Alla kategorier Restaurang Stockholms län Stockholm Södermalm Gamla Stan Sjätte Tunnan

Sjätte Tunnan

Stora Nygatan 41-43, 111 27 Stockholm — Visa karta

Kom på gille och njut av medeltida feststämning, mat och dryck!

Allt från mat och dryck till underhållning, lokal och klädsel har vi återskapat i en medeltida stil och på ett medeltida sätt. Våra lokaler är unika och menyerna kommer ur autentiska medeltida kokböcker. I möjligaste mån används samma ingredienser och metoder som på medeltiden.

Vi har ett brett utbud av öl, serverar goda viner och ett antal olika mjöd. Dessutom brygger vi vårt egna mölska, ett mjöd med mycket malt och stark liknelse till öl. Välkomna!

Läs vad 67 kunder tycker om Sjätte Tunnan

• Christian C
    Christian C skrev om Sjätte Tunnan
    Trevlig miljö och bra personal. Menyn tunnare nu än tidigare men lika kraftigt prissatt som tidigare. Det egna mjödet är bra men inget att "gå dit för".
  • Inger H
    Inger H skrev om Sjätte Tunnan
    Inget problem att ändra bokning för antal personer.
    Kul med "Bondens gille" till hela gänget. Det mesta gott. En köttbit tyvärr torr.
    Trevlig personal.
    Glad och pratig stämning.
    Roligt ställe att besöka!
  • Anders S
    Anders S skrev om Sjätte Tunnan
    Helt fenomenal upplevelse med förträffligt god mat och dryck. Och på det serviceminded personal som brinner för att göra gästernas besök till en härlig upplevelse. Utöver ett glatt humör från personalen så berättar de även om varje maträtt vad gäller tiilagning och historia.

Detta var vårt fjärde besök sedan 2006 och vi kommer besöka restaurangen än fler gånger.
  • Erick S
    Erick S skrev om Sjätte Tunnan
    Inte så god mat, bra efterrätter, för hög ljudvolym dyrt
  • Jenny S
    Jenny S skrev om Sjätte Tunnan
    Det var den godaste maten jag ätit på länge!!
  • Sam L
    Sam L skrev om Sjätte Tunnan
    Mysig lokal, bra dricka och utmärkt mat!
  • Thomas L
    Thomas L skrev om Sjätte Tunnan
    Bra service. Riktigt god mat och dryck. Härlig miljö.
  • Sven R
    Sven R skrev om Sjätte Tunnan
    Intressant och trevligt besök. God mat och gott öl. Nästa gång prövar vi nog något av gillena.
  • Margareta C
    Margareta C skrev om Sjätte Tunnan
    Trevligt restaurangbesök för att fira vårt barnbarns födelsedag. Rolig meny och trevlig betjäning som bidrog till att ge en äkta medeltidsstämning. Maten var dessutom god!
  • Marie J
    Marie J skrev om Sjätte Tunnan
    Bra bemötande och upplevd god service. Vid närmare granskning av notan efteråt visade det sig att vi betalt för två drinkar som vi varken beställt eller druckit. Maten var helt OK men det saknades kryddat vin. Inredningen innehöll för många synliga elsladdar som helt tog bort medeltidskänslan.
  • Ulrika C
    Ulrika C skrev om Sjätte Tunnan
    Mysig trevlig krog i källarvalven. God mat!
  • Klas F
    Klas F skrev om Sjätte Tunnan
    Treblig pesonal och bra mat. Kul med medletidstema
  • Nicolina N
    Nicolina N skrev om Sjätte Tunnan
    Jag och min sambos besök på Sjätte Tunnan var riktigt bra. Förrätten - anklåret - var helt klart kvällens favorit. Deras egna mjöd rekommenderar jag varmt.
    Trevliga servitörer och mycket god service trots att restaurangen var fullproppad.
    Det enda negativa var ljudvolymen men det är förståeligt med tanke på hur mycket folk det var den kvällen.
    Kommer absolut återvända till Sjätte Tunnan!
  • Robert J
    Robert J skrev om Sjätte Tunnan
    Åt en god middag i trevlig miljö. Bra service.
  • Tore Ö
    Tore Ö skrev om Sjätte Tunnan
    Trevlig miljö, toaletter var under all kritik..
    Personalen trevlig bra service .
    Maten prisvärd.
  • Helena H
    Helena H skrev om Sjätte Tunnan
    Utmärkt. Trevlig, gemytligt och mycket bra mat. Prisvärt!
  • Sara G
    Sara G skrev om Sjätte Tunnan
    Väldigt trevlig atmosfär, god mat och bra service. Det gick snabbt att få maten och Servitrisen förklarade vad vi hade på tallrikarna. Menyn är något dyr men vad man kan vänta sig i gamla stan.
  • Karin H
    Karin H skrev om Sjätte Tunnan
    Fantastisk personal, miljö och tidstypisk mijö! Rekommenderas varmt! Ärtsoppa med saffran till förrätt och revben som varmrätt är verkligen en höjdare. Missa inte denna krog!
  • Ellen S
    Ellen S skrev om Sjätte Tunnan
  • Jörgen E
    Jörgen E skrev om Sjätte Tunnan
    Tyvärr besviken ,maten dyr kanske inte värre än på andra välrenommerade krogar men kvaliten håller inte måttet.Dessutom till råga på allt ,toaletten stank avlopp och ligger i direkt anslutning till köket med vidöppna dörrar.
    Ingen trevlig upplevelse.
    Det som förvånar mig är att personalen inte verkade bry sig alls.
    Jag har Inga problem med att gå dit och bara sitta ned å ta något att dricka.Men någon matbeställning blir det inte igen.
    Trist för jag gillar miljön och temat.
  • Lisa L
    Lisa L skrev om Sjätte Tunnan
    Vi upplevde det som att det pågick nån slags konflikt bland personalen. De verkade vantrivas och vi upplevde dem irriterade (inte nödvändigtvis på gästerna, men kanske mot varandra eller nån händelse).
    Ingen tog emot oss när vi kom, och när vi frågade en servitris om hjälp verkade hon snarast oförstående. Killen bakom baren var den enda i personalen som log mot oss.
    Jag tror och hoppas att det vi upplevde var en engångsföreteelse, att eventuella problem har retts ut, och att alla mår bra.
    Stämningen bland personalen är dock anledningen till varför jag inte sätter betyget 4.

Vår kypare var väldigt trevlig och kunnig, men även hos honom anade vi nån form av ledsamhet.

Maten var god, tycker jag.
    Det blåste kallt från ytterdörren. Lokalen var mysig, även om väggmålningarna var lite slarvigt gjorda.

Förlåt, mitt klageri. Jag hoppas som sagt att allt löst sig.
    Det var en helt ok kväll, och jag jämförde den med Aifur, där vi var för ett år sedan, och personalen verkade stortrivas. Kan ju bero på dagsform.

Tack!
  • Lars R
    Lars R skrev om Sjätte Tunnan
    Trevlig restaurang med härlig atmosfär. Vi valde "Borgarens Gille" en komplett tre-rätters meny. Förrätten (Fänkålssoppa med kräftstjärtar i gelé och sacristains) var helt fantastisk, och även de följande serveringarna var bra men inte lika fantastiska. Hyfsat men inte fantastiskt prisvärt.
  • Tina E
    Tina E skrev om Sjätte Tunnan
    Trevligt, gott och bra service.
  • Johan A
    Johan A skrev om Sjätte Tunnan
    Vi hade en riktigt rolig middag med rejäl och vällagad mat samt stora mängder god mjöd. Det var stämningsfullt och kul och fräscht på ett tidstypsikt sätt.
  • George S
    George S skrev om Sjätte Tunnan
    Trevligt och gemytligt. Mysig stämning i medeltida atmosfär. Engagerad personal och maten smakade mkt bra. Rekommenderas.!
  • Marko V
    Marko V skrev om Sjätte Tunnan
    Allt fungerade väldigt bra från bokning av bord tills vi fick notan fastslagen med en kniv på bordet! =) Maten var riktigt god och även ett stort tack till er för ett trevligt och hjälpsamt bemötande från personalen.
  • Elina E
    Elina E skrev om Sjätte Tunnan
    Jag har firat min födelsedag på sjätte tunnan i 6 år nu. Alltid jättebra mat och mjöden är fantastisk. Personalen har i alla år varit helt underbara, väldigt kunniga och har rolig humor. Kommer absolut fortsätta med min tradition så länge jag kan gå i den branta trappan! Nästa år fyller jag 30 och då vill jag slå till med en mega fest på sjätte tunnan!
  • Bengt M
    Bengt M skrev om Sjätte Tunnan
    Mycket nöjd med allting. Maten var supergod,mjöden var väldigt god och mycket trevlig personal. Inredningen var mysig. Tyvärr missade vi ev. uppträdande men det kanske vi ser nästa gång
  • Mathias J
    Mathias J skrev om Sjätte Tunnan
    Bra mat, bra service, trevligt ställe!
  • Sofie S
    Sofie S skrev om Sjätte Tunnan
    Mycket bra service, god mat, jag har inget att anmärka på alls.
  • Mikael E
    Mikael E skrev om Sjätte Tunnan
    Tyvärr. Mina barn tyckte inte om någon av maträtterna på menyn, så vi gick och år någon annanstans. Vore bra med ratter som passer barn
  • Robert N
    Robert N skrev om Sjätte Tunnan
    Bokade bord via internet, gick mycket smidigt. Lokalen och personalen är fantastiska, medeltida atmosfären går inte att sätta pris på, den är unik. Maten är tidsenlig och väldigt god, men den absoluta pärlan är husets egna mjöd, eller mölska som den också kallas. Finns inget som slår den kombinationen, längtar tillbaka efter varje besök.
  • Åsa B
    Åsa B skrev om Sjätte Tunnan
    Ok personal, maten inte god. Små portioner - men det gjorde ju inte så mycket då 😀.
  • Elias F
    Elias F skrev om Sjätte Tunnan
    Underbar mat, mysig stämning. Passande för både födelsedagen och den romantiaka middagen. Perfekt!
  • Staffan J
    Staffan J skrev om Sjätte Tunnan
    Bra service och suverän miljö!
  • Thorbjörn A
    Thorbjörn A skrev om Sjätte Tunnan
    Helt enkelt bäst!
    Trevlig o gemytlig atmosfär.
    Kunnig och trevlig personal.
  • Anne-Marie P
    Anne-Marie P skrev om Sjätte Tunnan
    This was a fantastic experience for myself and my family. I ordered the ribs thinking they would be a sizing like in my country but they were huge! The environment was great, the service was great... definitely a must do if visiting Stockholm.
    Mark N gillar detta
  • Jose S
    Jose S skrev om Sjätte Tunnan
    Fantastisk bra atmosfär och mat
  • Rafael F
    Rafael F skrev om Sjätte Tunnan
    Excellent food, service, and atmosphere!
  • Joakim S
    Joakim S skrev om Sjätte Tunnan
    Kul ställe att ta med besökare från andra länder till. Maten var god och vällagad, men kanske inte något jag skulle välja för en romantisk middag. Personalen gav ett mycket bra intryck och berättade entusiastiskt och väl påläst om de olika rätterna. Lokalerna uppfyllde mina förväntningar på en "vikingarestaurang", träigt, murrigt och upplyst med levande ljus.
  • David L
    David L skrev om Sjätte Tunnan
    Bästa stämningen i stan :) mäktig känsla i lokalerna med häftig inredning. Alltid en härlig blandning av glada människor och trevlig personal
  • Johanna B
    Johanna B skrev om Sjätte Tunnan
    Blir alltid lika nöjd med både maten och service! Rekommenderas!
  • Emelie A
    Emelie A skrev om Sjätte Tunnan
    Bra service, fantastisk stämning, god mat och dryck, husets mjöd lite vattnigt.
  • Inge E
    Inge E skrev om Sjätte Tunnan
    Det var trevligt bemötande och god mat i en mysig miljö.
  • Simon S
    Simon S skrev om Sjätte Tunnan
    En mycket mysig upplevelse med god mat och ett tilltalande alkoholutbud. Endast att läsa menyn och beundra besticken i som maten serverades med gav oss mycket underhållning. En mycket lyckad kväll tack vare denna restaurang.
  • Linda H
    Linda H skrev om Sjätte Tunnan
    En annorlunda men god matupplevelse i supermysig miljö.
    Musiken, miljön och personalens medeltidsklädsel gör att man skruvar tillbaka klockan.
    Måste dock säga att pepparrots smöret och brödet är så mmm mmm mmm.
    Kan lätt komma och bara käka detta underbara smör och hälla i mig massa god mjöd.
    Mjödet är pricken över i när det serveras i dessa fina lerkrus ni har.
    Rekommenderar eran restaurang till alla jag känner.
  • Maria R
    Maria R skrev om Sjätte Tunnan
    Bra mat i genuin miljö. Mätt blir man också. Vi återvänder gärna hit.
  • Artur C
    Artur C skrev om Sjätte Tunnan
    Mycket trevlig stämning och personal, god mat och gott mjöd! Ta gärna in fler mjödsorter:), och inte bara de dyraste.
  • Mikael R
    Mikael R skrev om Sjätte Tunnan
    Oftast mycket trevligt. Lätt att prata med andra gäster. Tycker att vakterna vid entrén är mycket bra och serviceminded. Bra öl utbud och när baren inte är stressad så har dom bra kunskap om ölinnehållet. Maten har blivit bättre med ett bra utbud för den breda publiken (plånboken). Saknar dock lite mindre grejer som ölkorv eller motsvarande. Toaletterna är lite griniga emellanåt, där borde man göra lite mera. I stora hela mycket bra. Dock är det svårt att få med hustrun dit av någon konstig anledning. kan inte sätta fingret på varför men det är väl motsvarande att gillar inte att gå på IKEA. Sjätte tunnan har om man ser tillbaka blivit, för mig ett attraktivare ställe att gå till.
  • Teresia S
    Teresia S skrev om Sjätte Tunnan
    Supergod mat och väldigt trevlig service!

Stora Nygatan 41-43, 111 27 Stockholm