Alla kategorier Inkasso Västra Götaland Göteborg Alektum Group AB

Läs vad 26 kunder tycker om Alektum Group AB

• LISA S

2019-07-23

LISA S skrev om Alektum Group AB
    Bluff, båg och odrägligheter.

En dag får jag brev från Kronofogden ang. e n faktura på Zalando som jag missat att betala för tre år sedan. INGA påminnelser innan detta. Trots avsaknaden av tidigare påminnelser medger jag att jag SKA betala. Jag ringer å kollar ev. räntepåslag etc. Jag betalar. Jag ringer Alektum och meddelar att jag har betalat. Jag frågar dem om det är klart nu eller om de har fler fordringar på mig. De säger att allt är klart. Någon dag senare får jag ändå en faktura på 680kr. Jag ringer och frågar dem om denna. De meddelar att jag inte behöver betala den - att allt är klart. Jag ber dem skriva ett brev till mig, där de skriftligen säger att allt är klart. Jag får ett sådant brev. Efter ytterligare ett par dagar får jag ett andra brev från dem med en faktura på nu 699,29 kr. Jag ringer dem och frågar vad de pysslar med. De säger ånyo att jag har betalat allt och att de inte har några fordringar på mig. Jag undrar varför de då har skickat fakturan för andra gången. N Johansson och L. Eriksson som jobbar som handläggare på företaget säger båda att jag kan bortse från fakturan.
    Jag vill inte ha mer jidder så jag betalar den fakturan. Sedan ringer jag upp dem och säger att jag nu har ”råkat” betala fakturan ändå och eftersom de är ett ”seriöst” företag och det tydligt står i deras riktlinjer att de återbetalar överinbetalningar, så förväntar jag mig få dessa pengar återbetalda inom en rimlig tidsperiod. N. Johansson får lite panik i rösten och säger att det kan ta lång tid för dem att återbetala och att det nog är bäst att jag ringer min bank och ber min bank stoppa betalningen. Jag säger att jag kan vänta på Alektums återbetalning. Hen låter förvirrad.
    Det jag tror är att hen kan se i sin dator att fakturan till Zalando är betald. Så hon säger att allt är klart och att jag kan bortse från fakturan. Däremot berättar hon inte för mig att jag inte har betalat Alektums kostnad på 680kr. På så sätt förskjuter hon min betalning och företaget förväntar sig få in några kronor på ränta och avgifter. Alltså - hon säger att allt är klart med fordringsägarna men ”missar” att berätta att fakturan med Alektums egna omkostnader måste betalas.
    Eller så är företaget bara så komplett inkompetent att de inom loppet av några dagar 1. Skickar ut en faktura 2. Skickar ut ett brev där der står att ”allt” är klart. Fordringsägarna har inga fler fordringar på mig. 3. Skickar ut fakturan igen - nu med räntekostnader. 4. I samtal säger att fakturan är fel och inte behöver betalas.

Giriga på småpengar eller bara korkade? Återstår alltså att se...

Så lyckligt lottad att det inte rörde sig om mer pengar eller att jag råkade vara pank.. Läs mer
  • 2019-06-26

STEN W skrev om Alektum Group AB
    Ett outhärdligt företag att ha att göra med! Arrogant, svarar inte på brev. Har bara ett syfte med sin verksamhet, nämligen att krama ut så mycket pengar som möjligt från utsatta människor.
    Akta er för t.ex telecombolaget 3, som anlitar detta omänskliga företag! Läs mer
  • DAN V

2019-05-30

DAN V skrev om Alektum Group AB
    Bluff och bedrägeriföretag.

Har hotat mig med inkassokrav för räkningar ställda till min address från datum innan jag köpt bostaden. Dessutom har de räknat bortemot två års ränta men skrivit in det som två dagar.

Vad är det för muppar som får ett inkassokrav till sig och bara slår upp nästa ägare till adressen och skickar det till dem? Läs mer
  • FREDRIK T

2019-04-30

FREDRIK T skrev om Alektum Group AB
    Skithögarna vill att jag ska betala för filmer och tidningar som Home Entertainment påstår sig ha skickat till en adress jag aldrig bott på i mitt namn. Dom kan heller inte visa hur jag har beställt detta. Jag har aldrig beställt en film i hela mitt liv, och inte heller PC-för alla. Rent jävla ruffel och båg är vad detta företag är, otrevliga och hotfulla som bara avbryter när jag vill ställa en enkel motfråga som dom inte kan svara på. Läs mer
  • TOBIAS P

2019-04-05

TOBIAS P skrev om Alektum Group AB
    Jag instämmer i detta skit företag. Dem ser en endast som en pengar säck som dem kan tjäna pengar på. Dem förhandlar inget även om man ger underlägg till vad man kan betala. Dem kallar en en lögnare på telefonen och säger att dem inte kan göra något. Jag hoppas jag aldrig kommer komma i kontakt med detta hemska företag! Läs mer
  • Jenny R

2019-02-15

Jenny R skrev om Alektum Group AB
    Alektum är ett riktigt skumraskbolag. De har skickat ett tiotal bluffärenden till kronofogden det senaste året, som kronofogden och tingsrätten röjt undan.

Nu ligger där en påstådd skuld från Ellos, med ett påstått utslagsnummer som inte finns i min historik. Fakturanumret de hänvisar till är mycket riktigt en gammal skuld till ellos, men som betalades i sin helhet 2006, direkt till kronofogden, något som uppdagades då jag begärde hem alla gamla handlingar från kronofogden.

Jag har visat kvittot och det gamla utslaget som styrker att det handlar om samma originalfaktura för Alektum, som menar att de ”måste följa myndighetens beslut” och inte kan återkalla ärendet. Eftersom jag har löneutmätning pga en CSN-skuld så rullar pengar in till Alektum varje månad, trots att skulden är reglerad sedan 13 år. De känner förmodligen till myndighetens långa handläggningstider och passar på att mjölka så mycket det bara går innan det tar stopp.

Inte svårt att se varför de har förlorat tillstånd att bedriva inkassoverksamhet i Finland. Att Datainspektionen inte agerar här i Sverige är helt ofattbart!

Har du också råkat ut för liknande? Kontakta mig så vi kan anmäla gemensamt och kräva dom på skadestånd!

jenny.remnert@gmail.com Läs mer
  • 2019-01-07

Stig R skrev om Alektum Group AB
    Ställer mig till skaran av missnöjda "kunder". Är god man och missade en siffra i fakturan som skulle betalas för min huvudmans räkning. Så självklart kom det en fin påminnelseavgift - men till fel adress. Tyvärr är det ju helt omöjligt att ta bort påminnelseavgiften för detta lilla felet jag gjorde, (de måste ju också leva) men de själva kan skicka fel, och dessutom "glömmer" att maila den utlovade påminnelsen till rätt adress. Nu väntar jag med spänning att få betala även en påminnelseavgift på påminnelsen som de skickade fel. Känner inte till något annat företag som inte kan ta bort påminnelseavgiften om man förklarar situationen för dem. GRRR! Läs mer
  • Stephan N

2018-11-15

Stephan N skrev om Alektum Group AB
    Sicket jävla skit-företag! Missade en faktura ifrån Zentio/Hundboxen i somras under semestern. Trots att jag betalade in den ursprungliga fakturan MED påminnelseavgift, efter att jag fått en påminnelse, så kom det en Inkassofaktura ifrån Alektum Group. Tydligen kvarstod det 3,77 i räntekostnader, som Alektum Group då krävde 183,77:- för i inkassokostnader...... Rena jävla gangster-metoder! Fy fan alltså !! Riktigt jävla förbannad! OK, småpengar, men det hela har ju med principen att göra. Har numera sagt upp Hundboxen/Zentio, då de verkar skicka lite väl snabbt för indrivning, synd för deras produkter var annars väldigt fina. Läs mer
  • 2018-09-29

Anders M skrev om Alektum Group AB
    Min mor fick ett brev av dem där dom krävde en stor summa av henne, men bestred det och krävde få se skulderns äkthet men det kunde dom inte få fram så vi förstod att det var en skuld som var betald som hon kunde bevisa. Men Alectum gav sig inte, dom skulle driva in denna falska skuld och vi anmälde till Di men dom lade ner anmälan mot dom.
    Till slut fick vi rätt mot dom trots att Alectum försökte driva in denna falska skuld med alla medel dom hade. Läs mer
  • Rolf R

2018-09-12

Rolf R skrev om Alektum Group AB
    Kronofogden är troligen inte så dumma, utan de ser att det är samma bluffbolag.
    Kommer upp en gång i månaden.
    /Rolf Läs mer
    Rolf R gillar detta
  • Patrik O

2018-08-09

Patrik O skrev om Alektum Group AB
    Min arbetsgivare betalade inte en faktura och därför fick jag både påminnelse och inkasso. Det är helt okej. I samband med detta skickade Alektum ett flertal fakturor som inte synkades med ursprunglig uppdragsgivare. Därigenom fick jag ett flertal fakturor med felaktiga belopp. När Alektum ska betala ut mellanskillnaden så görs det med utbetalningskort. Har Alektum stannat till på 1990-talet, eller? Läs mer
  • 2018-08-07

Kenneth L skrev om Alektum Group AB
    ett skoj bolag som försöker driva in skulder som är bort via skuldsanering. Men trots att dom får veta de så skickar dom in fodran till Kronofogden. Dom verkar inte ha någon som helst koll på någonting. Dom har nu totalt 7 gånger försökt få in pengar av min sambo där skulderna är bort via skuldsanering men dom byter akt nr och datum och belopp på skulderna så de är enormt svårt att hitta dom I skuldsaneringen. Nu ligger 6 st hos Kronofogden men alla är bestrida av mig. Så borde alla göra mot detta skoj företag för inte är dom ett seriöst inkassobolag .
    Nu väntar jag bara på att DI ska kolla dom ingen och den här gången borde väl DI stänga ner dom för gott för dom har redan varning på sitt konto.
    SÅ undvik detta bolag om du vill att de ska gå enkelt och smidigt. Läs mer
  • Aries W

2017-12-14

Aries W skrev om Alektum Group AB
    459 kr i kostnader??? Verkligen... Läs mer
  • 2016-07-26

Leslie S skrev om Alektum Group AB
    Rena banditer som alla andra redan nämnt.

Om de kräver dig på oskäliga/felaktiga fakturor och suspekta avbetalningar till enorma effektiva räntor på runt 3000-6000% per år per skuld: överklaga alltid, även fast Alektum trots det kommer försöka vilja övertala dig med en ocker-avbetalningsplan. Men de har sällan en chans på kfm utan några bevis. Dessa bevis är det första du ska fråga Alektum efter om du får en faktura. Personuppgiftslagen är till din fördel här.

Det visar sig att Alketum inkasso specialiserar sig på att köpa upp bluffakturor för en bråkdel av originalsumman ifrån skumma "bolag" världen över, inkl en hel del råskumma svenska företag, vilket i praktiken innebär att de målvaktar bedragare och att Alketum själva är väldigt grova bedragare. Bl.a så finns det ett fall där de försökte driva in pengar från över 100.000 minderåriga skolbarn. Det blev en stor skandal som media skrev mycket om.

I mitt fall så påstås det att fakturan kommer från ett bolag i hong kong. Så det hela med alektums samarbete med bedragare är nog värre nuförtiden med tanke på att sagt brevlåde-hongkong-bolag drivs av en svensk som utfärdar skumma fakturor i sek utan moms för att undvika svensk skatt och svenska problem med bedrägeri.

Frågan är mest varför vårt land tillåter företag som är involverade i grov penningtvätt på enorm internationell skala.
    Det kan inte vara bra för bnp att de inte stoppas, då de utom tvivel inte drar sig från att skuldsätta så många barn de kan :/

Det verkar att efter samtal med kfm att Alektum är välkända för inte helt legitima skuldkrav.
    Grovt sagt är alla företag som är involverade med Alektum, både under och ovan ytan, bara ute efter att blåsa sina kunder.
    De verkar även arbeta ihop med rena bluffare med väl kända bedrägerimetoder,
    tex de där man vinner gratis mobiltelefoner där det hela egentligen var dolda abonnemang som är omöjliga att säga upp.
    De företagen Alektum samarbetar med kan/får inte bli kund på ett normalt fakturabolag som använder sig av lagliga metoder då de anses för oseriösa. Annars väljer man givetvis något bolag som inte försökte utpressa ca 30% av alla barnen i landet..

Det är verkligen otroligt illa att det bolaget existerar och har tillstånd för inkassoverksamhet.
    Det finns en grupp i vårt land som kan utpressa dig min vän, utan att straff att vänta sen!

En stjärna för rätt trevlig kundtjänst med extremt kort väntetid :)
    Nej men allvarligt är de rätt farliga, tex att beloppet de utpressar på går upp mer än vad de vill ha i avbetalning/krav så din skuld ökar flera tusen. tex de vill ha 200kr och när du betalat dem så vill de ha 300kr till. Allt så ni förblir vänner så lång tid det går..
    Men så du vet: det de gör är inte lagligt någonstans i något land överhuvudtaget.

Alektum är en fälla.

Källor: alla 5 första sidorna på google under frasen "Alektum inkasso bluff" och det är inte bara svenskar som drabbas. Läs mer
    Kenneth L gillar detta
  • Lars-Ove W

2015-03-18

Lars-Ove W skrev om Alektum Group AB
    De är de enda företaget som kan prata med döva personer, utan text telefon samt inte litar på intyg från läkare. Utan anser att personen ljuger om sin situation
    Där de inte svarar på brev från anhörig med hänvisning till sekretess med mera. Läs mer
    Kenneth L gillar detta
  • 2013-04-28

Mats P skrev om Alektum Group AB
    Skickar ut påminnelser om obetalda inkassokrav som överhuvudtaget inte gått ut. Detta för påstått obetald räkning hos telebolag, en räkning som är betald i tid. Den sista påminnelsen innan de skickar den vidare till kronofogden, är daterad 8 dagar innan den kom fram till min gamla mor. Vägrar tro att den svenska postgången är så långsam. Den skulle sedan vara betald fyra dagar senare. Om du har en gammal förälder på äldreboende, är det inte säkert att du ser brevet i tid. Detta luktar mycket illa. Läs mer
  • Lash B

2013-01-01

Lash B skrev om Alektum Group AB
    Alektum Inkasso AB är ett företag i tiden... En bekant till mig med klen skolunderbyggnad, helt ovan att argumentera för sin sak blev milt sagt lurad att ingå en deal som varje människa med normal moral och rättskänsla skulle ha blivit ursinnig på. "Tillstår du att du är skyldig dessa pengar" var en fråga som han fick så snart Alektums inkasserare nämnde ett belopp. - Bra!, ropade den upphetade rösten i hans öra. - Då kan vi göra så att du betalar detta belopp på tre månader så blir det inte så betungangande för dig, malde rösten på.

När avierna damp ner hos honom efter några dagar trodde han inte sina ögon. Av de överenskomna 2200:- i tre månader hade det blivit 5800:- varje månad tre gånger. Det ursprungliga beloppet hade från samtalstillfället och tills han fått inbetalningsavierna ökat från 6600:- till inalles 17400:-.

Vad detta bondfångri kallas inom juridiken vet andra bättre skickade än vad jag är... Läs mer
  • Alexander L

2012-11-16

Alexander L skrev om Alektum Group AB
    thorn-leasy-alektum.blogspot.se kolla bloggen vad dom tänker lura mig på i räntor 40.000:- Läs mer
    Leslie S gillar detta
  • 2012-08-02

Jouko R skrev om Alektum Group AB
    Fick ett Föreläggande från KRONOFOGDEN att Alektum ville ha pengar av mig för en skuld som skulle ha uppstått 2001-03-10. Alltså 11,5 År tillbaka.Kapital beloppet var 381,50kr.Sedan hade De lagt in sina Kostnader så den totala kostnaden blev 1678.91kr.Givetvis bestred jag detta!
    Jag tog kontakt med Bonniers och fick beskedet att jag inte stod i skuld till dem.De blev fly förbannade.De tyckte att jag inte skulle betala.Kundtjänsten på Bonniers skulle ta kontakt med Alektum .För sådant som De gör .Ty det skadar Bonniers rykte negativt!!
    Alektum är ett gäng av Inkassogangsters!!!!Varning!!
    Avslutningsvis vill jag nämna att även Kronofogden blev paff och frågade om det verkligen stod 2001-03-10.Det skall bli spännande att se hur det slutar.
    "Så kan det gå..."som Kurt Vonnegut skrev i Slakthus 5 vill jag minnas..... Läs mer
    LISA S gillar detta
  • Haris t

2011-12-12

Haris t skrev om Alektum Group AB
    Detta företag är det VÄRSTA jag upplevt .För några år sedan försökte dom att ta in en PÅSTODD faktura på 120 tusen.jag ringde och förklarade att jag inte hade med saken att göra,men dom drog det vidare.det slutade med att jag drog in advokat och saken löste sig på 3 dagar.NU försöker dom sig på min sambo på liknande sett.Mitt råd till ALLA som får ett brev av ALEKTUM,TA KONTAKT MED EN ADVOKAT,I 9 FALL AV 10 SÅ SLIPPER NI BETALA.advokat kostar ca 1000 lappen. Läs mer
  • 2009-09-18

Ulrika R skrev om Alektum Group AB
    Riktigt uselt ja.. Jag har varit med om att människor har blivit direkt hotade av högre tjänstemän på det företaget. Läs mer
    Sören A, Per G gillar detta
  • Rob L

2009-09-17

Rob L skrev om Alektum Group AB
    Skandalöst oseriöst bolag. Agerar enligt principen "går-det-så-går-det". Vill du förstöra din kundrelation? då är Alektum bolaget för dig. Läs mer
  • 2009-09-17

Alf M skrev om Alektum Group AB
    Har aldrig i mitt 47 åriga liv blivit så elakt och käslolöst behandad.. Förtäkta hot mm fy sjutton Läs mer
    Sören A gillar detta
  • 2009-09-17

Anna-Karin S skrev om Alektum Group AB
    Värsta bluffmakarna. Lurar skuldsatta till uppgörelser och lägger sen på skulder man inte diskuterat alls. De drar sig inte för att ljuga ihop överenskommelser heller. Har även hört att de hotar folk för att få igenom uppgörelser.
    Vill du ha dina kunder kvar, anlita inte Alektum. Läs mer
  • 2009-09-16

Sören A skrev om Alektum Group AB
    Alektum, inkassobolaget som nagelfarde lagboken så att man kunde kräva barn på skolfotoskulder! Tack och lov skapade detta en branschöverenskommelse där barn inte ska kunna krävas. Läs mer
    Leslie S gillar detta
  • 2009-07-05

Per G skrev om Alektum Group AB
    Skrämmande teknik för att driva in kundfordringar, drar sig inte för något. Hittar på skulder mm. Du riskerar och förlora kunder om du anlitar Alektum Inkasso. Googla lite på nätet, en specialitet de är är att pressa psykiskt sjuka på pengar. Personer som har svårt och försvara sig. Läs mer