Västra Götalands Tak AB

Västra Götalands Tak AB

Välkommen till Västra Götalands Tak AB!

Vi på Västra Götalands Tak AB har varit med i branschen i över 25 år och kan hjälpa dig med allt från kompletta takläggningar, takrenoveringar och måleriarbeten till mögelsanering, solenergi, byggarbeten och mycket mer.

Med fast pris och mycket bra garantier kan du vara trygg när du anlitar oss. Vi är din diplomerade Takläggare i Göteborg med hela Sverige som arbetsplats. Vi ställer höga krav på vårt material och våra leverantörer, för att vi i vår tur ska kunna ge dig som kund ett framtidssäkrat tak. Tack vare våra duktiga takläggare kan vi lämna 30 års garanti på ett vattentätt tak. Är du nyfiken på någon av våra tjänster är du varmt välkommen att be om en kostnadsfri offert här ovan eller läs vad våra tidigare kunder tycker om oss.

Läs vad 22 kunder tycker om Västra Götalands Tak AB 2

2021-03-26
    Jag tog kontakt med VGTak då mitt tak läckte, vid skorstenen, och bad om en offert. Förrsäljningschefen på VGTak kom ut för att mäta och kolla på taket, gjorde endast en okulär besiktning av taket, på håll. Klättrade inte upp på stegen för att kolla takpapp, uppbyggnad eller liknande.

Offerten såg dock bra ut och de hade tid att ta sig an mitt tak under hösten, och valet föll på att anlita VGTak. Jag blev ”lovad” att bytet skulle ske under hösten 2020, då jag önskade att få bytt det innan vintern för att slippa hinkar på vinden under vintern.

Det gick ett par veckor, sedan blev jag uppringd och de informerade/frågade om det gick bra att de utförde bytet under våren istället. Jag förklarade dock läget, att mitt tak läcker, och jag blivit lovad byte under hösten. Ytterligare några veckor gick, sen fick jag ett samtal igen där jag blev informerad om att takbytet äger rum nästkommande vecka.

Container och virke/pannor anlände tidigt på fredagsmorgonen, på onsdagen drog takbytet igång, rätt snabbt var ställningen uppställd, ca 1,5-2 timmar. Såg dock ganska bristfällig ut, utan några direkta fallskydd. Takläggarna sprang omkring på mitt tak utan några säkerhetslinor, 45graders lutning.

De gamla pannorna slängdes ner i ett högt tempo, och de rev även bort den gamla bärläkten. Fel takpapp var beställd till vårt tak, så de fick åka iväg och köpa rätt. Ny papp/duk, ströläkt och bärläkt började spikas fast. Jobbade fram till 18:30 på kvällen första dagen.

Andra dagen inledd, fortsatt arbete med bärläkt och vindskivor, pannorna lyftes upp under eftermiddagen och takgubbarna jobbade fram till ca 20:00 på kvällen och blev klara med pannorna innan de åkte vidare.

Frågade när plåtslagaren skulle komma och gör klart hängrännor, stuprör och plåt runt skorsten osv, fick till svar att de inte visste och att jag skulle kolla med försäljningschefen.
    Det dröjde ca 5 veckor innan plåtslagaren dök upp, och han gjorde klart sin del av uppdraget.

Jag noterade dock vissa saker som jag tyckte såg konstigt ut, jag tog lite bilder och mailade till min kontakt (försäljningschefen) hos VG Tak. Det var lite allt möjligt, såsom dålig fall i hängrännor (stod ett par cm vatten), ej skruvade pannor vid nock (till och med synliga skruvhål då pannorna låg för långt ner från nock), trasiga takpanna, öppet hål vid vindskiva på vår takkupa (såg innerväggens träkonstruktion), takpannor låg ”fel” kring skorsten och glipade med mera.

Fick gehör på vissa av punkterna, och under tiden hade jag bestämt att ta dit en besiktningsman. Plåtslagaren kom ut och fixade en del av mina punkter dagen innan besiktningen, bland annat skruvade pannor vid nock och runt alla kanter på hustaket. Vi har ett tak som lutar 45grader, och alla pannor var alltså helt lösa tidigare.

Besiktningen utfördes, medverkande var jag (och min familj) och plåtslagaren samt besiktningsman.
    8 punkter noterades och ska åtgärdas av entreprenören.
    Jag valde då att hålla inne på slutfakturan, till dess att punkter har åtgärdats.

De flesta punkterna åtgärdades inom de kommande månaderna, men fallet i hängrännorna var fortsatt fel.
    Plåtslagaren fick ytterligare en chans att åtgärda fallet, och nu gjorde han om alla krokar där fallet var fel och till slut blev fallet tillräckligt bra. Förövrigt ser plåten kring skorsten (som inte är infälld, utan endast är utanpåliggande) och andra plåtar kring takkupan inte fackmannamässiga ut.

Jag valde då att betala slutfakturan, men jag är rädd för att taket har en del fel/brister som ännu inte är upptäckta.

Hela takbytet pågick från Sep 2020, fram till mars 2021. Under tiden hade jag mailkontakt med försäljningschefen, vissa mail var bättre än andra, en del mail kunde nästan upplevas som ilskna och som att man störde och bara var en jobbig kund.

En lång (6 mån) och ganska jobbig process att få ett nytt tak, många mail (60-70 st) fram och tillbaka med frågor om när de dyker upp, frågor kring brister/fel, och även frågor kring en felaktig faktura. Jag kan dessvärre inte rekommendera VG Tak, och jag kommer aldrig att anlita dem igen.
    2020-11-17
    Överlag nöjd av mitt tak från Västra Götalands Tak, enbart att plåten tog lite längre tid än förväntat, vilket jag har förståelse för såhär i Corona tider, men detta resulterade i att ställning & dylikt stod kvar hos mig längre är förväntat.
    Helhetens jobbet nu efteråt är över förväntan dock!
    2020-11-17
    Jag har varit i kontakt med Västra Götalands Tak för bytet av mina föräldrars tak som är äldre & inte orkat ta tag i det själva.
    Att vara mellanhand kan tänkas vara svårt men det har inte varit något som helst problem med VGtak.
    Dem har återkopplat till mig hela tiden & har hela tiden fått respons på alla mina & även mina föräldrars frågor & funderingar!
    Så himla nöjd med mitt val av entreprenör & supernöjd med det slutliga resultatet.
    Rekommenderar starkt!
    2020-11-17
    Dom utförde vårt papptak trots det dåliga vädret nu i höst. Kanon nöjd!
    2020-11-17
    Nytt tak snabbt o bra utfört jobb bara Nån liten detalj på vindskivorna som dröjer o att ställningen är kvar lite länge annars väldigt bra jobb
    2020-10-11
    VGTAK utförde komplett takbyte av lertegeltak inklusive plåtarbeten, vindskivor, stuprör etc.
    Bemötandet av säljaren var mycket professionellt och snabbt och smidigt, vi avtalade tid då han kom och tittade på taket och vi fick kort därefter en offert enligt överenskommelse.
    När arbetet sedan kom igång så var det ett helt arbetslag som kom och väldigt snabbt och effektivt plockade ner det gamla taket och fick på ny papp och läkt. Mycket trevlig och kompetent arbetsledare som skötte kommunikationen mot oss. Arbetet med att få på det nya taket och slutföra arbetet drog ut på tiden över hela sommaren, till stor del pga sjukdomar kopplade till corona-pandemin, semestrar och att vi har ett mycket komplext tak med lertegel, men till viss del även pga en del missar i kommunikation inom företaget vilket drog ner helhetsintrycket av upplevelsen. Vi glömdes dock aldrig bort utan arbetet slutfördes på ett mycket bra sätt utan anmärkning, och vi är mycket nöjda med resultatet! Alla arbetarna arbetade mycket noggrannt i varje detalj, och det blev ett fantastiskt vackert tak.
    Det enda som drar nere helhetsbetyget från 5a är alltså kommunikationsmissarna kring fördröjningen som uppstod, men vi har aldrig haft något att anmärka på arbetet utan det har varit högsta kvalitet! Vi kan därför varmt rekommendera VGTAK som gjorde ett proffsigt arbete med ett vackert nytt tak som har gett hela huset ett stor lyft!
    2020-10-05
    Svårt år med svårigheter att få till allt i tid. 3 månader tog projektet. Tider har lovats men har varit svårt att få till och anledningen är troligen Covid-19. Jag berömmer mer än gärna Tomás och Jonny. Trevliga killar som gjort ett bra jobb. Tyvärr har de åkt mellan olika jobb som gjort att projektet dragit ut på tiden.
    2020-08-18
    Verifierad kundrelation
    Är jättenöjda med vgtak. Bytte från eternit till bandtäckt plåt, så rätt omfattande jobb och en hel del byte av råsponten. Riktigt fint hantverk av plåtslagaren. Tog in många offerter och vgtak var prisvärda. Vid vår externa besiktning hade besiktningsmannen inget att anmärka på ⭐️👌🏻
    Hej Ida vi tackar för ert fina omdöme du ger oss. Det glädjer oss . Mvh vgtak Västra Götalands Tak AB
  • Linda W
    2020-08-11
    Fantastisk service och kunnig personal!
    2020-03-17
    Takreperation som gjordes till 100 procent alla kategorier
    .super
    2020-03-05
    Tack så mycket VgTak för ert fina arbete! Proffsigt gjort in i minsta detalj
    2019-12-12
    Jag köpte ett komplett takbyte av V G Tak AB. Jag blev väl bemött och jobbet utfördes på ett effektiv och bra sätt, kan varmt rekommenderas!
    2019-12-10
    Jag rekommenderar Västra Götalands tak. De är trevliga och kunniga och gjorde ett jättebra jobb med takomläggningen på mitt hus. Ett stort tack till allihop och ett speciellt tack till plåtslagaren i gänget som med stor omsorg om detaljerna färdigställde det sista.
    Tack för ditt fina omdöme Cecilia. Och tack för förtroendet vi fick att hjälpa er med ert nya tak. / Västra Götalands Tak Västra Götalands Tak AB
  • Conny C
    2019-09-17
    Bra från början till slut! Bra folk som kunde sin sak och höll rent och snyggt runt sig. Proffs!
    2019-09-16
    Nöjd med hantverkarna, inte nöjd med kommunikation från säljaren och planerare.
  • Irwing J
    2019-09-16
    Jag köpte en komplett takläggning, ca 175 m2 till vår villa. Genomgång före köp var utmärkt. De hade inte billigaste offerten, men gav bäst förhandsintryck. Dock blev offerten ngt dyrare än förhandsbeskedet. Läggningen utfördes på fyra dagar av 7 ungerska takläggare, som var mycket professionella hantverkare. Några talade engelska, så det var inga problem att kommunicera. Läggningen tog några dagar längre än utlovat delvis pga regn samt även på dålig planering av deras svenska handläggare på plats. Pga av detta begärde man påslag med 9% för extra arbete, vilket jag inte godkände. . Efter telefonsamtal accepterade ansvarig mina argument och ursprungligt pris stod fast. Jag är mycket nöjd med arbetet och företagets bemötande. Jag rekommenderar detta företag.
    /Irwing Johanson, Närarp, Gällstad
  • Pär H
    2019-09-16
    Beställde ett takbyte och har fått ett mycket positivt upplevelse i hela kedjan från sälj, montörer och plåtarbete.

Arbetet genomfördes i tid, till budget och över förväntan.

Kan starkt rekommendera Västra Götalands Tak AB.
    2019-09-16
    Blev ej nöjd vindskivorna. Det vara sagt att ni skulle byta ut vindskivorna, men ni skruvade bara på nya utanpå de gamla vindskivorna. Detta resulterar i att grannen och mina vindskivor ligger i olika nivåer
    2019-09-16
    Jag har anlitat Västra Götalands tak vid två tillfällen och är blivit lika nöjd varje gång. Det ena taket var ett papptak och det andra ett med betongpannor. Det jag gillar bäst är att dom är snabba och att dom håller rent efter sig när dom är klara. Sen att det blev snyggt och bra är såklart väldigt bra också :)
    2019-09-16
    Nytt tak på villa i betongtegel.
    Mycket bra bemötande på ett professionellt sätt.
    Överträffade det förväntade resultatet.
    Mycket väl utfört jobb
  • Eva F
    2019-01-13
    Västra Götalands Tak har åstadkommit ett under med min järnvägsstation från 1875. Huset har genomgått metamorfos genom att det fått ett grönt tak med ärggröna plåtdetaljer. Den gröna färgen skiftar beroende på ljuset, vilket gör att huset ser ut att leva sitt eget liv.

Förutom ett slutresultat som övergår de förväntningar jag hade, har jag uppskattat:
    . punktlighet
    . kvalitet rakt igenom
    . mailkontakt som fungerat förträffligt
    . känsla för det estetiska uttrycket

Västra Götalands Tak sätter en ära i att utföra kvalitetsarbeten. Jag är mycket nöjd.

Eva Fidjeland, Orrefors Järnvägsstation
  • Lise-lott M
    2013-02-01
    Tackar ännu en gång för ett nytt fint tak jag är mycket nöjd jag rekommendera denna firma för bra service samt ett mycket bra och utfört takomläggning på våran fastighet.