19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 438 kunder tycker om 19 Glas

• 2019-12-10

Camilla B skrev om 19 Glas
    Underbar ambiance - fantastisk upplevelse. Maten mycket bra också. Rekommenderar starkt! Läs mer
  • 2019-12-08

Nina L skrev om 19 Glas
    Fantastisk service, uppmärksam, trevlig & informativ. Maten på den fasta menyn var utsökt! Vinerna goda även om inte naturviner är mina favoritviner. Läs mer
  • 2019-12-07

Oscar E skrev om 19 Glas
    Utomordentligt goda viner framtagna i samråd med Peter själv. Väldigt god, rustik och redig mat Läs mer
  • 2019-12-04

Helena B skrev om 19 Glas
    Min svåger och jag åt den dyraste rätten, lamm. Det var en besvikelse. Rätten var ganska kall, snålt tilltagen och köttet ganska hårt. Ingen lyckad middag. Men service var bra och "värden" kul och charmig. Men han frågade aldrig om vi var nöjda med maten.
    Jag kan rekommendera stället för en öl eller vin men inte för middag.
    Inredningen är trevlig och kaffet gott, men dyrt för den lilla mängden. Jag går nog inte tillbaka. Läs mer
  • 2019-12-02

Mikael A skrev om 19 Glas
    Mycket trevlig och mysig restaurang centralt i Stockholm. Vi som vinintresserade personer uppskattar verkligen at utbudet kan beställas per glas. Den fixerade menyn var mycket prisvärd och serverades med mycket trevlig personal.
    Jag kan verkligen rekommendera att besök på denna gemytliga kvarterskrog mitt i stan.
    Micke Läs mer
  • 2019-12-01

Helena B skrev om 19 Glas
    Trevlig familjär stämning med goda naturviner och goda enkla smaker. Okomplicerade och vällagade rätter. Toppen! Läs mer
  • 2019-12-01

Inger M skrev om 19 Glas
    Supergod mat och dryck😋🤩
    Fantastiskt trevlig och kunnig personal 🙏 Läs mer
  • Elin M

2019-11-29

Elin M skrev om 19 Glas
    Torsdagslunch - 3 rätters.
    Jättegod mat och dryck. Bra service. Läs mer
  • 2019-11-28

Rebecka A skrev om 19 Glas
    Så gott och trevlig tillmötesgående personal!
    Otroliga viner och råvaror! Läs mer
  • 2019-11-23

Dagens lunch! Utmärkt ärtsoppa! Läs mer
  • Maria N

2019-11-18

Maria N skrev om 19 Glas
    Efter att bara besökt restaurangen en gång för många år sedan med fin upplevelse hade vi alla höga förväntningar. De infriades dock tyvärr inte. Vi fick en tjej som var ny på jobbet som servitris snäll å gullig men okunnig och gjorde en massa små fel. Tex fel dricka, fel nota, etc. En äldre herre som tog vår beställning var trevlig och kunnig men behövde klippa skägg och hår. Hans ovårdade utseende blev tyvärr synonymt med en icke välskött ställe.

Stället var ingrott och luktade inte fräscht. Toaletten luktade ännu värre och var nedgången. Det luktade mycket surt på hela stället som om en vinflaska gått sönder och inte blivit uppstämdas. Eller som om sällskapet innan ätit raklett och det inte hade vädrats. Eller som om fettavskiljaren till restaurangköket slutat att fungera.

Maten var ok men inte over the top. All mat hade överlag för lite salt. Fisken var stekt lite för länge och var torr..

För att vara en restaurang där middagen kostar 500kr så var detta underkänt. Det var inte en prisvärd upplevelse. Läs mer
  • 2019-11-14

Göran A skrev om 19 Glas
    Fantastiskt Place med en ett mat och vinpaket som är väldigt prisvärt. Perfekta viner till de rätter som serverades. Så stort tack för en fantastisk trevlig kväll. Vi kommer snart tillbaka. Från två vinnördar Läs mer
  • 2019-11-11

Andreas D skrev om 19 Glas
    Gemytligt, enkelt, subtilt. Och fantastiskt gott. Läs mer
  • 2019-11-10

Bo F skrev om 19 Glas
    Fantastisk service! Kunnig personal. Vi åt avsmakningsmeny Läs mer
  • 2019-11-09

Andreas A skrev om 19 Glas
    Mycket trevligt bemötande ovh fantastiska viner! Läs mer
  • 2019-11-05

Olof L skrev om 19 Glas
    5-rätter med utvalda viner. I positiv bemärkelse okomplicerad mat med spännande och välsmakande vinner därtill. Närvarande krögare och personal. En favorit bland restauranger i Stockholm. Läs mer
  • 2019-11-01

Jonas L skrev om 19 Glas
    Bra kväll med otroligt trevlig och kunnig personal. Läs mer
  • 2019-10-28

Ingrid P skrev om 19 Glas
    Trevlig och kunnig personal. Bra service. Portionerna var dock onödigt stora. Läs mer
  • 2019-10-27

Annicka R skrev om 19 Glas
    Gott vin. Maten som en medelmåttig lunchrätt. Absolut inte prisvärt. Läs mer
  • 2019-10-25

Julia S skrev om 19 Glas
    Vi beställde kvällens meny med tillhörande vinpaket. Otroligt gott, tilltänkt och mättande! Ett flow mellan rätterna och en historia om allt från respektive vingård/odlare till framställningen av naturvinerna som serverades. En upplevelse vi gärna gör om! Läs mer
  • 2019-10-21

Erik G skrev om 19 Glas
    Vi år middag med vinpaket. Mycket trevligt och prisvärt. Liten restaurang. Enkel inredning. Annorlunda drycker, cider och vin. Ekologisk mat och ekologiska viner. Läs mer
  • 2019-10-21

Niklas S skrev om 19 Glas
    Åt deras avsmakningsmeny med vin paketet till, maten var jättebra med mycket spännande kombinationer, men man borde få välja om man vill ha naturvin eller ”vanligt vin” då jag inte är något större fan av naturvin så blev det ett minus. Läs mer

Helena R skrev om 19 Glas
    Väldigt god mat, jag var inte riktigt lika förtjust i naturvinerna som serverades.
    Otroligt trevligt bemötande!
    Enda problemet var den höga ljudnivån, ingen av oss hörde vad den andra sa och inte heller vad serveringen sade. Läs mer

Jakob s skrev om 19 Glas
    Stans bästa vin bar. Och finns speciella önskemål om maten ser restaurangen alltid till att ordna på bästa sätt. Som vanligt ljuvligt. Läs mer

Magnus R skrev om 19 Glas
    Utmärkt mat på framförallt lokala råvaror. Mycket bra vinmatchningar. Kunnig personal och en djup vinkällare. Trevlig stämning. Missa inte! Läs mer
  • 2019-10-16

Ingvar N skrev om 19 Glas
    lysande mat, lysande viner, lysande bemötande Läs mer
  • 2019-10-15

Jesper S skrev om 19 Glas
    Förväntade mig lite mer av maten med tanke på det höga betyget i White Guide. Service och miljön får högre betyg. Läs mer
  • 2019-10-14

Joakim C skrev om 19 Glas
    Köpte avsmakningsmenyn samt dryckespaket. Går alltid hit för att jag alltid blir så himla nöjd. Denna gång blev jag rejält besviken på maten. Läs mer
  • 2019-10-11

Lars H skrev om 19 Glas
    Lunch, perfekt i alla avseenden. Utmärkt mat, mkt trevligt bemötande. Vi kommer tillbaka! Läs mer
  • 2019-10-06

Martin M skrev om 19 Glas
    Var där för länge sedan och var jättenöjd, men denna gång tyvärr en mkt sämre upplevelse. Tog middag med vinpaket och var egentligen besviken på samtliga fem rätter. Läs mer
  • 2019-10-05

helena n skrev om 19 Glas
    Besviken. Nonchalant bemötande, medioker mat och det luktade sopor där vi satt. Läs mer
  • 2019-10-04

Birgitta I A B skrev om 19 Glas
    Maten i var OK men inte vört ett nytt besök. Långsam servering trots färdig lunchmeny. Dyrt, absolut inte prisvärt.
    Kändes sjabbigt. Läs mer
  • 2019-10-02

Jonathan S skrev om 19 Glas
    Bemötandet var trevligt. Vi var två som åt den fasta menyn med fem rätter och vinpaket. Vinerna var intressanta och ett par av dom överraskade. Maten däremot var katastrof. All mat var kall, ingen varmrätt och flera av rätterna undermåliga, torra och smaklösa. Som första rätten, fem torra musslor och en kylskåps hård kräm som smakade margarin. Eller kallskuren kalv, torr osmaklig, kunde inte äta upp. Buffalomozzarellan var det enda som fick godkänt, pga av en bra råvara, men serveringen var ju den enkalst möjliga, sära upp och häll lite vinegrätt på. Jag blev mållös. Vi undrade om det ens fanns en kock i köket. Maten är värd en svag 0a i betyg. Vinet och bemötandet är vad som ger upplevelsen ngt värde alls. Läs mer
  • 2019-09-23

Erik L skrev om 19 Glas
    Samma höga kvalité som vanligt. Läs mer
  • 2019-09-20

Michael S skrev om 19 Glas
    Vi delade 4 rätter och åt dessert. Allt var utmärkt som vanligt. Vinmatchningen var lika bra. Kul med rom till desserten!
    Utmärkt service som vanligt. Läs mer
  • 2019-09-18

Anders W skrev om 19 Glas
    Vi serverades en fastställd meny med dryckespaket.
    Väl bemötta av en kunnig personal. Läs mer
  • 2019-09-11

Jens H skrev om 19 Glas
    Vi beställde en reducerad version av den meny som låg ute till paketpris och strök första och sista rätten med tillhörande vin.
    Vi tyckte att priset blev orimligt högt mot bakgrund att vi strukit två rätter var. Besöket kändes därför inte riktigt prisvärt utan låg åtminstone 100 kr för högt per person.

Maten var något ojämn. Mkt god mozzarella med tomater som tyvärr inte smakade så mycket. Torsk med matvete var fantastiskt god.
    Lammläggen var ok men okryddad och flera av tillbehören till torsken "återanvändes". Dessutom var purén som serverades till lammet iskall och verkade ha stått ett tag då det bildats en skorpa på den som gjorde den smulig. Jag har sett fram mot ett besök på 19Glas i flera år just för att maten tidigare har varit väldigt omskriven. Nu levde den inte riktigt upp till mina förväntningar och drog tyvärr ner helhetsintrycket.

Det som lyfte upp besöket var trevlig och kunnig service samt mycket goda och intressanta viner. Jag kommer nog inte att rekommendera 19 Glas till andra för maten då jag anser att den inte motsvarade prisbilden men kommer omnämna vinet för intresserade vänner. Läs mer
  • 2019-09-09

charlotte l skrev om 19 Glas
    Hade fått en rekommendation av en god vännina. Valde menyn med vinpaket. Trevligt bemötande, fantastiks mat kombinerat med bra vin val. Hade höga förväntningar, de infriades! Var en avslappnad och välsmakande kväll!!! Läs mer
  • 2019-08-30

Eva H skrev om 19 Glas
    Mysig hemtrevlig lokal. Personligt bemötande med intressanta berättelser om vinet. Rejäl och god mat. Läs mer
  • 2019-08-27

Jörgen J skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat som är närproducerad och trevliga berättelser om var råvarorna kommer ifrån. Viner utöver det vanliga. Läs mer
  • 2019-08-21

John M skrev om 19 Glas
    Good food. Good price. Nice atmosphere! Läs mer
  • 2019-08-19

per b skrev om 19 Glas
    Bra service och trevlig personal. Har sommarmeny och den är väl inte att jämföra med den ordinarie, lämnar en del att önska. Läs mer
  • Nina F

2019-08-16

Nina F skrev om 19 Glas
    3 rätter och matchande dryck
    Gott , lite underbemanning gjorde servicen långsam och någon beställning glömdes bort. Varmrätten på kalvbringa mycket god liksom efterrätten med hjorttronglsdd. Brödet under slarvsyltan lite väl hårt och tråkigt. Inget toalettpapper på toaletten. Mysig atmosfär. Läs mer
  • 2019-08-15

Robin v skrev om 19 Glas
    En kanonfin mat- och vinupplevelse. Fantastiskt bra smaker och spännande kombinationer med vin. Vinerna här är något utöver det vanliga.
    Servicen är både personlig och uppmärksam. Läs mer
  • 2019-08-11

Henrik F skrev om 19 Glas
    Härlig matchning av mat och vin. Sommarmeny som var ok Läs mer
  • 2019-07-31

Robert E skrev om 19 Glas
    Utmärkt kombination av vin & mat. Läs mer
  • 2019-07-27

Ebbe Andersen A skrev om 19 Glas
    Maden var som altid veltillavet og velsmagende. Betjeningen venlig og imødekommende. Läs mer
  • 2019-07-22

nils s skrev om 19 Glas
    Fick fantastisk mat, vin och öl. Känns som lite nytändning! Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm