Alla kategorier Restaurang Stockholms län Stockholm Östermalm Djurgården Oaxen Krog & Slip

Oaxen Krog & Slip

Beckholmsvägen 26, 115 21 Stockholm — Visa karta

I Slipen serverar vi nordisk bistromat där de flesta är tänkta att delas på. Oaxen är en mötesplats i vacker miljö.
VENDEVÄGEN 14, 18269, Djursholm
Yolo
Erik L:
Världens bästa brunch! Och med livemusik! Perfekt för familjer. Wow

Restauranger nära Oaxen Krog & Slip:

Nytorget 6, STOCKHOLM
Nytorget 6 har modern husman och smaker från södra Europa både som servering och... Läs mer ›
Göran H:
Bra bemötande, trevlig personal. Maten bra, men inte världsklass.

Brunnsgränd 4, STOCKHOLM
På Le Rouge står råvarorna lax och entrecote i fokus i kombination med hög servi... Läs mer ›
Johan P:
Vi hade en kanonkväll! Bra service och mycket god mat.

Österlånggatan 17, Stockholm
Hos Österlånggatan 17 i charmiga Gamla Stan skapas en behaglig upplevelse med fö... Läs mer ›
Ulrika H:
Trevligt bemötande Gott vin Ojämn mat upplevelse - några bra , andra mindre bra en del rätter ej prisvärda

Stora Nygatan 43, Stockholm
Medeltida julbord med levande musik Ett riktigt traditionellt julbord på annorlu... Läs mer ›
Linda H:
En annorlunda men god matupplevelse i supermysig miljö. Musiken, miljön och personalens medeltidsklädsel gör att man skruvar tillbaka kloc...

Läs vad 4 kunder tycker om Oaxen Krog & Slip

• Kenneth A
    Kenneth A skrev om Oaxen Krog & Slip
    Grymt gott och imponerande servering, de lägger ofta sista touchen medan man tittar på ute vid bordet. Åt avsmakningsmeny, vilket tog ca 5 timmar. Matkonst på hög nivå.

Med vin, avec och övernattning (sista färjan går 22.30) kostar det en rejäl slant, men gillar man mat är det lite av en "once in a lifetime experience", och rekommenderas speciellt nu när 2011 är sista säsong...

Ser fram emot att se vad och var de öppnar upp i Stockholm efter detta!
    Nikke L gillar detta
  • Micke
    Micke skrev om Oaxen Krog & Slip
    På en av skärgårdens vackraste öar ligger en krog av yttersta världsklass. Vid besöket här fick jag bland annat smaka på friterade grisöron och trots att man tänker till en gång innan man smakar så är det så gott att man snart glömmer vad det egentligen är man äter.

En av Sveriges och världens absolut bästa restauranger.
  • Joel J
    Joel J skrev om Oaxen Krog & Slip
    Blodkrämsrullad lantkanin. Vårrullar fyllda med grisfötter och bruna bönor. Hur kommer man ens på tanken? Och lyckas få det att smaka så gudomligt gott?
    Första intrycket av den ruffiga kalkbrottsön vid inloppet till Södertälje är inte överdrivet insmickrande. Men vi har inte mer än satt oss på terrassen med den föreslagna fördrinken (rosa champagne, 165 kr glaset) förrän vi börjar inse varför Oaxen har blivit en kulinarisk vallfartsort och utsetts till Sveriges bästa restaurang.
    Nere vid bryggan anländer matsugna besökare med motorkryssare, segelbåtar och sjöflygplan på den solkrusade Himmerfjärden. Inne i kalkbrukets före detta disponentbostad förstärker matsalarnas stilsäkra och lågmälda inredning den andaktsfulla stämningen.

Förväntningarna är höga – ändå överraskas vi positivt av bonusrivstarten: utsökta små aptitretare som terrin på hummer och torsk, consommé med en miniatyrkub egg royale och krispiga vårrullar att doppa i dragonsås.
    Personalen, som smyger runt i jordfärgade linnedräkter, är ytterst kunnig och vänlig. De byter bestick med vita bomullshandskar, stryker bort brödsmulor med silverkniv och berättar gärna och stolt om de gastronomiska konstverken. Någonstans mellan dillbriochen med sojabönspuré, getostkrämen i maltsaltade sockerkulor, blåstångsskummet och den björkriseldade spetskålen tappar vi tråden. Det går inte ta till sig alla detaljer.

Ibland kan man känna sig en aning matt på denna närmast maniska påhittighet och undra om kökschefens experimentlusta är frukten av för många sysslolösa vinterkvällar i skärgårdsmörkret. Men även den mest surmagade måste kapitulera inför den fulländade kokkonsten. Som korgen med fem sorters nybakta smakrika bröd – serverat med hårdkärnat smör. Som det imponerande urvalet av kaffe från Brasilien, Jamaica, Etiopien och Acehprovinsen i Indonesien – färskpressat vid bordet. Som listan med 26 sorters handplockade röda, gröna och svarta teer från Kina.

Det långväga blandas med det lokala: honung och örter från Oaxen, ost från Järna, sparris från Hörningsholm och en lysande ale från Nynäshamn.
    Vinkällaren har lika imponerande bredd. Till varje rätt finns ett utvalt vin angivet – och den rekommendationen kan man tryggt följa. Vi njöt särskilt av en Châteauneuf-du-Pape till den mjölksockerstekta marulken och tyska underverket Würtz Chardonnay Weingut till den basilikahalstrade torsken. Utsökt var också det specialimporterade vin de naturel från Rasteau till den varma tranbärschokladen.
    Smakar det så kostar det. Ett par som väljer avsmakningsmenyn med vinpaket får en nota på drygt 4 000 kronor. Ändå känns det prisvärt. För bättre än på Oaxen äter man inte i Sverige 2006
  • Nils v
    Nils v skrev om Oaxen Krog & Slip
    Oerhört bra restaurang - dyrt men håller extremt hög kvalitet. Jag kan även varmt rekommendera att tillbringa natten ombord på restaurangens båt efter avslutad 5- eller 7-rättersmiddag. Servicen håller hög klass och jag måste säga att detta är den bästa restaurangen jag har besökt i Sverige.

Beckholmsvägen 26, 115 21 Stockholm