6månader år 2010!!
    detta är dessutom andra gången jag får vänta så länge...så det är ingen slump.

nej ansvarig i regering måste vakna upp nu, många tusentals konsumenter/medlemmar är beroende av denna ersättning (dels beroende på att regering inte kan skaffa jobb åt oss!) många får låna dyrt för att inte tvingas ur hus å hem etc.
    påinsamt dåligt från både regringens samt unionens akassas håll!

UNDERKÄNT

väj om du måste välja ngn annan akassa! Läs mer
  • kamilla b skrev om Unionens A-Kassa
    I maj 2008 fick jag med i unionens fackförbund och försökte även att gå med i unionens a-kassa.
    Min chef och jag fick fylla i papper som vi sedan skickade till unionens a-kassa.
    I juli fick jag ett brev ifrån unionen, en påminnelse om att jag skulle gå med i a-kassan, så vi fyllde i papperna en gång till och skickade dem till unionens a-kassa.
    I september kom en ny påminnelse, om att jag fortfarande inte var med i någon a-kassa.
    Så en tredje gång skickade vi in papperna till unionen.

I maj 2009 kom nästa brev från unionens a-kassa, att jag ännu inte var medlem i någon a-kassa.
    Jag ringde dem och frågade varför jag då fått betala en avgift till deras a-kassa varje månad i ett år. De sa att de lagt dem pengarna på medlemsavgiften, vilket borde betyda att jag fått betala dubbel medlemsavgift i ett år. Men efter detta samtal så tog de bort a-kassa avgiften från mina efterföljande fakturor. De skulle titta vad som hade gått snett när jag försökte bli medlem och återkomma om en vecka. När det gått en månad så ringde jag dem, de skulle kolla upp saken och återkomma...
    I september ringde jag dem igen och frågade hur det gick, de höll fortfarande på att kolla upp mitt ärende sa de. Jag ringde till unionens ombudsman och bad om hjälp, även de skulle kolla upp ärendet och återkomma.
    I oktober 2009 blev jag då arbetslös, jag ringde till unionens a-kassa och frågade om de var färdiga, för nu behöver jag min a-kassa.. Nu sa de att de aldrig hade hört talas om mitt ärende, det fanns inga noteringar sa de.. Det fanns inget som jag kunde göra för att få några pengar, inte på nått sätt.

I januari 2010 läste jag på nätet att man även som arbetslös hade rätt att gå med i a-kassan och få en grundersättning, jag undrade varför de inte sagt något om det på unionens a-kassa.
    Jag ringde dem och sa att jag ville söka grundersättningen, killen som svarade denna gång var väldigt hjälpsam (trodde jag) och berättade att i maj 2008 när jag försökte gå med i a-kassan första gången, så hade de problem med inscanningen, så massa papper hade försvunnit. ”Mina kollegor är väldigt fyrkantiga och vill inte erkänna det” sa han. Han skulle genast kolla om det inte gick att fixa, och han skulle återkomma senast dagen efter, det lovade han flera gånger, jag har fortfarande inte hört av honom..
    Men jag ville ha den här grundersättningen så jag ringde upp unionens a-kassa igen och frågade vad de behövde för uppgifter för att jag skulle kunna bli medlem och söka den här ersättningen. De berättade att de behövde ett arbetsgivarintyg, intyg från arbetsförmedlingen att jag var inskriven där samt ett personligt brev om förklarade varför jag var arbetslös. Eftersom att de krånglat så mycket med mig tidigare så lovade tjejen på kundtjänsten att det skulle gå väldigt snabbt för mig att få mina pengar. Jag skickade in alla papper, arbetsförmedlingen skickade en signal till unionen att jag var anmäld som arbetssökande. Efter två dagar fick jag ett brev där det stod att de fått en signal från arbetsförmedlingen men att jag inte hörde till deras a-kassa. Jag ringde upp och frågade varför jag fått det brevet, det var tydligen för att jag inte hunnit bli inskriven ännu, men arbetsförmedlingen skulle INTE behöva skicka en ny signal då de skulle kunna se den första sedan.
    Veckan därpå ringde jag och hörde om de fått alla papper, det hade de sa de, allt såg fint ut och det skulle inte dröja lång tid innan jag fick mina pengar. I slutet av samma vecka ringde jag igen, det såg fortfarande bra ut. Veckan därpå behövde de tydligen ett intyg från försäkringskassan där det skulle stå hur mycket jag fått av dem under året.
    Jag ringde försäkringskassan och de skickade snabbt ut papperet. Jag väntade tre dagar, sedan ringde jag unionen, de hade nu fått alla papper och jag skulle samma vecka få ett besked om när mina pengar skulle betalas ut.
    En vecka senare kom det ett brev där det stod att de inte fått något personligt brev utav mig, jag var inte anmäld som arbetssökande och de tyckte att jag skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen samt att de undrade från vilket datum jag sökte ersättning. Arbetsförmedlingen kunde inte skicka någon ny signal utan fick istället skriva ut ett papper, så nu hoppas jag verkligen att unionens a-kassa accepterar det papperet. Jag skickade samtidigt in mitt personliga brev för andra gången, tjejen på kundtjänst sa att det var för att se om man hade ett giltigt skäl till att vara arbetslös.
    Två dagar efter detta brev kom en faktura, jag ska betala den högsta a-kasse avgiften (256 kr/månad) den högsta avgiften är för dem som tjänar minst 19000:-/mån. Jag hade när jag arbetade 17100:-/mån, nu har jag 0, och borde därför få betala den lägsta a-kasse avgiften. Läs mer
  • Lennart skrev om Unionens A-Kassa
    Jag kan bara hålla med! Och vad tråkroligt att höra att jag inte är ensam om denna behandling!
    De är långt ifrån effektiva... jag ska ge ett exempel, som fortfarande, efter 2år, får håret att resa sig på mig, av ilska:
    Jag var arbetslös för första gången för 3år sedan och skulle skicka in ett intyg av något slag. Jag är dock uppfostrad med att aldrig lämna ifrån mig original, så jag skickade in en kopia på intyget. efter en vecka damp det ner ett brev i brevlådan, där de sa att de godtar endast original... Fine, beginners mistake, det fick jag acceptera, så jag skickar in originalet.
    Så, ytterligare en vecka senare, kom ett nytt brev, som sa att de nu tagit emot originalet, men att informationen var felaktig och att jag måste skicka in ett nytt (original)...!!!
    VA??! K-a-n-s-k-e hade de kunnat vara lite effektiva från början och kollat vad det stod på kopian redan och skrivit i det första brevet, att de godkände endast original, men samtidigt var uppgifterna fel, så jag måste skicka in ett nytt etc... Man blir sååå trött på dessa människor!!
    Hur klarar de överhuvudtaget av att stiga upp på morgnarna??
    Denna typ att idiotkommunkation fortskrider hela tiden - och ja, jag är benägen att hålla med "kenneth s" om, att det luktar lite medveten fördröjning, för att slippa betala ut pengar...
    Fyfan, säger jag! Läs mer
  • Richard L skrev om Unionens A-Kassa
    Jag försökte gå ut förra året, men tydligen har uppsägningspappren inte kommit in som de ska, då får jag en räkning 6 månader senare för retroaktiv akassa för hela perioden.

Ringer då upp först facket, som ser att jag har registrerat mig för uppsägning och skickar nya papper retroaktivt. Men a-kassan vägrar. Det är även så att anledningen att jag går ur a-kassan är för att jag inte är berättigad till ersättning från dem eftersom jag köpt in mig i bolaget jag jobbar på. Men pengar vill de ha endå.
    Efter ganska många telefonsamtal så fick jag uppgiften att, "ja om du inte betalar så kommer du inte kunna få ersättning". Fine säger jag jag kommer ju endå inte få ersättning förens bolaget har gått i konkurs, vilket troligen skulle vara långt efter att jag fått sluta.
    nu 7 månader senare dimper det helt plötsligt ned betalningskrav på samma belopp.

Nej, Unionen kan försöka få upp huvudet i sanden och inse att de är till för medlemmarna och inte tvärt om. Läs mer
    Ernesto G, klas k, kenth A, Lennart gillar detta
  • Sirsenella A
    Sirsenella A skrev om Unionens A-Kassa
    Fruktansvärt dålig a-kassa. Bytte till ALFA-kassan men det var *ur askan i elden*, lika illa där fast hade lite lägre avgift då i april - vilken höjdes till 450 ganska snabbt :). Dessa två a-kassor har det största antalet arbetslösa hos sig - horribelt att det får gå till så här. Läs mer
    Isabel T, Ernesto G, klas k, kenth A gillar detta
  • kenth A skrev om Unionens A-Kassa
    detta måste vara rekord?!
    Anslut er INTE till unionens AKASSA för 17!
    jag anmälde mig deltidsarbetslös i Januari 2009, unionen började handlägga mitt ärende mitten på februari.
    sedan dess (nu är det snart juni!!) har de haft väääldigt långa handläggningstider och hela tiden gett mig felaktig och olika uppgifter om mitt ärendes status (ja allt är ok du behöver bara vänta på utbetalningen/ uj nej vi behöver nog en komplettering av x/y/z osv.)

---jag är inte ensam om samma behandling---

har jag märkt så det är lurt om de inte satt i system att begära kompletteringar samt ge missvisande information för att på så sätt få mer tid att handlägga fallen samt ev få in mer pengar i kassan av sina medlemmar innan de måste betala ut till de som stämplar!

vart vänder man sig??
    jag kan inte byta akassa nu då jag arbetat in ersättningen påunionens akassa...
    har vi medlemmar ingen rätt som konsument?
    kan vi anmäla dem eller få rättshjälp?
    min ekonomi är raserad och lånen växer på hög...
    självklart skall jag byta efter detta är avslutat dock...

men stor varning till er andra ang unionens akassa!! Läs mer
    Isabel T, Ernesto G, klas k, Lennart gillar detta
  • Anette O skrev om Unionens A-Kassa
    Långa handläggningstider. Ingen man pratar med vet något. Har nu väntat två månader på ersättning. Välj något annat eller spar dina pengar. Läs mer
    Ernesto G, Lennart, kenth A gillar detta

Bästa försäkringsbolagen i Stockholm: