Efter en lååång telefonkö så ber jag om hjälp att avsluta mitt avtal eftersom jag sålde min verksamhet i somras. Får då på mejl uppsägningsblankett och det är ju en bra början.. Men när man ska fylla i den så finns det inga svarsalternativ som stämmer för mig. Helt obegripligt så finns inget som liknar: har avslutat min verksamhet från datum typ.heller inget utrymme för egen kommentar. Det är uppenbart att utformningen på blanketten är gjord för att vara så svår som möjligt. Bedrövligt och sorgligt.
Fora AB
16 omdömen om Fora AB
Hej, och tack för att du hör av dig, Per Daniel T, Vi beklagar verkligen att du upplevde svårigheter när du skulle fylla i uppsägningsblanketten, det ska naturligtvis inte kännas krångligt att avsluta ett avtal. Blanketten är utformad utifrån de formella krav som finns i det kollektivavtalade systemet, där ett försäkringsavtal behöver avslutas på ett specifikt sätt beroende på om det funnits anställda eller om det finns ett underliggande kollektivavtal. Det kan ibland göra vissa alternativ mindre självklara för företag...
Upptäckte efter utskickad faktura i våras att Fora höjt årspremiären till 1000:- utan att meddela, de erkänner själv att de ”gjort lite fel” men att det inte hjälps. Jag betalar motvilligt, säger upp avtalet via deras blankett och skickar även in till deras egna ”klagomålsgrupp” (givetvis avslag på klagomålet och de anser att fakturan skäligen skulle betalas). Får nya utskick nu i november -25 och efter 40 min telefonkö bekräftas att avtalet trots allt FORTFARANDE INTE är uppsagt! De gav avslag pga ett gammalt hängavtal...
Hej, och tack för att du delar med dig av din upplevelse. Vi förstår att situationen har varit både tidskrävande och frustrerande för dig, och det är naturligtvis inte den upplevelse vi vill att någon kund ska ha. Vi vill därför förklara hur reglerna ser ut och varför du har fått de fakturor som skickats ut. De avgifter som faktureras följer de försäkringsvillkor som arbetsmarknadens parter har beslutat om, inte Fora. Vår roll är att administrera försäkringarna enligt dessa gemensamma regler, och vi kan därför inte påverka...
Har sagt upp mitt avtal TRE gånger nu och ändå fortsätter de att fakturera mig. Sämsta företaget jag någonsin haft att göra med. Totalt oförstående kundtjänst som dessutom tog 16 dagar på sig att svara första gången jag hörde av mig.
Hej, och tack för att du delar med dig av din upplevelse. Vi förstår att det känns frustrerande att få fakturor trots att du upplever att du sagt upp avtalet flera gånger och vi beklagar om du inte fått tydliga besked från oss. För att ett avtal med Fora ska avslutas behöver vi få in en formell uppsägning via Mina sidor eller på vår uppsägningsblankett, först när den är mottagen och registrerad avslutas försäkringen. Om uppsägningen saknas eller är ofullständig fortsätter avtalet att löpa, vilket innebär att fakturering...
Försöker avsluta försäkringen hösten 2024, pga tekniskt strul hos fora går det inte avsluta då. Då skjuts avbrottet upp till december, tack vare det får jag en extra avgift på 1000kr då det passerat ett visst datum!? Dessutom utan att ha blivit informerad om den avgiften. Nu i oktober 2025 kom återigen en faktura på 1000kr? På en snart ett år avslutad försäkring som annars kostat 300kr. Enormt dålig service och kontaktmöjligheter till företaget, tar ca 2 veckor att få svar via webben och telefon verkar inte gå alls??
Hej Sten Niklas Filip C, Tack för att du hör av dig. Vi förstår att situationen upplevs frustrerande, särskilt när du försökt avsluta försäkringen men upplevt tekniska problem i samband med det. Den avgift du hänvisar till gäller den höjda grundpremien som arbetsmarknadens parter beslutade om under hösten 2024, och som gäller retroaktivt från 1 januari 2024. För företag som vill avsluta försäkringen behöver uppsägningen både skickas in till oss och registreras innan årsskiftet för att avgiften inte ska tas ut för kommande...
Hej förstår inte riktigt hur ni tänkt när det kommer till månadsrapportering. Om du har en anställd över ett stopp jobb endast och han får en lön på 100 tusen bara den månaden så måste jag betala in 17000 i tjänstepension fast han inte tjänar över 574 tusen på ett år. Varför skulle man vilja hyra ut personal till stopp jobb och gå med i ett kollektiv avtal där man får er som tjänstepension, när man förlorar en stor del av vinsten via tjänstepension när det egentligen borde vara 4500kr.
Hej Emil Bobby Tim E, Tack för att du tar dig tiden att recensera oss. Vi förstår att det kan upplevas som orättvist när en enstaka hög lön en månad får så stor påverkan på tjänstepensionspremien. Reglerna för hur tjänstepensionen ska beräknas är dock beslutade av arbetsmarknadens parter – inte av Fora – och vi administrerar dessa enligt de villkor som gäller. I systemet räknas pensionspremien på den faktiska lön som betalats ut under varje månad, inte på en beräknad årsinkomst. Det gör att en tillfälligt hög lön en...
När brev från Fora inte kommer fram till mig, p.g.a. den dåliga posttjänst vi har idag i Sverige, så skall jag betala straffavgift till Fora. När brev från mig till dem inte kommer fram, så skall jag betala straffavgift till Fora. Om Fora väljer att kommunicera via brev så undrar jag varför de inte tar något ansvar för att kommunikationen fungerar utan det skall tydligen vi som kunder göra, och betala straffavgifter när kommunikationen inte fungerar.
Hej, och tack för att du delar med dig av din synpunkt. Vi förstår att det är frustrerande när post inte når fram i tid, särskilt när det får ekonomiska konsekvenser. För att minska risken för sådana situationer erbjuder vi alltid möjligheten att ta emot vår kommunikation digitalt. Om företaget har registrerat en huvudadministratör på Mina sidor med en giltig e-postadress, skickar vi primärt information och aviseringar digitalt. Saknas en sådan registrering skickar vi istället till den adress som finns i offentliga register....
Fora funkade bra så länge den enda kontakt vi hade var att jag betalade fakturan en gång om året. Men när man försöker att bli av med dem efter att de höjt årsavgiften med 100% i efterhand börjar problemen. När jag sade upp avtalet den 31/1 fick jag en faktura som jag tolkade som en slutfaktura på 24kr. Betalade den och trodde vi var klara med varandra. Sen kom de på att de skulle fakturera för 2024 vilket då visade sig vara 100% högre avgift än tidigare. Detta har man inte fått någon information om. Frågar man dem om det...
Hej, och tack för att du delar med dig av din upplevelse. Vi förstår att det är frustrerande att få en faktura man inte väntat sig, särskilt när man tror att avtalet är avslutat. Den höjda grundavgiften beror på en förändring som arbetsmarknadens parter gemensamt beslutat om. Vi kommunicerade den förändringen under hösten 2024 via flera kanaler, inklusive vår webbplats och i utskick. Att fakturan benämns som "månadsfaktura" beror på vårt nya faktureringssystem, där detta är ett tekniskt begrepp som inte nödvändigtvis avser...
SKAM FÖR HELA FÖRSÄKRING-BRANSCHEN!* Fora är ett skojar-företag som smyger igenom dolda avgiftshöjningar utan att ens informera sina kunder. 17 oktober 2024 tog de ett vidrigt beslut: en retroaktiv avgift på 1000 kr per år, bara för att de kunde. Och om du inte säger upp avtalet före november 2024? Tough shit – du får betala! Men vänta – det blir värre! De meddelade inte ett skit om detta. Ingen info, ingen förvarning – ingenting. Först i maj 2025 skickar de en pappersfaktura, men information på papper går det minsann inte...
Hej, och tack för din recension. Vi förstår att du är frustrerad och vill gärna förklara bakgrunden. Den avgift du hänvisar till gäller en höjning av grundpremien för avtalet, beslutad av arbetsmarknadens parter – inte av Fora. Beslutet innebär att avgiften tas ut retroaktivt från januari 2024, och vi kommunicerade förändringen via vår webbplats och andra kanaler under hösten 2024. För företag utan anställda fanns möjlighet att säga upp avtalet senast den 30 november 2024. För att en uppsägning ska gälla måste den skickas...
En skam för försäkringsbranschen – varning för Fora Jag har i över två år försökt avsluta en försäkring hos Fora kopplad till ett bolag som nu dessutom är upplöst. Jag har kontaktat dem flera gånger men det har inte gått att avsluta eftersom deras system kräver BankID – vilket inte fungerade för mig. Inga alternativ erbjöds, ingen hjälp, bara kalla svar. Och så nu, när de skickar en ny faktura, funkar det plötsligt hur lätt som helst att avsluta med BankID. Självklart. Men någon förståelse? Någon kompensation? Glöm det....
Hej Alf Johan Martin S, Det är möjligt att säga upp sitt avtal med hjälp av Mobilt BankID, antingen via digitala tjänster eller per telefon, om företaget saknar kollektivavtal. Som alternativ erbjuder vi alltid en blankett om kunden informerar oss om att Mobilt BankID saknas. Skulle det ha inträffat att blanketten inte har erbjudits vid något tillfälle, finns den lättillgänglig på fora.se. Uppsägning av försäkringsavtal - Företag med kollektivavtal - fora.se Vänligen, Anna
Skulle få återbetalning för fyra månader men tills idag har jag inte fått några pengar, har kontaktat fora 1-2 ggr vartannat vecka men inget som händer. se upp för dessa bedragare.
Hej! Det låter som någonting inte stämmer med det du hänvisar till. Bäst är att kontakta kundservice och försöka förstå vad som i så fall dröjer eller om det är någonting som du behöver göra för att aktivera en eventuell kreditering. Vänligen, Anna
Jag har en enskild firma. Anställde en man som INTE jobbade en dag för mig. Har inte betalat verken lön eller arbetsgivare avgifter. Har avregistrerad mig som arbetsgivare från dag ett hos Skatteverkets och Verksamt.se från dag ett. Har varit minst fyra gånger i telefonkontakt med Fora och förklarad allt. Ändå kommer ena betalningsfaktura efter den andra. Fora verkar överleva genom att hota arbetsgivarna och dra in pengar. Ett förbannad företagsfientlig organisation med maffia fasoner.
Hej, Om ni fortsätter att få fakturor från Fora indikerar det på att ert försäkringsavtal är fortsatt gällande och har inte tidigare sagts upp av er. Fakturorna baseras på preliminära löneuppgifter som man själv behöver se över och uppdatera genom "Mina sidor" om man anser att debiteringsunderlaget är för högt eller felaktigt på något vis. Om inga anställda har funnits under året ska preliminära löneuppgifter stå som 0 kr och det är då minimipremien på 200kr som man debiteras för, per år. När anställda slutar eller verksamheten...
Innan jag försäkrade en anställd hade jag pratat med dem att jag ville endast försäkra en eftersom en myndighet krävde det. Jag hade talat om jag hade andra anställda men att dem jobbar deltid och hade andra anställning hos andra företag och det var inget problem men när jag skulle rapportera årslön i för 2021 krävde dem att jag skulle rapportera för samtliga anställda och än en gång upplyste jag dem att endast en var försäkrad men nej jag skulle rapportera allas löner vilket jag också gjorde. Fick fakturan på hög summa...
Hej! Information om att försäkringen gäller samtliga anställda finns på hemsidan på ett flertal ställen, ett exempel är via denna länk: https://www.fora.se/foretag-utan-kollektivavtal/tjanstepension-och-forsakringar/teckna-forsakringsavtal/. När man tecknar ett avtal med Fora omfattas samtliga anställda på just det företaget som har organisationsnumret som är kopplat till försäkringen, kostnaden för de försäkringar som ingår i försäkringsavtalet är en viss procent av de anställdas löner som arbetsgivaren betalar för, arbetare...
Får inte att ge lägre betyg, tyvärr. Har blivit ombedd att rapportera slutgiltiga löner i samband med uppsagt avtal. Tre gånger har dessa skickats in (2 inom rätt tid) men ändå får jag påminnelse om 1000 sek för försenad inrapportering. Helt sjukt vilket jä*** blufföretag. Kan ni undvika - gör det. Annars, stackars sate...
Kontaktar Fora Ab i egenskap att jag behöver en försäkring i en visa ansökan till en tänkt Au pair, uppger att jag enbart vill ha försäkringen om kvinnan får sitt Au pair visa. Kvinnan får ej sitt visa, trots detta tar de ut utgifter för försäkringen. Jag får ej fakturorna förens flera månader senare i form av krav brev och förseningsavgifter mm. Bestrider detta till fora och får avslag hos dem. Efter detta kommer ännu flera kravbrev samt förseningsavgifter på att jag inte skickat in löneuppgifter. Vad är...
Kund i tio års tid. I samband med avslut av avtal skickades information ibland via mejl, ibland via post med diverse rörig kommunikation däremellan. De hävdar därefter att de inte fått svar i tid och lägger därför på 1000 kronor för "försenad slutrapportering". Vid bestridande hänvisar de till att de "enbart skickar ut information via brev" men att de "inte kan ta hänsyn till postgången" när information inte har kommit fram. Så, räkna med stökig kommunikation och minst 1000 kronor extra för att avsluta. Deras webbplats...
Jag har i cirka 15 år var kund hos Fora. Tyvärr måste jag nu avsluta kontakten eftersom jag upplever det som mycket svårt att ha en kommunikation med företaget. Det gäller såväl via internet som via kundtjänst. När firman ändrat adress har det inte alls fungerat och de ändrade mailadressen gör det nästan omöjligt att kommunicera. Nu måste jag skicka snigelpost för att avsluta.