VARNING! VARNING! VARNING!
Vi valde efter noga research ut detta bolag för ett grundligt storstäd inför en visning på en måndag. De kommer på fredagen och det kommer två personer som är här i 7 timmar och städar. So far so good tänker vi. Det är ändå 14 timmar sammanlagt. Eftersom vi ska ha visning på måndagen så finns inte mycket tid där i mellan.
Redan när vi kommer hem märker vi att det saknas en checklista på vad som gjorts, vilket står att man ska få. Vi får då själva utgå från den som finns på hemsidan. Därefter... märker vi att det är som att de vänt i dörren. Golven har fortfarande fläckar. Fönster är slarvigt putsade. Det är damm kvar, badrummen är inte städade och ja listan kan göras lång. Vi har ändå haft vanligt hemstäd länge av annat bolag som var 100 gånger bättre. Därtill har de inte kommunicerat att städarna tyckte att det behövdes längre tid.. så efter att varit i kontakt med kundtjänst där de tycker att de gör allt för att ge oss en lösning. Lägger de ansvar på oss som kund att anpassa oss efter när dom kan komma och åtgärda. Ska tilläggas att det vi skulle få är 30-60 min extra.. utan ens en besiktning. De skulle behövt städa om i princip allt. Vill också understryka att de inte följer sin del av villkoren genom att inte lämna en checklista eller kommunicera att mer tid behövs eller besiktiga innan de antar att 30-60 min behövs.
De har också lyckats lägga tillbaka mattor med blött golv under och även under ett sådant plastskydd man har under skrivbord. Hade inte vi lyft på det hade vi fått fuktskadat golv. De la även tillbaka glasskivan i ugnen utan att skruva fast den.. ja ni hör ju. Kan verkligen inte rekommendera detta företag alls om ni inte vill ha skador i erat hem. Och även om ni vill ha städat så är det inget de heller klarar av. Ska tilläggas att de anser att vi ändå ska betala trots detta och de bråkar om ynka 3000 kr. Men istället för att försöka bevisa vad de går för så att de kan vinna en kund långsiktigt. Där de kunde tjänat på hemstäd långt över denna lilla summa så väljer de att bemöta oss såhär. Det säger rätt mycket att de inte vill ha återkommande kunder. Vi hade även tänkt flyttstäd i december så där hade de också kunnat tjäna mer än så. Men nej jag varnar er för att anlita dessa! Jag är upprörd för att vi behövde lägga otaliga timmar på att städa inför visningen, där vi just köpte denna tjänst för att slippa just den stressen. De ville försöka åtgärda men bara utifrån deras förutsättningar. De ville inte besiktiga utan direkt skicka någon som skulle åtgärda det på 30-60 min. Utan att ens förstå omfattningen av vad som behövde åtgärdas.
Vi har fortfarande inte sett en checklista. Och det vi fick är att jag fick städa, 600 kr rabatt och ett lycka till.
Vill avsluta med att vilka ni än väljer så välj inte dessa, om ni vill bli nöjda och bra behandlade som kund!
Svar från RCM städ
Hej Jasmine,
Tack för ditt omdöme. Vi vill återigen be om ursäkt för er upplevelse, den kan ingen ta ifrån er. Städningen var inte 100% korrekt utförd och det har vi stått för sedan start.
Vi upplever dock att ditt omdöme är lite för hårt och inte alls i enlighet med hur det gick till. Jag vill börja med att understryka att våra städare är helt vanliga människor, precis som du och jag. De är inga robotar och att göra misstag på jobbet är därför helt normalt. De missade några moment i städningen och glömde att lägga fram... checklistan - ett mänskligt misstag! Det är här vi som företag kommer in i bilden för att ta vårt ansvar, vilket vi tycker att vi gjorde.
Vi fick ett mail från Patrick lördag kl. 23.23 med bifogade bilder och en checklista på det som vi hade missat. Det är nästan 1,5 dygn efter städningen som utfördes på fredagen. Om det såg så illa ut i bostaden som du skriver så undrar vi genuint varför det tog er så lång tid att återkoppla till oss? Vi svarade er tidigt söndag morgon och erbjöd oss att komma samma dag för att åtgärda det vi hade missat. Besiktning sker alltid på plats innan åtgärder vidtas! Att det var av så stor vikt för er att vi skulle nämna det innan trodde vi inte, då det är en självklarhet för oss att man besiktar en bostad först. Och att vi inte hade någon som helst uppfattning om vad som skulle åtgärdas stämmer inte. Vi utgick i första hand efter bilderna och checklistan som vi fick skickad till oss och förklarade att det skulle ta ca 30-60 min. Tanken var att vi skulle skicka flera städare, totalt landar vi alltså på över 3 timmar för de små missar vi såg på bilderna. Dessutom så var tiden inte skriven i sten som du får det att låta. Hade vi upptäckt på plats att mer tid behövdes hade vi givetvis tagit oss den tiden!
Hursomhelst så kunde ni inte ta emot oss under söndagen och Patrick sa att måndagen mellan kl. 9.15-16.30 passar er bättre. Jag förklarade att vi var fullbokade på måndagen men att vi skulle lösa något.
På måndagen löste vi en lucka trots att vi var helt fullbokade och hade det stressigt - bara för att ta vårt ANSVAR och åtgärda det vi har missat (som vi enligt er inte har gjort). Då säger Patrick att det inte längre behövs och att han inte ser någon mening med att vi kommer. Han säger att ni har städat det mesta själva och att det inte finns mycket kvar att fixa. Jag frågar om han är helt säker på det och att vi gärna kommer och fixar det som är kvar. Men han står fast vid att vi inte behöver komma. Därefter skickade jag iväg ett mail till Patrick om vilken kompensation ni ska få. Ni var inte nöjda med det och jag fick ett samtal av dig där du försökte hitta ännu fler fel på städningen. Ugnen som ni enligt det första mailet tyckte var över förväntan bra var nu inte alls lika bra längre.
Du skriver att ni behövde anpassa er efter när vi kunde komma, men så som vi ser på det så gjorde vi allt för att försöka anpassa oss efter er! Väldigt tråkigt att ni känner att ni behöver vrida på det för vi ska se dåliga ut. Anledningen till den rabatten ni fick var enbart för att ni tackade nej till en åtgärd. När du som kund gör en reklamation får du inte vidta åtgärder på egen hand innan en inspektion är genomförd. Vi fick varken chansen att genomföra en inspektion eller att åtgärda våra missar. Då kan ni som kund inte räkna med att få hela fakturan makulerad. Man kan inte bara skylla på att man inte hade tid att ta emot oss. Ni hade uppenbarligen tid att vara hemma och städa själva hela lördagen enligt egen utsago. Om ni hade kontaktat oss tidigare än 23.23 på lördagen hade vi kommit till er samma dag!
Vi tycker givetvis att det är tråkigt att ni inte blev nöjda med oss eller den kompensation som ni fick. Vi tog vårt ansvar men fick inte chansen att rätta till vårt fel. Vill man inte utnyttja vår kvalitetsgaranti så kan vi inte göra så mycket. Trots det var vi snälla och gav er en kompensationsrabatt.
Lycka till med flytten!
Supernöjd! Anlitade er för en flyttstäd och resultatet var över mina förväntningar. Ni gjorde verkligen ett bra jobb . Jag kommer rekommendera er till alla jag känner och vid framtida städningar kommer jag utan tvekan att anlita er igen!
I det stora hela mycket nöjd med visningsstäd som jag bokade av RCM! Hemmet blev rent och fint och personal på plats var trevlig och återkoppling från Chaima som jag bokade tjänsten av var snabb och vänlig.
Mina fönster var tyvärr inte helt bra då de var flammiga av rengöringsmedel men efter att jag flaggade för det kom de snabbt tillbaka och fixade.
Rekommenderar verkligen RCM :)
Svar från RCM städ
Hej Matilda,
Tack för dina värmande ord! Vi är glada över att du gav oss chansen att rätta till dina fönster och att du är nöjd med oss.
Tack för att du tog dig tiden att lämna ett omdöme. Önskar dig stort lycka till med flytten.
Mvh
Chaima