19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 136 kunder tycker om 19 Glas

• Jean-Pascal m
    Jean-Pascal m skrev om 19 Glas
    Otroligt god mat. Otroligt goda viner. Otroligt trevlig personal. Intimt och trevligt placerad i gamla stan.

Supernöjd! Läs mer
  • Anna N
    Anna N skrev om 19 Glas
    En mkt trevlig kväll i juni,jättebra service av personalen,jättebra mat,trevligt när kocken presenterar maten vid bordet! Läs mer
  • Johanna H
    Johanna H skrev om 19 Glas
    Fantastiskt mat och dryck! Oslagbar service och kunnig personal. Det är en upplevelse att besöka 19 Glas. Håller hög kvalité vid varje besök. Läs mer
  • Jan K
    Jan K skrev om 19 Glas
    Härlig spännande vinlista, med mat som matchar kvaliteten på vinerna. Personlig och trevlig service. Läs mer
  • Björn L
    Björn L skrev om 19 Glas
    19 glas är inte bara unikt kunniga på viner, de vill verkligen ge dig en kombination av vin och därtill passande slow food och de gör det på ett oefterhärmligt funky och hjärtligt sätt. Läs mer
  • Lars-gunnar L
    Lars-gunnar L skrev om 19 Glas
    Enkel bokning. Trevligt bemötande vid ankomst. Aningen trångt runt bordet. Flera olika servitörer, samtliga förekommande men för många. Maten hyfsad. Inte toppen för det priset men ok. Läs mer
  • John M
    John M skrev om 19 Glas
    Skön stämning, bra bemötande och fantastisk mat. Bra utbud på vin och kunskap. Läs mer
  • Laura B
    Laura B skrev om 19 Glas
    Supertrevlig restaurang med utsökt mat. Bra priser och alltid trevligt bemötande. Läs mer
  • Angelica S
    Angelica S skrev om 19 Glas
    Bemötandet från det att vi kom och till att vi gick var mycket trevligt. Maten var OK men vi var inte imponerande. Menyn inte så spännande. Dagens vegetariska var en besvikelse. Läs mer
  • Tommy W
    Tommy W skrev om 19 Glas
    Riktigt bra bemötande och service. Nu har restaurangen en 3-rätters vilket är lite tristare än tidigare koncept. Läs mer
  • Kerstin S
    Kerstin S skrev om 19 Glas
    Lite trevligt udda ställe där jag ätit lunch med ett antal olika gäster. Väl utvalda viner och lagom stora lunchportioner med gammeldags maträtter i modern form. Utmärkt betjäning och trevliga ägare som efter två besök känner igen en. Man känner sig väl omhändertagen. Läs mer
  • Oskar T
    Oskar T skrev om 19 Glas
    Fantastisk restaurangupplevelse från början till slut!
    Maten! Vinerna! Kombinationen av mat och vin! Chosefri service och härlig stämning. Man märker att de som jobbar på 19 glas har lyckats skapa en restaurang som de är nöjda med - det är till ett sånt här ställe som de vill gå på sin fritid!
    Inte nog med att kvaliteten på alla restaurangbesökets delar är fantastisk. Det är också mycket prisvärt. 19 glas ligger på första plats på restaurangtopplista! Läs mer
  • Odd Inge S
    Odd Inge S skrev om 19 Glas
    19 Glas er et av mine favorittsteder i Stockholm, og måtte naturligvis med som et av tipsene da jeg skrev reiseboken "100 unike opplevelser i Stockholm" for norske Kagge forlag i 2016. Jeg never stadig 19 Glas når folk spør hvor de skal spise i Stockholm. Läs mer
  • Hanne O
    Hanne O skrev om 19 Glas
    Väldig fin modtagelse og så bra mat vin och service att vi komm tilbake nästen gång vi var i Stockholm
    Ochså denna gången fick vi ekstra ordinär bra service m.v.
    Kann bara rekomandera 19 Glas på alla sät Läs mer
  • Magnus N
    Magnus N skrev om 19 Glas
    19 Glas är en mycket trevlig kvarterskrog i gamla stan som serverar en fast meny både till lunch och middag.

Maten är mycket god och komponeras med utsökta viner. Utbudet av viner är också fantastiskt och personalen är också mycket kunnig och trevlig Läs mer
  • Peter L
    Peter L skrev om 19 Glas
    Mycket bra! Bra middagar för 2 personer med roliga viner.
    En mycket trevlig kväll i källaren för 10 p.
    Trevlig personal som gav bra rekommendationer och tips för mat
    o drycker. Läs mer
  • Barbro S
    Barbro S skrev om 19 Glas
    Enkelt att boka, trevligt att besöka. Dessutom ett av få ställen där man kan boka bord för lunch fram till 14.00.
    Bra råvaror tillagade med kunskap och kärlek, serverade med engagemang utan att vara påträngande. Läs mer
  • Karin S
    Karin S skrev om 19 Glas
    Älskar 19 glas! Trevlig och lite nördig personal som lagt manken till när det gäller detaljerna i maten. Gott med en twist!

Dock kände jag att de gick helt vilse när de fick för sig att det skulle visas sport på restaurangen. HELT FEL! Som hallon och vitlök typ. Finns hur många hak som helst som gör sådant. Om betyget i vanliga fall skulle vara en femma så skulle ett sportinslag sänka det till en tvåa, trots mat och personal. Sätter en femma nu och hoppas att det var en engångsföretelse. Läs mer
  • Erik L
    Erik L skrev om 19 Glas
    Fantastisk lunch och ett intressant utbud av naturviner. Vårt lilla gäng av sena lunch-ätare känner oss alltid mycket välkomna och får en utmärkt service. Läs mer
  • Pelle T
    Pelle T skrev om 19 Glas
    Prestation parat med personlighet.
    Det är god mat, mycket god mat. Ett slags svensk haute cuisine.
    Men också goda rekommendationer om ostar och lämpligt vin.
    Det personliga i personalens attityd, vilja. Att servera och serva.
    Saknar starkt kaffe och dry martini. Läs mer
  • Hans Peter S
    Hans Peter S skrev om 19 Glas
    Bokade bord på 19 glas på grund av en tidigare positiv upplevelse. Även denna gång var minnesvärt och gav mersmak.
    Om man söker en fullgod kulinarisk upplevelse i en avslappnad (men behaglig) miljö, med vänlig och omtänksam personal, är detta ett gott bud! Läs mer
  • Ola E
    Ola E skrev om 19 Glas
    Det är alltid kul att komma till 19 Glas. Bemötandet är hjärtligt, servicen är snabb och trevlig. Personalen är kunnig och tillmötesgående.

Så fort jag får chansen äter jag lunch där.

När jag äter middag där så ser jag till att lyssna på deras utmärkta vinrekommendationer. Läs mer
  • Sabina D
    Sabina D skrev om 19 Glas
    19 glas är min favoritrestaurang i Stockholm, ni har det bästa urvalet av viner och en utmärkt meny där jag särskilt uppskattar råvaror ifrån små lokala leverantörer. Bemötandet är personligt men professionellt. Det enda negativa är att det kan vara svårt att få plats i baren, som man ibland vill besöka även om man inte skall äta, och att toaletten kanske skulle behöva renoverats. I övrigt är jag jättetacksam att ni finns som en starkt lysande stjärna på Stockholms restaurangscen. Läs mer
  • Mattias J
    Mattias J skrev om 19 Glas
    Utmärkt mat, mysig atmosfär och personlig och omtänksam service. Ett favoritställe jag ätit på många gånger. Läs mer
  • Peter H
    Peter H skrev om 19 Glas
    Fantastiskt bemötande, väldigt intressant utbud av dryck och maten är bra, även om den kanske inte är världsklass. Läs mer
  • Marcus Å
    Marcus Å skrev om 19 Glas
    Personligt och mysig krog i Gamla stan. Extremt bra vinutbud. Läs mer
  • Lennart F
    Lennart F skrev om 19 Glas
    Kunnig, rolig oc trevlig personal som tar mer än väl hand om en som gäst. Innovativ och överraskande mat som alltid smakar fantastiskt. Vin som valts ut med eftertanke och omsorg.

Kort sagt, stadens bästa lunch och middag! Läs mer
  • Håkan T
    Håkan T skrev om 19 Glas
    Alltid gott, alltid trevligt, i en angenäm miljö! Läs mer
  • Mia G
    Mia G skrev om 19 Glas
    Underbart ställe, fantastiska viner och god mat. Personlig och vänlig service. Läs mer
  • Eva D
    Eva D skrev om 19 Glas
    Trevligt ställe och god mat.
    Har tyvärr vid flera tillfällen upplevt problem med vinrekommendationerna. Känns ibland som det är viktigare att servera vind från redan öppnad flaska än ett vin som passar in på det man försöker beskriva att man vill ha.
    Kanske är det min smak dom är alldeles för oavanserad... Läs mer
  • Johan B
    Johan B skrev om 19 Glas
    Underbar service, väldigt trevlig och kunnig personal. Underbart välkomponerade rätter med vinpaket. Läs mer
  • Finn S
    Finn S skrev om 19 Glas
    Vår familjs absoluta favoritrestaurang i Stockholm de gånger vi vill/kan lyxa lite! Mysigt, helt fantastisk mat, superbt vin och oerhört kunnig och trevlig personal. Läs mer
  • Kattis K
    Kattis K skrev om 19 Glas
    Trevlig och avslappnad stämning och god mat. En sympatisk kvarterskrog. Läs mer
  • Johan H
    Johan H skrev om 19 Glas
    Proffsigt bemötande från början till slut och spännande utbud på vinerna och fantastisk mat! Läs mer
  • Pontus T
    Pontus T skrev om 19 Glas
    Bästa vinkällaren och prisvärdaste menyn i hela stan. Läs mer
  • Johan B
    Johan B skrev om 19 Glas
    Bästa baren. Bra genuin ekologisk mat. Fantastisk personal med stort kunnande. Mysig och varm lokal. Läs mer
  • Susanne J
    Susanne J skrev om 19 Glas
    Peter och hans personal på 19 Glas är fantastiska! Vilket bemötande och vilken service. De får en att känna sig som ”hemma”.
    De tillgodoser speciella lite udda önskemål som när vi fick ha vår lilla vigsel på 19 Glas för en månad sedan. Otrolig service!! Läs mer
  • Cecilia T
    Cecilia T skrev om 19 Glas
    Trevligt bemötande, god service och god mat! Läs mer
  • Karin W
    Karin W skrev om 19 Glas
    En av Stockholms pärlor. Alltid härligt bemötande av kunnig personal. Mycket god och intressant mat. Love it! Läs mer
  • Patricia D
    Patricia D skrev om 19 Glas
    Alltid ett varmt välkomnade.
    Superbra mat
    Brödet och smöret är pricken över i:t
    19 flas är ett säkert kort om man vill ha en riktigt smarrig lunch! Läs mer
  • Birgit L
    Birgit L skrev om 19 Glas
    Härligt på alla vis. Underbar och spännande mat. Likaså med vinerna. Första gången med naturviner. Annorlunda gott och häftigt. Läs mer
  • Göran W
    Göran W skrev om 19 Glas
    Bokade bord via nätet till en återträff med en gammal skolkamrat. Vi nyttjade ett erbjudande om en komplett meny med för- och huvudrätt till ett fixt pris och behövde bara fatta beslut om vilka av erbjudna alternativ vi skulle välja samt att fatta ett beslut om passande dryck till maten. Personalen gav oss en god beskrivning av vad rätterna bestod av samt beskrev dess smakprofil. Snabbt fick vi in en god och lättäten soppa till vilken det passade bra med både vinet och ölen som vi blivit rekommenderade. Dryckerna passade också mycket bra till den torskrygg m bl.a ärter vi sedan åt. Allt vi åt var vällagat och gav en behaglig mättnadskänsla. Personalen var genomgående vaken och såg till att vi trivdes. Vid vårt besök värdesatta vi att lokalen var ganska liten och befriad från det ganska vanliga lunchsorlet. Kan tänka mig att 19 Glas fungerar mindre bra om man är ett större sällskap men för mindre grupper erbjuder man inte bara god mat utan också en trivsam och varm miljö./Göran Läs mer
  • Gabriella R
    Gabriella R skrev om 19 Glas
    Liten , mysig och med god till superb kvalité på mat och dryck . Har fått några av de absolut bästa mat och vinkombinationerna jag någonsin upplevt här - prova gärna att gå utanför paket och låt dem välja ... perfekt även för att gå förbi och ta ett glas vin och lite snacks . Är trots den lilla ytan och gamla stan görbar med rullstol , nämn dock om det bokas då inte alla bord är lika rullstols vänliga samt också allergier så att de har en chans att fixa något extra, de gör det mer än gärna . Både lunch och middag rekommenderas varmt ! Läs mer
  • Daniel J
    Daniel J skrev om 19 Glas
    Bra mat, vänligt bemötande och bra utbud av drycker. Läs mer
  • Sara Å
    Sara Å skrev om 19 Glas
    God mat, trevlig omgivning, trevlig personal. Läs mer
  • Henrik B
    Henrik B skrev om 19 Glas
    Bra service, god mat, trevlig lokal. Jag har inget att klaga på. :) Läs mer
  • Anders S
    Anders S skrev om 19 Glas
    Trevlig atmosfär. Fantastiskt vin/champagne. Maten mycket prisvärd men ingen toppupplevelse. Spännande och familjärt Läs mer
  • Nils S
    Nils S skrev om 19 Glas
    Vi får alltid personlig service och förslag på viner som alltid motsvarat våra förväntningar.
    Jag giller att menyn är komponerad vilket gör att jag ibland får prova nåt nytt.
    Sammanfattning
    Bra mat o dryck med personlig service i lugn miljö. Läs mer
  • Kerttu L
    Kerttu L skrev om 19 Glas
    Lätt att boka bord på nätet. Trevligt bemötande vid ankomst.
    Väldigt god mat, speciellet fiskrätten som vi åt var en 10 poängare. Roligt med viner från länder som är inte så vanliga i vinsammanhang. Samma sak med öl och alkoholfria drycker.
    Trevlig servering.
    Alltid en bra upplevelse att äta på 19 Glas. Har rekommenderat restaurangen till många vänner och bekanta. Läs mer
  • Tommy B
    Tommy B skrev om 19 Glas
    En genomärlig och trovärdig restaurang med slowfood och experimentlusta iförgrunden. Med nn vinlista i världsklass och priserna med litet påslag har Peter och personalen med stort engagemang lyckats skapa stor matupplevelse. Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm