Företaget bytte ut alla radiatorventiler i min bostadsrättsförening. I min lägenhet skruvades en av muttrarna inte åt ordentligt, vilket medförde att en av radiatorerna läckte vatten. Läckaget var litet, men fortgick i flera veckor innan jag upptäckte att mitt parkettgolv fått en mindre fuktskada.
Så långt inget konstigt; alla företag gör ibland misstag. Men sättet de sedan agerade på är under all kritik. Min kontaktperson på företaget, som har lovat att allt ska fixas, lyfter inte ett finger på eget initiativ, utan det... är hela tiden jag som måste ligga på för att något ska hända. Det tog nästan två månader innan jag ens fick hit honom för att titta på skadan. Före det gavs ursäkter som att han var på semester, eller att han hade "tittat fel i sitt schema" när han blankt struntat i att dyka upp på utsatt tid.
När han efter mycket om och men tittat på skadan lovade han att en annan person på företaget skulle kontakta mig för att komma och göra en fuktmätning. Så har inte skett, och nu har det gått ytterligare två månader utan att jag hört ett knyst. Jag har nu gett upp, och konstaterat att det inte är värt huvudvärken att jaga dessa undflyende personer som inte vill rätta till sina egna misstag. Jag måste säga att jag är förvånad. Skadan kostar förmodligen inte mer än några tusenlappar för dem att reparera, och det här företaget har en omsättning på runt 50 miljoner. Om de inte ens vill fixa sådana här småsaker -- ett billigt sätt för dem att få goodwill -- hur problematiska lär de då inte vara om de råkar orsaka skador i de riktigt stora projekten?