Kia Motors Sweden AB

Läs vad 2 kunder tycker om Kia Motors Sweden AB

• RASMUS J

2020-07-17

RASMUS J skrev om Kia Motors Sweden AB
    Jag har en KIA Cee´d SW från 2017. När jag köpte bilen va det bland annat pga de långa garantier som lämnas på bilen (bl.a. 7 års nybilsgaranti) som lockade.

Under hösten 2019 när bilen gått knappt 6000 mil uppstod en spricka i konstläderremsan på vänsterkanten av förarsätets klädsel, jag rapporterade detta vid nästa service vilken utfördes igår. Verkstaden tog då bilder på revan och skickade dessa till KIA som snabbt svarade att detta inte täcks av garantin eftersom det "orsakats av yttre åverkan", hur de kommit fram till detta utan att ens prata med mig som kund är för mig helt obegripligt.

Jag kom och hämtade bilen och förväntade mig pga de tidigare nämnda och lovordade garantierna att bilen skulle ha fått ny klädsel på förarstolen, men till min stora förvåning visade det sig att felet inte åtgärdats eftersom KIA tydligen tycker att jag "sätter mig fel" i bilen och att detta orsakat sprickan.

Hur tänker sig då KIA att man ska sätta sig i en bil? Jag har haft flertalet andra bilar innan denna, samtliga begagnade och den senaste va nästan 20 år gammal när den såldes och hade gått 24000 mil, och klädseln på denna va fortfarande som ny. Min frus Golf från 2002, även denna klockad över 20000 mil, ser knappt använd ut i klädseln. Men denna KIA kan man alltså inte ens sitta i utan att det går hål i klädseln efter bara 2 år, knappt 6000 mil?

TIll råga på allt får jag höra att servicerådgivaren själv har en KIA Optima med nästan identiskt fel, och att inte ens han som anställd fick igenom detta som ett garantifel.

Det hade inte kostat KIA många kronor att åtgärda detta, och de hade fått behålla en kund som är i tankarna på att byta till en ny förmånsbil, men dom är ju inte ens med på spelplanen om man inte ens kan fixa en så uppenbar och lättåtgärdad defekt på produkten. Läs mer
  • Reco tipsar!
    Tullinge Bil
    4.5 / 5 i betyg — 298 omdömen
    fiveYearsBadge
    "Kan inte annat än att ge detta gäng full pott. Mycket smidig affär! Blev upphämtad vid pendeltåget i mitt objekt, som var i absolut perfekt"
  • Anders B

2010-08-25

Anders B skrev om Kia Motors Sweden AB
    Jag ville köpa en Kia Cee'd men varken Kia Sverige eller deras återförsäljare kan tala om för mig exakt vad som ingår i nybilsgarantin... Det är då man blir misstänksam och köper ett annat märke. Läs mer

Bästa Försäljarna av begagnade bilar nära Kia Motors Sweden AB:

Zlatko B Zlatko B tycker: