19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 410 kunder tycker om 19 Glas

• 2019-10-15

Jesper S skrev om 19 Glas
    Förväntade mig lite mer av maten med tanke på det höga betyget i White Guide. Service och miljön får högre betyg. Läs mer
  • 2019-10-14

Joakim C skrev om 19 Glas
    Köpte avsmakningsmenyn samt dryckespaket. Går alltid hit för att jag alltid blir så himla nöjd. Denna gång blev jag rejält besviken på maten. Läs mer
  • 2019-10-11

Lars H skrev om 19 Glas
    Lunch, perfekt i alla avseenden. Utmärkt mat, mkt trevligt bemötande. Vi kommer tillbaka! Läs mer
  • 2019-10-06

Martin M skrev om 19 Glas
    Var där för länge sedan och var jättenöjd, men denna gång tyvärr en mkt sämre upplevelse. Tog middag med vinpaket och var egentligen besviken på samtliga fem rätter. Läs mer
  • 2019-10-05

helena n skrev om 19 Glas
    Besviken. Nonchalant bemötande, medioker mat och det luktade sopor där vi satt. Läs mer
  • 2019-10-04

Birgitta I A B skrev om 19 Glas
    Maten i var OK men inte vört ett nytt besök. Långsam servering trots färdig lunchmeny. Dyrt, absolut inte prisvärt.
    Kändes sjabbigt. Läs mer
  • 2019-10-02

Jonathan S skrev om 19 Glas
    Bemötandet var trevligt. Vi var två som åt den fasta menyn med fem rätter och vinpaket. Vinerna var intressanta och ett par av dom överraskade. Maten däremot var katastrof. All mat var kall, ingen varmrätt och flera av rätterna undermåliga, torra och smaklösa. Som första rätten, fem torra musslor och en kylskåps hård kräm som smakade margarin. Eller kallskuren kalv, torr osmaklig, kunde inte äta upp. Buffalomozzarellan var det enda som fick godkänt, pga av en bra råvara, men serveringen var ju den enkalst möjliga, sära upp och häll lite vinegrätt på. Jag blev mållös. Vi undrade om det ens fanns en kock i köket. Maten är värd en svag 0a i betyg. Vinet och bemötandet är vad som ger upplevelsen ngt värde alls. Läs mer
  • 2019-09-23

Erik L skrev om 19 Glas
    Samma höga kvalité som vanligt. Läs mer
  • 2019-09-20

Michael S skrev om 19 Glas
    Vi delade 4 rätter och åt dessert. Allt var utmärkt som vanligt. Vinmatchningen var lika bra. Kul med rom till desserten!
    Utmärkt service som vanligt. Läs mer
  • 2019-09-18

Anders W skrev om 19 Glas
    Vi serverades en fastställd meny med dryckespaket.
    Väl bemötta av en kunnig personal. Läs mer
  • 2019-09-11

Jens H skrev om 19 Glas
    Vi beställde en reducerad version av den meny som låg ute till paketpris och strök första och sista rätten med tillhörande vin.
    Vi tyckte att priset blev orimligt högt mot bakgrund att vi strukit två rätter var. Besöket kändes därför inte riktigt prisvärt utan låg åtminstone 100 kr för högt per person.

Maten var något ojämn. Mkt god mozzarella med tomater som tyvärr inte smakade så mycket. Torsk med matvete var fantastiskt god.
    Lammläggen var ok men okryddad och flera av tillbehören till torsken "återanvändes". Dessutom var purén som serverades till lammet iskall och verkade ha stått ett tag då det bildats en skorpa på den som gjorde den smulig. Jag har sett fram mot ett besök på 19Glas i flera år just för att maten tidigare har varit väldigt omskriven. Nu levde den inte riktigt upp till mina förväntningar och drog tyvärr ner helhetsintrycket.

Det som lyfte upp besöket var trevlig och kunnig service samt mycket goda och intressanta viner. Jag kommer nog inte att rekommendera 19 Glas till andra för maten då jag anser att den inte motsvarade prisbilden men kommer omnämna vinet för intresserade vänner. Läs mer
  • 2019-09-09

charlotte l skrev om 19 Glas
    Hade fått en rekommendation av en god vännina. Valde menyn med vinpaket. Trevligt bemötande, fantastiks mat kombinerat med bra vin val. Hade höga förväntningar, de infriades! Var en avslappnad och välsmakande kväll!!! Läs mer
  • 2019-08-30

Eva H skrev om 19 Glas
    Mysig hemtrevlig lokal. Personligt bemötande med intressanta berättelser om vinet. Rejäl och god mat. Läs mer
  • 2019-08-27

Jörgen J skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat som är närproducerad och trevliga berättelser om var råvarorna kommer ifrån. Viner utöver det vanliga. Läs mer
  • 2019-08-21

John M skrev om 19 Glas
    Good food. Good price. Nice atmosphere! Läs mer
  • 2019-08-19

per b skrev om 19 Glas
    Bra service och trevlig personal. Har sommarmeny och den är väl inte att jämföra med den ordinarie, lämnar en del att önska. Läs mer
  • Nina F

2019-08-16

Nina F skrev om 19 Glas
    3 rätter och matchande dryck
    Gott , lite underbemanning gjorde servicen långsam och någon beställning glömdes bort. Varmrätten på kalvbringa mycket god liksom efterrätten med hjorttronglsdd. Brödet under slarvsyltan lite väl hårt och tråkigt. Inget toalettpapper på toaletten. Mysig atmosfär. Läs mer
  • 2019-08-15

Robin v skrev om 19 Glas
    En kanonfin mat- och vinupplevelse. Fantastiskt bra smaker och spännande kombinationer med vin. Vinerna här är något utöver det vanliga.
    Servicen är både personlig och uppmärksam. Läs mer
  • 2019-08-11

Henrik F skrev om 19 Glas
    Härlig matchning av mat och vin. Sommarmeny som var ok Läs mer
  • 2019-07-31

Robert E skrev om 19 Glas
    Utmärkt kombination av vin & mat. Läs mer
  • 2019-07-27

Ebbe Andersen A skrev om 19 Glas
    Maden var som altid veltillavet og velsmagende. Betjeningen venlig og imødekommende. Läs mer
  • 2019-07-22

nils s skrev om 19 Glas
    Fick fantastisk mat, vin och öl. Känns som lite nytändning! Läs mer
  • 2019-07-21

Cecilia P skrev om 19 Glas
    19 Glas är för mig personligt bemötande, superengagerad och kunnig personal, oväntade och utsökta kombinationer av mat och dryck, anekdoter om vingårdarna, annorlunda viner (och ibland öl)... En klar favorit, helt enkelt! Läs mer
  • Magnus R

2019-07-21

Magnus R skrev om 19 Glas
    En av Stockholms bästa och äldsta vinbarer. Här finns mängder av viner att välja mellan, stor kunskap om dem och riktigt bra mat. Om du vill ha en cocktail eller ett stort öl-sortiment är du på fel plats, även om 19glas också har riktigt bra öl, dock endast några stycken, dock valda med omsorg. #winelover Läs mer
  • 2019-07-17

Lena M skrev om 19 Glas
    Vi hade en toppenkväll på 19 glas! Bemötandet var oerhört behagligt och man kände sig både speciell och välkommen. Maten ren, enkel och god. Varmrätten ganska liten men det blev vi upplysta om i förväg och prislappen var ju också modest. Vinet superbt! Vi kommer gärna tillbaka! Läs mer
  • 2019-07-14

Tommy L skrev om 19 Glas
    Mycket god mat och bra vin med bra service Läs mer
  • 2019-07-13

Birgitta D skrev om 19 Glas
    Alltid lika trevligt och personlig service. Suverän mat och spännande viner Läs mer
  • 2019-07-09

Linus M skrev om 19 Glas
    Bra service, bra personal, bra koncept. Gillar det starkt, det kommer antagligen ni med göra om ni gillar vin, god mat och trevlig ägare. Läs mer
  • Maria B

2019-07-04

Maria B skrev om 19 Glas
    Trevligt bemötande, god mat, bra viner och en gemytlig miljö. Opretentiöst men ändå genuint. Läs mer
  • 2019-07-02

Kim R skrev om 19 Glas
    Trevlig och kunnig personal. God mat med intressanta viner till. Läs mer
  • Jonas L

2019-06-30

Jonas L skrev om 19 Glas
    Vi åt femrättersmenyn med tillhörande viner på 19 Glas. Matfilosofin är tydlig: genomtänkta rätter med relativt få beståndsdelar och okomplicerad tillagning som framhäver de förstklassiga råvarorna. Sammantaget var alla rätterna bra eller mycket bra, och det fanns något att älska även i de enstaka rätter som "bara" var bra. Det är helt OK att det finns saker att diskutera såsom huruvida man gillar lavendel till rencarpaccio eller inte. Allt behöver inte stryka medhårs.

Vinvalen kändes också mycket genomtänkta till maten som serverades. Fokus ligger på naturviner - jag skulle gärna se att man tog med även "traditionella" viner, men om alla naturviner vore så bra som de serverades till vår middag skulle åtminstone jag bli mer övertygad om naturviners förträfflighet.

Sammanfattning: rekommenderas varmt. Läs mer
  • 2019-06-29

Peter S skrev om 19 Glas
    Väldigt bra vällagad mat och otroligt bra service! Läs mer
  • 2019-06-26

Gabriel F skrev om 19 Glas
    Jag gillade maten men vi fick vänta 45 minuter på huvudrätten. Den anlände 5 minuter innan vår bokade tid (12-13) löpte ut och vi blev inte erbjudna någon typ av kompensation (men vi fick en liten ursäkt).

I en sådan situation tycker jag kunder borde bli erbjudna något typ en efterrätt eller liknande. Läs mer
  • 2019-06-19

Martha H skrev om 19 Glas
    Vi hade en fin kväll med kära vänner. Maten mycket god, njutbara naturviner till maträtterna, avslappnad skön stämning gjorde kvällen minnesvärd! Läs mer
  • 2019-06-09

Jonas E skrev om 19 Glas
    Åt meny+vin med vänner. Absolut högsta klass på mat, vin och service. Ett av våra absoluta favoritställen för gourmetmat i Stockholm. Läs mer
  • Jan M

2019-06-08

Jan M skrev om 19 Glas
    Åt en härlig och mycket annorlunda och innovativ meny med tillhörande viner! Mycket vänlig och lugn miljö. Ägaren Peter Bennysson är en kunnig och engagerad person som gjorde bår kväll till en höjdare! Läs mer
  • 2019-06-05

Kristina D skrev om 19 Glas
    Jag bjöd en vän på lunch som bestod av soppa och renkött och ett glas rött vin samt kaffe.
    Vi blev väl bemötta men soppan var inte ordentligt varm, köttet var segt, inga grönsaker. Kaffet var uselt och serverades i små, ganska odrickbara glas. Vinet var ok och passade bra till maten.
    Jag hade betydligt större förväntningar på en restaurang som höjts så till skyarna. Läs mer
  • 2019-05-27

Emil A skrev om 19 Glas
    Fantastiskt god mat och viner, mycket kunnig och passionerad personal. Läs mer
  • Lacke K

2019-05-26

Lacke K skrev om 19 Glas
    För lite och för dyrt. Omysig lokal. Läs mer
  • 2019-05-25

Satu O skrev om 19 Glas
    Vissa maträtter och viner kändes lite för tillkrånglade för min smak Läs mer
  • 2019-05-25

Joachim G skrev om 19 Glas
    Förrätten var väldigt god men tyvärr dröjde huvudrätten över 50 minuter, vilket inte känns ok alls. Läs mer
  • 2019-05-24

Marie S skrev om 19 Glas
    Efter 45 minuter utan lunch mer än en liten brödskiva och utan att personalen ens reagerade på att det inte hände något gick vi faktiskt. Vi behövde mat. Nonchalant och oacceptabelt lång tid. Har varit flera gånger på 19 Glas förut och då har allt funkar bra och maten varit god. Men nu var ser nog den sista. Tyvärr. Har alltid rekommenderat andra till att gå dit men aldrig mer. Läs mer
  • 2019-05-22

Fabio T skrev om 19 Glas
    Annorlunda tillagat men mycket god mat, trevlig personal. Läs mer
  • Karin Cecilia M

Karin Cecilia M skrev om 19 Glas
    Träffade en kompis för att äta middag på 19Glas. Hittade ett bord utanför i solen och började med att beställa vin i baren. Jag har nog aldrig blivit så arrogant och nonchalant bemött någonsin. Vi drack vårt vin och gick därifrån. Hoppas det var en dålig dag, annars är det oförlåtligt i krogbranschen. Kommer aldrig tillbaka!! Läs mer
    2019-05-20 Peter B svarar Karin Cecilia M
    nu förstår jag ingenting, hurdå arrogant och nonchalant?
  • Lisa B

Lisa B skrev om 19 Glas
    Tredje gången vi besöker 19 Glas. Alltid lika trevligt. Liten gemytlig restaurang där man utan problem kan sitta o samtala under middagen. Mkt trevlig och kunnig personal som gör att man känner sig speciell som gäst. Vi äter alltid middagen med vinpaketet, min man tycker inte om rödvin och får alltid annan passande dryck.
    Att ägarna kommer från Jämtland, där vi också kommer ifrån gör besöket ännu mer intressant. Vi kommer tillbaka👌🏻🥰. Lisa Boberg från Hoting Läs mer
  • Patrik E

Patrik E skrev om 19 Glas
    En helt magisk middag med perfekta vinmatchningar, som alltid! Läs mer
  • 2019-05-20

Ola E skrev om 19 Glas
    Jag åt middag med dryckespaket. Förväntningarna var mycket höga och som vanligt infrias dom.

Servicen är personlig, hjärtlig och påläst.

19 glas är en av dom få restauranger som håller en väldigt hög standard men inte kostar skjortan.

Jag går dit och äter så fort jag får chansen och det är alltid värt det. Läs mer
  • 2019-05-19

Hans O skrev om 19 Glas
    Välkomponerad mat och vin meny!
    Trevlig kväll med bra service och bra personal. Läs mer
  • 2019-05-19

Lotta S skrev om 19 Glas
    Hade ätit lunch två ggr och varit supernöjd mycket gott Så jag hade stora förväntningar på middagen men blev besviken höll inte alls samma standard Vi blev trevligt bemötta tog ganska lång tid mellan rätterna dock Läs mer
  • 2019-05-17

Hans B skrev om 19 Glas
    Middagspaket för tre personer.
    Vi blev mycket bra bemötta Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm