Alla kategorier Mäklare Västernorrland Örnsköldsvik Fastighetsbyrån Fastighetsbyrån Örnsköldsvik

Fastighetsbyrån Örnsköldsvik

Stora Torget 2, 891 33 Örnsköldsvik — Visa karta

Sedan 1966 har vi på Fastighetsbyrån förmedlat bostäder i Örnsköldsvik affärsmässigt och med stort engagemang. Vårt kontor finns i Swedbanks lokaler eftersom vi har ett nära samarbete som går långt tillbaka. Det är en trygghet för både dig som vill köpa och sälja bostad!

Med mycket nybyggnation de senaste åren, Botaniabanans intåg och många evanemang att besöka är Örnsköldsvik en stad i full blom. Naturen, havet och stadslivet möts på ett trevligt sätt i staden och här finns något för alla. Vi tror att både Ö-vik och Sollefteå kommer fortsätta utvecklas positivt.

Välkommen in till vårt kontor eller hör av dig på annat sätt till oss om du har frågor eller funderingar kring boende i Örnsköldsvik eller Sollefteå!

Läs vad 440 kunder tycker om Fastighetsbyrån Örnsköldsvik

• 2019-06-14

Marielle S skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Gumåvägen 17. Vi är mycket nöjda med Ida. Hon fixar och donar och är otroligt trevlig och serviceinriktad. Hela köpet gick mycket snabbt och smidigt. Vi kommer att rekommendera henne till andra😊

Mvh Micke och Marielle Läs mer
  • 2019-06-12

Kjell B skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Hanna hjälpte mig sälja min bostadsrätt. Hon var mycket engagerad och gav bra vägledning och tips. Så här i efterhand måste jag säga att hon hade en väldigt bra känsla för marknaden och hennes rekommendation på utgångspris, beskrivning av lägenheten och styling-tips var helt rätt. Hon är mycket proffsig, engagerad och driven. Kan inte annat än rekommendera henne. Läs mer
  • 2019-06-11

Barbro Alice M skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Jag har sålt min villa på 4 rum kök som ligger på en liten ort utanför Sollefteå. Hade min son med mej vi tycker båda att Sara gav ett tryggt bemötande lugn glad. Sara är också hjälpsam på alla vis. Hon kan sitt jobb. Sara rekommenderas varmt av oss Tack Läs mer
  • 2019-06-08

Karl Henning Daniel J skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Proffsigt och personligt bemötande. Rakt igenom förstklassigt. Läs mer
  • 2019-06-08

Shanti P skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Sålde min lägenhet
    Tyckte att allt var ok tills bjudgiving börjat
    Kände att vi var inte på samma plan på vilken summa bjudgiving skulle börja på
    Brist på kommunikation kanske eller hade jag missuppfattat Läs mer
  • 2019-06-01

Ginger W skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Jordbruksfastighet med hus byggt 1986, gårdshus och ekonomibyggnader från 1927 ,traktorgarage från 1986 och 16 ha mark har gått till försäljning.
    Anna-Carin Holmgren har varit en glad, trevlig, effektiv och saklig försäljare. Stajling och fotografering har också känts professionell. Slutresultatet av försäljningen har ekonomiskt överträffat alla mina förväntningar.Dessutom känns det som jag fått köpare som jag med glädje överlämnar vår släktgård sedan 140 år till.
    Anna-Carin är en person som jag gärna skulle vilja / välja att samarbeta med i andra sammanhang också.// Ginger Wedin Sjögom 125 Bjästa Läs mer
    2019-06-01 Annacarin H svarar Ginger W
    Tack snälla Ginger för ditt fina betyg. Vilken härlig affär vi genomfört tillsammans! Tack för förtroendet, gott samarbete och blommorna❣️

Önskar dig allt gott!

Hälsningar, Annacarin
  • 2019-05-25

Annika V skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Sålt en stuga
    Bra bemöt och hon återkopplade om det var något Läs mer
    2019-05-27 Hanna Ö svarar Annika V
    Tusen tack för rekommendationen Annika, vi ses!
  • 2019-05-21

Victoria Birgitta R skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Driven och engagerad. Lyfte fram husets förmågor och oxå redogjort tydligt vad som är skäligt vid en försäljning och vad man kan förvänta sig etc som säljare. Läs mer
  • 2019-05-20

Karin S skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Sara Jeansdon är mycket kunnig och seriös i ditt arbete. Läs mer
  • 2019-05-16

Toby D skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Ida sålde vår lägenhet och vi är nöjda med allt från första träff. Proffsigt och lyhörd, vi kan starkt rekommendera Ida. Läs mer
    2019-05-16 Ida S svarar Toby D
    Tack snälla för den fina rekommendationen! Utan fantastiska säljaren är det svårt att vara en bra mäklare, tack för att ni ordna och fixat så fint med allt och alltid varit lätta att resonera med. / Ida
  • 2019-05-16

Maud N skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Jag har sålt en villa i Sollefteå. Sara har uppträtt korrekt och professionellt hela tiden. Hon har känts ärlig och har varit lätt att samarbeta med. Varit på hugget utan att man blivit stressad av det. Läs mer
  • 2019-05-13

Linnea V skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Vi fick hjälp av Ida att sälja vår 3:a, lägenhet. Vi kände ganska direkt förtroende för henne. Hon har lätt att skapa kontakt, upplever henne som en trygg och erfaren mäklare. Vi är jätte nöjd! Läs mer
    2019-05-14 Ida S svarar Linnea V
    Tusen tack för rekommendationen. Det har varit så otroligt roligt att få hjälpa er med försäljningen av lägenheten.
    / Ida
  • 2019-05-13

Ove B skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Hanna är glad och trevlig. Energisk , verkar gilla snabba resultat. Svarar snabbt vi har sökt henne. Hon har gjort en bra sammanställning med allt som rör vår husförsäljning. Läsvärt och tänkvärt. Hon har gjort ett bra jobb.
    Barbro och Ove Byström. Läs mer
    2019-05-27 Hanna Ö svarar Ove B
    Tack för ett bra samarbete! Ha en skön sommar i stugan så ses vi snart!
  • 2019-05-07

Anna E skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Vi har köpt en villa. Vi blev bemött på ett mycket bra sätt av vår mäklare Sara som var hjälpsam på alla sätt. Mäklaren levde upp till förväntningarna som vi hade genom att kunna svara på de frågor vi hade samt gjorde allt smidigt. Läs mer
  • Kristina L

2019-05-02

Kristina L skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Sålt en 4 tums lägenhete.
    Otroligt professionellt och vänligt sätt.
    Hon uppfyllde alla mina förväntningar och mer därtill.
    En toppen upplevelse. Läs mer
  • 2019-05-02

Daniel E skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Vi har köpt bostad och blev bemött av mäklaren bra men upplevdes väldigt stressig och att allt skulle ske snabbt. Läs mer
    2019-06-01 Annacarin H svarar Daniel E
    Tack för er återkoppling! Hoppas ni trivs i er nya bostad.

Vårhälsningar, Annacarin H
  • 2019-04-22

Christina S skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Har köpt ett mycket trevligt hus. Hanna är mycket trevlig, tillmötesgående och duktig. Läs mer
    2019-04-22 Hanna Ö svarar Christina S
    Tack för ett smidigt samarbete! Jag hoppas du kommer att trivas i din nya fantastiska trädgård.
  • 2019-04-18

Laila E skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Bättre mäklare kan du inte få. Jättetrevlig och positiv. Läs mer
    2019-04-22 Hanna Ö svarar Laila E
    Tack Laila för trevliga pratstunder i solen. Är säker på att du kommer trivas i din lägenhet, vi ses!
  • 2019-04-16

Nils Börje I skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Vi sålde ett hus i Långsele. Det gick mycket fortare än beräknat.
    Saras bemötande är fantastiskt, hon informerade om läget såväl kvällar som helger.
    Allt gick så smidigt.
    Vi är helnöjda Läs mer
  • 2019-04-11

Lars Magnus E skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Nöjd med allt👍 inte några problem
    Köpt en 2:a 62 m2
    Kan rekommenderas Läs mer
    2019-04-15 Hanna Ö svarar Lars Magnus E
    Tack för det Magnus, ni har varit bra kunder! Hoppas Therese kommer att trivas, vi ses framöver!
  • Örjan H

2019-04-04

Örjan H skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Vi sålde en mindre hyresfastighet och fick bra bemötande och vi hade en bra dialog om upplägget. I denna dialog tog vi på oss en hel del jobb själva och de fungerade bra. Bra och saklig hjälp vid kontraktsskrivandet. Läs mer

Jonas R skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Förstående och hjälpsam. Tydlig och vänlig. Högsta betyg på alla områden. Läs mer
    2019-04-03 Annacarin H svarar Jonas R
    Tack Jonas!

Så glad över ditt omdöme och uppskattar engagemanget i alla detaljer i försäljningen. Roligt med engagerade säljare!

Njut av våren!

Hälsar Annacarin

Per Allan G skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Har sålt en villa. Jag har bara haft positivt bemötande från Hanna. Hon arbetade effektivt och omsorgsfullt. Dessutom var hon glad och deltagande särskilt därför att jag blivit änkeman för 6 månader sedan. Sammanfattning: Bara positivt om Hanna.
    Per-Allan Granlöf Läs mer
    2019-04-10 Hanna Ö svarar Per Allan G
    Tack för den fina rekommendationen Per Allan, och tack för det fina samarbetet, vi ses framöver!

Kristina R skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Proffsig och vänligt bemötande.
    Tydlig information om säljprocessen.
    Bra återkoppling och lätt att få kontakt vid behov. Läs mer
    2019-04-03 Annacarin H svarar Kristina R
    Tack Kristina för rekommendationen!

Så glad över samarbetet och ”Säljaren berättar”. Nu får ni ”slappa” några månader innan ni lämnar ifrån er ert fina hus.

Hälsningar, Annacarin H

Mats-Ove B skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Mycket kunnig och saklig, lyssnar på sina kunder på ett utmärkt sätt, både säljare och köpare. Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Mats-Ove B
    Tack snälla Mats-Ove! Det var ett nöje att få vara en del av försäljningen med huset. Återkommande kunder kan väl vara den bästa rekommendation man kan få. Hoppas du kommer att trivas bra i lägenheten. / Ida

Karin S skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Köpt en bostadsrätt där hon var mäklare. Läs mer
    2019-04-10 Hanna Ö svarar Karin S
    Jag hoppas att ni kommer trivas i lägenheten, allt gott!
  • 2019-04-02

Gunilla F skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Tydliga informationer så man förstår. Bra informaton vid försäljningen. Lätt att få kontakt om man hade frågor. Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Gunilla F
    Det är jag som skall tacka för att jag fick hjälpa er med försäljningen! Allt gott! / Ida
  • 2019-04-01

Kerstin Paulina S skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Sålt äldre villa i behov av renovering. Det har varit ordning och reda utifrån den planering som gjordes ang annonsering, visning mm. Professionellt och bra bemötande. Läs mer
  • 2019-04-01

Elin I skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Bra och tydlig både informationsmässigt och i bemötandet. Nöjd med allt kring försäljningen av bostadsrätten. Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Elin I
    Tack för förtroendet att hjälpa till med lägenhetsförsäljningen! Nu hoppas vi bara att det rätta huset dyker upp snart. / Ida
  • 2019-03-25

Cathrine S skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Hej!
    Jag har fått hjälp av Anna-Carin Holmgren
    vid köp av sommarstuga och vid försäljning av min lägenhet. Hon har även värderat mitt hus. Jag har alltid blivit vänligt bemött, och hon har tagit sig tid att svara på frågor som jag haft. Anna-Carin är mycket positiv och proffsig. Jag brukar rekommendera henne när någon jag känner behöver hjälp av en mäklare. Läs mer
    2019-04-03 Annacarin H svarar Cathrine S
    Tack Cathrine!

Jag är så glad över alla affärer vi gjort tillsammans, bra teamwork! Önskar dig allt gott!

Hälsar, Annacarin
  • 2019-03-22

Camilla T skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Ida är en mycket trevlig mäklare med professionellt bemötande. Tydlig, snabb och kunnig. Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Camilla T
    Tack för att jag fick vara med på denna otroligt roliga försäljning i Sollefteå och tack för de fina orden. Hoppas ni skall trivas bra i huset! / Ida
  • 2019-03-22

Ulf Stefan H skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Vi sålde en gård från 1890 och är mycket nöjda med allt vad gäller bemötande styling, kontakt och uthållighet.

Stort tack till alla inblandade. Läs mer
  • 2019-03-21

Anders B skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Vi har sålt en bostadsrätt i Örnsköldsvik.
    Vi är jätteglada att vi valde Fastighetsbyrån och Annacarin Holmgren som mäklare.
    Annacarin har under hela processen, från första värdering till kontraktsskrivning skött sitt uppdrag på ett mycket bra sätt.
    Annacarin har hållit oss väl informerade.
    Annacarin har skött sitt mäklaruppdrag på bästa möjliga sätt, vi är mycket nöjda och kommer att rekommendera henne till våra vänner och bekanta.
    Tack också till mäklarassistent Gunilla Wästlund för bra samarbete. Läs mer
    2019-04-03 Annacarin H svarar Anders B
    Tack för det fina betyget, det värmer ett mäklarhjärta! Så roligt att få sälja en klassiskt renoverad lägenhet med stor känsla för stil.

Vårhälsningar, Annacarin med hjälp av bästa assistenten Gunilla
  • 2019-03-21

Fredrik J skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Supertrevlig, lättsam, kompetent. Läs mer
  • Cathrine H

2019-03-20

Cathrine H skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Vi sålde en gård i Sollefteå med hjälp av mäklarna på Fastighetsbyrån. De har från dag ett varit trevliga och positiva och hjälpt oss med bra styling av huset, ingen överstyling. Allt har gått smidigt bra. Vi är supernöjda! Läs mer
  • 2019-03-08

Liza H skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    köpt bostadsrätt, 2rumslgh
    Trevlig och lättsam mäklare
    Hade inga direkta förväntningar
    Tycker att det gått smidigt och varit enkelt att få kontakt vid behov. Fått den hjälp jag önskat. Läs mer
    2019-03-21 Annacarin H svarar Liza H
    Hej Liza!

Tack för rekommendationen. Hoppas du trivs i din nya bostad!

// Annacarin
  • 2019-03-05

Mats N skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Vi har köpt bostadsrätt, vänligt bemötande, engagemang , väldigt länge sedan jag hade kontakt med mäklare så jag hade inte så höga förväntningar men blev väldigt positivt överraskad , skulle absolut kunna anlita eller köpa av dom igen ...

/Mats Läs mer
    2019-03-21 Annacarin H svarar Mats N
    Tack Mats för rekommendationen! Önskar er allt gott!

Hälsningar, Annacarin Holmgren
  • 2019-03-04

Fanny P skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Vi har köpt orrvägen 12. Sara har varit trevlig, tydlig, framåt och hon har lyssnat. Jag är helt nöjd. Läs mer
  • 2019-02-25

Lenore B skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Jag och min sambo köpte ett hus där Ida Sjödin var mäklare. Efter en utdragen sökning efter hus med otaliga visningar och flera budgivningar gav vi oss in på ett sista försök utan några större förhoppningar.

Kontakten med Ida har sedan start känts bra då vi träffats tidigare. Hon har alltid varit enkel att komma i kontakt med och allt gick smidigt och snabbt, helt över våra förväntningar! Otroligt lyhörd, hjälpsam och trevlig mäklare. Om vi någon gång mot förmodan kommer att sälja vårt älskade nyköpta hus blir det definitivt Ida vi vänder oss till! Stort tack och kram från Lenore och Philip Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Lenore B
    Jag är så otroligt glad för er skull, äntligen har ni hittat ert hus. Att få vara en del av den resan är en ynnest. Tusen tusen tack för att jag får vara en del av det. / Ida
  • 2019-02-21

Monica P skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Vi har sålt vår villa i Domsjö och Ida hade hand om försäljningen. Ida skötte allt smidigt och enkelt. Hon förklarade tydligt hur det fungerar och var till stor hjälp och stöd under hela processen. Ida har en positiv inställning och ger ett bra bemötande. Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Monica P
    Tack snälla för rekommendationen! Hoppas vi möjligheten att ses mera framöver! / Ida
  • 2019-02-18

Gun-marie N skrev om Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Har både köpt och sålt lägenhet, samt sålt sommarstuga. Samma mäklare hela tiden. Allt gått snabbt och smidigt. Bra vinst vid båda försäljningarna. En mäklare jag kan rekommendera till alla. Läs mer
    2019-02-18 Annacarin H svarar Gun-marie N
    Tack Gun-Marie!

Så roligt med alla dessa affärer. Skulle gärna sälja något till er men vet att ni har det toppen. Allt gott till er!

Hälsar, Annacarin
  • 2019-02-18

Anne-Lii A skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Vi har nyligen köpt ett hus och Ida var den mäklaren som hanterade affären. Vi blev professionellt bemött på alla sätt och vis samt att hon besitter stor kunskap. Jag och min sambo kan varmt rekommendera Ida. Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Anne-Lii A
    Tack för att jag fick vara en del av detta. Hoppas att ni kommer att trivas i huset och att ni återkommer om ni har några frågor eller funderingar. Allt gott! / Ida
  • 2019-02-17

Mona Elisabeth G skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Riktigt nöjd med min mäklare.
    Blev bra bemöttfast att vi hade enbart telefonkontakt under försäljningen.
    Det blev både visning och snabb försäljning.
    Vi träffades vid sista kontakten och den var till belåtenhet. Läs mer
    2019-02-19 Hanna Ö svarar Mona Elisabeth G
    Roligt att höra av du är nöjd, tack för rekommendationen!
  • 2019-02-17

Birgitta F skrev om Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Vi sålde en villa som vi bott i under många år .
    Köparen gick inte på den offentliga visnigen utan vi visade privat !
    Vi kom också överens med köparen privat om priset !
    Vi är nöjd med mäklaren och det var en bra kominikation mellan oss och han levde upp till våra förväntningar . Läs mer
  • Emil D

2019-02-15

Emil D skrev om Sara Jeanson en del av Fastighetsbyrån Sollefteå
    Vi har sålt vårat hus i Österforse och hela affären har gått väldigt snabbt och smidigt!
    Vi ångrar inte en sekund att vi valde fastighetsbyrån i Sollefteå med Sara Jeansson som mäklare.
    Tydlig och hjälpsam på alla sätt å vis! Läs mer

Agneta N skrev om Annacarin Holmgren en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Anna-Carin är mycket driven och kunnig. Inger stort förtroende med sin kompetens och sitt engagemang.
    Kan varmt rekommendera henne till andra som ska sälja sin bostad! Läs mer
    2019-02-18 Annacarin H svarar Agneta N
    Tack Agneta för rekommendationen!

Nöjet helt på min sida, ha det toppen!

Mvh, Annacarin H

Ingun Carola Ö skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Vi har sålt en äldre villa där det blev budgivning med ett högt pris som slutpris. Jag och min man har blivit mycket väl emottagna av Hanna. Hon har mycket snabbt behandlat och svarat på våra frågor. Hon har stöttat och hjälpt oss med flera praktiska frågor. Vi har aldrig tidigare sålt ett hus och hade nog inga speciella förväntningar annat att vi skulle få den hjälp vi behövde. Tycker att det gått oerhört snabbt, smidigt och effektivt.

En glad och positiv mäklare som hjälpte oss med försäljningen av vårt genuina hem. Läs mer
    2019-02-19 Hanna Ö svarar Ingun Carola Ö
    Tack för den fina rekommendationen, var ett nöje att sälja ert fina hus!

Eila Anja Tellervo R skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Allt fungerade bra så vi är nöjda.
    Bra bemötande och fin struktur på arbetet. Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Eila Anja Tellervo R
    Eila, underbara kvinna! Tack för att du varit så underbar under försäljningen. Hoppas att vi stöter på varandra snart igen! / Ida

Rickey B skrev om Ida Sjödin en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Mycket trevlig och hjälpsam. Och tar sig tid att förklara. Läs mer
    2019-04-04 Ida S svarar Rickey B
    Tack för de fina orden. Inte alltid lätt att komma in och ta vid där någon annan redan påbörjat. Tusen tack för att jag fick hjälpa till! / Ida
  • Mathias J

2019-02-13

Mathias J skrev om Hanna Öhman en del av Fastighetsbyrån Örnsköldsvik
    Sålde mitt hus i Kramfors, blev mycket bra bemött av mäklaren under hela processen, som informerade om läget fortlöpande.
    Mäklaren svarade upp mot alla förväntningar jag hade och kan därför varmt rekommendera mäklaren. Läs mer
    2019-02-19 Hanna Ö svarar Mathias J
    Tack Mathias för det fina samarbetet, glädjer mig att du är nöjd!

Stora Torget 2, 891 33 Örnsköldsvik