19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 90 kunder tycker om 19 Glas

• Anders S
    Anders S skrev om 19 Glas
    Trevlig atmosfär. Fantastiskt vin/champagne. Maten mycket prisvärd men ingen toppupplevelse. Spännande och familjärt
  • Nils S
    Nils S skrev om 19 Glas
    Vi får alltid personlig service och förslag på viner som alltid motsvarat våra förväntningar.
    Jag giller att menyn är komponerad vilket gör att jag ibland får prova nåt nytt.
    Sammanfattning
    Bra mat o dryck med personlig service i lugn miljö.
  • Kerttu L
    Kerttu L skrev om 19 Glas
    Lätt att boka bord på nätet. Trevligt bemötande vid ankomst.
    Väldigt god mat, speciellet fiskrätten som vi åt var en 10 poängare. Roligt med viner från länder som är inte så vanliga i vinsammanhang. Samma sak med öl och alkoholfria drycker.
    Trevlig servering.
    Alltid en bra upplevelse att äta på 19 Glas. Har rekommenderat restaurangen till många vänner och bekanta.
  • Tommy B
    Tommy B skrev om 19 Glas
    En genomärlig och trovärdig restaurang med slowfood och experimentlusta iförgrunden. Med nn vinlista i världsklass och priserna med litet påslag har Peter och personalen med stort engagemang lyckats skapa stor matupplevelse.
  • Stefan K
    Prisvärt.
    Kunnig trevlig servitris.
  • Sara H
    Sara H skrev om 19 Glas
    Mysigt. Trevlig personal. God mat och stort vinutbud.
  • Anette H
    Anette H skrev om 19 Glas
    Unik. Väldigt bra och innerligt bemötande. Både trevlig, kunnig och ödmjuk personal. Maten miljön och vinet var fantastiskt.
  • Oliver T
    Oliver T skrev om 19 Glas
    19 Glas is the best lunch in Gamla Stan.
  • Mats J
    Mats J skrev om 19 Glas
    Personlig, unik, hög och jämn kvalitet, personligt bemötande
  • Tony B
    Tony B skrev om 19 Glas
    Alltid trevlig mottagning och utmärkta viner, Örebro bitter och mat med ekologiskt profil. Prisvärda luncher och barmat. Tveklöst bäst bröd & smör i Stockholm. När restaurangen är full kan service vara lite slarvigt men ändå med charmig.

Tony
  • Joakim N
    Joakim N skrev om 19 Glas
    19 Glas slutar aldrig att överraska! Spännande kombinationer av mat & vin som man sällan (aldrig) stöter på annars. Djupt kunnande i kök och i service & hos sommelier.
  • Elisabeth L
    Elisabeth L skrev om 19 Glas
    Oj, har tänkt besöka restaurangen länge, helst middag nu blev det en trevlig lunch . Mycket trevligt ställe, bra och personlig personal och mycket vällagad mat. allt kändes genomtänkt och man blev fint omhändertagen ! jag kommer tillbaka !
  • Lotta O
    Lotta O skrev om 19 Glas
    En av Stockholms bästa restauranger! Som får en att känna sig som stamkund vid första besöket — och sedan vilja bli det. Ofta spännande och överraskande (men aldrig tillkrånglat), såväl det man får på tallriken som i glaset. Utvalt och hanterat med kärlek.
  • Agneta W
    Agneta W skrev om 19 Glas
    19Glas är en mycket trevlig liten restaurang med avspänd stämninge och väldigt god mat och dryck och samtidigt väldigt engagerad personal.
  • Mikael U
    Mikael U skrev om 19 Glas
    Vi var ett större sällskap som begav oss till 19 glas efter att ha varit på takvandring i regnet. Vi blev varmt mottagna med mycket bra service, mat och dryck vilket gjorde att snabbt blev varma igen. En mycket positiv upplevelse hos 19 Glas som varmt kan rekommenderas!
  • Anna H
    Anna H skrev om 19 Glas
    Bokning och kontakt innan var superbra. Väl på plats blev vi lite besvikna. Maten var sådär, ingen kom och frågade om vi vill ha mer vin. Kändes lite som vi var ointressanta. Lokalen var jättetrevlig. Har hört att det är bättre att sitta i baren.
  • Roger F
    Roger F skrev om 19 Glas
    En mycket trevlig upplevelse med en sommelier som var både kunnig och envis
  • Erik B
    Erik B skrev om 19 Glas
    Bra och gundlig beskrivning av mattätt och valt vin.
  • Jonas A
    Jonas A skrev om 19 Glas
    19 Glas erbjuder i trevlig, intim miljö
    ett urval menyer som alltid är väl genomtänkta och mycket vällagade, ofta kreativa, baserade på utimordentliga råvaror. Vinsortimentet går utöver det vanliga. Detsamma gäller servicen och bemötandet - det är hög kvalitet rakt igenom och det samlade intrycket för tankarna till franska familjerestauranger, inte formellt men alltid korrekt med ett personligt engagemang. 19 Glas är därför en toppenrestaurang som
    verkligen rekommenderas /Jonas Alberg
  • Linn S
    Linn S skrev om 19 Glas
    Spännande ochnyskapande mat, bra bemötande. Kul att kocken kom ut och berättade om maten.
  • Ulla H
    Ulla H skrev om 19 Glas
    Underbar liten kvarterskrog , mycket bra service och god mat , alltid bra rekommendationer på vin till maten. Tycker att det är lite för dyrt i förhållande till matmängden, inget man tar med en hungrig tonåring. men perfekt för medelålders par.
  • Henrik S
    Henrik S skrev om 19 Glas
    Mycket bra. God mat, fantastisk service och mycket goda alkoholfria alternativ!
  • Ida S
    Ida S skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat och service, och grymma viner-gå dit!
  • Hedwig B
    Hedwig B skrev om 19 Glas
    Jag var mycket nöjd med min upplevelse, Vi blev väldigt personligt bemötte och vi hade engelsktalande gäster (från australien) med oss som särskilt begärt att få komma tillbaka till denna restaurant pga mycket positiv upplevelse för ett år sedan.
    Personalen var uppmärksam och talade engelska och förklarade noggrannt rätterna.
    Maten var mycket ren och fin och spännande smaker som kändes genuint svenska.
    Jag uppskattade också vinvalet som var passande förd det vi åt och priserna var mycket humana.
    Jag ser fram emot mitt nästa besök hos 19 glas.

Hedwig
  • Michael H
    Michael H skrev om 19 Glas
    Utomordentligt trevligt, bra bemötande, förrätten kanske litet väl enkel
  • Göran A
    Göran A skrev om 19 Glas
    Utmärkt restaurant med god mat och personlig service.
  • Stina B
    Stina B skrev om 19 Glas
    Bra service, fantastisk mat, underbara viner.
  • Tove L
    Tove L skrev om 19 Glas
    Alltid trevligt, gemytligt, gott!
  • Olof S
    Olof S skrev om 19 Glas
    Goda viner, bra mat, fläckfri service
  • Karin F
    Karin F skrev om 19 Glas
    19 Glas är originellt och personligt. Bemötandet är vänligt och vinerna underbara. Jag hade en familjemiddag i källaren som blev mycket lyckad. En restaurang som jag ständigt återkommer till.
  • Staffan F
    Staffan F skrev om 19 Glas
    Oavsett om jag har besökt 19 glas på lunchen, som middagsgäst, bara suttit i baren eller bokat källaren för affärslunch så har jag alltid varit mycket nöjd. Innovativt kök där råvarorna sätts i fokus, fantastiskt utbud av naturviner och professionell och personlig service. Peter och co ser alltid till att man är mer än nöjd efter ett besök på 19 glas.
  • Peter W
    Peter W skrev om 19 Glas
    19 Glas är en härlig upplevelse, både avseende smaksensationer, känslan för råvarorna och de småskaliga producenterna samt omtanken från personalen. Mycket hög nivå varje gång!
  • Mats A
    Mats A skrev om 19 Glas
    Servitören (engelsk gav oss ganska lite tid jfr de övriga borden. Pratade väldigt snabbt.
    Vinpaketet till maten ingen hit med bara grumliga vin. Tom det mousserande vinet innan maten var grumligt och inte gott. Så vinpaketet var en besvikelse. Maten ok men inte mer.
    Jag har varit en hell del på 19 glas och druckit vin tidigare och då upplevt att man hållit en hög klass. Så det var en stor besvikelse denna gång
  • Per S
    Per S skrev om 19 Glas
    Trevligt, avslappnat med mycket gott och spännande kombinationer.
  • Isabella G
    Isabella G skrev om 19 Glas
    Bra mat och väldigt bra bemötande
  • Kerstin W
    Kerstin W skrev om 19 Glas
    mycket god och spännande mat. trevlig betjäning. har rekommenderat det till vänner, som är lika nöjda! skickade igår ett mail med förfrågan om måltid för 8 personer fredag 3 november - är det detta som har föranlett er förfrågan om betyg?
  • Birger W
    Birger W skrev om 19 Glas
    Det är alltid lika roligt att komma till er
    Känner mig välkommen
    Maten - råvarorna är super!
  • Andreas S
    Andreas S skrev om 19 Glas
    Innovativ mat, avspänd service och fantastiska viner! Väl värt flera besök
  • Alex N
    Alex N skrev om 19 Glas
    Åt avsmakningsmeny tillsammans med min flickvän.
    Vi fick ett hjärtligt bemötande från första till sista stund. En av Stockholms mest spännande och bästa vinpaket med glad och kunnig personal som extra krydda.
    Kan varmt rekommendera ett besök på 19 glas om du är vän av mat och vin!
  • Hans B
    Hans B skrev om 19 Glas
    Alltid kunniga och trevliga. God service, bra mat, ofta lite överraskande viner. Har ställt upp jättebra när vi gav bort middag i present till vänner, inga problem att jag fick betala i efterhand!
  • Svante W
    Svante W skrev om 19 Glas
    Jag har i många år varit 100% fan av 19 Glas. Bra från första kontakt till att notan betalts. Peter och övriga personalen har alltid fått mej at känna mej varmt välkommen. Bra och kunnig service och varje gång jag ätit har man känt Wow - nyskapande, spännande kombinationer och fantastiskt gott. Men... Sista två gångerna har inte varit riktigt lika fantastiska. En gång blev jag lite bryskt bemött när jag försökte beskriva vad jag ville ha för vin i vinbaren, och när jag provsmakat 2 sorter som inte var vad jag letade efter blev jag rätt arrogant bemött som en krånglig gäst. Andra gången i var för drygt en månad sedan när maten inte riktigt levde upp till de högst ställda förväntningarna - tyvärr kommer jag inte ihåg menyn. Men utgår från att båda dessa var tillfälliga plumpar. Fast blir det en tredje gång drar jag nog ner på mina besök tyvärr
  • Åsa M
    Åsa M skrev om 19 Glas
    Jag väljer ofta 19 glas när jag ska äta lunch med någon och det gäller både om det är en vän eller någon arbetsrelaterad person. Kombinationen av lätt bohemeri och finsmakare passar mig. Däremot tycker jag att middagarna är för dyra. Jag håller mig till luncherna. Det är alltid trivsamt, alltid gott och lite udda. Det enda som irriterar mig är att man inte längre kan få mjölk till kaffet, lite onödigt snobberi, men å andra sidan gillar jag stället så pass mycket att jag har överseende med det.
  • Per B
    Per B skrev om 19 Glas
    Dom kan mat och dryck, har alltid ett trevligt bemötande.
  • Inga Z
    Inga Z skrev om 19 Glas
    Vi har regelbundet besökt 19 Glas de senaste 5-6 åren. Att komma in på denna lilla något trånga krog är en upplevelse. Man vet inte vad man får på tallriken men det man kan vara säker på är att det är en smakupplevelse som är värd att "skriva hem om". Speciellt uppskattat är att maten ofta är närodlad och vinerna ekologiska. Personalen består av ett gäng starka personligheter som verkligen kan sin sak.
  • Monika J
    Monika J skrev om 19 Glas
    Min upplevelse är att jag fått ett professionellt och kunnigt bemötande. Jag upplevde full tillit till både sommelier och kock. Jättetrevligt att kockarna visar sig i matsalen och berättar om maten och så härligt med naturviner. Känns genomtänkt och med kärlek till natur och människan bakom vinet och till mig som ska dricka det. lokalproducerat vad gäller grönsaker, ost och kött. En restaurang som tar ansvar.
    Och jag behöver inte stå inför så många val. Tack för att ni gör det lättsamt för mig. Och så är det ju så gott allting!
  • Aprill S
    Aprill S skrev om 19 Glas
    En fantastisk bemötande och en vilja att göra den absoluta bästa för kunderna till och med när allting måste ändras flera varv.

Råvaror, vin och öl av det högsta kvalité och ett konstnärligt, kreativt, moderligt sätt att komponera och servera menyerna.

Även om platsen är lite begränsad är det en all-round, prisvärt och kärleksfullt upplevelse.
  • Ulf L
    Ulf L skrev om 19 Glas
    Fantastiskt bra restaurang och definitivt en av mina favoriter.

Jag ser ju helst att de går tillbaka till menyerna med 4+7 rätter.
  • Jimmy H
    Jimmy H skrev om 19 Glas
    Ärtsoppan var bland den godaste jag ätit på länge. I soppan fanns "smakstråk" av dragon, vilket var otroligt gott!
  • Annica R
    Annica R skrev om 19 Glas
    En favorit i Gamla Stan. Ambitiös vinbar med menyer som ständigt överraskar med nya smaker och råvaror. Alltid säsongsaktuell mat och spännande vinrekommendationer därtill.
    Personlig atmosfär och bemötande.
  • Peter A
    Peter A skrev om 19 Glas
    Mat och vin i härlig kombination och en fantastisk personal som sätter sin egen prägel på restaurangen.

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm