Alla kategorier Restaurang Stockholms län Stockholm Södermalm Gamla Stan Sjätte Tunnan

Sjätte Tunnan

Stora Nygatan 41-43, 111 27 Stockholm — Visa karta

Kom på gille och njut av medeltida feststämning, mat och dryck!

Allt från mat och dryck till underhållning, lokal och klädsel har vi återskapat i en medeltida stil och på ett medeltida sätt. Våra lokaler är unika och menyerna kommer ur autentiska medeltida kokböcker. I möjligaste mån används samma ingredienser och metoder som på medeltiden.

Vi har ett brett utbud av öl, serverar goda viner och ett antal olika mjöd. Dessutom brygger vi vårt egna mölska, ett mjöd med mycket malt och stark liknelse till öl. Välkomna!

Läs vad 79 kunder tycker om Sjätte Tunnan

• Christer B
    Christer B skrev om Sjätte Tunnan
    Spennende og god mat. Mjød anbefales på det sterkeste. Fantastiske lokaler hvor man får følelsen av å komme bort fra den moderne tid.
    Humoristisk og kunnskapsrik betjening. Läs mer
  • Linn A
    Linn A skrev om Sjätte Tunnan
    Jag har varit på sjättetunnan många gånger och när jag jobbade i receptionen på ett hotell så skickade jag dit många kunder. Tycker atmosfären och personalen är jättebra. Är vegetarian och utbudet är dåligt på vegetariskt mat. Som tur är så ändrar de menyn då och då så jag inte äter dans varje gång. Höga priser men man får det man betalar för. Mitt absoluta favorit ställe i Stockholm. Läs mer
  • Sanna H skrev om Sjätte Tunnan
    Genuint trevlig upplevelse! Rekommenderas. Läs mer
  • Sandra L skrev om Sjätte Tunnan
    Åt middag på Sjätte tunnan med min sambo. Vi delade på förrätten och efterrätten och tog varsin varmrätt. All mat var fantastiskt gott och väl komponerat. Personalen var väldigt trevlig och tog sig tid att berätta om maten, trots att det var fullbokat. Jag och min sambo hade en jättetrevlig kväll med helt utsökt mat och dryck. Vi kommer gå hit igen. Läs mer
  • Emina A skrev om Sjätte Tunnan
    Underbart! Supergod mat och helt fantastisk service. Perfekt när man vill ha något utöver det vanliga. Läs mer
  • Therese A skrev om Sjätte Tunnan
    Jättetrevlig personal och fantastisk mat! Vi kom tidigt till vår reservation men de tog emot oss med ett leende och lät oss sitta ned med en gång. Vi fick snabb service med både mat och dryck. Det känns som de har en väl fungerande organisation. Jag kommer definitivt gå hit igen. Jag bor i Uppsala men har ändå varit och ätit här två gånger inom loppet av en månad. Värt varenda krona! Läs mer
  • Erik N
    Erik N skrev om Sjätte Tunnan
    Jag har varit på Sjätte Tunnan rätt många gånger; på helger och druckit öl och mjöd och på vardagskvällar för en schysst middag. På helgerna är det alltid livligt och underbar stämning som smittar av sig, alla är vänner och sjunger ihop där nere i källaren.
    Vardagskvällarna är mycket lugnare, vilket egentligen säger sig självt, och maten har aldrig gjort mig besviken. Senast åt jag lax med senap och gröt(?) gjord på bröd, toppat med lite kanel till förrätt. Det låter lite ovanligt men det var faktiskt riktigt gott. Till varmrätt åt jag revben med surkål vilket är en höjdare både till smaken och till priset, och sen var jag "tyvärr" för mätt för att orka med en efterrätt. Jag tog mig istället ett extra glas av husets mjöd som jag tycker om, en klargul mjöd som smakar som ren mjöd ska smaka. Rekommenderar varmt ett besök! Läs mer
    2018-04-19 Sjätte Tunnan svarar Erik N
    Vi tackar! Och är lite imponerade över att du klara äta förätt och revben för två själv.
  • Emanuel T skrev om Sjätte Tunnan
    Fantastiskt bra mat och dryck, trevlig personal och en utmärkt upplevelse. Läs mer
  • Valentina J skrev om Sjätte Tunnan
    Trevlig atmosfär,vänlig personal,gott mat Läs mer
  • Nadja B skrev om Sjätte Tunnan
    Jag och mitt sällskap var mycket nöjda med vistelsen på Sjätte Tunnan. Vi fick ett glatt och trevligt bemötande av personalen, maten och drycken var mycket god och det var mysiga lokaler. Rekommenderar starkt denna restaurang! Läs mer
  • Ewa N skrev om Sjätte Tunnan
    Trevligt bemötande av all personal och bra mat. Fick mycket bra info om drycker Läs mer
  • Kenneth R
    Kenneth R skrev om Sjätte Tunnan
    Utmärkt mat, bra prisnivå, trevlig personal och mysig miljö. Rekommenderas varmt ! Läs mer
  • Christian C skrev om Sjätte Tunnan
    Trevlig miljö och bra personal. Menyn tunnare nu än tidigare men lika kraftigt prissatt som tidigare. Det egna mjödet är bra men inget att "gå dit för". Läs mer
  • Inger H skrev om Sjätte Tunnan
    Inget problem att ändra bokning för antal personer.
    Kul med "Bondens gille" till hela gänget. Det mesta gott. En köttbit tyvärr torr.
    Trevlig personal.
    Glad och pratig stämning.
    Roligt ställe att besöka! Läs mer
  • Anders S
    Anders S skrev om Sjätte Tunnan
    Helt fenomenal upplevelse med förträffligt god mat och dryck. Och på det serviceminded personal som brinner för att göra gästernas besök till en härlig upplevelse. Utöver ett glatt humör från personalen så berättar de även om varje maträtt vad gäller tiilagning och historia.

Detta var vårt fjärde besök sedan 2006 och vi kommer besöka restaurangen än fler gånger. Läs mer
  • Erick S skrev om Sjätte Tunnan
    Inte så god mat, bra efterrätter, för hög ljudvolym dyrt Läs mer
  • Jenny S skrev om Sjätte Tunnan
    Det var den godaste maten jag ätit på länge!! Läs mer
  • Sam L skrev om Sjätte Tunnan
    Mysig lokal, bra dricka och utmärkt mat! Läs mer
  • Thomas L skrev om Sjätte Tunnan
    Bra service. Riktigt god mat och dryck. Härlig miljö. Läs mer
  • Sven R skrev om Sjätte Tunnan
    Intressant och trevligt besök. God mat och gott öl. Nästa gång prövar vi nog något av gillena. Läs mer
  • Margareta C
    Margareta C skrev om Sjätte Tunnan
    Trevligt restaurangbesök för att fira vårt barnbarns födelsedag. Rolig meny och trevlig betjäning som bidrog till att ge en äkta medeltidsstämning. Maten var dessutom god! Läs mer
  • Marie J skrev om Sjätte Tunnan
    Bra bemötande och upplevd god service. Vid närmare granskning av notan efteråt visade det sig att vi betalt för två drinkar som vi varken beställt eller druckit. Maten var helt OK men det saknades kryddat vin. Inredningen innehöll för många synliga elsladdar som helt tog bort medeltidskänslan. Läs mer
  • Ulrika C skrev om Sjätte Tunnan
    Mysig trevlig krog i källarvalven. God mat! Läs mer
  • Klas F skrev om Sjätte Tunnan
    Treblig pesonal och bra mat. Kul med medletidstema Läs mer
  • Nicolina N skrev om Sjätte Tunnan
    Jag och min sambos besök på Sjätte Tunnan var riktigt bra. Förrätten - anklåret - var helt klart kvällens favorit. Deras egna mjöd rekommenderar jag varmt.
    Trevliga servitörer och mycket god service trots att restaurangen var fullproppad.
    Det enda negativa var ljudvolymen men det är förståeligt med tanke på hur mycket folk det var den kvällen.
    Kommer absolut återvända till Sjätte Tunnan! Läs mer
  • Robert J skrev om Sjätte Tunnan
    Åt en god middag i trevlig miljö. Bra service. Läs mer
  • Tore Ö skrev om Sjätte Tunnan
    Trevlig miljö, toaletter var under all kritik..
    Personalen trevlig bra service .
    Maten prisvärd. Läs mer
  • Helena H skrev om Sjätte Tunnan
    Utmärkt. Trevlig, gemytligt och mycket bra mat. Prisvärt! Läs mer
  • Sara G skrev om Sjätte Tunnan
    Väldigt trevlig atmosfär, god mat och bra service. Det gick snabbt att få maten och Servitrisen förklarade vad vi hade på tallrikarna. Menyn är något dyr men vad man kan vänta sig i gamla stan. Läs mer
  • Karin H skrev om Sjätte Tunnan
    Fantastisk personal, miljö och tidstypisk mijö! Rekommenderas varmt! Ärtsoppa med saffran till förrätt och revben som varmrätt är verkligen en höjdare. Missa inte denna krog! Läs mer
  • Ellen S skrev om Sjätte Tunnan
  • Jörgen E skrev om Sjätte Tunnan
    Tyvärr besviken ,maten dyr kanske inte värre än på andra välrenommerade krogar men kvaliten håller inte måttet.Dessutom till råga på allt ,toaletten stank avlopp och ligger i direkt anslutning till köket med vidöppna dörrar.
    Ingen trevlig upplevelse.
    Det som förvånar mig är att personalen inte verkade bry sig alls.
    Jag har Inga problem med att gå dit och bara sitta ned å ta något att dricka.Men någon matbeställning blir det inte igen.
    Trist för jag gillar miljön och temat. Läs mer
  • Lisa L skrev om Sjätte Tunnan
    Vi upplevde det som att det pågick nån slags konflikt bland personalen. De verkade vantrivas och vi upplevde dem irriterade (inte nödvändigtvis på gästerna, men kanske mot varandra eller nån händelse).
    Ingen tog emot oss när vi kom, och när vi frågade en servitris om hjälp verkade hon snarast oförstående. Killen bakom baren var den enda i personalen som log mot oss.
    Jag tror och hoppas att det vi upplevde var en engångsföreteelse, att eventuella problem har retts ut, och att alla mår bra.
    Stämningen bland personalen är dock anledningen till varför jag inte sätter betyget 4.

Vår kypare var väldigt trevlig och kunnig, men även hos honom anade vi nån form av ledsamhet.

Maten var god, tycker jag.
    Det blåste kallt från ytterdörren. Lokalen var mysig, även om väggmålningarna var lite slarvigt gjorda.

Förlåt, mitt klageri. Jag hoppas som sagt att allt löst sig.
    Det var en helt ok kväll, och jag jämförde den med Aifur, där vi var för ett år sedan, och personalen verkade stortrivas. Kan ju bero på dagsform.

Tack! Läs mer
  • Lars R skrev om Sjätte Tunnan
    Trevlig restaurang med härlig atmosfär. Vi valde "Borgarens Gille" en komplett tre-rätters meny. Förrätten (Fänkålssoppa med kräftstjärtar i gelé och sacristains) var helt fantastisk, och även de följande serveringarna var bra men inte lika fantastiska. Hyfsat men inte fantastiskt prisvärt. Läs mer
  • Tina E skrev om Sjätte Tunnan
    Trevligt, gott och bra service. Läs mer
  • Johan A
    Johan A skrev om Sjätte Tunnan
    Vi hade en riktigt rolig middag med rejäl och vällagad mat samt stora mängder god mjöd. Det var stämningsfullt och kul och fräscht på ett tidstypsikt sätt. Läs mer
  • George S skrev om Sjätte Tunnan
    Trevligt och gemytligt. Mysig stämning i medeltida atmosfär. Engagerad personal och maten smakade mkt bra. Rekommenderas.! Läs mer
  • Marko V skrev om Sjätte Tunnan
    Allt fungerade väldigt bra från bokning av bord tills vi fick notan fastslagen med en kniv på bordet! =) Maten var riktigt god och även ett stort tack till er för ett trevligt och hjälpsamt bemötande från personalen. Läs mer
  • Elina E skrev om Sjätte Tunnan
    Jag har firat min födelsedag på sjätte tunnan i 6 år nu. Alltid jättebra mat och mjöden är fantastisk. Personalen har i alla år varit helt underbara, väldigt kunniga och har rolig humor. Kommer absolut fortsätta med min tradition så länge jag kan gå i den branta trappan! Nästa år fyller jag 30 och då vill jag slå till med en mega fest på sjätte tunnan! Läs mer
  • Bengt M skrev om Sjätte Tunnan
    Mycket nöjd med allting. Maten var supergod,mjöden var väldigt god och mycket trevlig personal. Inredningen var mysig. Tyvärr missade vi ev. uppträdande men det kanske vi ser nästa gång Läs mer
  • Mathias J skrev om Sjätte Tunnan
    Bra mat, bra service, trevligt ställe! Läs mer
  • Sofie S skrev om Sjätte Tunnan
    Mycket bra service, god mat, jag har inget att anmärka på alls. Läs mer
  • Mikael E
    Mikael E skrev om Sjätte Tunnan
    Tyvärr. Mina barn tyckte inte om någon av maträtterna på menyn, så vi gick och år någon annanstans. Vore bra med ratter som passer barn Läs mer
  • Robert N
    Robert N skrev om Sjätte Tunnan
    Bokade bord via internet, gick mycket smidigt. Lokalen och personalen är fantastiska, medeltida atmosfären går inte att sätta pris på, den är unik. Maten är tidsenlig och väldigt god, men den absoluta pärlan är husets egna mjöd, eller mölska som den också kallas. Finns inget som slår den kombinationen, längtar tillbaka efter varje besök. Läs mer
  • Åsa B skrev om Sjätte Tunnan
    Ok personal, maten inte god. Små portioner - men det gjorde ju inte så mycket då 😀. Läs mer
  • Elias F skrev om Sjätte Tunnan
    Underbar mat, mysig stämning. Passande för både födelsedagen och den romantiaka middagen. Perfekt! Läs mer
  • Staffan J skrev om Sjätte Tunnan
    Bra service och suverän miljö! Läs mer
  • Thorbjörn A skrev om Sjätte Tunnan
    Helt enkelt bäst!
    Trevlig o gemytlig atmosfär.
    Kunnig och trevlig personal. Läs mer
  • Anne-Marie P
    Anne-Marie P skrev om Sjätte Tunnan
    This was a fantastic experience for myself and my family. I ordered the ribs thinking they would be a sizing like in my country but they were huge! The environment was great, the service was great... definitely a must do if visiting Stockholm. Läs mer
    Mark N gillar detta
  • Jose S skrev om Sjätte Tunnan
    Fantastisk bra atmosfär och mat Läs mer

Stora Nygatan 41-43, 111 27 Stockholm