19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 396 kunder tycker om 19 Glas

• 2019-08-21

John M skrev om 19 Glas
    Good food. Good price. Nice atmosphere! Läs mer
  • 2019-08-19

per b skrev om 19 Glas
    Bra service och trevlig personal. Har sommarmeny och den är väl inte att jämföra med den ordinarie, lämnar en del att önska. Läs mer
  • Nina F

2019-08-16

Nina F skrev om 19 Glas
    3 rätter och matchande dryck
    Gott , lite underbemanning gjorde servicen långsam och någon beställning glömdes bort. Varmrätten på kalvbringa mycket god liksom efterrätten med hjorttronglsdd. Brödet under slarvsyltan lite väl hårt och tråkigt. Inget toalettpapper på toaletten. Mysig atmosfär. Läs mer
  • 2019-08-15

Robin v skrev om 19 Glas
    En kanonfin mat- och vinupplevelse. Fantastiskt bra smaker och spännande kombinationer med vin. Vinerna här är något utöver det vanliga.
    Servicen är både personlig och uppmärksam. Läs mer
  • 2019-08-11

Henrik F skrev om 19 Glas
    Härlig matchning av mat och vin. Sommarmeny som var ok Läs mer
  • 2019-07-31

Robert E skrev om 19 Glas
    Utmärkt kombination av vin & mat. Läs mer
  • 2019-07-27

Ebbe Andersen A skrev om 19 Glas
    Maden var som altid veltillavet og velsmagende. Betjeningen venlig og imødekommende. Läs mer
  • 2019-07-22

nils s skrev om 19 Glas
    Fick fantastisk mat, vin och öl. Känns som lite nytändning! Läs mer
  • 2019-07-21

Cecilia P skrev om 19 Glas
    19 Glas är för mig personligt bemötande, superengagerad och kunnig personal, oväntade och utsökta kombinationer av mat och dryck, anekdoter om vingårdarna, annorlunda viner (och ibland öl)... En klar favorit, helt enkelt! Läs mer
  • Magnus R

2019-07-21

Magnus R skrev om 19 Glas
    En av Stockholms bästa och äldsta vinbarer. Här finns mängder av viner att välja mellan, stor kunskap om dem och riktigt bra mat. Om du vill ha en cocktail eller ett stort öl-sortiment är du på fel plats, även om 19glas också har riktigt bra öl, dock endast några stycken, dock valda med omsorg. #winelover Läs mer
  • 2019-07-17

Lena M skrev om 19 Glas
    Vi hade en toppenkväll på 19 glas! Bemötandet var oerhört behagligt och man kände sig både speciell och välkommen. Maten ren, enkel och god. Varmrätten ganska liten men det blev vi upplysta om i förväg och prislappen var ju också modest. Vinet superbt! Vi kommer gärna tillbaka! Läs mer
  • 2019-07-14

Tommy L skrev om 19 Glas
    Mycket god mat och bra vin med bra service Läs mer
  • 2019-07-13

Birgitta D skrev om 19 Glas
    Alltid lika trevligt och personlig service. Suverän mat och spännande viner Läs mer
  • 2019-07-09

Linus M skrev om 19 Glas
    Bra service, bra personal, bra koncept. Gillar det starkt, det kommer antagligen ni med göra om ni gillar vin, god mat och trevlig ägare. Läs mer
  • Maria B

2019-07-04

Maria B skrev om 19 Glas
    Trevligt bemötande, god mat, bra viner och en gemytlig miljö. Opretentiöst men ändå genuint. Läs mer
  • 2019-07-02

Kim R skrev om 19 Glas
    Trevlig och kunnig personal. God mat med intressanta viner till. Läs mer
  • Jonas L

2019-06-30

Jonas L skrev om 19 Glas
    Vi åt femrättersmenyn med tillhörande viner på 19 Glas. Matfilosofin är tydlig: genomtänkta rätter med relativt få beståndsdelar och okomplicerad tillagning som framhäver de förstklassiga råvarorna. Sammantaget var alla rätterna bra eller mycket bra, och det fanns något att älska även i de enstaka rätter som "bara" var bra. Det är helt OK att det finns saker att diskutera såsom huruvida man gillar lavendel till rencarpaccio eller inte. Allt behöver inte stryka medhårs.

Vinvalen kändes också mycket genomtänkta till maten som serverades. Fokus ligger på naturviner - jag skulle gärna se att man tog med även "traditionella" viner, men om alla naturviner vore så bra som de serverades till vår middag skulle åtminstone jag bli mer övertygad om naturviners förträfflighet.

Sammanfattning: rekommenderas varmt. Läs mer
  • 2019-06-29

Peter S skrev om 19 Glas
    Väldigt bra vällagad mat och otroligt bra service! Läs mer
  • 2019-06-26

Gabriel F skrev om 19 Glas
    Jag gillade maten men vi fick vänta 45 minuter på huvudrätten. Den anlände 5 minuter innan vår bokade tid (12-13) löpte ut och vi blev inte erbjudna någon typ av kompensation (men vi fick en liten ursäkt).

I en sådan situation tycker jag kunder borde bli erbjudna något typ en efterrätt eller liknande. Läs mer
  • 2019-06-19

Martha H skrev om 19 Glas
    Vi hade en fin kväll med kära vänner. Maten mycket god, njutbara naturviner till maträtterna, avslappnad skön stämning gjorde kvällen minnesvärd! Läs mer
  • 2019-06-09

Jonas E skrev om 19 Glas
    Åt meny+vin med vänner. Absolut högsta klass på mat, vin och service. Ett av våra absoluta favoritställen för gourmetmat i Stockholm. Läs mer
  • Jan M

2019-06-08

Jan M skrev om 19 Glas
    Åt en härlig och mycket annorlunda och innovativ meny med tillhörande viner! Mycket vänlig och lugn miljö. Ägaren Peter Bennysson är en kunnig och engagerad person som gjorde bår kväll till en höjdare! Läs mer
  • 2019-06-05

Kristina D skrev om 19 Glas
    Jag bjöd en vän på lunch som bestod av soppa och renkött och ett glas rött vin samt kaffe.
    Vi blev väl bemötta men soppan var inte ordentligt varm, köttet var segt, inga grönsaker. Kaffet var uselt och serverades i små, ganska odrickbara glas. Vinet var ok och passade bra till maten.
    Jag hade betydligt större förväntningar på en restaurang som höjts så till skyarna. Läs mer
  • 2019-05-27

Emil A skrev om 19 Glas
    Fantastiskt god mat och viner, mycket kunnig och passionerad personal. Läs mer
  • Lacke K

2019-05-26

Lacke K skrev om 19 Glas
    För lite och för dyrt. Omysig lokal. Läs mer
  • 2019-05-25

Satu O skrev om 19 Glas
    Vissa maträtter och viner kändes lite för tillkrånglade för min smak Läs mer
  • 2019-05-25

Joachim G skrev om 19 Glas
    Förrätten var väldigt god men tyvärr dröjde huvudrätten över 50 minuter, vilket inte känns ok alls. Läs mer
  • 2019-05-24

Marie S skrev om 19 Glas
    Efter 45 minuter utan lunch mer än en liten brödskiva och utan att personalen ens reagerade på att det inte hände något gick vi faktiskt. Vi behövde mat. Nonchalant och oacceptabelt lång tid. Har varit flera gånger på 19 Glas förut och då har allt funkar bra och maten varit god. Men nu var ser nog den sista. Tyvärr. Har alltid rekommenderat andra till att gå dit men aldrig mer. Läs mer
  • 2019-05-22

Fabio T skrev om 19 Glas
    Annorlunda tillagat men mycket god mat, trevlig personal. Läs mer
  • Karin Cecilia M

Karin Cecilia M skrev om 19 Glas
    Träffade en kompis för att äta middag på 19Glas. Hittade ett bord utanför i solen och började med att beställa vin i baren. Jag har nog aldrig blivit så arrogant och nonchalant bemött någonsin. Vi drack vårt vin och gick därifrån. Hoppas det var en dålig dag, annars är det oförlåtligt i krogbranschen. Kommer aldrig tillbaka!! Läs mer
    2019-05-20 Peter B svarar Karin Cecilia M
    nu förstår jag ingenting, hurdå arrogant och nonchalant?
  • Lisa B

Lisa B skrev om 19 Glas
    Tredje gången vi besöker 19 Glas. Alltid lika trevligt. Liten gemytlig restaurang där man utan problem kan sitta o samtala under middagen. Mkt trevlig och kunnig personal som gör att man känner sig speciell som gäst. Vi äter alltid middagen med vinpaketet, min man tycker inte om rödvin och får alltid annan passande dryck.
    Att ägarna kommer från Jämtland, där vi också kommer ifrån gör besöket ännu mer intressant. Vi kommer tillbaka👌🏻🥰. Lisa Boberg från Hoting Läs mer
  • Patrik E

Patrik E skrev om 19 Glas
    En helt magisk middag med perfekta vinmatchningar, som alltid! Läs mer
  • 2019-05-20

Ola E skrev om 19 Glas
    Jag åt middag med dryckespaket. Förväntningarna var mycket höga och som vanligt infrias dom.

Servicen är personlig, hjärtlig och påläst.

19 glas är en av dom få restauranger som håller en väldigt hög standard men inte kostar skjortan.

Jag går dit och äter så fort jag får chansen och det är alltid värt det. Läs mer
  • 2019-05-19

Hans O skrev om 19 Glas
    Välkomponerad mat och vin meny!
    Trevlig kväll med bra service och bra personal. Läs mer
  • 2019-05-19

Lotta S skrev om 19 Glas
    Hade ätit lunch två ggr och varit supernöjd mycket gott Så jag hade stora förväntningar på middagen men blev besviken höll inte alls samma standard Vi blev trevligt bemötta tog ganska lång tid mellan rätterna dock Läs mer
  • 2019-05-17

Hans B skrev om 19 Glas
    Middagspaket för tre personer.
    Vi blev mycket bra bemötta Läs mer
  • 2019-05-17

Alexander H skrev om 19 Glas
    Köpte en lunch, ärtsoppa med saffranspannkakor. Hade bokat bord vid 12:00, beställde ordern direkt. Fick sedan vänta i 45 minuter, gick in och frågade var maten var för att sedan vänta ytterligare 5 minuter och sedan kommer en ärtsoppa. Ärtorna var semi-hårda och inte klara, tyvärr. Kändes som de fick bråttom i köket. Sedan kommer "pannkakan", vilket är som en risi frutti i konsistensens, helt ok god, men, pannkaka? Nja. Servitören frågade inte hur maten smakade, bad inte ens om ursäkt att det hade dröjt 50 minuter för maten.

Blir ingen lunch där framöver. Tråkigt... Läs mer
  • 2019-05-16

Per K skrev om 19 Glas
    Oslagbart. God mat, goda viner, toppenpersonal. Utan hög musik och trendighet. Bäst. Läs mer
  • Johan Z

2019-05-16

Johan Z skrev om 19 Glas
    Lunchen var mycket bra, speciellt renfärsfrikadellerna. Två rätters meny som serveras vid bordet för 139kr, trevlig personal i avslappnad miljö - oslagbart. Läs mer
  • 2019-05-12

Tove S skrev om 19 Glas
    Maten är utmärkt och bemötandet trevligt. Rekommenderar varmt ett besök. Läs mer
  • 2019-05-09

Agneta Z skrev om 19 Glas
    Besvikna på maten framförallt älgen till varmrätten. Otroligt seg gick nästan inte att skära. Dessutom lång väntan innan vi fick den.
    Vinerna som ingick stämde inte alls med menyn på hemsidan. Och ett vin fick vi be att få utbytt. Passade inte alls till maten Läs mer
  • 2019-04-19

Anders E skrev om 19 Glas
    Alltid spännande, innovativ och välsmakande mat i vänlig och uppmärksam atmosfär. Läs mer
  • 2019-04-17

Fredrik O skrev om 19 Glas
    En av Sveriges trevligaste och bästa vinrestauranger Läs mer
  • 2019-04-10

Nina A skrev om 19 Glas
    Lunch - supergod!

Något stressad personal men jag klandrar de inte när det är en hektisk dag. Läs mer
  • 2019-04-07

AnnMari N skrev om 19 Glas
    Vi åt några barrätter. Gott och annorlunda. Urtrevlig personal. Läs mer
  • 2019-04-05

Emma J skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat och dryck! Åt den vegetariska rätten till lunch och den var fantastisk, även efterrätten var kanongod! Genuin matglädje! Läs mer
  • 2019-04-05

Thomas N skrev om 19 Glas
    Ett av det bästa ställena i Gamla Stan Läs mer
  • 2019-04-03

Carola F skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat, oslagbara viner och trevligt bemötande. Få ställen i Stockholm levererar en så prisvärd upplevelse. Läs mer
  • 2019-04-03

Peter C skrev om 19 Glas
    Mycket bra! En personlig stil i allt. Mat, inredning och service. Läs mer
  • 2019-03-31

Patrik W skrev om 19 Glas
    Valde middag och vinpaket
    Trevligt bemötande
    Hade väldigt höga förväntningar på mat och dryck men tyvärr var båda delarna under förväntad nivå. Två av fem rätter var dock väldigt bra!
    En trevlig kväll med ok matupplevelse Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm