19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 228 kunder tycker om 19 Glas

• Malina B
    Malina B skrev om 19 Glas
    Ett av mina absoluta favoritställen i Stockholm. Vinbar, god mat, trevlig servis. Denna gång nytt koncept med fast meny på 6 rätter med tillval av vinpaket och inte so tidigare a la carte.

Denna gång var det inte lika fullt så bra som jag minns. Saknade det varma hjärtliga välkomnandetav Peter även om det var trevligt. Servicen haltade lite fast mest pga språkliga spörsmål.

Bäst av 6 rätter var rådjursadeln som smakade som förväntat. Övriga 5 rätter var ingen fullträff som jag minns från föregående gång men visst smakade det bra :) Vinerna är alltid noga utvalda och på 19 Glas tar man ofta in från mindre lokala producenter som är väl sammansatta till aktuell meny. Så även denna gång.

Rekommenderar 19 Glas - alltid. Läs mer
  • Johan K
    Johan K skrev om 19 Glas
    Jag har ätit på 19 Glas under många år och är alltid mer än nöjd, trots mina höga krav. Det är verkligen ett personligt ställe som alltid håller hög kvalitet. Personalen är avslappnad, supertrevlig och väldigt kompetent. Ger alltså mina allra bästa rekommendationer! Läs mer
  • Lena D
    Lena D skrev om 19 Glas
    Alltid otroligt god och vällagad mat och supertrevlig service. Läs mer
  • Ulrika A
    Ulrika A skrev om 19 Glas
    Hej, jag och min väninna hade en trevlig upplevelse både vad gäller smak och service, dock upplever jag att det kostade mer än det smakade, dvs. kostnadsbilden är för hög i relation till det vi fick, vad gäller miljö och vad vi fick på tallriken och i glasen, även om det var gott var det helt enkelt för dyrt.
    Mvh,
    Ulrika Läs mer
  • Mari
    Mari skrev om 19 Glas
    God mat och mycket bra selektion av spännande viner, vi hade en mycket trevlig kväll här med våra vänner. Läs mer
  • Pia G
    Pia G skrev om 19 Glas
    Ordnade en affärsmiddag med internationella besökare som blev mycket lyckad! Gemytlig miljö avskiljt i källaren och oerhört god mat med passande viner. Och personalen är trevliga och kunniga. Allt till ett överkomligt pris. Rekommenderas starkt! Läs mer
  • Mona B
    Mona B skrev om 19 Glas
    Jag har alltid fått ett mycket varmt och serviceinriktat bemötande. Personalen har ansträngt sig för att kunna leverera enligt önskemål, även om det inte alltid är vad som finns på menyn. Det är alltid en smakupplevelse utöver det vanliga att äta och dricka på 19 Glas. Läs mer
  • Åsa J
    Åsa J skrev om 19 Glas
    Vi bjöd en 50-åring på 50-årsmiddag med vinpaket.
    Mycket god mat med passande drycker, allt serverat med en liten beskrivning av vad vi fick in.
    Restaurangdelen är liten och intim, men ändå privat.
    En minnesvärd helkväll! Läs mer
  • Kjell-åke J
    Kjell-åke J skrev om 19 Glas
    Bra bemötande , lysande mat med goda vinpaket Läs mer
  • Paul E
    Paul E skrev om 19 Glas
    Vi gick ut för att få god mat i trevlig miljö och trevligt bemötande. Vi fick ”det hele”!! Läs mer
  • Karin H
    Karin H skrev om 19 Glas
    Alltid noga vald, vällagad och god mat. Engagerad och kunnig personal, inte minst när det gäller viner. Läs mer
  • Cecilia G
    Cecilia G skrev om 19 Glas
    Ätit både middag och lunch här. Fantastiska smaker, personlig och bra service. Känns både ombonat och rustikt. Och att de som lagar maten och komponerar menyn är i fin samklang med råvarorna. Läs mer
  • Dagmar J
    Dagmar J skrev om 19 Glas
    Köpte Set meny och vinpaket
    Höga förväntningar som infriades
    Kunnig personal som utmanar gästerna att prova nya vinet
    Familjär miljö Läs mer
  • Maria M
    Maria M skrev om 19 Glas
    grymt bra käk och alltid trevlig service! Toppenställe! Läs mer
  • Mats L
    Mats L skrev om 19 Glas
    En av mina favoritrestauranger i Stockholm. Alltid personligt och trevlig bemötande. Spännande och nyskapande mat och ett utmärkt urval av vin på glas. Läs mer
  • Marie V
    Marie V skrev om 19 Glas
    Meny med dryckespaket. Mycket spännande och intressant dryckesval. Medelhöga förväntningar och det levde upp till förväntningarna. Trevlig service. Läs mer
  • Annika H
    Annika H skrev om 19 Glas
    Trevligt, avspänd stämning med egen profil. Vi var glatt överraskade. Läs mer
  • Stig S
    Stig S skrev om 19 Glas
    Trevligt mottagande.
    Bra meny till ett moferat pris.
    Spännande viner i vinpaketet.
    Perfekt service utan att vara påträngande. Läs mer
  • Kristoffer R
    Kristoffer R skrev om 19 Glas
    Fantastiskt bra mat. Som vegetarian/vegan är det inte ofta man blir glatt överraskad och utmanad, men på 19-glas blir jag det varje gång! Läs mer
  • Heidi S
    Heidi S skrev om 19 Glas
    They have great combinations of flavors and textures. Always accommodate special needs outside of the regular menu. I like how they match wines and explain them. I think this could be done even more. Läs mer
  • Stefan G
    Stefan G skrev om 19 Glas
    En otroligt bra vinkällare med stor bredd och personligt präglad. Mycket bra mat och jätteduktig personal. Läs mer
  • Anna Carin N
    Anna Carin N skrev om 19 Glas
    Födelsedagsmiddag för 7 personer Läs mer
  • Johan F
    Johan F skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat med perfekta kombinationer med vinpaketet. Läs mer
  • Lena Y
    Lena Y skrev om 19 Glas
    Personlig, spännande både i smak och service, gott och kommer gärna tillbaka! Läs mer
  • Tanja K
    Tanja K skrev om 19 Glas
    Lunchen för 139. LÅNG tid inan maten kom. Maten var god men att ta betalt 19 kr för bubbelvatten utan att säga till innan vår fräckt. Läs mer
  • Erik D
    Erik D skrev om 19 Glas
    Äter ofta lunch här. Alltid vällagad mat, begränsade valmöjligheter till trots hittar jag alltid något jag gillar.Dessutom i de flesta fall en bra service. Läs mer
  • Bengt H
    Bengt H skrev om 19 Glas
    Alltid trevlig personal och jättegoda luncher! Läs mer
  • Johan L
    Johan L skrev om 19 Glas
    Som stamgäst så uppskattar jag mycket hos 19 glas.
    - väldigt kunniga
    - trevlig atmosfär
    - god mat Läs mer
  • Stefan E
    Stefan E skrev om 19 Glas
    Bra personal, riktigt bra mat och fantastik dryck. Det med en alla välkommen attityd Läs mer
  • Annika L
    Annika L skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat! Återkommer gärna Läs mer
  • Peter C
    Peter C skrev om 19 Glas
    Alltid lika trevligt bemötande när man kommer dit.
    Maten innehåller alltid några positiva överraskningar och är mycket prisvärd.
    Vinutbudet är ett av de bästa som kan fås i Stockholm, alltid finns det något extra och annorlunda som vi inte provat förut.
    Lokalen är liten och gemytlig och eventuellt skulle 19glas vinna på en något större lokal, framförallt för att det ofta är svårt att få tag på bord. Toaletten kan också förbättras.
    Topprestaurang som kan behöva lite utveckling. Läs mer
  • Cecilia E
    Cecilia E skrev om 19 Glas
    Avslappnat, kunnigt, och maten är över förväntan - varje gång! Rekommenderar varmt ett besök på 19 glas. Läs mer
  • Carmen F
    Carmen F skrev om 19 Glas
    • Oj, jag minns inte alla goda rätter (det var ett tag sedan jag var på 19 glas.). Menen fantastisk smakupplevelse.
    • Bemötandet var supertrevligt, så där som man vill bli bemött.
    • Jag hade höga förväntningar eftersom jag hört att det ska vara bra.
    • Jag kommer tillbaka :) Läs mer
  • Sören M
    Sören M skrev om 19 Glas
    Underbar mat och dryck serverad av engagerad personal som tagit till sig den Republikanskt Jamtländska touchen Läs mer
  • Peter S
    Peter S skrev om 19 Glas
    Jag har ätit här ett antal gånger under åren, men har aldrig blivit positivt överraskad av deras mat. Vinerna är bra men alldeles för dyra.
    Senaste gången jag var där, efter att ha läst recensioner om att det skulle vara bra, blev jag så besviken på maten att jag lämnade hälften, gick inte att äta. Här behöver man göra något. Ingen kompensation heller.

Peter Ström Läs mer
  • Kerstin B
    Kerstin B skrev om 19 Glas
    Jag har bokat bord till mina kollegor, köpt presentkort till vänner, samt träffat vänner för några glas vin.
    Alltid trevligt bemötande, härlig atmosfär. Goda viner.
    Jag rekommenderar 19 Glas till alla som passerar Gamla Stan Läs mer
  • Pelle A
    Pelle A skrev om 19 Glas
    Älskar 19 glas. Läs mer
  • Magnus L
    Magnus L skrev om 19 Glas
    Trevligt bemötande.
    Vi åt lunch med lite öl och vin.
    Charmig och rustik lokal.
    Segt att få betala när man var klar. Läs mer
  • Christer J
    Christer J skrev om 19 Glas
    19 Glas erbjuder en mycket gemytlig restaurangupplevelse. Allt är mycket professionellt och vänligt, om än med betydande bohemiska inslag. Maten är innovativ och mycket välsmakande. Lokalen är enkel men med charm. Servicen är mycket bra. Läs mer
  • Elias K
    Elias K skrev om 19 Glas
    Fantastisk service och unik matupplevelse i trevlig lokal. 19 Glas levererar som vanligt högt över förväntningarna! Läs mer
  • Louise H
    Louise H skrev om 19 Glas
    Jag har ätit lunch massor av gångar på 19 Glas och firade mina 40 år med middag med min familj. Altid en fantastiskt upplevelse - maten, servicen, atmosfären :-). 19 Glas levar definitivt upp till mina (höga) förvätningar. Mvh Louise Läs mer
  • Pernilla U
    Pernilla U skrev om 19 Glas
    Mycket bra bemötande! Jag gillar att de tog stor hänsyn till att en i sällskapet var glutenintolerant och verkligen serverade alternativ även till brödet vi fick innan maten. Dryckesmenyn passade utmärkt till maten. Toppenmåndag med besöket! Läs mer
  • Ann-sofie L
    Ann-sofie L skrev om 19 Glas
    Lätt att boka bord, trevligt och personligt bemötande och god vällagad mat. Läs mer
  • Agneta A
    Agneta A skrev om 19 Glas
    Lunchbesök - den förträffliga ärtsoppan med saffranspannkaka.
    Den är alltid väldigt god och prisvärd.
    Jag har rekommenderat denna upplevelse till ett antal personer som varit där och är väldigt nöjda.

Trevligt bemötande och väldigt gott.
    Det enda som är lite rådigt är toaletten - för mörkt och känns inte helt fräsch, tyvärr.

Annars bästa bästa :) Läs mer
  • Katarina E
    Katarina E skrev om 19 Glas
    Stor upplevelse, lite show och som en upptäcktsresa bland ekologiska viner och det oförglömliga röda bubblet Läs mer
  • Peter S
    Peter S skrev om 19 Glas
    Kunskap och passion vad gäller vin och mat. Bra matchning vin/mat. Lite ovanliga viner ibland. Mycket gott bemötande. Läs mer
  • Elisabeth K
    Elisabeth K skrev om 19 Glas
    Allt var toppen vad gäller service och matupplevelse. Läs mer
  • Lisa
    Lisa skrev om 19 Glas
    Trevlig och kunnig personal som kombinerar ihop naturviner med mat på ett härligt vis. Läs mer
  • Eleonor S
    Eleonor S skrev om 19 Glas
    Maten var fantastisk. God och spännande. Även bra på att anpassa vid allergier.

Det hade dock varit önskvärt att få fler frågor och information om vin, då jag var där med utländska leverantörer som har detta som ett stort intresse. Det var en av anledningarna till varför jag valt just detta ställe. Upplevde att det kändes svårt att föra en sådan kommunikation.

Gästerna var även de mycket nöjda med maten. Men mindre nöjda med vinvalen. Läs mer
  • Monica L
    Monica L skrev om 19 Glas
    Fantastisk service, välutbildad personal.Och en underbar smakupplevelse i form av mat och dryck i kombination!!! Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm