Är det här ditt företag?
Här tar du kontroll över ditt företags Recosida, uppdaterar info och testa att samla in omdömen helt utan kostnad.
Uppdatera ditt företag5 omdömen om Fora AB
-
skrev om Fora AB
Innan jag försäkrade en anställd hade jag pratat med dem att jag ville endast försäkra en eftersom en myndighet krävde det. Jag hade talat om jag hade andra anställda men att dem jobbar deltid och hade andra anställning hos andra företag och det var inget problem men när jag skulle rapportera årslön i för 2021 krävde dem att jag skulle rapportera för samtliga anställda och än en gång upplyste jag dem att endast en var försäkrad men nej jag skulle rapportera allas löner vilket jag också gjorde. Fick fakturan på hög summa och undrade men på något sätt trodde jag alltid att det var för en anställd försäkring men ändå tänkte att det var för högt summa, nu när jag kollat hur mycket jag har betalat skrev jag ett mail till FORA och ifrågasatte summan OCH jag fick svar att man inte kan försäkra endast en anställd vilket jag inte fick höra innan. JAG KÄNNER MIG LURAD! Inget att lita på. Otydligt information varje gång man ringer dem.
Hej!
Fora AB
Information om att försäkringen gäller samtliga anställda finns på hemsidan på ett flertal ställen, ett exempel är via denna länk: https://www.fora.se/foretag-utan-kollektivavtal/tjanstepension-och-forsakringar/teckna-forsakringsavtal/. När man tecknar ett avtal med Fora omfattas samtliga anställda på just det företaget som har organisationsnumret som är kopplat till försäkringen, kostnaden för de försäkringar som ingår i försäkringsavtalet är en viss procent av de anställdas löner som arbetsgivaren betalar för, arbetare täcks av samtliga försäkringar i avtalet, även pensionen vilket medför ca 5% av den inrapporterade bruttolönen medans tjänstemän enbart omfattas av TFA (trygghetsförsäkring vid arbetsskada) där kostnaden ligger på 0,05% av den inrapporterade bruttolönen. Oavsett anställningsform (heltid, deltid, vikarie, anställd med lönebidrag m.m.) skall samtliga anställdas lön rapporteras in till Fora.
Vi ber om ursäkt för det inträffade men all information finns på vår hemsida, vi har inte för avsikt att lura någon utan följer endast försäkringsvillkoren.
Du får mer än gärna höra av dig till vår kundtjänst så vi kan hjälpa dig vidare.
Vänligen, Anna -
skrev om Fora AB
Får inte att ge lägre betyg, tyvärr. Har blivit ombedd att rapportera slutgiltiga löner i samband med uppsagt avtal. Tre gånger har dessa skickats in (2 inom rätt tid) men ändå får jag påminnelse om 1000 sek för försenad inrapportering. Helt sjukt vilket jä*** blufföretag. Kan ni undvika - gör det. Annars, stackars sate...
-
skrev om Fora AB
Kontaktar Fora Ab i egenskap att jag behöver en försäkring i en visa ansökan till en tänkt Au pair, uppger att jag enbart vill ha försäkringen om kvinnan får sitt Au pair visa. Kvinnan får ej sitt visa, trots detta tar de ut utgifter för försäkringen. Jag får ej fakturorna förens flera månader senare i form av krav brev och förseningsavgifter mm.
Bestrider detta till fora och får avslag hos dem.
Efter detta kommer ännu flera kravbrev samt förseningsavgifter på att jag inte skickat in löneuppgifter.
Vad är det jag ska skicka löneuppgifter på för någon som ej varit i Sverige eller fått någon lön.
Fora Ab är ett stort skämt och bedriver en verksamhet i form av luft fakturor -
skrev om Fora AB
Kund i tio års tid. I samband med avslut av avtal skickades information ibland via mejl, ibland via post med diverse rörig kommunikation däremellan. De hävdar därefter att de inte fått svar i tid och lägger därför på 1000 kronor för "försenad slutrapportering".
Vid bestridande hänvisar de till att de "enbart skickar ut information via brev" men att de "inte kan ta hänsyn till postgången" när information inte har kommit fram.
Så, räkna med stökig kommunikation och minst 1000 kronor extra för att avsluta.
Deras webbplats för självbetjäning är något som i sig ger skäl för kritik, men det är den obefintliga och företagarfientliga kundservicen som är det värsta problemet. -
skrev om Fora AB
Jag har i cirka 15 år var kund hos Fora. Tyvärr måste jag nu avsluta kontakten eftersom jag upplever det som mycket svårt att ha en kommunikation med företaget. Det gäller såväl via internet som via kundtjänst.
När firman ändrat adress har det inte alls fungerat och de ändrade mailadressen gör det nästan omöjligt att kommunicera. Nu måste jag skicka snigelpost för att avsluta.