19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 262 kunder tycker om 19 Glas

• Lars H skrev om 19 Glas
    Mycket trevligt och personligt bemötande.
    Vi åt 5-rättersmenyn med rekommenderat dryckespaket.
    maten var mycket spännande och god, lagom stora (alltså ganska små) portioner!
    vinerna var lite väl "spännande" för vår smak men passade ändå bra Läs mer
  • Tita N skrev om 19 Glas
    Lunch. Bra bemötande. Alltid mycket god mat där. Läs mer
  • Mattias G skrev om 19 Glas
    Jag åt lunch varje dag jag kunde under några veckors förhandling i Svea hovrätt. Bästa lunchrestaurangen; fantastisk mat, trevlig miljö och engagerad personal! Läs mer
  • Lina S skrev om 19 Glas
    Jag har generellt höga krav på matens kvalitet och restaurangens uppmärksamhet och omvårdnad om sin arbetsplats och gäster. 19 Glas infriar alla krav och förväntningar, och är därför min favoritkrog i Gamla Stan. Läs mer
  • Carl Johan Z skrev om 19 Glas
    Jättebra mat, skön stämning och trevlig och kunnig personal. Läs mer
  • Madeleine L skrev om 19 Glas
    19 Glas har varit vår favorit krog. I går var maten långt ifrån det vi förväntade oss och är vana vid att krogen serverar. Vi tycket man graderat ner kvaliteten och upplevelsen några steg.Trist eftersom vi hade med oss tre vänner. Vi går nog inte tillbaka på ett tag, Tyvärr! Läs mer
  • Görel I skrev om 19 Glas
    Menyn innehöll något udda varmrätter. Valde smårätter plus dessert. Smårätterna (3 st) smakade gott men var mer i storlek förrätt. Mättade inte, tyvärr.
    Vi valde därefter ost, även här som storlek förrätt. Osten, 2 bitar, hade ett tveksamt pris för den storleken, antal samt tillbehöret kex. Det var gott!! men för dyrt relativt vad som serverades. Därefter dessert plus te. Desserten var lättsmält med speciell smak. Teet smakade gott. S:a Inte tillräckligt bra i förhållande till kostnaden. Läs mer
  • Emma T skrev om 19 Glas
    God mat, lite konstigt kaffe, och kanske lite ouppmärksam personal. Men som sagt - god mat! Läs mer
  • Rana T skrev om 19 Glas
    Spännande och god mat. Dina viner som passade jättebra till maten. Läs mer
  • Per S
    Per S skrev om 19 Glas
    Hade blivit rekommenderade 19 glas att det var bra och förstår också varför! Litet och personligt med engagerad krögare som gärna berättade och föreslog mat och dryck. Liten meny men den abborre vi tog som lunch var mycket god, likaså saffransefterätten. Det speciella kaffet föll dock oss inte i smaken. Lite bullrig lokal men trevlig! Läs mer
  • David N
    David N skrev om 19 Glas
    Grymt bra service, bra och prisvärda viner. Avsmakningsmenyn tog ut svängarna varför man kanske inte gillade alla rätter men de som var goda var magiska. Något jag föredrar istället för att ha halvgoda "säkra" kort. Läs mer
  • Krister I skrev om 19 Glas
    Smakfull meny med fyra spännande rätter och gott val av viner. Rekommenderas! Läs mer
  • susanna t skrev om 19 Glas
    Trevlig service, god mat och väldigt mysigt ställe. Läs mer
  • Helena W skrev om 19 Glas
    Underbar mat och goda viner. Servicen ok men inte helt klockren. Läs mer
  • Ronnie K skrev om 19 Glas
    Goda viner, god mat och god service Läs mer
  • ingela s skrev om 19 Glas
    jobblunch med kund
    har alltid höga förväntningar på 19 glas och de infriades
    en riktigt god polenta var mycket länge sedan jag såg.
    bra, lagom personlig och uppmärksam service
    utom när man vill betala, som vanligt på alla krogar
    men vi gick till kassan, funkar också bra

jag kommer tillbaka Läs mer
  • Pauline N skrev om 19 Glas
    Mycket trevligt och personligt bemötande. Proffsig service, fantastisk mat och dryck! Läs mer
  • Anders Ö skrev om 19 Glas
    Bra mat med lite extra finess från köket. Mycket bra vinutbud. Mysig lokal men tyvärr lite hög ljudvolym under lunchtid.
    Trevlig och kunnig personal. Läs mer
  • Hanna L
    Hanna L skrev om 19 Glas
    Intim restaurang med synnerligen prisvärd meny och mycket väl valda viner därtill. Läs mer
  • Kajsa-lisa L
    Kajsa-lisa L skrev om 19 Glas
    God och prisvärd lunch! Bordsservering, mysigt och lugnt. Läs mer
  • Henrik S skrev om 19 Glas
    Lunch, mycket trevligt bemötande. Fint tålamod när min vän var sen. Riktigt god mat, trevlig servering m.m. Läs mer
  • Terri H skrev om 19 Glas
    Mysigt, gott och alltid trevligt! En lunch med klass, helt enkelt. Läs mer
  • agnes m skrev om 19 Glas
    Fantastiskt god mat tillagad med fina råvaror och mästerligt handlag!
    Vänligt bemötande, kunnig personal och i en avslappnad skön miljö.
    En liten pärla i gamla stan! Läs mer
  • ulla S skrev om 19 Glas
    Bra bemötande
    Mycket god mat Läs mer
  • Åsa G skrev om 19 Glas
    Måste vara Stockholms bästa lunchdeal: utsökt rödbetssoppa med fantastiskt gott surdegsbröd följt av en varmrätt bestående av ankhjärta med ruccola och nypotatis- suveränt. Läs mer
  • Leif B skrev om 19 Glas
    Lunch
    Fantastiskt kunnig och personlig service
    Spännande mat och modig men superbegränsad meny (ankhjärtan t ex).
    Skitkul ställe att besöka. Ygterligare en perk är att personalen är äldre och därför inte ett dugg storstadsskitnödiga. Läs mer
  • Fredrik W skrev om 19 Glas
    Trevlig miljö men maten har helt tappat den tidigare höga klassen. Läs mer
    2018-10-07 Peter B svarar Fredrik W
    ???? oerhört tråkigt att höra, jag hoppas att du kan utveckla det med ett mejl till mig
    peter@19glas.com
  • Fredrik O skrev om 19 Glas
    Riktigt bra vin och de gillar verkligen sitt vin, maten är också bra. Tillsammans ett av Stockholms bästa ställen Läs mer
  • Angelica S skrev om 19 Glas
    Trevligt bemötande och mysigt ställe Läs mer
  • Linda H skrev om 19 Glas
    Trevlig personal, gott vin och bra bar meny. Läs mer
  • Johan C skrev om 19 Glas
    Kul och lagom pretentiöst! Mycket bra matchning mellan mat och vin, personlig och lagom social service. Prisvärt! Läs mer
  • Nils Gustaf L skrev om 19 Glas
    Lunch, vego, två glas vin
    Välkomnande, personligt
    Motsvarade mina förväntningar
    Kommer säkert tillbaka, trivdes trots att det var trångt o litet högljutt. Läs mer
  • Arja S skrev om 19 Glas
    God mat och goda viner. Trevlig miljö. Dock lite stressad personal. Men vi hade en trevlig kväll och kommer att rekommendera restaurangen. Läs mer
  • Sonja D skrev om 19 Glas
    Vi var ett sällskap på fem personer som fick ett bord där det gick utmärkt att samtala alla fem. Serveringen var tip top., lät oss lugnt ta den tid vi behövde.Maten var tip top. Läs mer
  • Malina B
    Malina B skrev om 19 Glas
    Ett av mina absoluta favoritställen i Stockholm. Vinbar, god mat, trevlig servis. Denna gång nytt koncept med fast meny på 6 rätter med tillval av vinpaket och inte so tidigare a la carte.

Denna gång var det inte lika fullt så bra som jag minns. Saknade det varma hjärtliga välkomnandetav Peter även om det var trevligt. Servicen haltade lite fast mest pga språkliga spörsmål.

Bäst av 6 rätter var rådjursadeln som smakade som förväntat. Övriga 5 rätter var ingen fullträff som jag minns från föregående gång men visst smakade det bra :) Vinerna är alltid noga utvalda och på 19 Glas tar man ofta in från mindre lokala producenter som är väl sammansatta till aktuell meny. Så även denna gång.

Rekommenderar 19 Glas - alltid. Läs mer
  • Johan K
    Johan K skrev om 19 Glas
    Jag har ätit på 19 Glas under många år och är alltid mer än nöjd, trots mina höga krav. Det är verkligen ett personligt ställe som alltid håller hög kvalitet. Personalen är avslappnad, supertrevlig och väldigt kompetent. Ger alltså mina allra bästa rekommendationer! Läs mer
  • Lena D skrev om 19 Glas
    Alltid otroligt god och vällagad mat och supertrevlig service. Läs mer
  • Ulrika A skrev om 19 Glas
    Hej, jag och min väninna hade en trevlig upplevelse både vad gäller smak och service, dock upplever jag att det kostade mer än det smakade, dvs. kostnadsbilden är för hög i relation till det vi fick, vad gäller miljö och vad vi fick på tallriken och i glasen, även om det var gott var det helt enkelt för dyrt.
    Mvh,
    Ulrika Läs mer
  • Mari skrev om 19 Glas
    God mat och mycket bra selektion av spännande viner, vi hade en mycket trevlig kväll här med våra vänner. Läs mer
  • Pia G skrev om 19 Glas
    Ordnade en affärsmiddag med internationella besökare som blev mycket lyckad! Gemytlig miljö avskiljt i källaren och oerhört god mat med passande viner. Och personalen är trevliga och kunniga. Allt till ett överkomligt pris. Rekommenderas starkt! Läs mer
  • Mona B skrev om 19 Glas
    Jag har alltid fått ett mycket varmt och serviceinriktat bemötande. Personalen har ansträngt sig för att kunna leverera enligt önskemål, även om det inte alltid är vad som finns på menyn. Det är alltid en smakupplevelse utöver det vanliga att äta och dricka på 19 Glas. Läs mer
  • Åsa J
    Åsa J skrev om 19 Glas
    Vi bjöd en 50-åring på 50-årsmiddag med vinpaket.
    Mycket god mat med passande drycker, allt serverat med en liten beskrivning av vad vi fick in.
    Restaurangdelen är liten och intim, men ändå privat.
    En minnesvärd helkväll! Läs mer
  • Kjell-åke J skrev om 19 Glas
    Bra bemötande , lysande mat med goda vinpaket Läs mer
  • Paul E skrev om 19 Glas
    Vi gick ut för att få god mat i trevlig miljö och trevligt bemötande. Vi fick ”det hele”!! Läs mer
  • Karin H skrev om 19 Glas
    Alltid noga vald, vällagad och god mat. Engagerad och kunnig personal, inte minst när det gäller viner. Läs mer
  • Cecilia G skrev om 19 Glas
    Ätit både middag och lunch här. Fantastiska smaker, personlig och bra service. Känns både ombonat och rustikt. Och att de som lagar maten och komponerar menyn är i fin samklang med råvarorna. Läs mer
  • Dagmar J skrev om 19 Glas
    Köpte Set meny och vinpaket
    Höga förväntningar som infriades
    Kunnig personal som utmanar gästerna att prova nya vinet
    Familjär miljö Läs mer
  • Maria M skrev om 19 Glas
    grymt bra käk och alltid trevlig service! Toppenställe! Läs mer
  • Mats L
    Mats L skrev om 19 Glas
    En av mina favoritrestauranger i Stockholm. Alltid personligt och trevlig bemötande. Spännande och nyskapande mat och ett utmärkt urval av vin på glas. Läs mer
  • Marie V skrev om 19 Glas
    Meny med dryckespaket. Mycket spännande och intressant dryckesval. Medelhöga förväntningar och det levde upp till förväntningarna. Trevlig service. Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm