19 Glas

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 354 kunder tycker om 19 Glas

• 2019-04-19

Anders E skrev om 19 Glas
    Alltid spännande, innovativ och välsmakande mat i vänlig och uppmärksam atmosfär. Läs mer
  • 2019-04-10

Nina A skrev om 19 Glas
    Lunch - supergod!

Något stressad personal men jag klandrar de inte när det är en hektisk dag. Läs mer
  • 2019-04-07

AnnMari N skrev om 19 Glas
    Vi åt några barrätter. Gott och annorlunda. Urtrevlig personal. Läs mer
  • 2019-04-05

Emma J skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat och dryck! Åt den vegetariska rätten till lunch och den var fantastisk, även efterrätten var kanongod! Genuin matglädje! Läs mer
  • 2019-04-05

Thomas N skrev om 19 Glas
    Ett av det bästa ställena i Gamla Stan Läs mer
  • 2019-04-03

Carola F skrev om 19 Glas
    Fantastisk mat, oslagbara viner och trevligt bemötande. Få ställen i Stockholm levererar en så prisvärd upplevelse. Läs mer
  • 2019-04-03

Peter C skrev om 19 Glas
    Mycket bra! En personlig stil i allt. Mat, inredning och service. Läs mer
  • 2019-03-31

Patrik W skrev om 19 Glas
    Valde middag och vinpaket
    Trevligt bemötande
    Hade väldigt höga förväntningar på mat och dryck men tyvärr var båda delarna under förväntad nivå. Två av fem rätter var dock väldigt bra!
    En trevlig kväll med ok matupplevelse Läs mer
  • 2019-03-29

Sofia W skrev om 19 Glas
    Mat och vin var verkligen inte bra. Tog avsmakningsmeny med vinpaket och var varken nöjd med viner eller maten. Servicen inte heller bra, personalen var nonchalanta Läs mer
  • GUNNAR S

2019-03-28

GUNNAR S skrev om 19 Glas
    Vi köpte en middagsmeny m. Vinpaket. Vi är mycket nöjda.
    Lokalen behöver fräschas upp.
    Bra service god mat bra viner till maten.
    Vi kommer gärna tillbaka. Läs mer
  • Susanne P

2019-03-28

Susanne P skrev om 19 Glas
    Vänligt varmt mottagande - tilltalande enkel meny, rena smaker allt underbart al dente.
    Vinerna utsökta!
    Vi litade på alla de omdömen som vi läst innan - och valde rätt bland alla de alternativ som finns!

Skriver två finlandsvenskar på tur Läs mer
  • 2019-03-27

HB E skrev om 19 Glas
    Mycket bra service. Utsökt mat Läs mer
  • 2019-03-24

Carl Johan R skrev om 19 Glas
    Intressant mat, fantastiskt vinutbud och trevlig personal. Läs mer
  • 2019-03-23

Viveka L skrev om 19 Glas
    Det tog 1 o 10 min att få dagens lunch. När jag mycket försiktigt frågade varför svarade kyparen. Det där får du ta med chefen.
    Maten var helt ok men vem har över en timme Tt vänta på mat? Förrätten tog över 30 min trots att den är samma till alla. Läs mer
  • 2019-03-23

Jan K skrev om 19 Glas
    Var där på lunch den 22 mars. Maten som vanligt god men måste ha fattas personal i köket då det tog oacceptabelt lång tid mellan för och varmrätt. Gästerna började skruva på sig. Läs mer
  • Henrik R

2019-03-23

Henrik R skrev om 19 Glas
    Grym service, högklassig mat och bra vintips. Det känns som att sitta i sitt eget kök - fast med kul sällskap och skitbra käk. Läs mer
  • Hans O

2019-03-21

Hans O skrev om 19 Glas
    Väldigt trevligt bemötande och intressanta viner som proffsigt presenterades. Mycket goda smårätter. Mina franska vänner var mycket nöjda Läs mer
  • 2019-03-20

Andreas E skrev om 19 Glas
    Mycket trevlig personal, mysigt ställe och fantastiskt fin mat! Läs mer
  • Jan P

2019-03-16

Jan P skrev om 19 Glas
    Kreativ och god mat serverad med bra och väl passande drycker av jättetrevlig personal! Läs mer
  • 2019-03-14

Lina F skrev om 19 Glas
    Väldigt fin lokal, jättegod mat och trevligt bemötande. Men på notan kom 2 * refreshers à 39 kr som jag inte visste att vi beställt. Det var en negativ överraskning. Läs mer
  • 2019-03-14

Emma W skrev om 19 Glas
    lammet var utsökt!
    soppan väldigt god.
    jag blev väl bemött
    jag hade förvisso höga förväntningar men blev ändå lite golvad av lammet.
    kan sammanfattas som: En anspråkslös och vänlig atmosfär där mat och dryck är viktigast utan åthävor, utan pretentioner. Läs mer
  • Nisse H

2019-03-12

Nisse H skrev om 19 Glas
    Som vanligt tog vi middagsmeny. 5 lagom stora rätter radades upp en efter en. Både fisk, kött och grönt, allt med lagat med fantasi och omsorg.
    Den engelska bubblet innan och naturvinerna i vinpaketet gjorde att allt lyfte ytterligare. Läs mer
  • Eva E

2019-03-11

Eva E skrev om 19 Glas
    Jag hade bokat bord för lunch på 19 Glas för att fira en god vän som fyllt år. När vi kom dit på tiden vi bokat var inte vårt bord klart för oss och vi ombads att vänta. 5-10 min kan vara ok men inte 20 min på en lunch. Det serverades två rätter, förrätten var en rotsellerisoppa som var god i smaken men något tunn, till det fick vi en skiva bröd som delats i två bitar, alltså en halva var. Tre rätter fanns att välja på och vi valde det veg alt som var riktigt dåligt, direkt osmakligt, det var som ännu en soppa med några spetskålblad som flöt runt i buljong samt kikärtor i botten. Jag skämdes inför min vän, att vi fick så dålig mat, vi var inte mätta. Ville inte klaga för personalen, lätt att det då blir en dålig stämning. Vi satt längst in vid köksentren och det var en tydlig odör av avlopp från köket. Ingen personal frågade hur vi tyckte maten smakade, de borde förstått när så mycket av maten var kvar på våra tallrikar att vi inte var nöjda. Det hade varit en trevlig gest att erbjuda en kopp kaffe med något till, också med tanke på förseningen i början, men något sådant erbjöds icke. Väldigt besviken och vi kommer inte gå dit igen./Eva Läs mer
  • 2019-03-09

Pontus S skrev om 19 Glas
    I sin avancerade enkelhet serverar 19glas fantastisk mat och med personlighet och närvaro ger de vintips utöver det vanliga. Läs mer
  • 2019-03-06

Johan Z skrev om 19 Glas
    En Underbar lunch, med en soppa som förrätt och en fiskgryta , där råvaroran fick komma till tals på ett färgstarkt sätt.
    Tips: ät potatis tre gånger i veckan som lunnch och inta de två övriga på 19 Glas. Då blir du både mätt och lycklig. Läs mer
  • 2019-02-28

Malin W skrev om 19 Glas
    Mycket prisvärd tvårätters lunch. Läs mer
  • 2019-02-24

Johan H skrev om 19 Glas
    Mycket trevlig personal och bra bemötande och gott vin! Vi åt båda vegetariskt, fantastisk varmrätt/buljong men kanske något enkla rätter annars och hade nog önskat lite större eller mer genomtänkta rätter för vegetarianer. Rekommenderas varmt Läs mer
  • 2019-02-19

Christoffer A skrev om 19 Glas
    Maten va riktigt bra och det som verkligen IMPONERADE va vinet! mysig "hemma hos" feeling som gör att man känner sig som en stammis vid första besöket. Läs mer
  • 2019-02-19

Sara L skrev om 19 Glas
    Wow. Stimmigt. Knivskarp mat och eldsjälar runt vin. De håller måttet både på lunch och middag. Läs mer
  • 2019-02-18

Anna J skrev om 19 Glas
    Det är alltid lika välkomnande att besöka 19glas. Bästa servicen och utsökt mat och dryck. Vi är aldrig besvikna och återkommer ofta. Läs mer
  • 2019-02-17

Christine W skrev om 19 Glas
    Märkligt och arrogant bemötande (på gränsen till oförskämt) av personalen. De missade allergier i sällskapet som vi hade föranmält och verkade allmänt ointresserade av oss som gäster. Ägaren tog sig dock tid en stund och delade sin filosofi kring mat och dryck, trevligt. Spännande koncept med naturvin, dock inga klockrena smakkombinationer. Ryktet lovade mer än vi fick! Läs mer
  • 2019-02-16

Karin R skrev om 19 Glas
    Trevlig service, fint med liten soppa som starter fast det bara var lunch, men lammbiten var liten och inte särskilt matig. Läs mer
  • Marcus E

2019-02-16

Marcus E skrev om 19 Glas
    Mycket varmt och trevligt bemötande. Vacker miljö med behaglig belysning. Vällagad mat från grunden på bra råvaror. Genomgående fina smaker. Matlagning utan onödigt fett vilket ger en behaglig mättnad. Personligen gillar jag feta såser och skulle gärna sett en litet fetare sås till fisken men bortsett från min personliga smakpreferens skulle 19 glas fått full pott. Läs mer

Joachim A skrev om 19 Glas
    Vi åt en mycket välsmakande meny.
    Mycket trevligt bemötande.

Helnöjda : ) Läs mer

Aldis K skrev om 19 Glas
    Vi hade jobbmiddag i matkällaren. Underbar lokal, väldigt trevligt bemötande. Mycket bra! Läs mer

David W skrev om 19 Glas
    Riktigt bra lunch. Trevligt och familjärt bemötande av personalen. Den bästa ärtsoppan på mycket länge. Läs mer

Victor W skrev om 19 Glas
    Kanon! Helt otrolig mat till schysst pris. Hade en toppenkväll Läs mer

Lennart L skrev om 19 Glas
    Premiärbesök med frun på 19 Glas, och vi blev grymt positivt överraskade. Lunchbesök en torsdag, och som sedvanligt på många restauranger bjöds det Ärtsoppa och (just här) Saffranspannkaka.

Men till skillnad från det vanliga ”lunchslabbet” med geggig ärtsoppa och storkökspannkaka på eftervärme bjöds här på vad jag måste definiera som den bästa Ärtsoppa jag någonsin ätit. En underbar buljong, perfekt al dente ärtor, härliga små köttbitar och 3st skivade korvbitar av det lagom kryddiga slaget. Till det en grov och underbart sötstark senap. Det här är Ärtsoppa på riktigt, som alla borde ge sig tid att prova åtminstone en gång i sitt liv.

Den efterföljande Saffranspannkakan var även den bra, och en lagom avvägt avslutning till huvudrätten, underbar i sin presentation, textur och väl balanserade smaker.

Personalen var trevlig, och informerade mer än gärna om både matens innehåll och passande dryckesalternativ. Första besöket, men hit kommer vi absolut tillbaka.

Lätt att boka bord på hemsidan, och det rekommenderar jag. Lunchbesöket blev snabbt fullsatt av hungriga gäster. Läs mer
    Peter B, Peter B gillar detta
  • 2019-02-11

Ann-Sofie N skrev om 19 Glas
    Mycket väl bemött, mycket god lunch. Vegetariskt alternativ finns. Läs mer
  • 2019-02-09

Anna L skrev om 19 Glas
    God mat, trevlig & kunnig personal och dessutom en fotoutställning på köpet. Kommer absolut att gå dit igen. Läs mer
  • 2019-02-07

Katarina J skrev om 19 Glas
    Jag bokade bord för lunch för 8 p (avskedslunch för en av mina kollegor) och upplever att jag blev mycket väl bemött, både vid bokningen samt via ett antal uppföljande mail. Vi fick också ett mycket trevligt och vänligt bemötande vid själva restaurangbesöket, och är också mycket nöjda med maten som serverades. Den enda kommentar jag har är att vi blev tillfrågade om vi ville ha vatten att dricka, och om ja, stilla eller med "bubbel". Vi valde vatten med "bubbel" och fick detta serverat i karaff. När jag sedan betalade notan såg jag att man hade fakturerat SEK 19.-- per person för vattnet. Jag tänkte inte på att fråga i förväg om det kostade något, men tycker det vore bra om man informerar gäster i förväg om att det innebär en extra kostnad. Läs mer
  • 2019-02-07

Åsa T skrev om 19 Glas
    En underbart god och prisvärd tvårätters lunch som aldrig gör en besviken! Stort plus för att det går att boka bord även till lunch.

Har ätit kvällsmenyn också flera gånger och alltid blivit mer än nöjd med både mat och dryck.

Servicen är fantastisk! Läs mer
  • 2019-02-04

Mikael S skrev om 19 Glas
    Köpte 5 rätters menyn med inkluderande dryckespaket.
    Dryckerna var mkt trevliga med goda variationer i klassisk bemärkning (ex Bordeaux och Champagne) men maten var både lite sparsam och av varierande kvalitet vilket tyvärr märktes att man var rätt så hungrig när man gick ifrån bordet.

Rekommenderar drycken och ev. smårätterna men skulle avstå från en hel meny.

-----------------------------------------------------------------------------

Beskrivning av maten:
    entrén bestod av en spenatkräm som enl. vårt sällskap mest smakade mixad spenat. Fick vibbarna av en kall spenat smoothie i fastare form som bättre hör hemma som kosttillskott än på en avsmakningsmeny. (såg att de tog bort den till nästa vecka vilket kan tyda på att vi inte var de ända sällskapet med denna åsikten).
    Andra rätten var en svampgryta. Mycket umami och passade utmärkt med en vit Bordeaux.
    Tredje rätten var smörstekt Marulk. Väl tillagad och en av de bättre rätterna på menyn.
    Huvudrätten bestod av Anka. Ankan var god i sig, men rätt så liten portion.
    Efterrätten var en Kokos sorbet, rätt så tillintetsägande men smakade bra. Läs mer
  • 2019-02-04

Glenn J skrev om 19 Glas
    Förvånad att det inte var lika bra som sist jag var här. Ändå väldigt gott! Läs mer

Perita L skrev om 19 Glas
    Vi hade fått var sin meny med fem rätter och tillhörande vinpaket i present. Servicen var otroligt fin, och maten väldigt god och väl kombinerad med drycken. Vi kunde nog bara önskat att portionerna var något större, när jag lämnade restaurangen var jag något berusad men fortfarande lite hungrig. Läs mer

Nils L skrev om 19 Glas
    För få alternativ av maträtter Läs mer
    2019-02-03 Peter B svarar Nils L
    Nils, just själva idéen med 19glas! En meny till Lunch och en till Middag, en oas i en värld av ständiga val att göra..., med också en barmeny minimerar vi matsvinn och kan använda de bästa lokal råvaror till en medveten meny som inte erbjuder den "vanliga" krogmaten...

Magnus N skrev om 19 Glas
    Ett mycket fint bemötande och välsmakande lunch gjorde lunchmötet ännu bättre. Läs mer
  • 2019-02-02

Annelie E skrev om 19 Glas
    Ätit här tidigare, tyckte att det var ok, gillade inte menyn den här gången.
    För många mail!! Läs mer
    2019-02-03 Peter B svarar Annelie E
    Annelie, vad tråkigt att du inte gillade menyn, vi hoppades naturligtvis att du skulle ha gjort det, men som sagt smaken är olika.
    Vad menar du med för många mail?
  • 2019-02-02

Ann-Catrin M skrev om 19 Glas
    Vänligt bemötande och massor av kärlek i maten Läs mer
  • 2019-01-31

Guy L skrev om 19 Glas
    Lunch som var av högsta klass. Mycket trevligt bemötande. Personalen värnar verkligen om besökarna.
    Vinbaren är också av mycket hög klass. Spännande utbud och kunnig och intresserad personal.
    Det är ett ställe som jag verkligen kan rekommendera Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm