Lux Dag för Dag

Primusgatan 116, 112 67 Stockholm — Visa karta

Den traditionella svenska matlagningen har inspirerat oss till det kök vi presenterar på Lux Stockholm. Det är grunden. Vi har sedan gått vidare, utvecklat våra svenska smaker och kombinerat dem med våra bästa minnen från strövtåg i runtom i världen.
Brunnsgränd 2-4, 11130, Stockholm

Restauranger nära Lux Dag för Dag:

Kristinebergsstrand 2, Stockholm
Välkommen till Piren Restaurang och Bar! Här hittar du högklassig mat på fantast... Läs mer ›
Johan H:
Trevlig personal och bra meny med råvaror på svenskt vilt som älg, hjort och anka.

Norra Agnegatan 39, STOCKHOLM
Restaurang Tabbouli på Kungsholmen är det givna valet för vällagad libanesisk ma... Läs mer ›
Sara K:
Var ett super bra bemötande och maten var god! Tycker dock att det är lite väl mycket att betala nästan 80kr för bara humus! Hade gärna set...

Scheelegatan 18, STOCKHOLM
Välkommen till Spisa hos Helena! Här hittar du en kreativ meny med svensk husman... Läs mer ›
Karin L:
Trevlig och bra personal. God mat.

Dalagatan 28, STOCKHOLM
På restaurang Hemma Vasastan erbjuder vi lunch, after work, á la carte och cater... Läs mer ›
Husse S:
mycket bra lunch och bra salladsbuffe!!! Men bäst av allt är AW där speciellt Ons-Fre så har dom en fin tilltuggs buffe som man gillar nå...

Läs vad 11 kunder tycker om Lux Dag för Dag

• Tomas v
    Tomas v skrev om Lux Dag för Dag
    Åt en middag med min fru där för ett par veckor sedan. Maten var ojämn med en underbar förätt medans huvudrätten och efterrätten var mer medioker. Det som stod ut var den dåliga servicen där vi fick vänta ca 30 minuter mellan förrätten var avklarad och att varmrätten togs ut. Min teori är att vår beställning glömdes bort då man efter ett tag tydligt märkte att personalen började undvika vårt bord och jag satt exempelvis med ett tomt vinglas under ca 20 minuter utan att någon frågade om jag ville ha påfyllning.

Finns klart bättre restauranger att välja! Läs mer
  • Pernilla K
    Pernilla K skrev om Lux Dag för Dag
    Vi åt julmiddag där och var inte nöjda tyvärr. Hade förväntat oss mer av denna fina restaurang som har sådant bra rykte.
    Vi togs emot av flera olika personer, som sa olika saker och det hela kändes väldigt rörigt. Julbordet var gott, men tyvärr för lite olika alternativ. Sillbordet får plus i kanten, men allt annat: varmrätterna var rena skämtet. Ingen skinka på julbordet. Den kom separat till vårt bord. Fast den bestod av en liten bit per person. Hade dom slut på grisen? På ett julbord? Janssons frestelse den fanns inte heller på julbordet, utan kom till oss i en gemensam liten rund kopp bestående av två ynka mattuggor per person. Vi bad om mer, men det kändes ju också märkligt att behöva fråga efter mer, när det är ett julbord!
    Varmrätterna var det inte mycket att välja bland. Inga varma grönsaker, fisk eller dylikt. Nä, nästa år väljer vi Långholmen i stället. Läs mer
  • Thomas L
    Thomas L skrev om Lux Dag för Dag
    Lux är en fantastiskt ambitiös restaurang. Allt är i toppklass och notan är hög men rättvis. Lux får allra högsta betyg! En av Stockholms bästa! Läs mer
  • Christian L
    Christian L skrev om Lux Dag för Dag
    Bland dem bästa matupplevelserna i mitt liv Läs mer
    Sara S gillar detta
  • Peter
    Peter skrev om Lux Dag för Dag
    Oj..Oj.. va bra detta ställe är. Mattempel..Alltid perfekt mat och personal. Har ätit alla årstiders menyer här och längtar alltid tillbaka.
    I will return.... Läs mer
  • Joel J
    Joel J skrev om Lux Dag för Dag
    Pålitlig gourmetkrog med skönt sommarläge på Lilla Essingen.
    Restaurangens byggnad är K-märkt. Den har stora välvda, spröjsade fönster som öppnar matsalen ut mot Mariebergsfjärden och ger den det ljus som passar restaurangens namn.

I kvarteret bakom restaurangen ligger Lux Dessert och Choklad, restaurangens egna konditori som också bakar bröd. Sommartid gör man också hemgjord glass, och man försöker satsa på ekologiska råvaror i så stor utsträckning som det går.

Återvände hit för tredje gången och testar full avsmakningsmeny. Härligt helhetskoncept. Havssmaken rullar i gommen och även om mina sinushålor höll kvar tånglukten lite för länge(dominerade lite väl mycket) så var det helt klart en upplevelse. Servicen har alltid varit bra alla gånger. Även om inte alla servitriser hade full koll på t.ex. vilket vitt vin som skulle passa bäst till en kycklingrätt så återkom de snart med rekommendation från Sommeliern (Anser inte att man kan begära att varje servitris ska vara utbildad sommelier). Bästa förrätten åt jag för ett par år sedan här också dessutom. Vaktel, vaktelägg, äppelmousse, vitlöksglass och diverse. Underbart gott! Kombinationen var onaturlig i huvudet men så svårslagen! Har ett leende på läpparna varje gång vi går där ifrån. Läs mer
  • Petter S
    Petter S skrev om Lux Dag för Dag
    This is the shit! Allt är så genomtänkt - ypperlig service, fantastisk god och äventyrlig mat, fin lokal + att John Coltrane's jazzmästerverk "Equinox" då & då rinner igenom bakgrundssorlet. Istället för att lägga en tusenlapp på en tveksam skjorta, så kan du gå hit & få en av de bättre matupplevelser som finns att få i denna stad. Dyrt, dyrare, dyrast - men faktiskt värt pengarna då helheten når upp till en gastronomisk fullpoängare. Rekommenderas varmt - bara en sån sak som att de serverar "förefterrätt" innan ordinarie efterrätt... Läs mer
    Lena C, Tobias B gillar detta
  • Camilla
    Camilla skrev om Lux Dag för Dag
    Lux ligger i Electrolux gamla industrilokaler precis vid vattnet på Lilla Essingen. Inredningen är ljus, luftig och sval och borden täckta med vita linnedukar. Deras menyer är en fantastisk matupplevelse för såväl näsa och ögon som för gommen - spännande kombinationer av smaker, konsistens och temperatur samt en otroligt konstnärlig uppläggning. Det är vällagat och smakar gott, mycket mycket gott med rena, milda och framträdande smaker. Personalen är mycket artig och uppmärksam, berättar kunnigt om menyn och ingredienserna och kommer med utmärkta vinförslag. En alltigenom "luxig" upplevelse. Läs mer
  • Lena C
    Lena C skrev om Lux Dag för Dag
    Lyxig lunchrestaurang med traditionell uppmärsam service. Trevligt bemötande vid ankomst och hänvisning till bord med vita linnedukar gör att bara starten känns rätt. Beställning av dryck sker snabbt och smidigt och sedan serveras det goda hembaka brödet som är utsökt. Lunch menyn erbjuder både a'la carte och en något billigare dagens rätt som ändå är väldigt trevligt komponerad på tallriken, så det blir inte bara en fröjd för smaklökarna men även för ögat. Läs mer
  • Emma K
    Emma K skrev om Lux Dag för Dag
    Håller med om att det är en av de bästa, men tyckte att de misslckades lite med "konceptet" när jag var där i våras. Speciellt med tanke på att man får punga ut med minst 2000/person om man vill ha hela menyn.
    Menyn kändes inte helt genomtänkt, det var väldigt många "smaker" per rätt/tallrik så det kändes för mycket och ibland förvirrande. Min kalvbit som fick var dessutom väldigt seg, vissa delar otuggbara. Vill man äta flott tycker jag Edsbacka är den klara stjärnan böev även rejält överaskad av Pontus!. Betydligt mer sammansatt och intressantare.
    Hade det inte varit för vår coola, personliga servitris (får man säga så på fina ställen? hehe) vi hade och det faktum att de faktiskt har Stockholms, förmodligen Sveriges godaste choklad gör att de får en 4 istället för 3a. Läs mer
    Jonas F gillar detta
  • Tobias H
    Tobias H skrev om Lux Dag för Dag
    En av de bästa restaurangerna i Stockholm. En avsmakningsmeny på Lux ställer sina krav på besökaren (minns en ost i någon mellanakt som landade som ett knytnävsslag i munnen) men belönar också ordentligt. Maten som sagt oklanderlig (inte sällan med en sammanhängande tanke/röd tråd), medan servicen kan vara lite väl professionell och just därför opersonlig ibland. Läs mer
    Jonas F gillar detta

Primusgatan 116, 112 67 Stockholm