Bengt Widahls El AB

Lomvägen 31, 192 56 Sollentuna — Visa karta

Bengt Widahls El är baserat på tron att våra kunders behov är av yttersta betydelse och hela vårt team är beredda att möta just dessa behov. Vi utför rotarbeten, ny-installationer, felsökning och reparation åt privatpersoner i villa och lägenhet. Vi arbetar också mot företag och bostadsrättsföreningar.
Jag trivs mycket bra i min yrkesroll och ser fram emot nya utmaningar. Med över 20 års erfarenhet av diverse elinstallationer hjälper vi er gärna! Välkomna!

Läs vad 8 kunder tycker om Bengt Widahls El AB

• Maria grazia M

2019-06-02

Maria grazia M skrev om Bengt Widahls El AB
    Mycket dyr! Jag fick betala 7200 SEK (inklusive ROT) för ett nytt eluttag. Debiterade 6 timmar arbete som började med at vara borta i 2 timmar "för att köpa material". Läs mer
    2019-06-13 Bengt W svarar Maria grazia M
    Hej Maria!

Först vill jag beklaga mycket att du kände att det blev annan prisbild än du tänkt.
    Innan rotavdrag kostar det 7200 kr och med rotavdrag betalade du mej ca 5900 kr.
    jag kostar ca 100–500 kr mindre än en service elektriker inne i Stockholm.

Kunde inte göra på nått annat vis tyvärr och beklagar mycket om du tycker annat Maria!

Men du fick en ny och väl gjord installation som blev större än det du skrev i texten, som jag ska förklara närmare om här under!

Fast du ändrat texten, eftersom du förstod att det du skrivit var fel!
    Så kommer jag skriva om jobbet.
    Efter vårt mobil samtal som vi både skrattade och löste vissa missförstånd tror jag.
    Så var det nog givande för oss båda.
    Tack!

Så är det viktigt att jag förklara för er alla som läste och undrar vad
    jobbet handlade om.

Det du skrev förut och sen strök, stämde inte alls som du nu vet Maria!
    Lite synd att du valde bort dom fina orden du sa under vårt samtal.

Du tyckte att jobbet var mycket bra utför.
    Att du även förstod innebörden bättre av jobbet efter min förklaring!
    jag är glad att jag fick dom orden muntligt i alla fall.
    Tack Maria :-)

Jag har som du nu vet.
    Aldrig flyttat ett uttag, eller bara dragit några meter kabel!

Min resa inkl. orderupplägg, materialinköp, och äta en liten varm smörgås med dryck jag inhandlade på ok q8 som jag åt i bilen tillbaka från elgrossisten till dej, tycker jag inte behöver förklara och hoppas att folk förstår att saker har sin tid.

Du hade en brytare som jag fick utgå ifrån.
    Fick göra 3 separata jobb för att få fram ström till ditt önskade nya uttag vid fiberstationen under trappan.
    Ca 15 meter med rör och kabel samt ny slang i vägg bakom trappan ner under till ett skymt utrymme där det nya uttaget skulle sitta, längre in i under trappan.
    ca 70 m Fq kabel fick användas. Riva bort belysnings brytare från neder våning samt övervåningens brytare, en dubbel trapp vidare till närliggande rum och kopplingsdosa vid tak.

Drog fram ny Fq hela vägen från övervåning, 6st kablar i rör, som drogs ner till bottenvåning samt 7st kablar för belysning på övervåningen behövdes dras om på vägen ner, motsvarande ca 70 meter Fq kabel.

Sedan från brytaren nere!
    En ny infällt kanalisation från brytaren nere i vägg och bakom vägg ner förbi och under trappan.
    Där fick jag borra upp strömbrytarens dosa nere, för att kunna trä fram och lyckligt vis gick det att dra ner och fram under trappan.
    Som annars skulle behövas dras om och göras utanpåliggande, som vi pratade om då på plats!

Från rot dosa under trappa.
    Där fick jag via en ny rotdosan, som förlägges i vägg, gå vidare med utvändig Exlq 3x1,5 kabel, som klamrades fram till det nya uttaget bredvid fiberanläggningen längre bort under trappan.

Koppling och återmontering.
    Sedan behövde jag laga strömbrytardosan, jag blev tvungen att borrade sönder, med special lim.
    Där jag drog ner rör och slang i vägg!
    För att el standarden ska kunna god tas och framtida om dragningar ska kunna göras.
    Återmontering av alla brytare samt kopplade dosan uppe i rum. Kopplade dosa nere under trappa och slutligen montering av det nya uttaget vid fiberstationen.
    Kontrollerade att den gamla belysningsanläggningen fungerade.
    Jord och jordfelstestade elanläggning samt gjorde egenkontrollen färdig.
    utförde det administrativa jobb som krävdes samt påbörjade en rotansökan
    som kunden önskade.

Tyvärr så är det ofta svårt för oss elektriker att kunna förklara våra jobb, när dom oftast inte syns och är dolda.

Låt er elektriker förklara så kommer ni förstå bättre.
    Skriv inte felaktiga saker.
    Det finns så mycket folk skriver som skadar i onödan på internet tyvärr.

Efter vart elektriker i hela mitt yrkesverksamma liv och jobbat som egen företagare i Sollentuna och i dess närområden i snart 15 år så har jag sätt så mycket.
    Det kan bli mycket farligt om man anlitar en icke behörig elektriker.

Viktigt att kunna lita på sin elfirma och elektriker.
    Ni kan lita på min kunskap, som alla andra återkommande kunder gör som jag har i Norra stor Stockholm.
    Där mitt företag finns och jag jobbar.
    Jag jobbar för er och er säkerhet.

Det är det otroligt viktigt för mitt företag att ni får ett professionellt jobb utfört hemma hos er samtidigt att ni kan känna er trygga när vi avslutat jobbet hos er.
    Eftersom el både kan vara farligt och i bland även vara skrämmande.

Önskar er alla.
    En fantastisk sommar.

Med vänliga hälsning
    Bengt Widahl

Bengt Widahls El AB
    2019-06-13 Maria grazia M svarar Bengt W
    Bäste Bengt!
    du kan verkligen prata mycket. Jag kan inte bemöta alla detaljer i ditt svar. Jag antar att jag borde vara tacksam att du debiterade bara 40 m kabel om du använde så mycket som 70 m. .... distans mellan brytare en trappa upp och och den nya uttag är c:a 7 m... Hoppas att mina kommentar skall göra dina framtida kunder mera uppmärksamma på vad Du gör. Lyckat till!
    2019-06-13 Bengt W svarar Maria grazia M
    Hej Maria.

Titta på rad 17, den på 22 meter i fakturan.
    Tillsammans med dom andra på raderna. rad 13 ner till rad 16 som är på 11 meter styck blir 66 meter tillsammans.
    Men jag glömde lägga till för D-trappen på övervåningen, för då hade jag hamnat på nära 70 meter.
    Eller så avrundade jag, så jag vill ha det osagt så jag inte talar osanning.
    Ska förklara lite om kanalisation Maria :-)
    Det jag skrev tidigare om är sträcka som kanalisationen är dragen hos dej.
    Förstår att man kan mäta fel och ska förklara.
    Jag drog ut kabeln och därav så kunde jag lätt räkna hur långt det var.
    Den varierar beroende på hur kanalisationen är dragen och är lite svår att räkna på, när den går via vägg, tak och kan variera mycket på hur den gruppen är fördelad i huset, lägenheten mm.
    I bland går den även via golv beroende på hur den gruppen är fördelad mellan rum och våningar.
    I bland dras den via dosor med, A-dosor, K-dosor eller T-dosor och det kan variera där med.
    I bland stämmer den inte heller efter kanalisationens ritning som kan bero på många faktorer som den mänskliga faktorn.
    Höll på skriva att jag måste ha glömt fakturera kabeln, men det stämde rätt bra ändå.
    Blev lite orolig med, om jag skrivit fel när jag inte utgick från fakturan när jag skrev sist Maria.

Ett knep som jag skrev om här ovan är att vi elektriker mäter en kabeln när vi dra ur kabeln ur röret, så får vi veta länden på kabeln och så tar vi det gånger antal kablar och så lägger vi till den tillkommande kabeln och en kopplings mån.
    Hoppas du blev lite klokare av min beskrivning Maria.

Ha en fin kväll.
    M.V.H Bengt W
    Läs mer genom att expandera tråden +
  • Cecilia M

2019-01-23

Cecilia M skrev om Bengt Widahls El AB
    Har anlitat Bengt Widahls El vid ett flertal tillfällen till både stora och små projekt. Mycket proffsig, bra bemötande, punktlig och väldigt noggrann. Rekommenderas varmt. Läs mer
  • 2015-11-27

Rolf M skrev om Bengt Widahls El AB
    Förtroendeingivande och noggrant utfört arbete. Jfr med tidigare erfarenheter är denna positiv. Läs mer
  • 2015-11-02

Anders Z skrev om Bengt Widahls El AB
    Arbetet gick bra och det blev ett mycket bra resultat. Rekommenderas! Läs mer
  • 2015-11-01

Salah S skrev om Bengt Widahls El AB
    Kunskap punktlighet snabbhet Mycket belåten Läs mer
  • 2015-10-28

Ulf S skrev om Bengt Widahls El AB
    Installation av motorvärmareuttag och framdragning av el till ny utomhuslykta. Läs mer
  • 2015-10-27

Anna J skrev om Bengt Widahls El AB
    Jag har anlitat Bengt under flera år när jag behöver hjälp med el. Han är mycket seriös och kunnig, håller bra kontakt med mig som kund och svarar när jag frågar något. Läs mer
  • 2015-10-26

Magdalena B skrev om Bengt Widahls El AB
    Ett bra och mycket serviceinriktat företag
    Snyggt resultat. Läs mer

Lomvägen 31, 192 56 Sollentuna