19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 376 kunder tycker om 19 Glas

• 2019-06-09

Jonas E skrev om 19 Glas
    Åt meny+vin med vänner. Absolut högsta klass på mat, vin och service. Ett av våra absoluta favoritställen för gourmetmat i Stockholm. Läs mer
  • Jan M

2019-06-08

Jan M skrev om 19 Glas
    Åt en härlig och mycket annorlunda och innovativ meny med tillhörande viner! Mycket vänlig och lugn miljö. Ägaren Peter Bennysson är en kunnig och engagerad person som gjorde bår kväll till en höjdare! Läs mer
  • 2019-06-05

Kristina D skrev om 19 Glas
    Jag bjöd en vän på lunch som bestod av soppa och renkött och ett glas rött vin samt kaffe.
    Vi blev väl bemötta men soppan var inte ordentligt varm, köttet var segt, inga grönsaker. Kaffet var uselt och serverades i små, ganska odrickbara glas. Vinet var ok och passade bra till maten.
    Jag hade betydligt större förväntningar på en restaurang som höjts så till skyarna. Läs mer
  • 2019-05-27

Emil A skrev om 19 Glas
    Fantastiskt god mat och viner, mycket kunnig och passionerad personal. Läs mer
  • Lacke K

2019-05-26

Lacke K skrev om 19 Glas
    För lite och för dyrt. Omysig lokal. Läs mer
  • 2019-05-25

Satu O skrev om 19 Glas
    Vissa maträtter och viner kändes lite för tillkrånglade för min smak Läs mer
  • 2019-05-25

Joachim G skrev om 19 Glas
    Förrätten var väldigt god men tyvärr dröjde huvudrätten över 50 minuter, vilket inte känns ok alls. Läs mer
  • 2019-05-24

Marie S skrev om 19 Glas
    Efter 45 minuter utan lunch mer än en liten brödskiva och utan att personalen ens reagerade på att det inte hände något gick vi faktiskt. Vi behövde mat. Nonchalant och oacceptabelt lång tid. Har varit flera gånger på 19 Glas förut och då har allt funkar bra och maten varit god. Men nu var ser nog den sista. Tyvärr. Har alltid rekommenderat andra till att gå dit men aldrig mer. Läs mer
  • 2019-05-22

Fabio T skrev om 19 Glas
    Annorlunda tillagat men mycket god mat, trevlig personal. Läs mer
  • Karin Cecilia M

Karin Cecilia M skrev om 19 Glas
    Träffade en kompis för att äta middag på 19Glas. Hittade ett bord utanför i solen och började med att beställa vin i baren. Jag har nog aldrig blivit så arrogant och nonchalant bemött någonsin. Vi drack vårt vin och gick därifrån. Hoppas det var en dålig dag, annars är det oförlåtligt i krogbranschen. Kommer aldrig tillbaka!! Läs mer
    2019-05-20 Peter B svarar Karin Cecilia M
    nu förstår jag ingenting, hurdå arrogant och nonchalant?
  • Lisa B

Lisa B skrev om 19 Glas
    Tredje gången vi besöker 19 Glas. Alltid lika trevligt. Liten gemytlig restaurang där man utan problem kan sitta o samtala under middagen. Mkt trevlig och kunnig personal som gör att man känner sig speciell som gäst. Vi äter alltid middagen med vinpaketet, min man tycker inte om rödvin och får alltid annan passande dryck.
    Att ägarna kommer från Jämtland, där vi också kommer ifrån gör besöket ännu mer intressant. Vi kommer tillbaka👌🏻🥰. Lisa Boberg från Hoting Läs mer
  • Patrik E

Patrik E skrev om 19 Glas
    En helt magisk middag med perfekta vinmatchningar, som alltid! Läs mer
  • 2019-05-20

Ola E skrev om 19 Glas
    Jag åt middag med dryckespaket. Förväntningarna var mycket höga och som vanligt infrias dom.

Servicen är personlig, hjärtlig och påläst.

19 glas är en av dom få restauranger som håller en väldigt hög standard men inte kostar skjortan.

Jag går dit och äter så fort jag får chansen och det är alltid värt det. Läs mer
  • 2019-05-19

Hans O skrev om 19 Glas
    Välkomponerad mat och vin meny!
    Trevlig kväll med bra service och bra personal. Läs mer
  • 2019-05-19

Lotta S skrev om 19 Glas
    Hade ätit lunch två ggr och varit supernöjd mycket gott Så jag hade stora förväntningar på middagen men blev besviken höll inte alls samma standard Vi blev trevligt bemötta tog ganska lång tid mellan rätterna dock Läs mer
  • 2019-05-17

Hans B skrev om 19 Glas
    Middagspaket för tre personer.
    Vi blev mycket bra bemötta Läs mer
  • 2019-05-17

Alexander H skrev om 19 Glas
    Köpte en lunch, ärtsoppa med saffranspannkakor. Hade bokat bord vid 12:00, beställde ordern direkt. Fick sedan vänta i 45 minuter, gick in och frågade var maten var för att sedan vänta ytterligare 5 minuter och sedan kommer en ärtsoppa. Ärtorna var semi-hårda och inte klara, tyvärr. Kändes som de fick bråttom i köket. Sedan kommer "pannkakan", vilket är som en risi frutti i konsistensens, helt ok god, men, pannkaka? Nja. Servitören frågade inte hur maten smakade, bad inte ens om ursäkt att det hade dröjt 50 minuter för maten.

Blir ingen lunch där framöver. Tråkigt... Läs mer
  • 2019-05-16

Per K skrev om 19 Glas
    Oslagbart. God mat, goda viner, toppenpersonal. Utan hög musik och trendighet. Bäst. Läs mer
  • Johan Z

2019-05-16

Johan Z skrev om 19 Glas
    Lunchen var mycket bra, speciellt renfärsfrikadellerna. Två rätters meny som serveras vid bordet för 139kr, trevlig personal i avslappnad miljö - oslagbart. Läs mer
  • 2019-05-12

Tove S skrev om 19 Glas
    Maten är utmärkt och bemötandet trevligt. Rekommenderar varmt ett besök. Läs mer
  • 2019-05-09

Agneta Z skrev om 19 Glas
    Besvikna på maten framförallt älgen till varmrätten. Otroligt seg gick nästan inte att skära. Dessutom lång väntan innan vi fick den.
    Vinerna som ingick stämde inte alls med menyn på hemsidan. Och ett vin fick vi be att få utbytt. Passade inte alls till maten Läs mer
  • 2019-04-19

Anders E skrev om 19 Glas
    Alltid spännande, innovativ och välsmakande mat i vänlig och uppmärksam atmosfär. Läs mer
  • 2019-04-17

Fredrik O skrev om 19 Glas
    En av Sveriges trevligaste och bästa vinrestauranger Läs mer
  • 2019-04-10

Nina A skrev om 19 Glas
    Lunch - supergod!

Något stressad personal men jag klandrar de inte när det är en hektisk dag. Läs mer
  • 2019-04-07

AnnMari N skrev om 19 Glas
    Vi åt några barrätter. Gott och annorlunda. Urtrevlig personal. Läs mer
  • 2019-04-05

Emma J skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat och dryck! Åt den vegetariska rätten till lunch och den var fantastisk, även efterrätten var kanongod! Genuin matglädje! Läs mer
  • 2019-04-05

Thomas N skrev om 19 Glas
    Ett av det bästa ställena i Gamla Stan Läs mer
  • 2019-04-03

Carola F skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat, oslagbara viner och trevligt bemötande. Få ställen i Stockholm levererar en så prisvärd upplevelse. Läs mer
  • 2019-04-03

Peter C skrev om 19 Glas
    Mycket bra! En personlig stil i allt. Mat, inredning och service. Läs mer
  • 2019-03-31

Patrik W skrev om 19 Glas
    Valde middag och vinpaket
    Trevligt bemötande
    Hade väldigt höga förväntningar på mat och dryck men tyvärr var båda delarna under förväntad nivå. Två av fem rätter var dock väldigt bra!
    En trevlig kväll med ok matupplevelse Läs mer
  • 2019-03-29

Sofia W skrev om 19 Glas
    Mat och vin var verkligen inte bra. Tog avsmakningsmeny med vinpaket och var varken nöjd med viner eller maten. Servicen inte heller bra, personalen var nonchalanta Läs mer
  • GUNNAR S

2019-03-28

GUNNAR S skrev om 19 Glas
    Vi köpte en middagsmeny m. Vinpaket. Vi är mycket nöjda.
    Lokalen behöver fräschas upp.
    Bra service god mat bra viner till maten.
    Vi kommer gärna tillbaka. Läs mer
  • Susanne P

2019-03-28

Susanne P skrev om 19 Glas
    Vänligt varmt mottagande - tilltalande enkel meny, rena smaker allt underbart al dente.
    Vinerna utsökta!
    Vi litade på alla de omdömen som vi läst innan - och valde rätt bland alla de alternativ som finns!

Skriver två finlandsvenskar på tur Läs mer
  • 2019-03-27

HB E skrev om 19 Glas
    Mycket bra service. Utsökt mat Läs mer
  • 2019-03-24

Carl Johan R skrev om 19 Glas
    Intressant mat, fantastiskt vinutbud och trevlig personal. Läs mer
  • 2019-03-23

Viveka L skrev om 19 Glas
    Det tog 1 o 10 min att få dagens lunch. När jag mycket försiktigt frågade varför svarade kyparen. Det där får du ta med chefen.
    Maten var helt ok men vem har över en timme Tt vänta på mat? Förrätten tog över 30 min trots att den är samma till alla. Läs mer
  • 2019-03-23

Jan K skrev om 19 Glas
    Var där på lunch den 22 mars. Maten som vanligt god men måste ha fattas personal i köket då det tog oacceptabelt lång tid mellan för och varmrätt. Gästerna började skruva på sig. Läs mer
  • Henrik R

2019-03-23

Henrik R skrev om 19 Glas
    Grym service, högklassig mat och bra vintips. Det känns som att sitta i sitt eget kök - fast med kul sällskap och skitbra käk. Läs mer
  • Hans O

2019-03-21

Hans O skrev om 19 Glas
    Väldigt trevligt bemötande och intressanta viner som proffsigt presenterades. Mycket goda smårätter. Mina franska vänner var mycket nöjda Läs mer
  • 2019-03-20

Andreas E skrev om 19 Glas
    Mycket trevlig personal, mysigt ställe och fantastiskt fin mat! Läs mer
  • Jan P

2019-03-16

Jan P skrev om 19 Glas
    Kreativ och god mat serverad med bra och väl passande drycker av jättetrevlig personal! Läs mer
  • 2019-03-14

Lina F skrev om 19 Glas
    Väldigt fin lokal, jättegod mat och trevligt bemötande. Men på notan kom 2 * refreshers à 39 kr som jag inte visste att vi beställt. Det var en negativ överraskning. Läs mer
  • 2019-03-14

Emma W skrev om 19 Glas
    lammet var utsökt!
    soppan väldigt god.
    jag blev väl bemött
    jag hade förvisso höga förväntningar men blev ändå lite golvad av lammet.
    kan sammanfattas som: En anspråkslös och vänlig atmosfär där mat och dryck är viktigast utan åthävor, utan pretentioner. Läs mer
  • Nisse H

2019-03-12

Nisse H skrev om 19 Glas
    Som vanligt tog vi middagsmeny. 5 lagom stora rätter radades upp en efter en. Både fisk, kött och grönt, allt med lagat med fantasi och omsorg.
    Den engelska bubblet innan och naturvinerna i vinpaketet gjorde att allt lyfte ytterligare. Läs mer
  • Eva E

2019-03-11

Eva E skrev om 19 Glas
    Jag hade bokat bord för lunch på 19 Glas för att fira en god vän som fyllt år. När vi kom dit på tiden vi bokat var inte vårt bord klart för oss och vi ombads att vänta. 5-10 min kan vara ok men inte 20 min på en lunch. Det serverades två rätter, förrätten var en rotsellerisoppa som var god i smaken men något tunn, till det fick vi en skiva bröd som delats i två bitar, alltså en halva var. Tre rätter fanns att välja på och vi valde det veg alt som var riktigt dåligt, direkt osmakligt, det var som ännu en soppa med några spetskålblad som flöt runt i buljong samt kikärtor i botten. Jag skämdes inför min vän, att vi fick så dålig mat, vi var inte mätta. Ville inte klaga för personalen, lätt att det då blir en dålig stämning. Vi satt längst in vid köksentren och det var en tydlig odör av avlopp från köket. Ingen personal frågade hur vi tyckte maten smakade, de borde förstått när så mycket av maten var kvar på våra tallrikar att vi inte var nöjda. Det hade varit en trevlig gest att erbjuda en kopp kaffe med något till, också med tanke på förseningen i början, men något sådant erbjöds icke. Väldigt besviken och vi kommer inte gå dit igen./Eva Läs mer
  • 2019-03-09

Pontus S skrev om 19 Glas
    I sin avancerade enkelhet serverar 19glas fantastisk mat och med personlighet och närvaro ger de vintips utöver det vanliga. Läs mer
  • 2019-03-06

Johan Z skrev om 19 Glas
    En Underbar lunch, med en soppa som förrätt och en fiskgryta , där råvaroran fick komma till tals på ett färgstarkt sätt.
    Tips: ät potatis tre gånger i veckan som lunnch och inta de två övriga på 19 Glas. Då blir du både mätt och lycklig. Läs mer
  • 2019-02-28

Malin W skrev om 19 Glas
    Mycket prisvärd tvårätters lunch. Läs mer
  • 2019-02-24

Johan H skrev om 19 Glas
    Mycket trevlig personal och bra bemötande och gott vin! Vi åt båda vegetariskt, fantastisk varmrätt/buljong men kanske något enkla rätter annars och hade nog önskat lite större eller mer genomtänkta rätter för vegetarianer. Rekommenderas varmt Läs mer
  • 2019-02-19

Christoffer A skrev om 19 Glas
    Maten va riktigt bra och det som verkligen IMPONERADE va vinet! mysig "hemma hos" feeling som gör att man känner sig som en stammis vid första besöket. Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm