Svensk Fastighetsförmedling Jönköping

Klostergatan 12, 553 17 Jönköping — Visa karta

Välkommen till Svensk Fastighetsförmedling i Jönköping - Sveriges största Bobutik!

Vi förenar det lilla med det stora och har filialer i Gränna och Mullsjö, förutom vårt Jönköpingskontor. Genom att vara på plats lokalt kan vi erbjuda en än mer anpassad mäklartjänst och tack vare att vi har många mäklare på plats har vi både erfarenhet och kunskap i mängder. Oavsett vilken typ av fastighet du är intresserad av eller vill sälja kan vi se till att du får ut det mesta av din fastighetsaffär!

Du får självklart bäst service om du kommer in på något av våra kontor, så kom gärna förbi på ett förutsättningslöst samtal!

Läs vad 1540 kunder tycker om Svensk Fastighetsförmedling Jönköping

• 2020-04-07

Gabriel M skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Vi köpte en bostadsrätt i ett av Jönköpings trevligaste område. Sandra ordnade en jätte finn visning och gjorde det lätt med att träffa säljaren och gå igenom avtalet. Läs mer
    2020-04-07 Sandra K svarar Gabriel M
    Tack så jättemycket för den fina rekommendationen, väldigt trevligt att ha kontakt med er också och glad att ni är nöjda med mitt jobb. Stort grattis till er fina lägenhet!
    Hälsningar Sandra
    Sandra K, Sandra K gillar detta
  • 2020-04-06

Frida N skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Jag och min sambo har blivit jättefint bemötta av Sandra och har bara positivt att säga om henne. Hon har definitivt levt upp till våra förväntningar. Läs mer
    2020-04-06 Sandra K svarar Frida N
    Tack så jättemycket Frida för den fina rekommendationen, vad glad jag blir att ni är nöjda. Vi ses och hörs snart igen :) Hälsningar Sandra
  • 2020-04-06

Johanna N skrev om Fredrik Hagejärd en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Sålt. Trevlig och kunnig. Jag trodde att det skulle vara svårt att förstå allt med en försäljning. Men Fredrik förklarade och gjorde det bra. Läs mer
  • 2020-04-05

Marie-louise O skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Hjälpte till med en snabb försäljning enligt mina önskemål. Gav ett professionellt intryck. Läs mer
    2020-04-06 Johan G svarar Marie-louise O
    Hej Marie-Louise!

Tack för din fina rekommendation.

Ha det så bra / Johan
  • 2020-04-05

Dijana B skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Det är andra gången vi använder Sandra Kristoff i samband med försäljning av bostadsrätt. Båda upplevelserna har varit otroligt positiva och hon överträffade förväntningarna i båda fallen. Vi sålde vår andra bostad under Coronakrisen med all ångest och oro det medförde. Sandra var en klippa under hela denna jobbiga process. Jag har verkligen inget annat än positiva ord och jag kan starkt rekommendera Sandra och Svensk Fastighetsförmedling. Läs mer
    2020-04-05 Sandra K svarar Dijana B
    Tack så jättemycket Dijana för din fina rekommendation och ert förtroende. Glad att jag kunnat vara ett bra stöd även denna gång. Roligt att jobba med er, tack snälla för förtroendet. Hälsningar Sandra

Josip B skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Sandra är enligt min mening Jönköpings bästa mäklare.
    Professionell men personlig, tillgänglig, lugn och väldigt kunnig.
    Hon har en förmåga att få en att känna att allt löser sig även om man säljer sin bostad under en coronapandemi.
    De affärer där vi haft henne som mäklare har hon överträffat våra förväntningar, både genom bemötande och resultat. Rekommenderar starkt! Läs mer
    2020-04-05 Sandra K svarar Josip B
    Tack snälla Josip för den fina rekommendationen, blir verkligen glad. Tacksam för ert förtroende och roligt att ni valde mig igen som mäklare. Tack för fint samarbete och bemötande. Hälsningar Sandra
  • 2020-04-05

Matilda J skrev om Christian Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Toppen bra bemötande. Enkelt och som alltid svarar 🙂 Läs mer
  • 2020-04-04

Anna Emelinda S skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Jag köpte en bostadsrätt.
    Jag blev bemött på ett bra att och han förklarade om jag inte förstod.
    Jag vet inte vad jag hade för förväntningar av mäklaren mer än att han var lugn och tydlig. Läs mer
    2020-04-04 Johan G svarar Anna Emelinda S
    Tack Emelinda för din fina rekommendation och stort grattis till köpet!

Maria N skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Sålde en bostadsrätt och fick fantastiskt bra bemötande och service. Mina förväntningar uppfylldes och jag är VÄLDIGT NÖJD Läs mer
    2020-04-04 Sandra K svarar Maria N
    Tack snälla Maria för fint samarbete och din rekommendation. Vi ses och hörs snart igen, hälsningar Sandra

Dan M skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    En oerhört proffsig hantering av hela processen. Bra dialog och lyhördhet inför min situation som säljare. Mån om transparens gentemot köpare så att alla parter känner tillit till hela affären. Vi kom i mål med en affär där alla inblandade parter är mycket nöjda. Läs mer
  • 2020-04-03

Gunno M skrev om Christian Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Köp av bostadsrätt. Väldigt bra service med snabb hjälp i alla kontakter via tel o sms. Läs mer
  • Eva-Maria N

2020-04-03

Eva-Maria N skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Jag kan varmt rekommendera Sandra Kristof på Svensk Fastighetsförmedling Jönköping TACK! Både som säljare och köpare har jag upplevt henne som kunnig, tillgänglig, noggrann och framförallt pålitlig. Hon ger realistiska prognoser och sliter verkligen för att göra så bra affär som möjligt. Hon ger inte upp och hon återkopplar alltid. Min lägenhet är nu SÅLD med vinst trots att vi är mitt i Corona krisen. Tack! Läs mer
    2020-04-03 Sandra K svarar Eva-Maria N
    Tack snälla du för den fina rekommendationen, vad glad jag blir av att läsa dina ord. De värmer verkligen. Tack till dig för ditt förtroende och för ett fint samarbete. Vi hörs snart igen, hälsningar Sandra
  • 2020-04-03

Christina Josefin A skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Johan ingav ett proffsigt intryck vid vårt möte. Han svarade på alla våra frågor och vi hade ett stort förtroende för honom under processens gång. Vi kan varmt rekommendera honom till andra. Läs mer
    2020-04-03 Johan G svarar Christina Josefin A
    Hej Josefin!

Tack så mycket för din rekommendation!

Ha det så bra :)
  • 2020-04-03

Alexandra T skrev om Christian Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Jag har haft nöjet att möta Christian både i rollen som köpare och säljare. I båda fallen har han gett ett lugnt och förtroendeingivande intryck. Jag har kunnat känna mig trygg i att allting kommer gå bra. Detta var särskilt viktigt när jag lyckades tajma min försäljning med utbrottet av Corona. Allting sköttes lugnt och metodiskt och han har haft stor förståelse för min situation och ansträngt sig för att hitta den bästa lösningen för alla parter.

Jag skulle varmt rekommendera Christian till alla som vill köpa eller sälja. Läs mer
  • 2020-04-03

Weino L skrev om Christian Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Min mammas bostads rätts lägenhet.
    Med förhoppning om högsta pris.
    Hoppas det blev så Läs mer
  • 2020-04-03

Ronny N skrev om Christian Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Proffsig vid mitt köp av lgh i Jkpg Läs mer
  • 2020-04-02

Anna S skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Johan guidade oss lugnt och metodiskt genom avtalet och gjorde sig säker på att vi förstod innehållet. Detta skapade en stor trygghet i affären. Läs mer
    2020-04-02 Johan G svarar Anna S
    Tack Anna för den fina rekommendationen!

Det är väldigt viktigt för mig att skapa trygghet för både köpare och säljare i denna stora affären.

Ha det så bra!
  • 2020-04-02

Kalle S skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Grymt bra service. Daglig kontakt och uppföljning av processen. Läs mer
    2020-04-02 Johan G svarar Kalle S
    Tack så mycket Kalle för dina fina ord.
  • 2020-04-02

Andreas K skrev om Kristian Ceylan en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Kristian Ceylan sålde min lägenhet.
    Super bra bemötande, får en känna sig trygg samt att jag fick det priset jag begärde.
    Mycket nöjd, rekommenderar Kristian starkt! Läs mer
  • 2020-04-01

Andreas K skrev om Christian Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Kunnig, saklig och engagerar sig Läs mer
  • 2020-03-31

Ulf G skrev om Christian Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Vi har köpt ett kanon läge på Ängshusen
    Mycket saklig och noggrann
    Mäklaren levde verkligen upp till vårt önskemål
    Mycket proffsigt bemötande Läs mer
  • 2020-03-30

Amna M skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Hej!
    Vi köpte en radhus i bränninge, Habo. Mäklaren var trevligt och hjälpsam. Vi fick allt information som vi frågat och mer. Han sa vi kan kontakta honom med mera frågor on vi vill som var väldigt snällt och trevligt av honom. Jag hade lite svårt med svenskan då översätt han på engelska för mig också, väldigt omtänksam av honom.
    Tack Gustav för din hjälp.
    Amna Muneeb Läs mer
  • 2020-03-30

Gustav W skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Köpt bostadsrätt.
    Väldigt trevlig mäklare.
    Snabb och effektiv med bra bemötande. Läs mer
  • 2020-03-29

Anna S skrev om Kristian Ceylan en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Förtroendeingivande och trygg mäklare. Läs mer
  • Mats J

2020-03-29

Mats J skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Tack Johan!
    Vi valde dig av många, ditt sätt att presentera dig och ditt sätt att marknadsföra vår lägenhet föll vi för.
    Från dag ett uppdaterade du oss dagligen på ett professionellt vis och satte ribban högt i dessa Corona tider.
    Våra bästa rekommendationer till Dig och önskar dig all välgång i ditt yrkesval.
    Elena & Mats
    Fortunagatan 46. Läs mer
    2020-04-02 Johan G svarar Mats J
    Tack själv Mats och Elena!

Det har varit ett nöje och en ära att få förmedla er fina lägenhet.

Vi har tillsammans skapat de bästa möjliga förutsättningarna för att skapa trygghet hos spekulanterna och till slut den rätta köparen.

Ha det så bra så ser jag framemot att träffas igen!
  • 2020-03-28

Margareta F skrev om Fredrik Hagejärd en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Fredrik hjälpte oss, tre syskon, att sälja vårt föräldrarhem och hjälpte oss samtidigt att hitta ett nytt boende till en av oss tre. Vi är mer än nöjda med Fredrik som på alla sätt tipsat och stött oss i försäljningsprocessen. Det var hans bemötande och hans beskrivning av läge + som fick oss att just välja just honom som mäklare. Han har levt upp till alla våra förväntningar. Läs mer
  • 2020-03-28

Lars-erik W skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Johan hjälpte oss att sälja en 1:a i Torpa, Jönköping. Han gav oss ett mycket förtroendeingivande och professionellt bemötande, där han både lyssnat på våra krav och gett oss relevant feedback. Johan är en mäklare som vi kan rekommendera varmt! Läs mer
    2020-04-02 Johan G svarar Lars-erik W
    Hej Lasse!

Tack så mycket för detta samarbete!

Det har varit ett nöje från min sida att jobba med er fina lägenhet och väldigt roligt att vi hittade en köpare som uppskattade lägenheten så mycket.

Ha det så bra!

Albin E skrev om Kim Eriksson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Bra, snabba svar och förståelse! Kan själv tänka mig att sälja med honom i framtiden. Läs mer
  • 2020-03-28

Nicke B skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Hatten av till en seriös mäklare på alla sätt! Nu var jag köpare iof. men känslan var att Johan skötte det snyggt och proffesionellt mot både parterna. Johan var saklig och tydlig genom hela processen, han tog reda på frågor som jag ville ha svar på och ställde upp med extra visning mm. Då köpet var stort för mig som ensamstående så uppskattade jag Johan’s bemötande, tydlighet och förståelse mycket. Jag kan varmt rekommendera Johan om du står i tankar att köpa eller sälja ett boende!

/Nicke Bäreteg Läs mer
    2020-04-02 Johan G svarar Nicke B
    Tack så mycket Nicke för den fina rekommendationen.

Jag tycker det är otroligt viktigt att ni bägge parter känner er trygga i hela processen i och med att det är en så pass stor affär ni gör.

Dina ord värmer och kommer resultera till att jag fortsätter skapa trygghet i processen för både köpare och säljare.

Tack!

Maya D skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Jag har köpt bostadsrätt i Habo,
    Han är bra Läs mer
  • 2020-03-27

Nils Anton S skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Köpt bostadsrätt.
    Allt gick smidigt vilket uppskattas. Läs mer
  • 2020-03-27

Hans Johan S skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Seriös och professionell. Utmärkt uppföljning av samtal vilket är synnerligen viktigt vid en stor och snabb affär. Läs mer
    2020-04-02 Johan G svarar Hans Johan S
    Tack Johan för ett fint samarbete.

Fantastisk lägenhet som ni har köpt som jag är övertygad ni kommer trivas i.
  • 2020-03-26

Khanda S skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Köpte kedjehus( bostadsrätt), mäklaren var väldigt trevlig o han såg till att jag fick svar på alla mina frågor och att jag kunde känna mig trygg. Jag hade inte mkt förväntningar för att det var mitt allra första köp så jag var mest nervös.
    Mäklaren fick känna mig ung o att inte stressa igenom bara för att skriva på kontrakten. Mycket bra upplevelse o väldigt glad för det köpet. Läs mer
  • 2020-03-26

Adam L skrev om Fredrik Hagejärd en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Vi köpte vårt första hus med Fredrik han var väldigt trevlig, hjälpsam och vi hade en mycket god kontakt genom hela affären. Kan varmt rekommendera honom för framtida köp eller försäljningar! Läs mer
  • 2020-03-26

Per Erik A skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Professionell, tydlig, pedagogisk process vid husköpet! Läs mer

Ida L skrev om Fredrik Holm en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Jag fick bra bemötande och information från Fredrik genom hela köpprocessen. På visningen var engagemanget stort och vi fick svar på alla våra frågor. Är väldigt nöjd med köpet av min nya lägenhet! Läs mer
    2020-03-26 Fredrik H svarar Ida L
    Hej Ida, tack för din fina rekommendation! Återigen stort grattis till din nya fina lägenhet!

Vi ses inom kort på tillträdet, ha det bra tills dess!
    Hälsningar, Fredrik Holm - Svensk Fastighetsförmedling
    Fredrik H gillar detta
  • 2020-03-26

Darien B skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Sålde ett nybyggnationsobjekt, en trea. Tycker allt gick väldigt smidigt, fick den informationen jag behövde. Ett proffesionellt bemötande samt väldigt påläst mäklare. Läs mer
    2020-03-26 Sandra K svarar Darien B
    Tack så jättemycket Darien för den fina rekommendationen, glad att du känt dig nöjd med mitt arbete och tack till dig också för ett fint och trevligt samarbete. Vi ses snart, hälsningar Sandra
  • 2020-03-25

Rebecka I skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Köpt bostadsrätt av Sandra. Mycket nöjd med bemötandet. Även snabbt och tydligt återkoppling. Läs mer
    2020-03-25 Sandra K svarar Rebecka I
    Tack snälla Rebecka för den fina rekommendationen! Tack själva för trevligt bemötande och grattis till nya lägenheten. Ses och hörs snart, hälsningar Sandra
  • 2020-03-24

Victor G skrev om Henrik Holm en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Vi träffade Henrik efter att kontraktet va klart och fick en bra känsla om honom.
    Johan Gustavsson som hade visning på den lägenhet vi köpt och skrev kontrakt med oss var väldigt bra och engagerad.
    På visningen gav han svar på våra frågor och hade koll på läget. När vi skrev kontraktet var han bra och tydlig med alla delar så inga missförstånd skulle uppstå. Läs mer
  • Måns B

2020-03-24

Måns B skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Bränninge hills, Habo.

På ett väldigt bra sätt, professionell, trevlig och väldigt mogen för sin ålder, duktig på att bygga relation.

Påläst, vetskap om projekt, intresserade av personen i fråga. Han levde upp till dem.

väldigt bra upplevelse, allt känns bra och välplanerat, vi känner oss trygga. Läs mer
  • Maria N

2020-03-24

Maria N skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Vi har köpt en bostadsrätt på Bränninge Hills i Habo av Gustav. Vi fick en bra kontakt och trots att man vet att Gustav är överhopad med jobb, så känns det INTE när man talar, mejlar eller träffar honom. Proffsig och påläst Läs mer
  • 2020-03-23

Emma A skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Trevligt, informativt bemötande och mycket god service. Läs mer
    2020-03-23 Sandra K svarar Emma A
    Tack så mycket Emma för det fina omdömet, jättetrevligt att ha med er att göra också och vi hörs/ses snart igen. Allt gott så länge/ hälsningar Sandra

Göte G skrev om Sandra Kristof en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Sålt lägenhet

Blev från början bemött på ett utmärkt sätt
    Sandra höll mig informerad på ett utmärkt sätt
    när något hände när kunderna hörde av sig.
    Detta uppskattades verkligen
    Kunde ej vara bättre

Den bästa mäklare jag mött Läs mer
    2020-03-23 Sandra K svarar Göte G
    Tack snälla Göte för de fina orden, det värmer verkligen. Glad att du är nöjd med mitt arbete och tackar för förtroendet att få hjälpa till. Vi hörs och ses snart. Hälsningar Sandra
  • 2020-03-22

Oskar L skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Jag har köpt en 2:a på 56 kvadrat med Gustav Sandberg som mäklare.
    Bemötandet jag fick av Gustav var väldigt bra då Gustav visade upp bostaden på ett bra sätt.
    Jag tycker att min förväntningar uppfylldes med råge då Gustav varit professionell genom hela affären.
    Mycket nöjd med Gustav mäklande och skulle kunna rekommendera honom för andra säljare/ köpare. Läs mer
    2020-03-23 Gustav S svarar Oskar L
    Tack Oskar för en fin Reco och stort grattis till en fin bostad!

• 2020-03-22

Angela W skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Gustav hade hand om en försäljningen av en bostad som jag var intresserad av, innan visningen träffades vi för att värdera min nuvarande bostad. Jag fick omedelbart ett väldigt bra intryck av Gustav, han var professionell och noggrann samtidigt som han på ett ärligt sätt förmedlade hur han tänkte sig ett upplägg av försäljning av min bostad. Kände mig trygg i att Gustav skulle sköta det på bästa sätt, anpassat till verkliga förutsättningar. Både köpet och försäljningen gick smidigt och utan oklarheter. Skulle välja Gustav som mäklare igen om jag behöver sälja! Läs mer
    2020-03-23 Gustav S svarar Angela W
    Tack för ditt förtroende Angela, glad att du känner dig nöjd med affären!

• 2020-03-22

Clara J skrev om Gustav Sandberg en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Vi blev väldigt bra bemötta av Gustav! Och han kändes som en väldigt trygg mäklare som försökte göra så att allt kändes bra och rätt för oss som köpare. Läs mer
    2020-03-23 Gustav S svarar Clara J
    Tack Clara för att ni tog er tid att skriva ett par rader om er upplevelse!

Stort grattis till er nya bostad

• 2020-03-21

Mimmie U skrev om Christian Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Seriös, engagerad o tillitsfull som inger förtroende Läs mer
  • 2020-03-20

Andrea S skrev om Henrik Holm en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Sålt villa.
    Jag tycker mäklaren skötte själva försäljningen bra. MEN att sitta hemma hos oss i början å snacka ner vår by som ” inte för å va sån, men här är inte alltför kul. ” Att för oss berätta om andra objekt han ska sälja på attraktiva adresser, å vad de husen ligger på. Att på förhand mena att vi inte ska ha så höga förväntningar på att vi kan få nåt mer än vi begärt när han i slutänden själv fick se att folk uppenbarligen vill bo här med tanke på hur lyrisk å chockad han var när huset blev sålt för mycket mer än vi begärt.
    Att på förhand under vårt första möte ha en förutfattad mening om att vi hade en jobbig separation, berättade om andra skräckexempel som vi båda blev helt ställda över. Vår separation hade vi inte någon lust att prata med honom om.
    Att husets planritningar i annonsen är spegelvända å inte överensstämmer med verkligheten känns lite beige.
    Att inte lyssna när man talade med honom i telefon, utan kör över en å pratar på. Inte så trevligt att känna sig undanskuffad. Läs mer
  • 2020-03-19

Albin J skrev om Johan Gustavsson en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Duktig och påläst.
    Hela affären gick otroligt smidigt. Läs mer
    2020-04-02 Johan G svarar Albin J
    Hej Albin!

Tack för den fina rekommendationen.
  • 2020-03-18

Tobias O skrev om Fredrik Holm en del av Svensk Fastighetsförmedling Jönköping
    Jag har sålt en 1:a i stan.
    Jag blev bemött på ett väldigt bra sätt av mäklaren.
    Jag hade höga förväntningar på Fredrik som han levde upp till på ett bra & kreativt sätt! Läs mer
    2020-03-18 Fredrik H svarar Tobias O
    Tackar Tobias för din fina rekommendation. Mycket trevligt att få hjälpa dig med förmedlingen!

Ha det bäst!
    Hälsningar, Fredrik Holm - Svensk Fastighetsförmedling