Rönninge Bilcenter

Grödingevägen 49A, 147 31 Tumba — Visa karta

4.0 i betyg av av 4 omdömen

Välkommen till Rönninge Bilcenter!

Vi köper, säljer, byter och förmedlar bilar. På ett enkelt och smidigt sätt hittar vi rätt - oavsett vad ditt ärende gäller. Genom samarbete med Wasa Kredit kan vi erbjuda dig förmånliga rabatter och även finansiell hjälp för ditt bilköp. Vill du sälja din bil så kan vi hjälpa dig att värdera din bil så att du får ut så mycket som möjligt vid en bilförsäljning. Vi kan även erbjuda dig förmånliga priser vad det gäller auktoriserad verkstad, rekond och tvätt. Hos oss på Rönninge Bilcenter får du bästa möjliga service då kunden alltid står i fokus för att hitta ett så bra samarbete som möjlig.

Besök oss gärna på Grödingevägen 49 A i Tumba. Varmt välkommen!
Lör: 11:00-16:00
Sön: Stängt

Läs vad 4 kunder tycker om Rönninge Bilcenter

• 2020-06-16

Nils Olov N skrev om Rönninge Bilcenter
    Varning, mycket oseriösa.
    Jag köpte en begagnad bil av Rönninge Bilcenter. När jag kom till företaget (med bil för inbyte) så var de trevliga, men en olustig "jaja, det löser sig" attityd kom fram när jag frågade om saker.

Först visade sig att dragkroken (avtagbar) saknades, jag ifrågasatte var den fanns och de började leta utan att hitta den. Om jag inte frågat så hade jag åkt iväg utan krok utan att veta det. Jag fick tillslut beskedet att kroken var lokaliserad och skulle skickas till mig. Jag fick dem att skriva in i kontraktet att jag skulle ha kroken inom två veckor. Någon krok kom dock aldrig. När två veckor så hade passerat visade det sig att det inte kroken aldrig lokaliserats, de hade ljugit mig rakt upp i ansiktet initialt.

Nästa problem visade sig efter drygt två veckors ägande, då det var riktigt halt ute. Bilen betedde sig extremt illa på vägen, bilen "slingrade" sig extremt och var knappt styrbar. Bilen lyftes och det visade sig att bromsarna fram var mycket svårt skadade, med grava rostskador. Utsidan på skivorna ser normala ut, men på insidan är det mycket djupgående allvarlig rost. Det syndes tydligt att bromsbelägget på insidan inte tagit i skivan alls på mycket länge. Så, båda bromsarna fram tar alltså bara på utsidan av skivorna, inte alls på insidan. Bromsarna var alltså mycket trafikfarliga med starkt reducerad bromsverkan, plus att bromsarna tog osymmetriskt. Bromsarna bak är också mycket rostiga, och något i dem hugger av och till främst när man backar.

Jag kontaktade Rönninge Bilcenter, med bild på problemet. De medgav att bromsskivorna är mycket rostiga, de ville ha in bilen till "sin" verkstad i Stockholm för att åtgärda problemet och undrar om jag hade "vägarna förbi". Jag bor 40 mil bort så jag hade inte ”vägarna förbi", dessutom var inte bromsarna trafiksäkra för att köra 40 mil till Stockholm.
    Då börjar företaget slingra sig och säga att detta är "normalt slitage" och alltså inget de tänker stå för. Ihoprostade bromsar som bara tar på ena sidan skivan är inte "normalt". Att skivorna är gravt rostiga visar också att problemet funnits längre än de tre veckor jag ägt bilen. Jag hade mailkontakt med firman och de lovar att ringa, men gjorde aldig det. Jag sökte dem då på telefon ett flertal tillfällen men fick bara beskedet att han som håller i mitt ärende "sitter i möte" och skall återkomma, vilket han aldrig gör.
    Till slut får jag ett mail där de skriver att de kan stå för 2500kr, att byta bara skivor och belägg kostar 8700kr på verkstad.
    När jag förklarar att lagen är tydlig så får jag bara beskedet att "Bilen hade inte det felet när den åkte från oss”. Så de gick från att initialt säga att det självklart ska fixa problemet bara jag kommer till deras verkstad (40 mil bort), till att säga att problemet inte fanns när de sålde bilen.

Jag tog då bilen till Bilprovningen för en "fordonskontroll", där de gör en full besiktning men som inte registreras. Bilen blev underkänd på "skadade" bromsar (ej slitna), samt även på inställning av dimljus och att dragkoken saknades. Så bilen blir tre veckor efter att jag köpt den underkänd på tre punkter, alla sådana som uppenbart fanns när jag köpte bilen. Konsumentverket säger: "Bilen måste vara trafiksäker vid försäljningstillfället, dvs. den måste klara en kontrollbesiktning utan anmärkning om ni inte kommit överens om annat vid köpet.” Inom sex månader ligger dessutom bevisbördan på bilhandlaren om de vill hävda att felet inte fanns vid köpet.

De vägrar att ta det ansvar som Konsumentköplagen är väldigt tydligt på. De har såld mig en bil som inte är trafiksäker eftersom den blir underkänd av Bilprovningen på flera punkter, bland annat bromsat och de vägrar att åtgärda felen.

Till råga på allt så började firman då klaga på inbytet jag lämnade, att det är "många fel och problem" med bilen jag lämnade som inbyte. Vilket inte är sant, bilen var i mycket bra skick. Inbytesbilen lades direkt ut av dem till försäljning och beskrivs bara med bra ord, bland annat att bilen "är i toppskick". Rönninge Bilcenter börjar nu också att hota med att om jag ”blandar in paragrafer” (deras ord) så ska det inleda någon typ av process (oklart vad) mot mig för att inbytesbilen inte var i det skick de trodde. Det är ju så klart tomma hot, men att de börjar komma med tomma hot säger ju mycket om hur oseriösa de är.

Varning. Den upplevelse jag har är att detta är ett mycket oseriöst företag.
    Företaget följer inte Konsumentköplagen. De vägrar åtgärda ens direkt trafikfarliga fel som fanns vid försäljningen. Företaget undviker i det längsta att ens svara när man söker dem när problem uppstår. Läs mer
  • Reco tipsar!
    Carson Sverige
    4.5 / 5 i betyg — 630 omdömen
    fiveYearsBadge
    "Köpte en bil (Givetvis en Volvo) 😍 Jätte trevligt bemötande! Rekommenderar till vänner. Kaffe och även annan dryck bjöds det på lugn jät"
  • Alf B

2019-06-30

Alf B skrev om Rönninge Bilcenter
    Har köpt flera bilar av dom( tot.4) och alltid blivit bra bemött
    Dom har alltid ställt upp ifall det varit något problem med bilarna jag köpt.Vill verkligen rekommendera denna Bilfirma.Jag har aldrig blivit bemött på ett bättre sätt. Det känns tryggt att
    det finns en firma man kan lita på.
    mvh. Deras bästa kund. Läs mer
    Rönninge Bilcenter gillar detta
  • 2019-06-01

Mmr Bygg M skrev om Rönninge Bilcenter
    Mycket bra bemötande, man får ärliga svar på alla frågor som man ställer angående bilen. Läs mer
  • Reco tipsar!
    Tullinge Bil
    4.5 / 5 i betyg — 300 omdömen
    fiveYearsBadge
    "Fantastisk bilförsäljare. Tack alla inblandade och speciellt Danijel för en sjukt smidig affär! Av er köper jag gärna bil igen."
    Nils Patrik N
  • 2019-05-31

Habib K skrev om Rönninge Bilcenter
    Supersnabb försäljning med mycket kunnig personal. Mycket nöjd av samarbete med Rönninge Bilcenter. Starka rekommendationer! Läs mer

Bästa Försäljarna av begagnade bilar nära Rönninge Bilcenter :

Dennis K Dennis K tycker:
“Fantastiskt service och stråla...” Läs mer
RME BIL (279m)
Auto Medusa AB (6.3km)
Reko Bil (8.4km)

Tjänsteföretag lever på sitt goda rykte