Är det här ditt företag?
Här tar du kontroll över ditt företags Recosida, uppdaterar info och testa att samla in omdömen helt utan kostnad.
Uppdatera ditt företag5 omdömen om Rörfokus Gävle AB
-
skrev om Rörfokus Gävle AB
Inhandlar en köksblandare som läcker. Får rådet att görs rent silen längst ut vilket säger sig själv inte hjälper. Man lovar reklamera ventilen. Därefter slutar man svara på mail. När skriver från annan e postadress svarar man. Vill dock inte lösa problemet utan får själv bekosta en ny ventil. Så arbetsr inte ett seriöst företag.
Välj ett annat företag -
skrev om Rörfokus Gävle AB
ag köpte Mora Överstycke via CDON och fick fel vara som jag bads att returnera med billigast möjliga frakt. Det var svårt att skilja mellan CDON och Rörfokus. Jag var tvungen att läsa och förstå relationen. bara det är ju mycket arbetsamt. CDON skickar fakturor men reklamation hanteras av underleverantören Rörfokus. Deras kundtjänst verkar gör som de vill utan hänsyn till köp lagar. Till min förvåning krediterade de bara för produkten och de vill att jag skall stå för båda frakterna, inklusive retur. Enlig lag 2005:59 distansavtal skall de återbetala eller kreditera hela fakturan inklusive fraktkostnaden till kund. Det ända som kan betalas av kunden är returfrakten om säljaren har varit tydlig om detta. Ledningen samt kundtjänsten är småaktiga och lägger så mycket tid på att bråka om så pass lite pengar som 59 sek trots att de bryter mot lagen. Så här står det i lagen "Vid distansköp, så som du påpekade, är distansavtalslagen tillämplig (DistL). Ångerrätten innebär att konsumenten har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från att avtalet ingåtts (2 kap 10 § DistL). Min tolkning är, i detta sammanhang, att det omfattar hela köpesumman inklusive fraktavgiften. Att betala för frakten är nämligen en del av samma avtal. Det du sannolikt syftar på då du nämner en "utnyttjad tjänst" är det undantag från ångerrätten vid redan utnyttjade tjänster (2 kap 11 § första stycket första punkten DistL). Detta undantag syftar dock till avtal som huvudsakligen handlat om tjänster, inte varor. Dessutom ska kunden då uttryckligen ha samtyckt till att tjänsten börjar utföras direkt.
I samband med detta är utgångspunkten att konsumenten, dvs köparen, ska stå för de fraktkostnader som kan uppstå i samband med ångern (2 kap 13 § första stycket första meningen DistL). Undantag görs dock från denna regel om näringsidkaren, dvs säljaren, undlåter att upplysa om detta på ett tydligt sätt (2 kap 13 § första stycket andra meningen DistL). Detsamma gäller om varan inte lämpligen kan återsändas med post (2 kap 13 § andra stycket DistL). Dessa regler kan alltså sägas ta ut varandra. Kunden har rätt att få tillbaka vad man betalat för frakten, samtidigt som kunden som utgångspunkt ska stå för fraktkostnaderna vid utnyttjande av ångerrätten.
Slutsatsen är alltså att utgångspunkten är att kunden ska bekosta frakten vid en retur, samtidigt som kunden har rätt att få tillbaka de pengar som avsett frakt vid köpet" -
skrev om Rörfokus Gävle AB
Ibland är det synd man bor i Solna och inte Gävle….då hade jag fått hjälp även med rörmokare…….MEN otroligt trevligt bemötande av Alva och ”Chrille” som var mycket serviceinriktad och hjälpsam på telefon, engagerad och gärna hjälpte till att lösa ett problem.
-
skrev om Rörfokus Gävle AB
Väntade i 7v på min beställning, efter kontakt med kundtjänst flera ggr, som sagt att den är på väg så har jag nu avbeställt & handlat från ett annat företag i stället. När jag bad om kompensation (innan jag avbeställde) erbjöd de till slut 56kr i rabatt på 1168
-
skrev om Rörfokus Gävle AB
varan kom fram i tid, men stämde inte överens med beskrivningen. kundservice ?