Varning för Lindströms Bil Ab - Alingsås – en dyr erfarenhet
Sommaren 2024 lämnade jag in min nya bil till Lindströms Bil Alingsås , i god tro om att en auktoriserad Toyota-verkstad skulle kunna hantera problemet professionellt. Tyvärr skulle det visa sig vara ett mycket kostsamt misstag – både ekonomiskt och känslomässigt.
Det började med en motorlampa och överhettning av motorn.
När motorlampan tändes och motorn överhettades agerade jag snabbt och korrekt: jag stannade bilen och lät bogsera den till verkstaden. På plats... utförde Lindströms Bil en okulär kontroll och bytte ut två komponenter: luftmassemätaren och oljetempgivaren. Därefter bedömdes bilen som ”åtgärdad”.
Men under verkstadens egen provkörning gick motorn varm och skar sig – resultatet blev en totalmotorhaveri.
Deras svar? "Vi tar inget ansvar."
När jag konfronterade dem fick jag till svar att detta ”kunde ha hänt när som helst” och att de inte bär något ansvar. I stället erbjöds jag en offert på över 100 000 kr för att de själva skulle laga felet de precis förvärrat.
Lindströms Bil hävdar dessutom att motorn redan var trasig vid inlämning – trots att bilen aldrig ens undersöktes tillräckligt ordentligt. Ingen information gavs om riskerna med provkörning eller möjliga följder om problemet inte var rätt diagnostiserat. Som kund fråntogs jag helt möjligheten att fatta ett informerat beslut om nogrannare koll av bil och motor. Jag förstår att detta var mitt i semestertider, men man ska väl ändå kunna förvänta sig att folk gör sitt jobb för det.
Det handlar om ansvar – inte bara teknik
Jag lämnade in bilen för ett motorfel. Det minsta man kan förvänta sig är en grundlig genomgång av motorn – särskilt från en auktoriserad verkstad. Det skedde aldrig, och om det nu skulle skett så bör man ha hittat det underliggande felet.
T.ex en noga kontroll av kylarslangen skedde ej trots att motorn var kraftigt överhettad. och det är bara ett exempel på en sak av vad som inte kontrollerades i den okulära besiktningen sommaren 2024.
I stället står jag nu med en förstörd motor, över 85 000 kronor i reparationkostnad från en annan verkstad – och därtill en räkning från Lindströms Bil för de två komponenter som aldrig löste problemet. Ta ansvar och ta åtminstonde bort fakturan för den totalt onödiga tjänsten ni utförde som sedan tog sönder min bil.
Det borde räcka med att ni förstört den, ni behöver inte sparka på dom som redan ligger ner också.
Min upplevelse i korthet:
Nonchalant bemötande
Ytlig felsökning
Total motorhaveri under deras ansvar på verkstad
Håller inte övernskommelser
Vägran att ta ansvar för sina misstag
Oansvarig chef.
Servicminded + Kundbemötande = 0
Ekonomisk skada som helt vältrats över på mig som kund
Att misstag sker kan man ha förståelse för. Men att vägra ta ansvar, skylla ifrån sig och sedan dessutom kräva pengar – det är oacceptabelt.
🔴 Min rekommendation är tydlig: Undvik Lindströms Bil till alla pris. Det kan bli din dyraste verkstadsupplevelse någonsin.
(Stöd en liten lokal aktör istället!
Dom bryr sig faktiskt, och är beroende av sina kunder till skillnad från Lindströms bil Alingsås)