IGNIS Begravningsbyrå Norrmalm
1.0 i betyg av av
2 omdömen
IGNIS Begravningsbyråer - Trygghet och omtanke sedan 1882.
Är det här ditt företag?
Här tar du kontroll över ditt företags Recosida, uppdaterar info och testa att samla in omdömen helt utan kostnad.
Uppdatera ditt företag2 omdömen om IGNIS Begravningsbyrå Norrmalm
-
skrev om IGNIS Norrmalm
IGNIS Juridik - Nej tack, vi fick kontakta pensionsföretag, utländska banker, kopiera och skicka för undertecknande själva. Vilket innebär att vi måste leta upp någonstans vi kan kopiera, frankera och leta upp adresser. Bouppteckningen gavs via en jätteknagglig telefonuppkoppling där vi knappt hörde vad som sas. När vi påtalade detta sa advokaten att det inte gick att göra något åt.
Hej Anna-Pia T. Detta var mycket tråkigt att höra och jag kan inte finna att vi fått någon återkoppling om detta från dig under ärendets gång.
IGNIS Norrmalm
I bouppteckningsuppdragen är det en bouppgivare som uppger boet, alltså den som känner den avlidne väl.
Bouppgivaren är även den som undertecknar bouppteckningen tillsammans med två förrättningsmän.
Relevanta underlag till bouppteckningen kan antingen ombesörjas inhämtas av bouppgivaren eller av oss. I våra avgöranden tar vi hänsyn till t.ex. att de flesta instanser skickat underlag/information hem till dödsboet där den som förvaltar boet kan förse ärendet med dessa underlag.
I ditt ärende uppfattar jag att det finns bland annat en pensionsförsäkring. Om detta är en pensionsförsäkring med förmånstagare till åligger det i dödsbodelägarnas ansvar att vidta åtgärder gentemot försäkringsbolaget, alltså ifylla anmälan, komplettera anmälan med efterfrågade underlag till försäkringsbolaget enligt deras instruktioner. Detta ingår inte i bouppteckningsuppdraget. De flesta försäkringsbolagen skickar bouppteckningsintyg med automatik till dödsboet och därav efterfrågas denna handling av oss. Givetvis kan vi beställa intyget direkt till oss, dock kräver en del försäkringsbolag att fullmakter från dödsbodelägarna uppvisas, vilket medför extra tidsåtgång och åsamkar dödsboet med extra kostnad.
Gällande utländska banker vill dessa instanser tyvärr inte alltid samarbeta med oss bouppteckningsförrättare. För att få uppgifter om dödsboets engagemang är det inte tillräckligt med ett uppdragsavtal från kunden, utan man behöver t.ex. vara boutredningsman i ärendet eller att dödsbodelägarna uppvisar en registrerad bouppteckning för att kunna erhålla information om dödsboet. Därav misstänker jag att förrättningsmannen efterfrågat dessa underlag från bouppgivaren enär det ofta kan finnas någon form av relevant underlag hemma hos dödsboet som kan ligga till grund för slutförande av bouppteckningsprocessen.
På grund av den rådande situationen följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi har försökt hjälpa alla våra kunder på bästa möjliga sätt genom att bland annat hålla bouppteckningsförrättningarna via telefonkonferens eller via teams där vi inte kunnat påverka ljudkvalitén, vilket vi beklagar.
Du är varmt välkommen att höra av dig till mig om du har frågor eller funderingar.
Vänligen
Hacer Anar
Biträdande avdelningschef vid IGNIS Juridik -
-
skrev om IGNIS Norrmalm
Detta omdöme gäller Ignis Juridik. Sällan har jag blivit så inkompetent och nonchalant bemött. Detta inkluderar att man inte tagit med alla poster i bouppteckningen trots i god tid insända underlag som bekräftats mottagna, att man summerar bouppteckningen fel innebärande att man uppenbarligen inte kontrollräknar, inte återkommer upprepade gånger och då minst tre olika medarbetare utan jag som kund får påminna, att fakturan visar sig landa på ett väsentligt högre belopp än högst ungefärlig angiven summa i inledande möte och då var även assistentens omdöme om vårt möte "det är sällan jag ser så ett så fullständigt och tydligt underlag". Till det kommer att jag som kund uppmanas sköta om deras interna kommunikation när den som upprättat bouppteckningen svarar på min förfrågan om upprättande av arvsskifteshandling att jag ska kontakta en av dennes kollegor för hen har för mycket att göra. Jag som kund har inga synpunkter på hur Ignis chefer leder och fördelar arbetet, däremot anser jag att jag som kund inte ska utföra deras interna kommunikation utan det får de sköta om själva och sedan återkomma till mig som kund. Därtill att man inte klarar av en i kundsammanhang så enkel sak som att svara på faktainriktade frågor. När jag skriver ett klagomål till VD bemöts jag med ett totalt avfärdande och denne har uppenbarligen inte ens läst hela klagomålet. Summerande allt detta - nej jag kan verkligen inte rekommendera Ignis Juridik.
Hej Thomas Kenneth N.
IGNIS Norrmalm
Det är mycket beklagligt att höra att det brustit i handläggningen i ditt ärende såsom du beskriver. Vi tar till oss kritiken på allvar och ber dig kontakta mig om det kvarstår någon fråga som behöver omhändertas av oss eller om du vill dela med dig något ytterligare.
I så fall ber jag dig kontakta mig på telefon 08-673 83 05.
Vänligen
Hacer Anar, Biträdande avdelningschef vid IGNIS Juridik